malet JBL 4312 mk1??

Rosinen i pølseenden

malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf esbena » lør 24. feb 2018 21:27

Hej.

Jeg har nogle fine JBL 4312 mk1, men de er malet sort.
Kan se på undersiden, at de er i valnøddefinér.

Er der nogen som har erfaring i at slibe dem ned til org. stand?

Mvh
esbena
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 sep 2012
Geografisk sted: Aarhus N
Lokalitet: Aarhus N

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf Sorenki » lør 24. feb 2018 22:40

jeg ville ikke slibe - det er for svært at styre, specielt ved hjørner.
jeg har ikke selv gjort mig bekendt med kemikalier, men jeg ved nogen herinde har gode erfaringer - det er bare at være nænsom - fineren er meget, meget tynd og der skal gerne være så meget tilbage, at den kan "suge" ny olie til sig.
jeg har haft god held med en Ziehklinge til at fjerne maling fra højtalere jeg har haft, men det afhænger meget af hvor tyk malingen er.

nogen 4312 var dog sorte - hvilken model er det du har? - en MKII?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf hificlassic » lør 24. feb 2018 23:33

jeg har lige slebet et sæt Tannoy ned med båndpudser. Kan sagtens lade sig gøre hvis man er forsigtig og har tålmodighed
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf esbena » søn 25. feb 2018 20:16

Kemisk rensning lyder lovende.
Er der nogen med erfaringer med denne metode?
esbena
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 sep 2012
Geografisk sted: Aarhus N
Lokalitet: Aarhus N

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf cdp » søn 25. feb 2018 20:49

1: start et sted, hvor fejl ikke ses - ex. i bunden, hvis de står på fødder.
2: Alle former for kemi ændrer træets naturlige " glød" - men kan sikkert klares med flere x-olie og slibning.
3: er der bejdse på fineren ( mener ikke der er på valnød ), regn med mere arbejde. ;)
Ellers lidt info her: http://www.idenyt.dk/malertips/inde/fje ... el-maling/
Edit - hvis du sliber malingen af, så brug papir med skarpe korn - slibesvampe med runde korn bruger jeg til ml. slibning, lak og andet..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf Helikon » søn 25. feb 2018 22:07

esbena skrev:Kemisk rensning lyder lovende.
Er der nogen med erfaringer med denne metode?


ja - ud over det tog malingen løsnede det også fineren på udvalgte steder på min Beolab.
Ziehklinge eller en skraber som Sorenki skriver.

jeg har en som den til venstre på billedet - den dur. Der kan købes løse klinger hos de fleste farvehandlere og byggemarkeder.
https://www.dba.dk/2-stk-malingskraber- ... 035504242/

Hold den superskarp og skrab altid fra kanten og ind, ellers river man fineren af på den lodrette side.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf Captain Phoenix » søn 25. feb 2018 22:11

Jeg ville starte med at finde ud af om en varme-pistol kan klare sagen: Noget maling har det med at blive blødt og "slippe" underlaget, når det varmes op, så det kan trækkes af med en malingskraber uden at man skal "ned" i fineren med sandpapir (eller kun i langt mindre omfang).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf Axeljespersen » tirs 27. feb 2018 09:53

Jeg har været ude for noget af det samme! Desværre...

Det er jo både super-synd, at der er nogen der har malet på dem tidligere, men arbejdet i at fjerne dem er et helvede uden lige!

Jeg startede allerførst ud med at bruge brunsæbe... Påfør det, put noget folie over, vente et par dag, fjerne folie, skrabe den blødgjorte maling af. Det tager laaaaaaang tid! 2 dage x 8... Desuden skal nogen af siderne have et par gange. Men det fik da malingen fjernet! Dog sidder der stadig noget maling i årene... Det er ret synligt, da det er hvid maling i valnød.. ØV!

Men den metode vil jeg ikke anbefale - men nu ved du, at det i hvert fald kan gøres sådan!

Hvis jeg skulle gøre det igen ville jeg nok smørre dem ind i noget kemisk stads og putte dem i et par affaldssække og så bruge en ziehklinge til at fjerne det med.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf Tophøj » tirs 27. feb 2018 12:21

Hvad med det produkt der hedder Bums? Det har man brugt før til afsyring af møbler.

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf Sorenki » tirs 27. feb 2018 12:32

mht til maling i årene, tog jeg en meget fin kniv (sådan en papir-kniv med flere forsk. klinger) og fandt den mindste klinge jeg kunne.
jeg kunne også have brugt en nål.
jeg fjernede så manuelt alle rester af maling, lidt efter lidt - det tog mange dage, men det var dejligt "hands on".
Heldigvis har de JBL højtalere jeg har haft, der er malet, været gjort af jubelamatører, så malingen har ikke været godt udført, med slibning og grunder, så det har været forholdsvis dårligt bindende. hvilket gjorde det at fjerne nemt.
havde det været gjort korrekt, ville jeg afleverer dem ved en dygtig snedker, lade ham fjerne maling og evt. refinere dem med ny valnødde-finer.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf Helikon » tirs 27. feb 2018 14:20

Tophøj skrev:Hvad med det produkt der hedder Bums? Det har man brugt før til afsyring af møbler.

/Per


Det var det eller et tilsvarende middel jeg anvendte, det er altså noget krads stads.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf PerHej » tirs 27. feb 2018 15:57

I dag hedder det nitromors og der er ikke så skrap som i gamle dage!
https://www.jemogfix.dk/nitromors-farve ... 3/9044606/

Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf his067 » tirs 27. feb 2018 17:10

Man kan selv lave nitromors for en slik: tapetklister og kaustisk soda (husk at hælde sodaen i den færdigtblandede tapetklister-blanding--endeligt ikke omvendt!!!.
Jeg brugte den opløsning til at fjerne det modbydelige stads, som vores bjælkehus var malet med.

Husk ansigts og hånd-beskyttelse: jeg har stadig et ar på næsen hvor lortet sprøjtede uden at jeg opdagede det: der sad det så og sydede i en times tid før jeg skyllede det af. Heldigvis gik det ikke hele vejen igennem.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf Helikon » tirs 27. feb 2018 17:11

PerHej skrev:I dag hedder det nitromors og der er ikke så skrap som i gamle dage!
https://www.jemogfix.dk/nitromors-farve ... 3/9044606/

Hilsen PerHej


Yes det var det og på min dåse står at læse at det er under mistanke som kræft fremkaldende...
Indeholder nu om dage mest acetone og methanol (træsprit) Det er altså stadigvæk noget hidsigt stads der er i når man læser SIK bladet på det
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: malet JBL 4312 mk1??

Indlægaf cdp » tirs 27. feb 2018 19:16

Sorenki ....havde det været gjort korrekt, ville jeg afleverer dem ved en dygtig snedker, lade ham fjerne maling og evt. refinere dem med ny valnødde-finer.

- og her kan det så købes.. ;) https://www.traebutikken.dk/shop/amrk-v ... gL7QfD_BwE
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], merce og 31 gæster