Drøm i sommervarmen

Rosinen i pølseenden

Re: Drøm i sommervarmen

Indlægaf hifibacillen » ons 25. jul 2018 15:43

Generelt er sådan at hvis nogle fortæller at de har brugt et antal penge på bil, motorcykel, nye alufælge, nyt køkken eller badeværelse osv.så er der ingen der kigger mærkeligt, :cool1:
men hvis du siger du har brugt et større beløb på hifi kigger folk mærkeligt på en og kan ikke forstå det, :QQS:
det oplever jeg ofte.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Drøm i sommervarmen

Indlægaf spuncut » ons 25. jul 2018 16:16

Hvis man ønsker en hobby der tilvejebringer anerkendelse fra ens omgivelser bør man måske i stedet for gå over til at strikke. Ærgerligt hvis man ikke interesserer sig for det.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Drøm i sommervarmen

Indlægaf hificlassic » ons 25. jul 2018 16:54

janfroerup skrev:
vagten skrev:Internettet kan være farligt for ens økonomi som pensionist, jeg fandt sådan et sæt til salg Tannoy Westminster til salg. Så jeg nok hellere gå i tænkeboks og ikke gøre noget overilet. Men smukke er de.


Det er da forståeligt ......... lige siden jeg hørte et sæt Tannoy's for fuld skrue, et bestemt sted, var jeg nok solgt, men pladsen gør det ikke sådan lige opnåeligt, jeg måtte lade en anden lang drøm gå i opfyldelse i stedet, og lade et ældre sæt KEF 104.2 indtage pladsen. De er måske også en kende mere møbleringsvenlige - ikke at "mit hjem" bære præg af synderligen hensyntagen dertil.

Men den der sjove størrelse der befinder sig midt mellem brugsværdi, og herlighedsværdi ....... hvad er det nu den kaldes ?

Men lyt til dem først. Jeg har MEGET svingende erfaringer med Tannoy. Har selv haft de store GRF Commemorative som lød elendigt, Arden som lød elendigt, og et sæt Arden der lød ret godt! De bedste Tannoys jeg har hørt har været DMT12 mkII, SRM12x, Stirling og et sæt hjemmebyg med 38X9 enheder
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Drøm i sommervarmen

Indlægaf hifibacillen » ons 25. jul 2018 20:37

spuncut skrev:Hvis man ønsker en hobby der tilvejebringer anerkendelse fra ens omgivelser bør man måske i stedet for gå over til at strikke. Ærgerligt hvis man ikke interesserer sig for det.
MVH Henning


Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad folk mener om det :PP: det var bare en konstantering til hvad sorenki skrev.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Drøm i sommervarmen

Indlægaf Fredmarantz » ons 25. jul 2018 22:57

Jeg ved egentlig ikke, om jeg selv nu er med til at bringe debatten yderligere off topic - men

Mine erfaringer og meninger om dette med, hvad andre synes om, hvad man bruger sine penge på, er også at sidestille med, hvad der hidtil er skrevet i tråden. Nu handler det i bund og grund om disse fine og majestætisle Tannoy-højttalere - og det affødte så en debat om, hvorvidt det vil være "passende" at bruge fx 50.000 kroner på sådanne - og hvad ens omgivelser typisk ville sige til det.

Mine erfaringer, som efterhånden strækker sig pænt langt tilbage, er, at hvis man ikke følger "konventionerne" - er man mærkelig og dårligt prioriterende - og måske endda fejler et eller andet.

Jeg har siden jeg selv kunne tjene penge (fra ca. 13-14 års alderen og indtil nu), prioriteret at købe hifiudstyr - rør samt musikudstyr (L-guitarer + forstærkere+ effektenheder til disse) i stride strømme.

Ingen har til dato billiget dette - alle har altid spurgt mig om ikke jeg havde guitarer nok og forstærkere nok? "Jeg kan jo kun spille på én ad gangen"osv.... og har stillet mig spørgsmålet i en let overbærende - udfrittende tone, som vanskeligt kan gengives på skrift. Jeg har altid skullet forsvare mig i disse spørgsmål. Alle har til dato måttet give op - og har egentlig kun haft et opgivende skuldertræk til overs for mine (for)-svar. De har kaldt det samlermani = (en art diagnose vel?) - og jeg har måttet kæmpe en hård kamp for forståelsen, som altså stadig ikke er opnået.

Jeg har samtidig siddet på sidelinjen og måttet se på, at mine omgivelser i rigt mål har brugt pengene på dyre rejser til alle mulige eksotiske steder og haft diverse fine biler og har brugt penge på sko - dyrt tøj - fiskegrej - meget dyre racercykler til motionscykling - - motorcykler - dyr whisky og vin - sportsfly - golfudstyr - lotto - designermøbler - kosmetiske operationer- fancy weber-grills - ombygninger af huse - nyt køkken - indkøb og restaurering af gamle biler osv osv......Ikke, at der er noget galt i at bruge penge på disse ting,. men disse udgifter er sært nok i konventionen, at sådan noget er "normalt" at bruge penge på, hvis man har - men når det kommer til nørderi/hobby inden for musikgengivelse (og udøvelse af musik) - forstår kun de "indviede" - altså typer som mange af os lidelsesfæller her på forummet. Vi er nu nok ikke de eneste "særlinge" - der er helt sikkert andre hobbies, som lider tilsvarende....

Princippet med, at hver mand bestemmer selv over sine egne (ikke øremærkede) tjente penge - forsvinder fuldstændigt - og der "rasles" med diagnoser i baggrunden.

Jeg tænker selv, at mange af "dommerne" i omgivelserne ikke forstår, at man kan være så interesseret i den slags, når de ikke selv er det - det må vel være noget med, at de ikke magter at sætte sig ind i andres prioriteringer - og kun kan se, hvad de har fået at vide, de skal se og mene..

De må vel være prægede af, hvad konventionerne (ofte båret af flertallet og medierne/platformene mv.) synes, at det er in at bruge penge på - en art offentlig opinion/vedtægt..

Jeg plejer at spørge de spørgende damer - om, hvor mange par sko, de har derhjemme. De kan jo kun gå i et par ad gangen? - eller?

Som hifibacillen også udtrykker det - så er jeg i dag fuldstændig ligeglad med, hvad andre mener - men dette har ikke altid været tilfældet for mig. Jeg har tit følt mig ugleset og amatør-diagnosticeret pga. mine prioriteringer, men alderen styrker mig, ja ,den gør så. Der har nok også været et par potentielle damebekendtskaber, som er gået i vasken på den konto - men....sådan må det så være.



Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Drøm i sommervarmen

Indlægaf Struktør » tors 26. jul 2018 11:31

Uha... Drømme her i varmen... Og hvad man bruger sine penge på... Meninger kan være ligeså forskellige her som med alt andet. Jeg kan da godt genkende den undren andre mennesker har, når jeg kigger på mine 6 pladespillere, for jeg kan kun spille på en af gangen... Ligeledes med de 4 mulige musikanlæg at lytte til... Hvorfor ikke bare et..? Har da også overvejet at skille mig af med det hele, for kun at købe noget helt nyt... Men på den anden side hvorfor? Jeg har brugt en del penge på dette, men ikke i samme størrelse som havde alt været nyt. Hvor højt i beløb skal jeg op for at kunne være tilfreds? Mon ikke det ligeså meget er det held der har været med at få det købt, “jagten”... En følelse en del mere kan relatere sig til ... De timer man har brugt i skoven, måske dage, uger, før bukken blev nedlagt! Den følelse af når man har købt sin første bil... Når man har gjort sig selv fortjent til et par nye sko? Tabt sig, således at drømmekjolen igen kan smyge sig om sin timeglas figur, ej, jeg går ikke i kjole... Men mange kvinder kan ikke forstå vores higen efter Hi-Fi, musik, vin eller hvad nu vores interesse er opslugt af... Men som Marantz skriver, spørg ind hvad der glæder dem... Enighed opnår vi ikke, men gerne en forståelse, en udlevelse af drømmen... og præmien... Jeg har lige nu fået, igen en drøm fra de unge år hjem... Et komplet Kenwood 1000 anlæg, fra starten af 90`erne... Det har været en tur forbi Arnborg, denne tur kostede X antal gange mere end anskaffelsessummen... Allerede her vil de fleste nok havde sendt det til Skrald.. Men ikke jeg, da dette er min hobby, selvom at svinge en loddekolbe ikke er min kompetence... Men jeg elsker at lytte til musik... Og hertil skal være et godt anlæg. Fandt jeg et par Tannoy eller andre spændende ting jeg kan nyde både udseende som lyd på, så vil jeg købe dette, hvis jeg har pengene til det, og jeg er hamrende ligeglad hvad andre mener om dette... Fordi jeg har selv tjent pengene, jeg får ikke fra hus eller hjem, ejheller sulten i seng, måske jeg ikke kommer ud og rejse? Men med det vejr vi har lige nu... Hvad er bedre end en dansk sommer..? Og endnu en drøm indenfor rækkevidde 8)
God sommer herfra det knastørt Midtjylland.
Mvh. Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Drøm i sommervarmen

Indlægaf Max » tors 26. jul 2018 16:28

Sat i relief, ja så for 10 år siden røg jeg for 22.000 kr om året, det holdt jeg så op med, så der kunne sagtens stå et par hundrede tusinde kroner på kontoen til højttalere.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Drøm i sommervarmen

Indlægaf Ehapa » tors 26. jul 2018 18:55

Spar pengene, og plads ..og køb et sæt 10 monitor gold ;) .

Hørte Westminster prestige med en Radford sta25, de fik klaps af et sæt monitor 10 gold i nogen velbygget små basreflex kabinetter...på flere parameter..med samme forstærker..det var temmeligt overraskende for os der lyttede.

Hygge.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Drøm i sommervarmen

Indlægaf PerHej » fre 27. jul 2018 11:34

Bare det at du er stoppet med at ryge, fortjener gode højttalere :OLO:
Sommer hilsen PerHej
Max skrev:Sat i relief, ja så for 10 år siden røg jeg for 22.000 kr om året, det holdt jeg så op med, så der kunne sagtens stå et par hundrede tusinde kroner på kontoen til højttalere.
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster