Bitumium Dæmpematriale

Rosinen i pølseenden

Bitumium Dæmpematriale

Indlægaf Ehapa » lør 18. jun 2016 19:02

Er der nogen her der har erfaring med Bitumium som Dæmpematriale i højtalere?, Jeg har lavet nogen Ls3/5a cloner, og prøver mig lidt frem, er endt med 100% fåreuld hvilket virkeligt er godt, men tænker at Bitumium vil være et godt supplement til Fåreuld.

Hygge
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bitumium Dæmpematriale

Indlægaf Hackenberg » lør 18. jun 2016 20:07

Hej Ehapa.

Ulden dæmper energien i luften indeni højttaleren. Bitumen dæmper energi i kabinetspladerne. Pladerne kan købes hos autoløsdelsforretninger f. eks. T. Hansen.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf his067 » lør 18. jun 2016 21:27

Men fidusen med den tynde birketræsfiner var netop at den brød op på en veldefineret måde. BBC definerede både finer (12mm finsk birkefiner) og listerne som for- og bagpladen var spændt op imod (asketræ). Hvis du bruger bitumen sænker du panelernes resonansfrekvens medens du hæver deres 'q-værdi'. Måske lyder det bedre, måske ikke, men under alle omstændigheder lyder det ikke som en LS3/5A (Æv)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Ehapa » søn 19. jun 2016 00:00

Hackenberg skrev:Hej Ehapa.

Ulden dæmper energien i luften indeni højttaleren. Bitumen dæmper energi i kabinetspladerne. Pladerne kan købes hos autoløsdelsforretninger f. eks. T. Hansen.

Fint..tak, det var lige det jeg gerne ville hører/læse, jeg prøver mig frem med Bitumium et par steder.

Jeg har haft de Originale flere gange, men synes det kunne være sjovt at lave nogen wannabe selv, og det er gået ret godt. ved ikke om jeg tør kalde dem Ls3/5a, men de har samme signatur i lyden. (15 ohm delefilter fra Falcon)

hygge
Ehapa

Indlægaf acj1980 » søn 19. jun 2016 00:02

Spændende alternativ med fåreuld, hvorfro skulle det ikke virke tænker jeg? i nogle højtalerkabinetter har jeg endda set kapok, min mening er dog, at de ligger for tungt og med tiden bliver ujævnt, bitumen plader har jeg selv tænkt på kunne være velegnet til både basrefleks og til trykkammer
acj1980

Indlægaf Tonni » søn 19. jun 2016 09:54

Ja bitumen er godt til dæmpning af resonanser, og tilførelse af masse. Mens uld er til at snyde kabinettet større end det reelt er.
To forskellige funktioner, der ikke kan erstatte, men udmærket supplere hinanden.
Nu er 3/5'erne ikke lige det jeg husker som den mest varme/mudrede højttaler. Jeg ville komme til at savne det lille tilskud.
Men vi er heldigvis forskellige!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Ehapa » søn 19. jun 2016 13:15

De originale ls3/5a har en sjov fake bas..de er absolut ingen allround højtaler, og de har en ret farvet lyd, men de gør nogen ting utroligt godt såsom soundstage/stemmer, men kun ved simpelt musik. Nyere versioner som Sterling -falcon-harbeth er noget mere allround, mine versioner har utroligt meget bas størrelsen i betragtning...jeg vil prøve og se om jeg kan styre den lidt med noget bitumium ...ikke på alle flader, igen det er bare et forsøg ..som måske mislykkes.
Jeg må sætte nogen fotos op senere.
Ehapa

Indlægaf acj1980 » lør 25. jun 2016 11:37

Er bassen flad i det? Du kunne prøve at starte med bagsiden ca halvdelen af det samlede areal og se om det ikke skulle have en effekt
acj1980

Indlægaf Ehapa » lør 30. jul 2016 11:00

De første LS3/5 (ca. 50stk) fra BBC kom med Bitumen pads, ligesom de nye Chartwell fra Graham Audio har B-pads, de er så lavet af 9mm kryds. lige som BBC modellen, hvor de senere Ls3/5a er 12mm, de nye Chartwell bruger desuden indpakket rockwool udover B-pads!... indpakket rockwoll har jeg set i nogen vintage højtalere.
Ehapa

Tilbage til Højttalere