JBL Decade L26

Rosinen i pølseenden

JBL Decade L26

Indlægaf ThomsenDk » søn 24. jun 2018 21:32

hejsa alle sammen er der nogen der ved om man kan få astatning enheder til et Set JBL Decade L26 mine Diskanter er nemlig blown out og leder efter en side hvor man kan købe Super kvalitet diskanter ud over det JBL selv kunne Prestere som og stadig køre samme specs som de originale :p
ThomsenDk
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 mar 2018
Lokalitet: Herning

Re: JBL Decade L26

Indlægaf Sorenki » søn 24. jun 2018 21:45

Hej - jeg skal lige forstå dit indlæg - er du interesseret i at finde erstatnings-diskanter? Altså brugte l26 diskanter der virker til dine højtalere? Eller vil du have noget nyt, ikke JBL og gøre dine L26 til noget hjemmebyg?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL Decade L26

Indlægaf ThomsenDk » søn 24. jun 2018 21:54

jeg ville gerne have fat i nogen originale diskanter men da dene model er udgået i 85 så tænker jeg at jeg går efter nogen der kan astatte dem eventuel i bedrer kvalitet end de originale men helst oroginal

har så begge dem der sad i de virker men spolen på den ene diskant er så godt som sprunget det vil sige kan godt få lyd ud af den men kun når den kommer over en vis vollume procent og så kun med skratte lyd
jeg har haft bas koblet fra udlukke delefilter da det også er det originale filter der sider på
men ak det er detsvære diskanten der ved at futte
ThomsenDk
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 mar 2018
Lokalitet: Herning

Re: JBL Decade L26

Indlægaf ThomsenDk » søn 24. jun 2018 21:57

ved ikke om de gamle kan fixes igen skal jeg lige tilføje
ThomsenDk
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 mar 2018
Lokalitet: Herning

Re: JBL Decade L26

Indlægaf Fredmarantz » søn 24. jun 2018 22:07

Jeg kaster straks min mistanke på L-pad’en. Og ikke selve enheden. Normalt siger de noget eller også siger de ikke noget- dog med visse forbehold. Jeg ser, at du holder til i Herning. Her skulle der være god hjælp at hente. Sorenki-NikonSP-jeg + måske flere, der alle har et godt øje til JBL fra dengang.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL Decade L26

Indlægaf ThomsenDk » søn 24. jun 2018 22:18

skal lige tilføje at der sad hjemme bygget Amp inbygget i selvste højtalerne men det pillet jeg fra og pillet ud ville jo helst selv køre med min Forstærker på dem og ikke kun en preamp
ThomsenDk
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 mar 2018
Lokalitet: Herning

Re: JBL Decade L26

Indlægaf ThomsenDk » søn 24. jun 2018 22:22

men du kunne jo introdosere mig for dem da jeg er relativ ny inde for Vintage Hifi har også altid selv haft et øje for JBL men ikke haft råd til dem som sådan kun nyer udgaver faldt over dem her til billige penge tænkte dem måtte jeg bare eje så vupti her we go
men jo mere jeg finde ud af hvor meget tidliger ejer har haft pillet i dem jo mere tænker jeg at jeg har købt en omgang genbrugs træ med lidt electronik tilsluttet
ThomsenDk
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 mar 2018
Lokalitet: Herning

Re: JBL Decade L26

Indlægaf Fredmarantz » søn 24. jun 2018 22:32

ThomsenDk skrev:skal lige tilføje at der sad hjemme bygget Amp inbygget i selvste højtalerne men det pillet jeg fra og pillet ud ville jo helst selv køre med min Forstærker på dem og ikke kun en preamp


Ja- så er det jo spørgsmålet om,, hvor meget L26, der er tilbage i dem. Jeg tænker, at det kunne være godt at få undersøgt, hvor langt fra de originale, de er - og hvad der skal til for at få dem til spille, som de er beregnet til fra start.

Efter, hvad jeg kan læse, så er det altså slet ikke sikkert, at det er hos diskanten at problemerne ligger, selv om det selvfølgelig ikke kan udelukkes.

Sorenki?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL Decade L26

Indlægaf ThomsenDk » søn 24. jun 2018 23:07

det faktisk kun diskanter og dele filter der original bassen er udskiftet til monakor Hifi men med de samme specs som de originale kabinettet har original farve lys træ lag samt sort front og bag der mangler så helt terminalerne men dem havde jeg så alige vel planen om få skiftet ud til plugs så det er okay med mig
ThomsenDk
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 mar 2018
Lokalitet: Herning

Re: JBL Decade L26

Indlægaf Fredmarantz » søn 24. jun 2018 23:22

Det lyder altså lidt "op ad bakke" - håber, at du har fået dem billigt.

Kabinetter = sandsynligvis ok og med original finish
Delefilter = ved ikke
Diskanter = måske (sandsynligvis ok)
Bas = Monacor .....hmm (dette er i min verden no-go)
Terminaler = væk
Front = uoriginalt stof. - hvad med rammen? - er den original?

Nu kender vi ikke dit ambitionsniveau - men skal de være som originale, skal du på jagt - med en kyndig ved din side. Det vil også koste.

De mennesker, som jeg kender, der har forstand på JBL og højttalere i det hele taget, er primært mennesker, som har det sigte at hjælpe dem tilbage til originale. altså et restaurerings-projekt. Alt andet skaber heller ikke mening i min verden, synes jeg.

Edit: Ok- nu læser jeg så, at du skriver "sort front og bag" - hvilket fik mig til at tro, at det var sort frontstof- men det kan jo lige så godt være kabinettets front bag frontrammen samt bagside - og dette kan godt være originalt - da de oprindeligt også var sorte..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL Decade L26

Indlægaf Sorenki » man 25. jun 2018 00:16

Uha uha -
Der er lige et par ting i tråden her jeg lige vil kommentere på:
1. At enheder er fra 85 (jeg ville have skudt væsentligt før endda), plejer altså ikke at være en stopper for hvorvidt de kan skaffes. jeg har selv her til aften isat helt fabriksnye membraner i en JBL 10" fra 1978.

2. Man kan altså meget sjældent bare lige skifte enheder. Selvom der er "samme specs" så vil det ændre udtrykket af en højtaler hvis man ændre enheder. Jeg tror faktisk næsten ikke der findes noget som "Samme specs" over hele linjen, da det jo er en hær af parametre man skal have til at passe. enkelte undtagelser til dette må være indenfor iterationer af enheder - tag fx LE25, LE25-2 (JBL diskanter), og også her ser vi forskelle der gør at filtre o. lign. må tilpasses.

Jeg synes du skal finde ud af hvad du vil - vil du have dem tilbage til originale (Det kan lade sig gøre, selv med mange manglende dele) skal du nok være forberedt på at betale flere gange hvad et pænt komplet eksemplar koster.

Hvis det bare handler om at få noget til at sige lyd, og "lyde godt" så kan jeg ikke rigtigt rådgive dig, men der er sikkert hjælp at hente via enkelte personer her eller andre fora, hjemmesider osv. Siden dette forum er et vintage-hifi forum, er det gear af ældre dato der er på programmet, og derfor risikerer du at eventuel hjemmebygge-planer, falder for døve øre.

Jeg vil ikke sætte mig til herre over hvad du skal gøre med højtalerne, jeg kunne godt finde på at ofre en mindre formue på at sætte dem i stand - de kunne også tjene som de var, eller de kunne tjene som donerer for andre eksemplarer der så kan blive fuldkomne.

Mht problemet du oplever: øverst på højtaleren, lige over skiltet sidder der en lille drejeknap, der er forbundet med en L-pad. Dette er én kontakt og de. er kendt for med tiden at skulle renses. Denne er forbundet til diskanten, så denne ville som Freddy skriver være absolut første mistænkte i det problem du oplever.
Man kan ikke bare lige koble dem ud, og de koster lidt at erstatte - for fejlfinding ville jeg forsøge at spille musik og så dreje L-pad'en langsomt fra side til side og lytte efter om diskant-lyden forvrænges - skratter osv. Hvis skatten er forbundet med L-pad'en er der utrolig stor chance for at dette er problemet. Rigtigt medicin er at skille ad og rengøre med de rigtige midler.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL Decade L26

Indlægaf ThomsenDk » man 25. jun 2018 09:54

Jeg vil have dem tilbage så vidt muligt som original men har ikke original basserne fronstoffet er original med blå stof diamanterne kan jo stortset få.s mere med mindrer man er heldig forstærkeren er taget ud terminaler skal der jo på med mindrer man vil have 8×4 hul bag på ;)
ThomsenDk
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 mar 2018
Lokalitet: Herning

Re: JBL Decade L26

Indlægaf Sorenki » man 25. jun 2018 10:09

Okay, hvis du vil have dem tilbage til original spec er der håb forrude. Først skal du have overblik over hvad der mangler og hvad der er definitivt defekt. Dernæst hvad kabinetter, frontrammer osv kræver af istandsættelse.
eventuel upload billeder herinde og vi kan hjælpe dig.

Dernæst skal du så ud og lede efter delene du mangler - også her kan vi hjælpe :)

Lad os se om man ikke kan finde de dele du mangler - se fx:
Bas: https://www.ebay.co.uk/itm/332697737665 ... rmvSB=true (dog kun en enkelt - giver nok mening at købe et samlet sæt når de kommer til salg)

Fronter: https://www.ebay.co.uk/itm/Sold-in-Pair ... SwcSJa9cCz

Bagplade med terminaler (4 stk dog): https://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-JBL- ... SwtuVa54Dh
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL Decade L26

Indlægaf ThomsenDk » man 25. jun 2018 11:28

Man kan jo altid starte med 1 og der efter nede vidrer lige til ops så har jeg helt front plade med original stof på så det skal jeg ikke ud og købe hjem igen enlig kun 1 diskant og bag terminaler mangler
Jeg har målt på diskanten og det er den er futtet i spolen så den er jeg 100 procent sikker på er gået eller ved det diskant potmeteret er også ok så den skal heller ikke skiftes
ThomsenDk
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 mar 2018
Lokalitet: Herning

Re: JBL Decade L26

Indlægaf Sorenki » man 25. jun 2018 11:41

Det er da en start - Så 2 basser, 1 diskant og terminalerne bagpå?
Det burde altså være til at skaffe - hvem ved, måske er der et forum-medlem derude med døde L26'ere der kunne anvendes som donor?

Jeg skal lige vide mht diskanten:
er det denne version:
Billede

eller denne version?:
Billede
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster