Brokobling

Rosinen i pølseenden

Brokobling

Indlægaf spuncut » man 7. aug 2017 13:38

Axeljespersen skrev:Hvor er det rart endelig at have fundet et sted med så mange ligesindede

Som overskriften lyder vil jeg meget gerne have fingrene i en 2140 mere, så jeg kan brokoble dem... Mine JBL L100 vil gerne have lidt at lege med - ikke volumemæssigt, men de er sultne efter mere.

Sådan en NAD fætter spytter 35 watt ud på hver kanal og sammenlagt 70, så det burde være lidt bedre.

Er der nogen, jeg kan købe sådan en af?

Bedste hilsner,

Axel



Hej Axel
Når en udgangsforstærker brokobles og tilsluttes en 8Ohms højtaler svarer det til at hver udgang tilsluttes 4Ohm. Den effektforøgelse der opnås er derfor den dobbelte 4Ohms effekt. For NAD 2140 opgives der 57W i 8Ohm og 80W i 4Ohm før klipning. Ved brokobling kan der således opnås 160W, men forstærkeren skal også "lyde godt" med en 4Ohms belastning og det er bestemt ikke alle forstærkere der gør det.
MVH Henning
Senest rettet af spuncut ons 23. aug 2017 04:57, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: NAD 2140 KØBES

Indlægaf sorenb » man 7. aug 2017 17:42

spuncut skrev:Hej Axel
Når en udgangsforstærker brokobles og tilsluttes en 8Ohms højtaler svarer det til at hver udgang tilsluttes 4Ohm. Den effektforøgelse der opnås er derfor den dobbelte 4Ohms effekt. ...


Det er spændssvinget der fordobles, ikke effekten, den firdobles; forudsat samme impedans, og at forstærkeren faktisk kan drive halve impedans. Omend dit slutresultat er nok på papiret er korrekt, vil den pågældende forstærker nok opgive ævred tættere på 116W end 160W ...
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: NAD 2140 KØBES

Indlægaf spuncut » man 7. aug 2017 23:14

Sorenb : Vi må jo tro på at forstærkeren kan levere 80W i 4Ohm før klipning når nu det er de opgivne specifikationer jf. Hi-Fi Engine. Når forstærkeren brokobles og tilsluttes en 8Ohms højtaler, svarer det til at hver udgang kigger ind i 4Ohm. For at illustrere dette kan man forestille sig at højtalerens 8Ohm havde et midterudtag. Hvilken spænding vil der ligge på midterudtaget i forhold til forstærkerens stel?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: NAD 2140 KØBES

Indlægaf sorenb » tirs 8. aug 2017 00:30

spuncut skrev:Tak Freddy :p

Sorenb : Vi må jo tro på at forstærkeren kan levere 80W i 4Ohm før klipning når nu det er de opgivne specifikationer jf. Hi-Fi Engine. Når forstærkeren brokobles og tilsluttes en 8Ohms højtaler, svarer det til at hver udgang kigger ind i 4Ohm. For at illustrere dette kan man forestille sig at højtalerens 8Ohm havde et midterudtag. Hvilken spænding vil der ligge på midterudtaget i forhold til forstærkerens stel?
MVH Henning

Jeg tillod mig at kommentere på din forklaring dersom OP's udgangspunkt var at lægge effekterne sammen, hvilket jeg antager, er årsagen til dit eget indlæg.
I din forklaring jonglerer du med P = U^2 / R, dernæst, forklarer du at man i brokoblet stand i den dobbelt impedans vil få 2 P = (2 U)^2 / (2 R), hvilket, som jeg nævnte, er korrekt, men samtidig giver næring til den antagelse at man blot kan lægge "effekt" sammen, blot man husker at "fordoble impedansen" (som OT glemte) ...
I al beskedenhed tænker jeg, at der er mindre snørklet at huske, at spændssvinget fordobles, og dermed effekten firdobles.
Og endelig, at det reelle resultat er betinget af, hvor meget strøm den pågældende forstærker kan levere, og her tillod jeg mig at gætte på 116W snarere end 160W, fordi jeg antager, at målingerne er baseret på én kanal og ikke begge, samt at den har fælles forsyning, der nu skal støtte to aktive kanaler...
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: NAD 2140 KØBES

Indlægaf cdp » tirs 8. aug 2017 01:27

Hejsa
Spændende læsning - har haft 2x 3140 brokoblet engang - ingen tvivl, de leverer et pænt lydtryk. ( mener modellen er med db. trafo i øvrigt )
Desværre synes jeg sus og brum, var markant højere. især netbrum fra trafoerne var tydelig/hørbare, i forhold til single drift. Fænomenet kan sikkert reduceres med nye/bedre lytter i strømforsyningen, men kan det passe, at en brokobling ændrer andre parametre, udover lige effekten??
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Bro kobling

Indlægaf spuncut » tirs 22. aug 2017 19:22

Tak til Mads for oprydning :Thumpsup:

Nedenstående diagram viser den situation forstærkeren arbejder under ved brokobling:
Brokobling.gif

Idet spændingen svinger symmetrisk over belastningen fås et virtuelt stelpunkt midt i højtalerens impedans. Den enkelte forstærker belastes således af den halve højtalerimpedans. Er højtaleren specificeret til 8Ohm vil hver udgang "se ind i" 4Ohm den maksimale effekt bliver derfor:

"Pbrokoblet @ 8Ohm" = 2 X "Den specificerede effekt @ 4Ohm"

Da udgangene er i modfase opnås optimal udnyttelse af strømforsyningen.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster