Chaconne ll

Rosinen i pølseenden

Chaconne ll

Indlægaf Skorpio » tirs 18. sep 2018 17:31

Hej,

Jeg har købt mig et par svenske Chaconne II højttalere, designet af Bo Hansson fra Opus 3. Det er forløberen for Rauna Njord, med ca. samme enheder og konfiguration.

Jeg mener at kunne huske de blev testet i High Fidelity engang i start firserne (81-83?)...nogen der har bladet/testen?

Jeg har ikke hørt mange numre på dem, men de er virkelig velspillende...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Chaconne ll

Indlægaf skjold » tirs 18. sep 2018 18:30

Skorpio skrev:
Jeg mener at kunne huske de blev testet i High Fidelity engang i start firserne (81-83?)...nogen der har bladet/testen?



Jeg har alle HF - men i årsoversigterne for de årgange er der ingen test. Der er en test af Rauna Nord i nr. 11-1983 og hvis det er en forløber, så må det jo være før det. Men hvor meget før mon?
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Chaconne ll

Indlægaf Helikon » tirs 18. sep 2018 18:58

Der var jo også "Ny Elektronik" og "HIFI og Elektronik" dengang og muligvis var "Populær Radio" der også endnu.
PS. og" Populær Elektronik"
Det var måske en populær tid at leve i ...
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Chaconne ll

Indlægaf Skorpio » tirs 18. sep 2018 19:46

Ja, du har ret...men er nu ret sikker på det var i High Fidelity. I deres test af Rauna Njord få år senere nævner du også Chaconne...den ligger her på siden et sted som scan...

Edit:
Ja fandt den lige: Nummer 11/83, hvor de også skriver "læserne vil kunne huske, at Chaconne II højttaleren..."

Jeg gætter på en gang i 81 eller 82? :?
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Chaconne ll

Indlægaf skjold » tirs 18. sep 2018 21:21

Godt husket! Den er i nr 11-1981. Det der snød mig var, at artiklen hedder: "6 højttalere under 2000 kr.".

Jeg har vedlagt et mobilscan her:

Chaconne II HF 11-81.pdf


Sig til hvis det ønskes i bedre kvalitet :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Chaconne ll

Indlægaf Skorpio » tirs 18. sep 2018 21:32

Super...tak for hjælpen!
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Chaconne ll

Indlægaf Hackenberg » ons 19. sep 2018 08:53

Det kunne være super at få et kig bagpå de Philipsenheder og filteret. Det kan ikke være raketvidenskab.
Højttaleren spiller virkelig fint. Nød den hos en bekendt med en NAD 3020 foran.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Chaconne ll

Indlægaf Skorpio » ons 19. sep 2018 12:31

Ja er også selv nysgerrig...men enhederne er skruet og limet/tætnet og vil ikke åbne dem før det er nødvendigt.

Delefilteret vil dog nok ligne det fra Rauna Njord, den gamle model uden impedanskorrektion....
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Chaconne ll

Indlægaf Hackenberg » ons 19. sep 2018 13:53

Husker godt testen. Der står noget sluder om seriekobling af enhederne som bare ikke passer.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Chaconne ll

Indlægaf Skorpio » ons 19. sep 2018 15:44

Jeg mener da at have set Rauna delefiltre med både parallel koblede 16 ohms og serie koblede 4 ohms enheder (SEAS)...?
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Chaconne ll

Indlægaf JGreen » tors 20. sep 2018 08:31

Rauna Nord blev lavet med både 4ohm i serie og 15 ohm i parallel. (Bo Hansson (RIP) mente de opførte sig enes.)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Chaconne ll

Indlægaf PerHej » tors 20. sep 2018 08:48

Bare skriv Rauna Njord i søgefeltet her på siden og se hvad der kommer op!
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Chaconne ll

Indlægaf Gottschalck » fre 26. jan 2024 21:37

Sådan et sæt fra Den Blå Avis er lige landet hos mig. De har været til salg i 3 måneder uden at nogen har reageret, hvilket egentligt er utroligt. Fandt dem ved en en tilfældighed, de var billige, så hvorfor ikke?

Jeg husker testen fra HF og har altid haft lyst til at høre dem, men der har ikke været det store brugtsalg af dem.

De virker umiddelbart lidt billige og ufærdige i deres design med billigt vinylfinish og billige Philips enheder så forventningerne var ikke det vilde. Kasserne har også nogle mystiske mål, nærmest gulvhøjtalere, der er krympet.

Sammenlignet med et sæt Yamaha NS1000 er lyden unægtelig anderledes, men jeg må sige at jeg er vildt imponeret over den umiddelbare spillestil de ligger for dagen. Ikke så højopløste som NS-1000, men utroligt homogene at lytte til. Efter 10 minutter tænker man at det godt kunne være højtalerne 90 procent af danskerne kunne indfinde sig med. På flere af min opus 3 indspilninger må man lige knibe sig i armen over detaljerigdommen og dybdeperspektivet. Der er godt med rum og stemmer står uhyre skarpt. Andre skiver afslører unoder på indspilningerne og på en eller andet måde opfører de sig som ægte studie monitorer. Toppen er nok deres svageste punkt ligesom de ikke går så dybt, men bunden står rent uden bulder. Trommer og slaginstrumenter lyder som i virkeligheden,tro mig jeg har hørt den slags og det er fedt at høre at to billige Philips 6,5 tommers enheder kan udføre det stykke arbejde.

Så mangler vi bare at åbne og kigge indeni på enheder og filtre. Det må komme snarest.
Højtalerne anbefales uforbeholdent, hvis du ellers kan finde et sæt til salg.


Så er de åbnet. Tidligere ejer har skiftet intern ledningsføring. Hvordan han/hun har skiftet ledninger er mig ubegribeligt. Delefilteret sidder inde under den nederste forplade og er ikke til at tage ud desværre. Jeg kan dog ane, at der sidder 2 grønne ERO MKT 6,8 uf kondensatorer i filteret. Basenhederne er mærket 4 ohm og sidder i serie.

God håndboldkamp.

Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster