Gamma VLD 12/13. Lodret eller vandret?

Rosinen i pølseenden

Gamma VLD 12/13. Lodret eller vandret?

Indlægaf Hackenberg » tors 5. jul 2018 09:06

Bånddiskanten Gamma VLD 12 og VLD 13 var, efter nogles mening, nogle af de bedste diskanter man kunne få i '70'erne. Båndet er koblet via en trafo for at tilpasse impedansen, der er monteret et horn foran for at øge følsomheden og der er et lille dæmpet kammer bag båndet.
Spørgsmålet er om de SKAL monteres lodret som man oftest ser?

s-l960.jpg

Eller man kan montere dem vandret og måske få bedre spredning.

38f25f37f056a3a3694524ec39eac37b--loudspeaker.jpg

Jeg har kun lyttet til den klassiske Gamma Monitor med lodrette horn. Efter datidens standarder var det godt men spredningen var dårlig. Man skulle sidde LIGE DER.
Decca-diskanten, som siges at være forbillede for Gamma, monteres oftest vandret og spreder bedre. Men båndet er også monteret " på tværs" i hornet.

deccamordaunt.jpg


Hvem har prøvet/lyttet til disse diskanter? Kom med et indput.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Gamma VLD 12/13. Lodret eller vandret?

Indlægaf skjold » tors 5. jul 2018 14:46

Hackenberg skrev:Bånddiskanten Gamma VLD 12 og VLD 13 var, efter nogles mening, nogle af de bedste diskanter man kunne få i '70'erne. Båndet er koblet via en trafo for at tilpasse impedansen, der er monteret et horn foran for at øge følsomheden og der er et lille dæmpet kammer bag båndet.
Spørgsmålet er om de SKAL monteres lodret som man oftest ser?


Audioscan solgte også højttaleren "Gamma Reference", hvor bånddiskanten sad vandret og øverst. Derudover var den svjh med en anden og bedre mellemtoneenhed end på Gamma Monitor. Jeg kan desværre ikke lige finde noget om den lige nu :/
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Gamma VLD 12/13. Lodret eller vandret?

Indlægaf snod » tors 5. jul 2018 21:56

skjold skrev:Audioscan solgte også højttaleren "Gamma Reference", hvor bånddiskanten sad vandret og øverst.

Og med spredelinse:
Gamma Reference.jpg

Mellemtonen skulle hedde VK-140: http://www.worldofhifi.dk/?page=galleries&album=156-163_hoejttaler-byggesaet_(hi-fi_revyen-79)&img=308
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Gamma VLD 12/13. Lodret eller vandret?

Indlægaf spuncut » tors 5. jul 2018 22:38

Jeg kan dårligt huske hvordan VLD12/13 lyder med horn da jeg mest har brugt dem uden horn. Spredningen er størst 90 grader på båndet, men VLD12/13 bør alligevel placeres nogenlunde i lyttepositionens ørehøjde. Jeg har lavet et print der erstatter den originale pertinaxplade, på printet er der påloddet møtrikker til fastspænding af båndet således at hornet kan undlades. Uden horn er der imho ikke meget der kommer i nærheden af VLD12/13, men de er skrøbelige og der skal kun en kortvarig overbelastning til for at fordampe båndet. Mine VLD'er er lagt i mølpose da jeg ikke har kunnet finde et passende materiale til båndene, desuden kan det også være vanskeligt at finde en mellemtone der kan spille op til VLD'erne, Celestion MF500 er imho en af de få.
Spredelinserne findes forøvrigt også i en lodret version. Spredelinser var meget moderne en overgang, jeg syn's dog ikke at de gør noget godt for lyden.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Gamma VLD 12/13. Lodret eller vandret?

Indlægaf Hackenberg » fre 6. jul 2018 08:46

Når Gammaerne spiller uden horn er der ingen tvivl om at de skal stå lodret. Det har jeg prøvet. Men gælder det også når der er horn på? Er det ikke sådan med horn på diskanter og mellemtoner spreder mest på den led hvor de "åbner" mest? (Hvis de har en rektangulær eller oval munding)
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Gamma VLD 12/13. Lodret eller vandret?

Indlægaf Torben » lør 7. jul 2018 00:40

Husker jeg ret er sagen ubetinget lodret!
Tillykke med god lyd!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Gamma VLD 12/13. Lodret eller vandret?

Indlægaf dfms » lør 7. jul 2018 06:28

Torben skrev:Husker jeg ret er sagen ubetinget lodret!


Det er jeg også ret sikker på, er den bedste løsning.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Gamma VLD 12/13. Lodret eller vandret?

Indlægaf spuncut » lør 7. jul 2018 22:22

De oprindelige Stanley Kelly har, som VLD'erne, båndet på langs af hornet. Senere blev produktionen af højtalerne overtaget af Decca og de fik navnet Decca Kelly, stadig med båndet på langs af hornet. Decca videreudviklede princippet og endte op med "London", der havde et større horn og båndet på den anden led.
Højtaleren "Mordaunt Arundel" er en to-vejs højtaler med Decca Kelly -diskant fra 1961, her er hornet monteret lodret. Decca's "Kardioid" havde ligeledes Decca Kelly -hornet på højkant. I hollanske Engasound 3KF, ligeledes på højkant.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster