Drøm i sommervarmen

Rosinen i pølseenden

Drøm i sommervarmen

Indlægaf vagten » man 23. jul 2018 15:28

Internettet kan være farligt for ens økonomi som pensionist, jeg fandt sådan et sæt til salg Tannoy Westminster til salg. Så jeg nok hellere gå i tænkeboks og ikke gøre noget overilet. Men smukke er de.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af vagten ons 25. jul 2018 01:05, rettet i alt 1 gang.
vagten
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 08 okt 2011
Geografisk sted: Kalvehave
Lokalitet: Kalvehave

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf vagten » man 23. jul 2018 15:30

Sommervarmen selvfølgelig.
vagten
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 08 okt 2011
Geografisk sted: Kalvehave
Lokalitet: Kalvehave

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf Fredmarantz » man 23. jul 2018 15:40

De er jo majestætiske......smukke....imponerende og sikkert vellydene. Jeg har engang hørt et sæt af disse i Holland (Venlo) . De lyder nærmest, som de ser ud, selvom dette selvfølgelig må være stærkt subjektivt. God dynamik også...

Køb dem og tag dem under armen til et kommende Vintagehifi.dk -træf :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf Tonni » man 23. jul 2018 15:43

En af mine absolut største drømme. Men lige så opnåelig, som et besøg på månen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4800
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf Sorenki » man 23. jul 2018 15:50

En anden mulighed i noget af samme boldgade, er dette sæt JBL Hartsfields til små $15.000 (plus afhentning i Ohio)
1872717-jbl-hartsfield-a-matching-pair-purchased-in-1959-one-owner.jpg

1872719-jbl-hartsfield-a-matching-pair-purchased-in-1959-one-owner.jpg

1872720-jbl-hartsfield-a-matching-pair-purchased-in-1959-one-owner.jpg


En-ejers sæt fra 59 ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf Fredmarantz » man 23. jul 2018 15:52

Så bliver det ikke bedre.......kolossalt fine ting. JBL i deres absolutte storhed. Der står et sådant sæt i Oslo. I lige så fin stand.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf dfms » man 23. jul 2018 17:26

Dem står der sikket en del af i Bambusland:



Plus en masse andre ting:





Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf ralphandersen » man 23. jul 2018 17:43

Jeff Day har sådan et sæt som sine hovedhøjttaler. Hans blog fik mig i gang med vintagehifi. Han har også tre sæt vintage Altec Lansing og anmelder for positive feedback. Han er lidt overpositiv: Alt er fantastisk og det hele bliver hele tiden bedre, men jeg kan godt lide at læse ham alligevel.

www.jeffsplace.me/wordpress
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf Strandvaskeren » tirs 24. jul 2018 09:36

Tonni skrev:En af mine absolut største drømme. Men lige så opnåelig, som et besøg på månen...

Den forstår jeg ikke helt, altså det med det uopnåelige.

Ifølge hifishark er de til salg for noget der ligner 50.000 plus det løse, hvilket, bevares, er noget over mit prisniveau for højttalere i første omgang - men så kom jeg til at tænke på da min nabo stolt fremviste den 7 år gamle Ford Focus han lige havde købt, den fik mig hverken til at tænke "uopnåeligt" eller "rejse til månen".

På det filosofiske plan, hvorfor er det helt almindeligt og hverdagsagtigt at bruge 50k på en semifesen Corolla stationcar med 150.000 på klokken, men utænkeligt og uopnåeligt hvis der er tale om en fed gammel højttaler? Har du nogensinde tænkt på en udkneppet Toyota som en uopnåelig drøm? I modsætning til sådan en gammel Toyota eller Ford eller Opel, så holder sådan et sæt Tannoy sandsynligvis værdien, hvis ikke ligefrem den stiger - en gammel bil bliver kun mindre værd, samtidigt med at du skal betale forsikring og afgifter og alt muligt lort.

Set i det lys er det jo faktisk direkte økonomisk uforsvarligt ikke at investere i sådan et sæt Tannoy!!
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf Tonni » tirs 24. jul 2018 11:14

Strandvaskeren skrev:
Tonni skrev:En af mine absolut største drømme. Men lige så opnåelig, som et besøg på månen...

Den forstår jeg ikke helt, altså det med det uopnåelige.

Ifølge hifishark er de til salg for noget der ligner 50.000 plus det løse, hvilket, bevares, er noget over mit prisniveau for højttalere i første omgang - men så kom jeg til at tænke på da min nabo stolt fremviste den 7 år gamle Ford Focus han lige havde købt, den fik mig hverken til at tænke "uopnåeligt" eller "rejse til månen".

På det filosofiske plan, hvorfor er det helt almindeligt og hverdagsagtigt at bruge 50k på en semifesen Corolla stationcar med 150.000 på klokken, men utænkeligt og uopnåeligt hvis der er tale om en fed gammel højttaler? Har du nogensinde tænkt på en udkneppet Toyota som en uopnåelig drøm? I modsætning til sådan en gammel Toyota eller Ford eller Opel, så holder sådan et sæt Tannoy sandsynligvis værdien, hvis ikke ligefrem den stiger - en gammel bil bliver kun mindre værd, samtidigt med at du skal betale forsikring og afgifter og alt muligt lort.

Set i det lys er det jo faktisk direkte økonomisk uforsvarligt ikke at investere i sådan et sæt Tannoy!!


Du har da ret i mange af dine betragtninger. Men, som familiefar på flexjob, med en kone der også er i lavtlønsområdet, er det ikke realistisk at sætte næsen så langt op. Desværre!
Konen, og børnene, har jo også nogle behov. Og den gamle bil (Octavia) skal også holdes kørende.
Økonomi er relativ. Det der for nogle er et uopnåeligt utopia, er for andre "bare et greb i lommen".
Det højeste engangsbeløb, jeg har brugt på en hobby, er da jeg købte min Leak Stereo 20. Den kostede mig £316 tilbage i 2003...
Derfor føler jeg sagtens, jeg kan erklære de Tannoy Westminster som en uopnåelig drøm! - Og glædes umådelig meget over det, for andre middelmådige anlæg, jeg har samlet mig sammen.
Der er en grund til jeg har en loddekolbe. Den har åbnet mange døre...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4800
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf Sorenki » tirs 24. jul 2018 11:38

Det er jo dybest set et spørgsmål om personlig situation og prioritering hvor meget man kan (og vil) bruge på et sæt højtalere.
Det er et svært emne at diskutere da vi alle er i forskellige situationer - så bum...

Hvis jeg læser strandvaskerens indlæg i et andet lys, så er det mere diskursen og tanken at det virker helt ude i hampen at bruge 50k+ på et sæt højtalere, men det at købe en fx motorcykel til hyggeture i sommeren, er der ingen der rynker næsen af.
Normalen for, hvad folk er villige til at betale for anlæg er faldet og det at have et "godt" normalt anlæg med store højtalere, hører nu entusiaster til. Derfor virker det at bruge en god sum penge på sin hobby, som relativt med Så mange andre hobbier er lavt, udenfor normalen. Dét synes jeg er tankevækkende! ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf hificlassic » tirs 24. jul 2018 16:56

Jeg har to brugte skodaer begge med over 300.000km på trip'en, og det kompromis gør jeg gerne for at kunne have råd til store dejlige højttalere.....
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf Strandvaskeren » tirs 24. jul 2018 23:13

Mit indlæg skulle nok ikke tages helt så bogstaveligt. Jeg er helt med på, at vi kan have forskelligt "realisme niveau", 50k er for øvrigt heller ikke et greb i lommen hos mig. Jeg er ikke selv familiefar, men kender en del af slagsen og ved at prioteringerne ikke altid går imod at tilfredsstille personlige hobbies. Jeg synes for øvrigt det er fedt at vi deler en hobby der kan holdes kørende for meget beskedne midler, sikkert endnu mere beskedent hvis man kan svinge en loddekolbe.

Det var bestemt ikke min mening at pege fingre af nogen, såfremt nogle skulle føle sig ramt, det var egentlig bare en undren over, at det er ganske "hverdagsagtigt" at finde 50k til en brugt familiebil, mens det er utopisk at finde et tilsvarende beløb til et sæt højttalere - igen ikke rettet mod nogen, bare en ren generel betragtning.

Det andet element i mit indlæg blev nok lidt for indforstået, så tid til lidt baggrundsinfo.

Min bror er musiker og det er min fætter også. Indtil for nylig boede de ret tæt på hinanden på Østerbro. De havde en fast aftale om, at når den ene anskaffede sig et eller andet nyt stykke musikudstyr, så var der pligt til at informere modparten, så modparten kunne komme forbi og dreje på knapper og lege med. Modparten havde tilsvarende pligt til at forsvare indkøbet af den nye dims, at rationalisere købet, så at sige.

For eksempel, min bror havde købt sin syvende guitar, af en type han allerede havde to af i forvejen, fordi prisen var god og man vel altid kan bruge en guitar mere. Min fætter var naturligvis nødt til at komme og prøve den og argumenterede ved samme lejlighed over, at det jo faktsik var ret vigtigt med lige netop tre af den specifikke guitar, for der er jo den man holder standard og så den der har fået nye pickupper og hvad nu hvis der en eller anden dag ryger en streng mens man er lige midt i et godt riff? Ja, så er det jo fantastisk at have nummer 3 i reserve - ved nærmere eftertanke er det nærmest uansvarligt IKKE at have en nummer 3 parat, jowjow.. Måske var min fætter nok også nødt til at have endnu en guitar nu de tænkte over tingene..

Så Tonni, selv om din situation ikke er til Tannoy lige nu, så håber jeg du får mulighed for at forkæle dig selv engang i fremtiden, måske når ungerne er fløjet fra reden. Gode mennesker fortjener gode ting, så selvfølgelig skal du også have mulighed for en dag at følge drømmen - og når den dag oprinder, så lover jeg dig at stå klar med forklaringen på hvorfor det var PRÆCIS det rigtige at anskaffe sådan et sæt Tannoy, hvorfor det faktisk er nærmest uansvarligt IKKE at eje lige præcis sådan nogle skønheder.. :p
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Drøm i sommerarmen

Indlægaf Tonni » tirs 24. jul 2018 23:42

Ok Thomas! Jeg tog det heller ikke personligt,. Men brugte min egen situation, til at modargumentere på netop grebet i lommen.
Jeg klager bestemt ikke over min "gear-liste". Men drømme har vi alle...
Din historie om at "sparke dæk", fik mig bestemt til at smile! Det er en situation jeg tror vi alle har stiftet bekendtskab med. - Ikke mindst i sammenhæng med partner, eller mafilie! ;)
Med hensyn til unger der flyver. Så er den første lige fløjet. Men den sidste venter nok lidt endnu. Han er lige blevet tretten... :D

Og ja. Loddekolben har resulteret i sjove ting. F.eks. en NAD S100 (jaja den er ikke vintage) for 235,- og en styroflex. Eller en Thorens 124 som foræring(!) Eller Dynaco Stereo 70 og FM-3 eller hjemmesysler med flere diy rør og transistor forstærkere... En anden hobby der bestemt har været gavnlig, den loddekolbe! :lol:

Ja der er plads til alle, når det gælder vintage hifi. - Og gud ske lov for det! :Thumpsup:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4800
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Drøm i sommervarmen

Indlægaf janfroerup » ons 25. jul 2018 07:59

vagten skrev:Internettet kan være farligt for ens økonomi som pensionist, jeg fandt sådan et sæt til salg Tannoy Westminster til salg. Så jeg nok hellere gå i tænkeboks og ikke gøre noget overilet. Men smukke er de.


Det er da forståeligt ......... lige siden jeg hørte et sæt Tannoy's for fuld skrue, et bestemt sted, var jeg nok solgt, men pladsen gør det ikke sådan lige opnåeligt, jeg måtte lade en anden lang drøm gå i opfyldelse i stedet, og lade et ældre sæt KEF 104.2 indtage pladsen. De er måske også en kende mere møbleringsvenlige - ikke at "mit hjem" bære præg af synderligen hensyntagen dertil.

Men den der sjove størrelse der befinder sig midt mellem brugsværdi, og herlighedsværdi ....... hvad er det nu den kaldes ?
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster