Højtalere til at hænge på væggen

Rosinen i pølseenden

Re: Højtalere til at hænge på væggen

Indlægaf Captain Phoenix » man 10. sep 2018 14:23

Jeg kan meget varmt anbefale B&W DM-4.
De er godt nok ikke "fysisk" designet specielt til vægophæng (som f.eks. B&O's P-serie højttalere er det). Men de skal placeres helt tæt til bagvæggen - og som sådan derfor egnede til at hænge på den.
Rigtigt placeret (som ovenfor) kommer bassen fint med og DM-4 leverer et dejligt, velopløst og musikalsk lydbillede, der er egnet til næsten alle musik-genrer undtagen det mest sub-bas-pumpende heavey-rock o.l.

Mine DM-4'ere var med i 3-Vejsmesterskaberne på træffet i Hald for nogle år siden.
Og vandt :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Højtalere til at hænge på væggen

Indlægaf evox » man 10. sep 2018 16:50

Jeg byggede for en del år tilbage, et sæt med Kef-enheder. Samme enheder som er i den lille L3/5 ( eller hvad den nu hedder.) En diskant, to bas/mellemtoner og to af de ovale slaver.
Tegningerne var i et gammelt svensk hifi-magasin, som jeg havde fået en kopi af, engang jeg var på ferie i det svenske.

Tegningerne gik desværre samme vej som højtalerne i en byttehandel engang. :(
Det var noget med, at kabinettet var delt op, så diskanten havde sit eget kammer og så to kamre med en b/m og slave i hver. De var ikke meget dybere end Bas/mellemtonen var og skulle hænge på vægen. Den gang syntes jeg, at de lød rigtig godt.
Har ikke kunne finde tegninger/højtalere nogle steder siden.

Måske nogle herinde kender til dem ?


PS: De var ski.. dyre at bygge dengang :Skor: :lol:
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Højtalere til at hænge på væggen

Indlægaf bjerager » man 10. sep 2018 17:47

Captain Phoenix skrev:Jeg kan meget varmt anbefale B&W DM-4.
De er godt nok ikke "fysisk" designet specielt til vægophæng (som f.eks. B&O's P-serie højttalere er det). Men de skal placeres helt tæt til bagvæggen - og som sådan derfor egnede til at hænge på den.
Rigtigt placeret (som ovenfor) kommer bassen fint med og DM-4 leverer et dejligt, velopløst og musikalsk lydbillede, der er egnet til næsten alle musik-genrer undtagen det mest sub-bas-pumpende heavey-rock o.l.

Mine DM-4'ere var med i 3-Vejsmesterskaberne på træffet i Hald for nogle år siden.
Og vandt :p


Det er også nogle lukkede kabinetter, ikke? Jeg tænker det og så en ret bred baffel må være noget af det, der giver den bedste kobling til rummet. Hvad med de der B&o s-75 eller s-45.2 på væggen?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Højtalere til at hænge på væggen

Indlægaf X-ray » man 10. sep 2018 17:53

Helikon skrev:Der er også Tandbergs HIFI-system xx højttalere, de har også ophængsbeslag og det endda til både vandret og stående orientering

Jeg har selv et sæt Tandberg HS-17 på væggen i stuen. Du skal være velkommen til at komme og få et lyt.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Højtalere til at hænge på væggen

Indlægaf bjerager » man 10. sep 2018 19:04

X-ray skrev:
Helikon skrev:Der er også Tandbergs HIFI-system xx højttalere, de har også ophængsbeslag og det endda til både vandret og stående orientering

Jeg har selv et sæt Tandberg HS-17 på væggen i stuen. Du skal være velkommen til at komme og få et lyt.

Hilsen X-ray


Joo tak som byder - er det ikke noget med at man før eller siden altid ender med Tandberg?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Højtalere til at hænge på væggen

Indlægaf his067 » man 10. sep 2018 20:28

bjerager skrev:
his067 skrev:Beovox P45 er også rigtigt gode: Vi bruger dem i DS2s (Dear Son #2) værelse med et Beocenter 9000.


Er der bund nok i dem?




Jeg satte mig ned og lyttede til Little Feat Long distance love fra The Last Record Album på DS2s anlæg. Lige det nummer har en dejlig dyb rungende og veldefineret bas. Godt nok lød det ikke lige så godt som på mit "store" anlæg, men det var meget tæt på en "god" bas: der mangler en smule volumen, men hvis de mangler volumen gør de det til gengæld temmeligt godt (=absolut acceptabelt) i opløsning....ingen "en-tone-bas" her. Generelt har de også et helt godt perspektiv i alle tre dimensioner.

PS: DS2s P45 er med bipolare elektrolytter. måske skulle jeg sætte nogle film-kondensatorer i dem. :ide:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Højtalere til at hænge på væggen

Indlægaf Captain Phoenix » man 10. sep 2018 22:29

bjerager skrev:Det er også nogle lukkede kabinetter, ikke?

Nix - DM4 er ventileret. Der er nærmest tale om blot en åbning (på fronten) - ikke et bas-refleks-rør og heller ikke en dæmpet akustisk ventil.

bjerager skrev:Hvad med de der B&o s-75 eller s-45.2 på væggen?

S-75 bliver meget stor at hænge på en væg (og jeg tror at basgengivelsen ville blive for mudret og miste den kontrol/klarhed, som er én af S-75'ernes styrker).
S-45-2 kunne fås med (tilkøbte) vægbeslag, så vægophængning var helt klart medtænkt fra konstruktionens begyndelse. Har ikke prøvet, men kunne godt forestille mig, at de ville spille fint væghængt (også).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Højtalere til at hænge på væggen

Indlægaf KlausM » fre 28. sep 2018 10:26

Hackenberg skrev:Om en højttaler egner sig til at hænge på vægen er vel ikke kun et spørgsmål om de har vægbeslag. Af de ovennævnte modeller kan jeg da komme i tanke om mange som vil få en voldsom fremhævet bas af at hænge så tæt på en begrænsende flade. Normalt er "ægte" væghøjttalere afstemt til at have en slank gengivelse i frit rum. Som B&O's P-modeller.

Et sæt P45 billigt til salg i Hørsholm, hvis du da ikke allerede har fundet en løsning:

https://www.dba.dk/hoejttaler-bang-olufsen/id-1047696962/

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster