TDL Monitor M

Rosinen i pølseenden

TDL Monitor M

Indlægaf Lahnet » tors 15. mar 2018 09:46

Hej

Jeg har måske mulighed for at bytte mig til sådan et sæt. Jeg har altid været fascineret af disse
store kasser, og den helt dybe bas de kan leverer.

Men hvad siger vintage folket :-) Er de overhoved værd at bruge tid på? De er i god funktionsdygtig stand og ret fine kosmetisk. Alle enheder skulle være originale og såvidt vides har der ikke været pillet i delfilter.

Oprindeligt selvbyg vejer lidt over 50 kg stykket. Ca. 35 år gamle, samme ejer i 31 år.

Hvis de kommer hjem til domicilen, er planen at skifte min Accuphase E203 ud med en kraftig effektblok eller et par monoblokke.

Hvis der er nogle som kender dem, og vil dele deres erfaringer vil det hjælpe mig meget.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Lahnet tors 15. mar 2018 11:16, rettet i alt 1 gang.
Lahnet
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Klegod 6950

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Hackenberg » tors 15. mar 2018 11:15

Der er ingen tvivl om at de spiller godt. Om de falder i din smag og passer til anlægget/rummet er en anden snak.
Har du plads, så 'der bas!
Prøv dem lige med din Accu. Det kunne godt virke.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Lahnet » tors 15. mar 2018 11:19

Tak Claus

Jeg skal måske lige tilføje at de skal spille i en stue som er 4 x 10 meter, på den lange led.
Lahnet
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Klegod 6950

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Hackenberg » tors 15. mar 2018 11:38

Det lyder ok. Har ekstra diskanter hvis det skulle knibe i fremtiden.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: TDL Monitor M

Indlægaf isle » tors 15. mar 2018 13:24

De er virkelig gode. Har selv haft 2 sæt, forskelligt udførte kabinetter, men selvfølgelig transmissionline begge.
Efter min mening spiller de mere velopløst og klart, end Kef Bailey.
Dine 70watt vil række i de fleste tilfælde, men det bliver bedre med flere hestekræfter, i dit store lytterum.
isle
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10 feb 2017
Lokalitet: Langeland

Re: TDL Monitor M

Indlægaf High Sky » tors 15. mar 2018 14:27

Det ligner en rigtig mandehøjttaler
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Dan63 » tors 15. mar 2018 22:56

Hej.

Jeg går ud fra at TDL'erne minder meget om IMF'er og så vil du gøre dig selv en god tjeneste med at give dem godt med watt, selv brugte jeg tidlere en Linn Klout på ca. 2 x 80 solide watt i 8 ohm, det kunne køre, men da jeg fik fat i en Hafler XL600 på lidt over 2 x 300 watt i 8 ohm, kom de rigtig til deres ret!
Jeg ved godt at mine forstærkere bevæger sig i grænselandet for vintage her, men håber det går. :-)

Håber du får gode oplevelser med dem!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: TDL Monitor M

Indlægaf hificlassic » fre 16. mar 2018 13:08

Dan63 skrev:Hej.

Jeg går ud fra at TDL'erne minder meget om IMF'er og så vil du gøre dig selv en god tjeneste med at give dem godt med watt, selv brugte jeg tidlere en Linn Klout på ca. 2 x 80 solide watt i 8 ohm, det kunne køre, men da jeg fik fat i en Hafler XL600 på lidt over 2 x 300 watt i 8 ohm, kom de rigtig til deres ret!
Jeg ved godt at mine forstærkere bevæger sig i grænselandet for vintage her, men håber det går. :-)

Håber du får gode oplevelser med dem!

Mvh Dan


Lavede Linn ikke også selv en højttaler der mindede en del om disse TDL? Efterfølgeren til den gaml DMS Isobarik
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Lahnet » fre 16. mar 2018 13:17

Jeg mener at IMF blev til TDL. Om Linn har lavet noget ligende ved jeg ikke, men det lyder da intressant.

Jeg finder ud af i løbet af i morgen om handlen bliver til noget.
Lahnet
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Klegod 6950

Re: TDL Monitor M

Indlægaf hificlassic » fre 16. mar 2018 13:23

Det var Linn Keltik jeg tænkte på
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Dan63 » fre 16. mar 2018 17:48

Hej Verner.

Linn Keltik kører også efter Isobaric princippet, så vidt jeg ved kunne man kun købe dem som aktive hvor det var tiltænkt at der enten skulle bruges 3 eller 4 Linn Klout effekttrin.
De "gamle" Isobarik højtalere kunne både være passive og aktive.
Sidstnævnte hørte jeg for mange år siden, i dem var der KEF B139 basser.

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Lahnet » lør 17. mar 2018 20:11

Nå den handel blev desværre ikke til noget, mine byttehøjtalere fald ikke i TDL ejerens smag.

Jeg blev derimod beskæftiget i at transmissionhøjtalere kan noget særligt, og at jeg på et tidspunkt
skal prøve et sæt.

Dette sæt havde en frygtindgydende bas, en god stemme gengivelse, og en meget detalje orienteret diskant. Alt
bundet flot sammen lige som jeg kan lige det.
Lahnet
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Klegod 6950

Re: TDL Monitor M

Indlægaf isle » lør 17. mar 2018 20:29

Nej hvor ærgerligt, men da du nu også er blevet ramt af transmissionsline højttalerens fantastiske bas gengivelse, skal du
bare lede videre.
isle
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10 feb 2017
Lokalitet: Langeland

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Hackenberg » lør 17. mar 2018 23:29

Lahnet skrev:Nå den handel blev desværre ikke til noget, mine byttehøjtalere fald ikke i TDL ejerens smag.

Jeg blev derimod beskæftiget i at transmissionhøjtalere kan noget særligt, og at jeg på et tidspunkt
skal prøve et sæt.

Dette sæt havde en frygtindgydende bas, en god stemme gengivelse, og en meget detalje orienteret diskant. Alt
bundet flot sammen lige som jeg kan lige det.


Hvis du har lyst til at rode med TM-line har jeg dette sæt jeg ikke får gjort færdige foreløbig.
viewtopic.php?f=557&t=10772
Jeg har basser og melemtoner som originalen men mangler diskanterne.
hvis det har interesse kan du kontakte mig for køb/bytte.

Mvh Claus.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Eliasson_jonas » tirs 29. nov 2022 16:40

Så har jeg endelig fundet et par TDL monitor M der til min hustrus betragtelige frustration nu er landet i TV stuen. Wow det var noget af en diskussion det afledte, jeg håber at det falder til ro fordi de lyder FANTASTISK. noget af en opgradering fra mine Linn Katan.

Driver dem pt fra en Linn LK 85 og en RME Adi 2, knap så vintage :/ og såvidt jeg forstår ville de være glade for biamping og noget effekt.

TDL'erne er hjemmebyg efter byggsats, fra 90'erne en gang. Flot piano lakering og fin stand, men med biler i diskanten, den ene er rettet, den anden er meget bulet og med et lille hul i :/ håber finde en erstatningsdome. Og overvejer at skifte ledninger samt kondensatorer. Jeg er helt blank på dette område.

Højttaleren er lavet i 18mm MDF,skal den evt dæmpes med bitumen? Overvejer også at lave fronter, evt med filt mellem diskant og superdiskant for at undgå interferens (har læst mig til dette på audiokarma)

Ideer, tips eller andet input modtages gerne :)

Vh Jonas
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Eliasson_jonas
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 dec 2019
Lokalitet: Gentofte

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 35 gæster