Beovox S45-højttalere.

Rosinen i pølseenden

Beovox S45-højttalere.

Indlægaf Poul » søn 29. okt 2017 23:09

Har et sæt S45-højttalere tilsluttet min Beomaster 3500, og det spiller i og for sig fint, men efter en længere stand-by periode på en uges tid eller mere, spiller begge højttalere meget lavere end normalt de første 5-10 minutter, hvorefter styrken er vokset til normalt niveau.
Jeg har en fornemmelse af, at der er tale om en kondensatorfejl, men er det mon i delefiltrene eller i udgangsforstærkeren?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beovox S45-højttalere.

Indlægaf Captain Phoenix » man 30. okt 2017 10:22

Fejlen ligger med 99,99% sikkerhed i Beomasteren’en.
Overvej at ændre overskriften på opslaget - så får du nok flere relevante svar.
Held og lykke.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beovox S45-højttalere.

Indlægaf Poul » man 30. okt 2017 19:19

Tak for svar C P!
Jeg tror, at jeg vil udskifte de to store elektrolytter i udgangene på Beomasteren.
Det er de originale, der sidder i den, så de vil sikkert under alle omstændigheder have godt af at blive udskiftet.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beovox S45-højttalere.

Indlægaf Captain Phoenix » man 30. okt 2017 21:50

Man kan (også) forbedre lyden fra Beovox’erne ved at skifte de 3 stk. 15 uF-kondensatorer i delefilteret - navnlig hvis du vælger nogle “audiofile” typer. Giver mere luft og klarhed i diskant (og mellemtone).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beovox S45-højttalere.

Indlægaf ST-lab » tirs 31. okt 2017 16:20

Der er altså ingen udgangslytter i en Beomaster 3500 - den er med STK udgange. Der er et par store lytter i netdelen (C52 og C54), men hvis de er sløve startere, burde der også kunne anes noget 100 hz brum. Jeg ville lige checke om fejlen findes på alle kilder (FM/TAPE/CD) og så aflive mistanken til højttalerne ved at lytte på hovedtelefonen.

PS: Du skriver jo Beomaster 3500 som er sådan en svend: https://beocentral.com/beomaster3500

Du mener vel ikke Beocenter 3500 - det er jo en ganske anden sag...: https://beocentral.com/beocenter3500
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Beovox S45-højttalere.

Indlægaf Poul » tirs 31. okt 2017 20:54

Tak for oplysningerne om Beomaster 3500. Jeg har faktisk ikke haft den åbnet, men regnede bare med, at der sad et par store elektrolytter i udgangen, men det gør der åbenbart ikke jf. ST-lab. Der er ingen brum at høre, og det lave “startvolumen” på højttalerne er på både FM og CD, men dog først efter en stand-by periode på nogle dage.
Har ikke prøvet med hovedtelefon eller andre højttalere endnu.
Da jeg nu ikke skal igang med elektrolytter i udgangsforstærkeren, vil jeg i stedet prøve at udskifte elektrolytterne i delefiltrene, da det også er de originale, der sidder der. Så det kan nok aldrig skade jf. C P.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beovox S45-højttalere.

Indlægaf BjarkeMV » søn 24. dec 2017 15:01

Det er jeg ret (helt..) sikker på ikke afhjælper dit problem. Har du fået det gjort? Højttalerne kan måske sagtens trænge til nye lytter men det har ingen indflydelse på hvor højt de spiller. Fejlen er med 99.99% sandsynlighed i din radio. Du skal observere om det er det samme for alle input, om det er det samme i begge kanaler og så lige checke at du også har fejlen på headphones udgangen (det er jeg ret sikker på for den er taget meget tæt på HT udgangen, så der er ikke noget elektronik der ville kunne gøre en forskel). Beomaster 3500 har jo elektronisk styring af volumen, så det er nok en komponent (kunne sagtens være en elektrolyt eller en dårlig forbindelse) i volumen control kredseløbet der er blevet syg. God Jul
BjarkeMV
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24 dec 2017
Lokalitet: Asnæs

Re: Beovox S45-højttalere.

Indlægaf Poul » tirs 24. jul 2018 20:48

Efter en lang pause skiftede jeg så de 2x3 stk. 15uF elektrolytter i delefiltrene på mine Beovox S45 højttalere, se foto.
Der kom klart mere lyd i diskanten og mellemtonen, så nu spiller de faktisk rigtigt godt efter min mening :p
Som forudset i flere af kommentarerne, så ændrede det dog intet på den "langsomme opstart", så jeg må igang med BM3500. Prøver lige at lægge problemet ind på et andet forum først.
Tak for alle kommentarer!
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster