Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Rosinen i pølseenden

Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Indlægaf jg82 » tirs 15. aug 2017 00:07

Hej alle!
Jeg har forsømt mit anlæg i en del år, men skal til at lave en større gentænking af det.

Jeg har i mange år haft en audio innovations s 500, som jeg har været glad for. Tiden er kommet til en større omgang service, og jeg er derfor begyndt at tvivle på, om jeg skal forsætte med den.
På mange måder er det en super dejlig forstærker, og jeg har nydt at slippe for eq, så jeg bare kunne høre pladerne, som de nu engang lød.

Jeg har altid haft et godt øje til Luxman L100. Er det helt hul i hovedet at smide den til mine Tannoys, der uden tvivl bliver. Og hvad med noget vintage ss McIntosh?

Mit budget er ikke kæmpe, men med lidt salg og bytte, ville jeg vel godt kunne bruge 8-10.000 på forstærker.
jg82
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 aug 2017
Lokalitet: 2200

Re: Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Indlægaf Louis » tirs 15. aug 2017 07:41

jg82 skrev:Hej alle!
Jeg har forsømt mit anlæg i en del år, men skal til at lave en større gentænking af det.

Jeg har i mange år haft en audio innovations s 500, som jeg har været glad for. Tiden er kommet til en større omgang service, og jeg er derfor begyndt at tvivle på, om jeg skal forsætte med den.
På mange måder er det en super dejlig forstærker, og jeg har nydt at slippe for eq, så jeg bare kunne høre pladerne, som de nu engang lød.

Jeg har altid haft et godt øje til Luxman L100. Er det helt hul i hovedet at smide den til mine Tannoys, der uden tvivl bliver. Og hvad med noget vintage ss McIntosh?

Mit budget er ikke kæmpe, men med lidt salg og bytte, ville jeg vel godt kunne bruge 8-10.000 på forstærker.



Dengang jeg havde Berkleys kørte jeg med en lille Scott rørforstærker på 2x12 watt og det var jeg faktisk rigtig glad for. Det lød rigtig godt, som en god rørforstærker nu gør. Det spillede jeg med nogle år, lige ind til jeg prøvede en eller anden Luxman effekt jeg ikke regnede for noget særligt på vistnok 2x100 watt, så skete der noget helt andet. Mere magt og power! Den havde berkleys i et jerngreb! Rørforstærkeren lød egentligt stadig godt, men pludselig var bassen knap så kontant osv.

Nu har jeg ikke berkleys idag med lancaster med gold, der bruger jeg enten Dynaco mk3 eller Marantz 240. Jeg vil dog stadig gerne lige prøve en lille push pull rørforstærker engang. Bare lige for sjov:)

Og velkommen til - selvom vi vist har hilst før på Instagram:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Indlægaf jg82 » tirs 15. aug 2017 22:27

Hey Louis! Tak.
Ingen andre med noget input?
jg82
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 aug 2017
Lokalitet: 2200

Re: Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Indlægaf Max » tirs 15. aug 2017 23:09

Jeg vil anbefale en forstærker der kan levere den effekt som den siger den gør, alt for mange forstærkere er faktisk lidt slappe i det. En af High Fidelity's 60 Watt forstærkere fra 82 gør arbejdet fint, hvorimod f.eks. en Luxman LV-105 går i knæ længe før Berklyerne rigtig begynder at spille.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Indlægaf jg82 » tirs 15. aug 2017 23:55

Tak for svar, Max.

Hvad tænker du med en L100 fra Luxman?
jg82
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 aug 2017
Lokalitet: 2200

Re: Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Indlægaf Ehapa » ons 16. aug 2017 01:29

Kommer lidt an på musik præferencer, er du mest til vokal/klassisk/jazz er Rørforstærker at fortrække.
Jeg har haft L100 med tannoy little gold monitor, synes at luxman L100 lyder tørt/gråt med tannoy, kan forstille mig
At Mcintosh klare det bedre med den varme klang. Står din S500 helt Original?, du kunne også give den en ordenligt "make over"med rigtigt gode stumper+rør+terminaler+kabler.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Indlægaf Louis » ons 16. aug 2017 07:03

Ehapa skrev:Kommer lidt an på musik præferencer, er du mest til vokal/klassisk/jazz er Rørforstærker at fortrække.
Jeg har haft L100 med tannoy little gold monitor, synes at luxman L100 lyder tørt/gråt med tannoy, kan forstille mig
At Mcintosh klare det bedre med den varme klang. Står din S500 helt Original?, du kunne også give den en ordenligt "make over"med rigtigt gode stumper+rør+terminaler+kabler.


Den Luxman jeg havde på var vist den der hed M-120 eller sådan noget. Noget senere end L100, klangmæssigt passede den nok heller ikke meste en scotten, men den havde mere styr på.

Måske mcintosh ja, måske Marantz?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Indlægaf Louis » ons 16. aug 2017 07:10

Ehapa skrev:Kommer lidt an på musik præferencer, er du mest til vokal/klassisk/jazz er Rørforstærker at fortrække.
Jeg har haft L100 med tannoy little gold monitor, synes at luxman L100 lyder tørt/gråt med tannoy, kan forstille mig
At Mcintosh klare det bedre med den varme klang. Står din S500 helt Original?, du kunne også give den en ordenligt "make over"med rigtigt gode stumper+rør+terminaler+kabler.


Den Luxman jeg havde på var vist den der hed M-120 eller sådan noget. Noget senere end L100, klangmæssigt passede den nok heller ikke meste en scotten, men den havde mere styr på.

Måske mcintosh ja, måske Marantz?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Indlægaf jg82 » ons 16. aug 2017 10:08

Ehapa skrev:Kommer lidt an på musik præferencer, er du mest til vokal/klassisk/jazz er Rørforstærker at fortrække.
Jeg har haft L100 med tannoy little gold monitor, synes at luxman L100 lyder tørt/gråt med tannoy, kan forstille mig
At Mcintosh klare det bedre med den varme klang. Står din S500 helt Original?, du kunne også give den en ordenligt "make over"med rigtigt gode stumper+rør+terminaler+kabler.


Min s500 er opgraderet, så den brugere andre rør - sorry, kan ikke huske, hvad de hedder på stående fod - men
det er vist et klassisk tweak. Derudover er der noget sølvkabel i mm.

Jeg hører mest rytmisk musik med meget bass. Og når jeg hører jazz er det i den hårde ende.
jg82
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 aug 2017
Lokalitet: 2200

Re: Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Indlægaf Tonni » tors 17. aug 2017 08:13

Hvad savner du med den S500 du har nu?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tannoy Berkely - hvilken amp? Råd søges!

Indlægaf ralphandersen » fre 18. aug 2017 10:12

Jeg er meget glade for mine Quad II rørforstærkere til at drive et par Monitor Gold 12". Det er mine første rørforstærkere, og jeg synes aldrig at mit anlæg har lydt bedre.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster