Hvilken højtaler passer?

Rosinen i pølseenden

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » lør 29. dec 2018 20:33

cdp skrev:Kabinetter er ca. 35 L på de coral'er, så betydelig større en A25. Desuden skal du ikke forvente decideret dyb bas fra disse, da ophænget typisk er blevet stivere med alderen. Det kan så forsigtigt blødgøres igen, og opnå næsten ny viskositet, hvis man er lidt handy. Mellemtone lyder lidt skarp, ellers en højt. med fin top. Enheder i fin kvalitet, med støbte chassis'er.


Takker for svaret, er i tvivl om jeg skal købe dem selv om de er i samme stand som på billedet, pga denne kommentar som er en af de få kommentar omkring højtaleren jeg har kunnet finde,det hele er ellers på plads med sælger (har ikke overført penge).

Så fik jeg lyst til bedre mellemtone. Coralerne lod 10"eren spille op til 1kHz, det var skidt.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=496&OB=DESC

Her er corals brochure hvis man er interessert i at vide mere om coral fra 10sa-7 perioden (starten af 80'erne)https://medias.audiofanzine.com/files/coral-komplett-1-479906.pdf
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf spuncut » lør 29. dec 2018 20:55

De her Dantax Opus 10 er rigtig gode skrivebordshøjtalere. Jeg har brugt dem sammen med en bovlam Pioneer SA-6500II hvor de kunne levere al ønskelig bas og dynamik i nærfeltet. Efter lang tid blev Dantax'erne udskiftet med et par mere "interessant" lydende Scandyna A25, først til en ren SEAS-udgave, men H087-diskanten er ikke så sjov at sidde alt for tæt på. Der blev skiftet til Scandyna A35 i Scanspeak-dress, D38-diskanten er til at være i nærheden af, idet den ikke på samme måde som H087 skærer stykker af ansigtet. A35 var dog noget slank i bassen uden A25's dynamiske skomagerbas. Desuden skal det lige indskydes at der skulle noget kraftigere forstærker til Scandyna'erne før de lukker op. Som effektforstærkere er der prøvet med forskellige Nikko Alphaer hvor Alpha II og 130 klarer sig formidabelt. Desværre klarer Alpha III sig mindre godt, da Alpha III ellers er den finest lydende, men Scandyna'eren tager livet af den og bassen bliver lidt klemt. Hafler DH-220 lader sig ikke påvirke af en smule Scandyna og lever dynamik til overflod samt finesse der overgår Nikko'erne. Der blev selvfølgelig også prøvet med de øvrige integrerede Pioneers, men ingen af dem kan skære sennepen, mellemtonen bliver fremtrædende og niveau samt dynamik i bunden synes en saga blot.
Det endte med at jeg fik fat i et sæt Scandyna A25 med Seas 25 TW-EV og Scanspeak D38 diskant og det er nu blevet en del af mit yndlingsskrivebordsanlæg sammen med en Nikko Alpha 130, med nye lytter, hvilket hjalp en del på finessen. Denne enhedskombination er til at være i nærheden af og har den fede naturstridig dybe bas som A25 er kendt for. Forforstærkeren er pt. en meget neutralt, måske ligefrem kedelig, Technics SU-A60 medens jeg venter på at få tid til at reparere den superdynamiske Sentec SC-8.
Jep :thumbsup: vintage Hi-Fi er en proces ;) og vintage eller ej vil jeg nu alligevel anbefale Dantax Opus 10 og at det også er en gåde for mig at jeg nogensinde skulle anbefale noget fra Pandrup ændrer ikke ved at Opus 10 er alle pengene værd.
https://www.dba.dk/hoejttaler-dantax-op ... 046902035/
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » lør 29. dec 2018 21:55

Kan se det er en ikke vintage højtaler, men var ok dyr da den var ny (ikke en billig serie).

Det evige problem, sælger vil ikke sende, han siger han ikke har noget kasser de passer i. Tænker ikke sælger gider finde en kasse de kan sendes i ellers ville han nok have tilbudt det for et mere beløb

Fandt Dantax octava 10 til 500kr men er sikker på den er i en anden kvalitet end opus som jeg fandt i en 6'er version men skal afhentes i københavn.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf spuncut » lør 29. dec 2018 22:03

Jeg tror at Freddy allerede har været der et par gange, men jeg vil hermed endnu en gang henlede opmærksomheden på sitets fantastiske kurerservice.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » lør 29. dec 2018 22:11

Der er altså langt fra greve og til mig + en bro imellem
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf spuncut » søn 30. dec 2018 00:03

Man skal nu ikke undervurdere kurerservice, jeg har gentagne gange fået transporteret ting og sager fra Vendsyssel til Lolland, hvilket har taget noget tid og et par mellemlandinger. Lad mig i den forbindelse rette en tak til forummets mange hjælpsomme medlemmer. :)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf cdp » søn 30. dec 2018 08:27

En lille velspillende mini som Henning nævner kunne også være Jamo 307 og nu vil du sikkert sige de ikke er vintage, men de spiller forrygende godt, er opbygget i solid kasse og med mulighed bi-wiring. Stoframmen er med magnet lukke, refleks port bagud og Kantophæng i gummi, så ingen ælde her. Er tunet til ca. 65hz, hvilke er realistisk for sådan en størrelse, da de aldrig vil kunne gengive lavere hørbart output, uden equalizer o.a. Jeg har et sæt på mit værksted/hobbyrum, og synes de gør det godt der.
http://www.hifi-review.com/150291-jamo-307.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf spuncut » søn 30. dec 2018 10:22

Som Carsten skriver gør de helt små to-vejs sig rigtig godt i nærfeltet end da bedre end A25 når det kommer til perspektiv, hvilket uden tvivl skyldes den korte afstand mellem enhederne. Har du et lidt større skrivebord kunne en af de små Dali to-vejs også være interessante. Jeg har/har haft en hel del af dem: 2, 3, 110, 102, 103 mfl. og ingen af dem har skuffet ift. størrelsen, desuden lever de alle udemærket sammen med en bovlam integreret.
Til eksempel:
https://www.dba.dk/hoejttaler-dali-103- ... 046632133/
Men der er mange at vælge i mellem:
https://www.dba.dk/billede-og-lyd/hi-fi ... ris=(-1999)
Chancen for at finde et sæt i dit nærområde er derfor til stede.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 30. dec 2018 11:53

Jeg det ikke nemt når det hele skal flaske sig. Hvis ikke der er lidt vintage,mere power eller noget andet over dem, så gir det ikke mening at købe andre højtaler.

Har set et sæt Kef C30 fra midt 80'erne trykkammer (kontrolleret bas) ca 50 cm høj, 2 watt (93db) i drifteffekt (masser af power), 8" bas som går ned til 60-70 hz som er ok driftseffekten og de 100 watt vedvarende effekt taget i betragtning.

Heller en bas der er god og velkontolleret end en dybere bas der ikke helt er så god

Eller må jeg prøve med noget fragt med dantax opus 10, kef caprice, jbl L16 (dog lidt dyr)
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 30. dec 2018 16:54

indlægget er slettet, idet trådstarter har oprettet en lignende tråd -

viewforum.php?f=601

Man bør kun oprette samme emne ét sted og gerne i korrekt forum.

Vh
Freddy
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf spuncut » søn 30. dec 2018 18:56

gasolin skrev:Jeg det ikke nemt når det hele skal flaske sig. Hvis ikke der er lidt vintage,mere power eller noget andet over dem, så gir det ikke mening at købe andre højtaler.

Det er begrænset hvor meget "power" der kan være i et par højtalere der også er velfungerende på et skrivebord. Det gi'r altid mening at anskaffe nye højtalere om ikke andet så for selve oplevelsens skyld og højtalere kan man ikke læse sig til, de skal opleves. At prøve en hel masse højtalere og andre Hi.Fi-komponenter er netop en af grundpillerne i dette interessefelt. Prøv noget, skift ud, prøv noget andet og bliv erfaringer og oplevelser rigere, that's the name of the game. Lyde er en subjektiv oplevelse og at nogen har fået et særligt indtryk af lyden fra nogle højtalere betyder ikke at du får det samme indtryk når du har højtalerne stående hjemme hos dig.
Har set et sæt Kef C30 fra midt 80'erne trykkammer (kontrolleret bas) ca 50 cm høj, 2 watt (93db) i drifteffekt (masser af power), 8" bas som går ned til 60-70 hz som er ok driftseffekten og de 100 watt vedvarende effekt taget i betragtning.

Og hvis min tante var et grandtræ da bar hun kogler :lol: Udover de fysiske begrænsninger siger data intet om hvordan højtalerne lyder. Med mindre at nogen har indsigelser omkring holdbarhed og konstruktionsfejl, Så få dem hjem og prøv dem af, før ved du ikke rigtigt noget.
Heller en bas der er god og velkontolleret end en dybere bas der ikke helt er så god

Hvem siger at du vil få det indtryk?
Eller må jeg prøve med noget fragt med dantax opus 10, kef caprice, jbl L16 (dog lidt dyr)

Dantax'erne er så absolut et forsøg værd, jeg var i hvert fald glad for dem. Om du bliver lige så glad for dem ved du når du har prøvet dem. Alle de andre nævnte højtalere er sikkert lige så gode/ringere/endnu bedre, det er op til dig, dine ører og dine præferencer.
En ting er helt sikkert, vi kan ikke sidde her og vedtage hvilken højtaler der falder i din smag, Hi-Fi er en proces som man ikke kan snakke sig fra.
MVH Henning.
Senest rettet af spuncut søn 30. dec 2018 19:04, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 30. dec 2018 19:00

Bassen er ofte mere velkontrolleret med et lukket kabinet en med basrefleks (mindre tendens til buldrebas)

I have had the C20, C40 and now have the C80. It's a fantastic series of speakers. Striking midrange and midbass. The C80 adds a level of refinement akin to the Reference series. The C20-40 use a different tweeter from the 60 and 80. But they are still impressive. As you move up the line you end up with deeper and more controlled bass. But midrange and highs are always spot on. It's a great budget speaker and for the price you can't go wrong.

#7
http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/kef-c30s.183572/#post-6995888

Tænker de er helt ok. Nu skal jeg så bare have fundet ud af noget med fragt kef C30, Kef Caprice II eller Dantax Opus 10. (og om de stadig er til salg)
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf rørglad » søn 30. dec 2018 19:23

Venter spændt på næste indlæg :-) Der må da findes en løsning !
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 30. dec 2018 19:29

Det jo snart nytår,hellig dag så der bliver nok ikke handlet så meget med mindre sælger og køber bor tæt på hinanden og det bliver hver dag igen.

Pt er jeg mest til kef c30 fordi jeg godt kan li lidt power, men har ikke besluttet mig endnu, der kommer jo også hele tiden nye højtaler til salg.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf JGreen » søn 30. dec 2018 23:32

Få dig nu købt noget og hør noget musik og få dig et liv. For hvis du ikke får fingeren ud så dør du inden det sker.!!!!
Lad det værre dit moto for 2019. (Prøv det) for ellers sker der ikke noget.

Godt nytår
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster