IMF tls 50

Rosinen i pølseenden

Re: IMF tls 50

Indlægaf jan_stevns » ons 23. mar 2016 00:02

Boptilyoudrop skrev:Jeg forsøgte blot at tænke mig om ifht. Hvad der sker, hvis man kobler en 24ohms enhed på et delefilter skabt til en 16ohms enhed - uden at vide at filteret sandsynligvis ér skabt til en såkaldt 16ohms enhed der reelt måler 23ohm _s_


Hvis man måler med et ohmmeter får man ikke impedansen - dertil skal bruges noget andet - det forvirrer af og til
jan_stevns
 

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 23. mar 2016 00:20

Joh, det er rigtigt. Men der er alligevel langt fra 16 til 24ohm. Og når impedansen stiger med frekvensen, så kunne jeg ikke rigtigt få matematikken til at gå op. Jeg syntes nu også nok at Gravesens måling viser en nydelig stigning op gennem anvendelsesområdet.

Reelt aner jeg jo heller ikke om det filter her passer til det ene eller det andet. Hvis spolerne på mellem og diskant passer overens med diagrammet, så kunne jeg prøve at følge diagrammet og undlade at bruge den ekstra spole. Men ikke helt tilfredsstillende.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf jan_stevns » ons 23. mar 2016 01:37

Hvis dine mellemtoner er SP1057 i 8Ohm har jeg vist et sæt pæne på lager

edit mig selv - det er jo Elac tossepande :)
jan_stevns
 

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 27. mar 2016 14:27

Ser ud til at superdiskanten får signal gennem c2 og c7 og med en spole i serie med enheden. Altså et filter der består af to kondensatorer og hvor mange spoler? L1 og bassen er jo en "seriespole"? Jeg ka' sqtte greje de her vanvittige filtre.

Jeg kører lige nu med 44uf som c2, højttalerne spille ens - men det er så også det bedste man kan sige lige nu. :shock:

Edit: Skiftede til 60uf, en værdi der både passer TLS50II diagrammet og med Control Monitor II. Det blev bare meget værre :QQS:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 27. mar 2016 20:21

TLS50II:
'Billede

Mine TLS50IIa:
Billede
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 3. apr 2016 16:54

Bare for en god ordens skyld vil jeg lige følge til dørs. Alle enheder er for så vidt originale enheder. Super tweeter er IMF TW2100F 19DT06, som Jerry Bloomfield fra Falcon Acoustics ikke vil afvise at de reelt er født med, da filteret ser ud til at være tilpasset 8ohms enheder. Originalt var der en version med større faceplate, men den har fire skruer og mine har godt nok haft tre skruer som Coles. TW2100F sad også i IMF HPMC http://www.hififorum.nl/index.php?topic=18799.0 De er vist slet ikke så nemme at opdrive i dag. Så nu skal jeg finde ud af, om jeg vil have Coles i?

Diskanterne er 25DT/01, vurderet til at være fra ca. 90, så det ser faktisk ud til, at alle diskanter er skiftet i begyndelsen af 90'erne. Om det så også er her at delfiltrene er makket med, det skulle næsten undre, da man trods alt har gjort sig umage med at skaffe de rigtige enheder?

De er nu bragt til at fungere, efter min smag er der stadig for meget top. De er VOLDSOMT afslørende, Back on Top med Van Morrison på CD lyder normalt ikke videre godt, på de her højttalere lyder det ad helv.... til. Katrine Madsen lyder derimod godt.

Det er muligt at Jerry Bloomfield kan skaffe et originalt diagram, så må vi se om jeg har ramt rigtigt.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf bseehagen » ons 13. apr 2016 11:56

Her kan du få superdiskanter og delefilterkomponenter
http://www.falconacoustics.co.uk/drive-units-1/imf.html

Mere beskrivelse her
http://www.imf-electronics.com/Home/imf ... dios/tls50
http://www.imf-electronics.com/Home/imf ... ios/tls-50

Jeg har selv hittet et sæt TLS80II og de er kræsne hvad forstærker angår, så jeg er endt op med en rørforstærker og så spiller de max uden skrigeri.
bseehagen
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Nordborg

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 13. apr 2016 12:34

Hej bseehagen
Der er en del forskel på TLS50II og TLS50IIa. Desværre er den sidste model ikke så veldokumenteret på nettet. Så det bøvler jeg lidt med. Bruger iøvrigt også rørforstærker.

Har også kontaktet Jerry på Falcon Acoustics, han har dog ikke fundet noget layout på delefiltret - endnu. Håber stadig på at høre nyt.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf bseehagen » ons 13. apr 2016 16:12

Jo på delefilter kan der godt være forskel, men enhederne skulle være de samme og hos dem kan du jo købe supertweeteren. Der er vist også forskel på mid i tls50 er det en 4" og i tls50II skulle der være en 5". Men det er ikke det jeg ser på nettet, der er det et virvar lige som med delefilter.
bseehagen
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Nordborg

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 13. apr 2016 21:44

Jeg har faktisk købt et par Coles diskanter af Gottschalck, 16Ohm, så den er på plads. De diskanter der sidder i lige nu ér faktisk originale IMF diskanter og jf. Jerry Bloomfield er mit delefilter sandsynligvis også moddet til de 8ohm.

Der findes i hvert fald tre modeller her; TLS 50, TLS 50 II, TLS 50 IIa og så er der IMF Studio Monitor. Den sidste er ren trevejs til forskel fra forgængerne. Jeg syntes at erfare at IIa kun var kortvarigt på markedet op til Studie Monitor kom. IIa er kun at finde i Hifi revyen i 82. II'eren blev derimod solgt gennem mange flere år.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf Hackenberg » man 3. okt 2016 10:59

Hvordan er det gået med dine IMF'er.
Jeg går selv og roder med mine TLS 50'er (de helt gamle) og Studio Monitorene.
Skal lige have fundet mine mellemtoner til 50'erne så er de klar igen.
Hvordan kom dine til at spille?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » man 3. okt 2016 12:09

Hej Claus

Delefiltret burde nu være korrekt specificeret, takket være Pilsern, en gut der henvendte sig på PM. Jeg har stadig et par gamle Elcaps i og en masse forskellige filmcaps.Men de spiller. Live in Paris med Krall på vinyl lyder godt, den nye PJ Harvey lyder dårligt. Men om en gennemført recap med stumper fra Falcon vil være bedre? De har i hvert fald en imponerende flot bas. Når min PC begynder at virke kommer der opdaterede diagrammer og lidt andet godt.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf Hackenberg » man 3. okt 2016 13:04

Som du kan se har jeg sat mine Studio Monitor til salg. Der er noget bedre end mine TLS 50 Orig. selvom de "kun" er tre-vejs.
Jeg har fået et sæt 8/28-basser monteret i stedet for KEF B200 som oprindelig sad i TLS'erne. De har Coles superdiskanter fra fødslen sammen med Peerless 1" domer.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » man 24. okt 2016 20:43

Sidste update med filterværdier fra Pilsern. Han har et par der skulle være korrekt recappet.
Billede

Filter i position højre:
Billede

Filter i position top:
Billede

Filter i position venstre:
Billede
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf bseehagen » søn 15. dec 2019 16:10

Længe siden nu, men hvordan gik det med dine tls50. Fik du dem til at spille godt igen. STATUS please :-)

Bent
bseehagen
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Nordborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster