Bipolar kondensator

Rosinen i pølseenden

Bipolar kondensator

Indlægaf zaptor » man 24. okt 2016 12:59

Har en kedelig lyd i den ene højtaler. Skilte ad og kunne så se, at signal gik direkte på bas enhed, og + derfra til en kondensator og videre til et par spoler. Så langt så godt. Men de 16uF er så vidt jeg kan se ikke bipolar. Det ene ben er mærket med +. Øh hvad sker der. Skal det ikke være bipolare? Hvilke betydning har det at den ikke er bipolar? Er det tilfældigt, eller kan det passe at lyden ændrer sig når man slår på kondensatoren?
Mvh Johnny
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf alfatron » man 24. okt 2016 14:46

Det behøver IKKE nødvendigvis at være bipolar, meen hvis jeg selv skulle lave delefiltre ville jeg nu bruge bipolare, mere af den grund at hvis man fik vendt plus til minus på ledningerne, så der ikke sker skade på dem.

MEN der skal hvertfald ikke være forskel på lyden ved at du banker på kondensatoren, bestemt ikke, så er den vidst defekt, du kan nu sagtens erstatte de almindelige elektrolytter med bipolare, de skal bare have samme spænding eller højere angivet
alfatron
 

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf zaptor » man 24. okt 2016 17:46

Så har jeg bestilt nye lytter. Skader jo aldrig når de gamle har +40 år på bagen. Fandt dog lige et par dårlige lodninger og det gav da bestemt lidt på bundlinien i lyd.
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf zaptor » man 24. okt 2016 17:49

Så fandt jeg lige en cap med mærkningen 10MF 25/50V Øh "MF" Er det gammeldags angivelse for Microfarad eller hyr?
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf tctla » man 24. okt 2016 18:15

Jeg tænker, hvorfor nogen vil ønske, overhovedet, at bruge elektrolyt-kondensatorer i delefiltre.
Hvad er der galt med, hvad man i gamle dage kaldte, 'blok-kondensatorer' ?
Nu har man finere navne til sligt, som f.eks MPK, MKT etc.
Mundorf ( http://www.mundorf.com ) laver dem også i rigtig store størrelser, over 300uF i 250V udgaver.
Så har man vist dækket behovet for de fleste delefiltre.
Ikke RET store chancer for, at en MKT eller MKP NOGENSINDE skal skiftes i fremtiden.
Jo, de KAN bule ud og tabe kapacitet, hvis de sidder i switch-mode strømforsyninger eller TV højspændinger, men i delefiltre, vil de antagelig aldrig explomdere.

Just my 2 ¢...
Senest rettet af tctla man 24. okt 2016 19:04, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf alfatron » man 24. okt 2016 18:27

Enig med dig tcla, mine delefiltre jeg byggede i sommers har jeg også udelukkende anvendt alm. kondensatorer, og det fungere perfekt
alfatron
 

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf zaptor » man 24. okt 2016 19:20

Ja et godt input. Men nu fik jeg så lige bestilt lytter... Men har i et bud på hva MF stod for... Micro skrives jo med småt eller symbolet for micro.
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf tctla » man 24. okt 2016 19:53

Jeg synes, at det KUN kan stå for MicroFarad.
Jeg har lige i aften pillet denne døde dobbelt-bandit på 2 x 20uF/350V ud af en Heathkit Harmonic Distortion Analyzer IM-58U, jeg just er færdig med, at renovere.
Ved at KÆLE for detaljerne, støjfrie gitter-modstande & nye lytter tillige med rensning af potmetre & omskiftere, har jeg fået dens egenstøj plus 50Hz brumindstråling med åben indgang ned på 20mV.
Det er ikke helt tosset i betragtning af, at det er et rør-bestykket instrument.
Såmænd med en legendarisk 5879, brugt bl.a i Gibson Les Paul 50-er forstærkere.
Nå, tilbage til spørgsmålet:
Som du ser, skriver amerikanerne MFD på denne elektrolyt.
Meningen er nøjagtig det samme som MF, nemlig MicroFarad.

...og sådan er der så meget, onde verden !!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf spuncut » man 24. okt 2016 20:42

Helt enig i at bipolare lytter bør undgås :thumbsup: og det behøver ikke at være dyrt:
https://www.banzaimusic.com/MKT-Standard/
Man kan fx. parallelkoble en 10uF og en 6,8uF og få ca. 16uF, så er man kørende for 30,- pr. højtaler.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf tctla » man 24. okt 2016 21:20

Jeg sku' lige til, at sige noget ondt om de kondensatorer, Banzai Music har på deres hjemmeside.
Jeg fandt en Epcos & en Mundorf kondensator for, at vise hvor fysisk stor en 10uF kondensator bør være.
For en sikkerheds skyld checkede jeg med min skydelære målene på Epcos'en, og ... de passer helt nøjagtig med målene på den 10uF kondensator, der er vist på Banzai's hjemmeside.
Ganske vist passer billedet ikke, og målopgivelsen T x W x H er noget sludder, men hvis man bytter lidt rundt på tallene er kondensatoren præcis i samme størrelse som min blå Epcos.
Derfor er de: :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf spuncut » man 24. okt 2016 21:40

Mundorf's MKP-kondensatorer er såmen ikke så vildt dyre og så tåler de 400V (mcap-1500):
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... tor_en.htm
Men nu skal der ikke gå for meget "snakeoil" i det ;) Pointen er at en hvilkensomhelst filmkondensator (med den fornødne mærkespænding) er bedre lydende og mere holdbar end nogensomhelst bipolar lyt.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf zaptor » man 31. okt 2016 18:21

Opdateret... Nu kasserne alligevel var stilt i stumper snuppede jeg lige en loddekolbe og gav alle lodninger en tur. Efter samling var mislyden væk og de er nu som nye igen lysmæssigt....
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf zaptor » man 31. okt 2016 18:24

Opdateret: Nu da kasserne var skilt ad for nærmere tjek af cap. kunne jeg jo lige rende alle lodninger over. De fik alle en tur med varmen og efterfølgende spillede de som da de forlod fabrikken. :OLO: :OLO: :Thumpsup: :ide: :thumbsup:
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf cdp » fre 14. apr 2023 15:03

Gl. tråd, men lige lidt undren - det signal som tilføres en hjt. er vel altid ac - modsat ville de fleste enheder blive lidt varme i karmen, med for meget dc. Hvor i filteret er polarisering uden betydning ?
Og beklager hvis spørgsmålet topper lavmål... :p
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Bipolar kondensator

Indlægaf Dqx500 » fre 14. apr 2023 18:48

Ja den undrede jeg mig også over :cool1:
Dqx500
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster