Hvilken højtaler passer?

Rosinen i pølseenden

Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 23. dec 2018 13:55

Hifi er en dejligt ting

Indtil videre har jeg en Technics SU-8600, Pioneer PL-12D ikke i mint condition, men med mindst 40 år på bagen er de dog i god stand og fungere,virker som de skal.

Jeg har ikke vintage højtaler men nogen moderne højtaler i størrelsen 32 x 22 x 31cm (HBD) 88 db 8 ohm og som går ned til 44hz.

Men hvad skal jeg kigge efter?

Jeg kan li en god bas, klar/åben mellemtone og en behalig top, ikke for lys og tynd i lyden, 88-89db eller højere og 70-80 watt som højtalerne skal kunne tåle.

Størrelse som rogers LS 3/5 a, scandyna a-10 (de er dog lidt høje), sommetider spiller jeg lidt elektronisk musik og der er bare nogen højtaler med små front basport som føles som en hårtørre, så det vil jeg helst undgå (lukket kabinet eller bagvendt bassport)

Så et sæt jbl l16 til 1500kr men de er alt for store til mit skrivebord som de skal stå på, men følger altid interessert med i kenrick sounds videoer på youtube når de laver,aflevere en af de ofte store "ældre" jbl studio monitors.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf Tonni » søn 23. dec 2018 15:10

For mig at se har du et kæmpe problem, der hedder naturlovene!
Find et par højttalere der har den åbne mellemtone, og diskant, som du kan lide. Og kombiner dem så med en subwoofer nede under bordet...
Ikke for at nedgøre dine ønsker, men simpelt hen i realistisk bedømmelse. :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 23. dec 2018 15:23

Jeg skriver en god bas, ikke andet

Folk har det med at forbinde god bas med høj bas

Når jeg spiller højt bruger jeg aldrig loudness,bas kontrollen, så længe højtalerne kan tåle den effekt forstærkeren har og forstærkeren ikke forvrænger, så der som regl ikke noget problem med bassen.

Spørger lidt om ideer til hvilken højtaler det kunne være, regner med mange medlemmer herinde har vintage højtaler, mine bruges med min computer som gør at de ikke må være super store. Dem jeg har pt har 6.5" bas og er opgivet til 44hz, men er moderne højtaler.

Lige bortset fra basporten og størrelsen er jeg sikker på et sæt jbl l16 er helt ok lydmæssigt og de er ikke for dyre, om de så ville passe lydmæssigt er noget andet.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf Tonni » søn 23. dec 2018 16:01

Og jeg skrev ikke som jeg gjorde, for at nedgøre dig. Men bas er lig med kabinetsvolumen, og eller membranareal. Det er ud fra det jeg anbefaler at fokuserer på den mellemtone/diskant du ønsker dig. Og så supplerer med en subwoofer. - Som ikke er lig med bulderbas, hvis den er valgt rigtigt.
Kan du finde et sæt L15 eller L16, er du rigtig godt på vej. Og skulle de ikke være nok, kan de suppleres med en kasse med en 10-12" jbl bas i et 100-150 liters kabinet under bordet. Ofte vil man konfigurere en sådan opsætning til at dele omkring de 80 Hz, netop fordi bassen i de nederste par oktaver er mindre retningsbestemt...

Ovenstående da du angiver pust fra basporten er et problem. Og du dermed angiver et vist lydtryk. SPL ikke lig bulderbas.

Jeg håber det kan bruges... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 23. dec 2018 16:23

L16 er bare så høje og har nogen få gange oplevet problemer med en bassport på fronten når der spilles musik med meget bund.

Skal ikke have en subwoofer, gider jeg ikke bruge tid på igen, been there, done that.

Skal heller ikke have nogen 70 hz 82 db følsomme små studio monitors, som f.eks de små roger ls 3/5.

De højtaler jeg har lyder godt og der er overraskende god bund/power med den forstærker jeg har, når jeg spiller noget elektronisk musik, for at blive i vintage stilen,så kunne den være mike oldfield,jean michel jarre,
kraftwerk,yello eller af lidt nyere data depeche mode og pet shop boys.

Jeg behøver ikke nogen subwoofer for jeg ved godt meget musik ikke har så kraftig og dyb bas, der er det vigtigt lyden er god og når bassen så er kraftig er det vigtig at højtalerne kan tåle effekten så længe forstærkerne ikke forvrænger hørbart.

Så har vintage højtaler også bare en anden lyd og design ud over det fede ved at tænke på at nogen med de højtaler man har, har spillet dark side of the moon da den udkom,tubular belles,made in japan, led zeppelin,queen,gasolin,ac/dc og så videre.

Måske en rock højtaler jeg leder efter i en moderat størrelse, selv om jeg nævner rock grupper kan jeg også meget godt li mike oldfield,jean michel jarre,kraftwerk,yello,depeche mode,pet shop boys og en masse pop og jazz.
Senest rettet af gasolin søn 23. dec 2018 16:36, rettet i alt 1 gang.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf cdp » søn 23. dec 2018 16:36

Kenwood 333 2 vejs basrefleks konstruktion. Mørk i lyden -engelsk lyd. God til elektrisk rytmisk musik men ikke god til klassisk

Beovox 1200 2 vejs lille 20 watt trykkammer. Mest til akustisk men klarer også mild rock. God lyd

Beovox 45-2 3 vejs mere moderne lydende højttalere . Sådan god allround uden at være fantastisk

Beovox 3000 2 vejs nice trykkammer højttalere . Magter mere end man regner med dog ikke progressiv heavy. Lidt stor

Beovox 1000 vælg 1200 i stedet

Beovox Red Line RL45. 2 vejs+ . Fin diskant gengivelse særligt til 80´er musik. "Isabella ser mod himlen. Isabella er en mand"

Beovox 2400 3 vejs en mellemlanding mellem 1200 og 3000. Nok mest til akustisk musik

B&W DM12 2 vejs trykkammer. Tung både hvad angår vægt men også at trække. Der skal skrues højt op for at diskanten gider vågne. God til akustisk musik dog mere hård i diskanten end jeg regnede med.

Montax Hifi series. 2 vejs trykkammer med Philips enheder. Er blevet gode efter at jeg kom til at modificere dem så de nu spiller hæderligt allround

Scandyna a20 2 vejs. Spiller egentlig bedre end rygtet. Blid behagelig lyd men har problemer med massiv bas angreb

Scandyna a25 2 vejs med ventil. Kræver en en del af forstærkeren så det er ikke ligegyldigt hvad du sætter den sammen med. Klarer faktisk det meste

DUX fuldtone 6,5". Utrolig lyd vil have flere!! Dog ikke fantastisk til hård rock . Mangler bas


OG DE FY MODERNE

Qln 601 moderne lyd og lyder af mere end størrelsen angiver. Allround på nær klassisk (violin)

Qln 111 forgængeren som lyder mere vintage. Allround på nær klassisk (violin)

Qln 501 kan i grove træk kun bruges som baghøjttaler i et surround setup

Behringer TRUTH series -studie monitor . En billig passiv studiemonitor der gengiver som det blev indspillet hverken bedre eller værre!!. Er lidt betaget af stemmer på dem. De kan hive indspilninger fra hinanden hvis de ikke produceret ordentligt. Se også på JBL, Adam, Yamaha som er de noget dyrere

Har også haft System Audio og Audio Vector ingen du over hovedet bør bruge tid på. Da de ligger langt fra hvad passer til det du hører.


Ovenstående sakset fra ditto debat herinde - måske lidt ideer her.
Håber det kunne bruges
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 23. dec 2018 16:51

Beovox Red Line RL45 eller andre i samme serie havde min tidligere nabo, de er lidt store og skal vidst helst spille i et hjørne eller på en væg for at bassen er god.

DM12 er det et sæt af til 800kr, google siger 85hz-20 khz +/- 2 db 85db (300hz)15 watt power handling, peak power ingen limit da den har elektonisk beskyttelse

Scandyna a20/25 lader ikke til at være noget for mig da de er lidt store, den ene kan ikke klare så meget bas og den anden er forstærker krævende, har læst lidt af den anden scandyna tråd hvor en forsøgte sig med en yamaha a500 som var ved at brænde sammen og en sansui på 15 watt som ikke gav meget lyd fra sig med et sæt a25.

Min mor have et par beovox s45 3 vejs med 8" bass de kan spille bas og lyder ok, de er væk for mange år siden

Takker for de andre svar
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf Cockernes herre » søn 23. dec 2018 17:16

Hej igen
Ja vi har da snart skrevet om hele anlægget efterhånden

Har selv nogle forslag her:

Beovox s60 (begge store)
Beovox S75( mere watt og bas)
Men der er mange vintage muligheder kig fx også på Itt,Altec lansing, etc

Og de nye fy modeller
Qln 606 ( stor men god)
Qln 601 overraskende

Hvis du godt kan lide Rl45 red line har min hundepasser vist et par til salg på omkring 350kr

God jagt
Senest rettet af Cockernes herre søn 23. dec 2018 17:19, rettet i alt 1 gang.
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf Ehapa » søn 23. dec 2018 17:17

Tandberg!
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 23. dec 2018 17:30

Cockernes herre skrev:Hej igen
Ja vi har da snart skrevet om hele anlægget efterhånden

Har selv nogle forslag her:

Beovox s60 (begge store)
Beovox S75( mere watt og bas)
Men der er mange vintage muligheder kig fx også på Itt,Altec lansing, etc

Og de nye fy modeller
Qln 606 ( stor men god)
Qln 601 overraskende

Hvis du godt kan lide Rl45 red line har min hundepasser vist et par til salg på omkring 350kr

God jagt


Tror de bliver for store da de skal bruges sammen med min pc på mit skrivebord, skriver også måske rock højtaler af moderat størrelse.

Har fået interessen for vintage og har i mange år været vild med Queen,gasolin,pink floyd,beatles,rolling stones, ac/dc,dire straits (også vilde med dem) med mere, når jeg nu har muligheden, hvorfor så ikke også højtaler, da jeg så jbl L15 sætte til kun 1500kr så jeg muligheden for at man kan få vintage højtaler til en fornuftig pris, måske ikke jbl L15 da de er for store, men så nogen andre og det ville ikke være dyrt.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf Fredmarantz » søn 23. dec 2018 17:38

B&0 CX100 - billig og Lille. Nem at finde. Husk at tjekke enheder - omkantning.

God lyd købes ikke efter data fundet på nettet. Det skal man bedømme ved at lytte til dem under realistiske forhold (eget anlæg egen stue )

Tonni skrev noget om naturlove - og det var ikke mindst møntet på højttalere, så hvis du ikke vil røre dine tonekontroller, må du ofre noget på kabinetvolume eller fx ved at smide en subwoofer et sted.

"god bas" - ja, hvad betyder det egentlig? Her på forum tror jeg, at de fleste er med på, at megen bas (kraftig) ikke nødvendigvis er det samme som god bas - og hvad betyder "bas" ?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 23. dec 2018 17:55

CX100 er større end CX50 men stadig ikke specielt store og heller ikke helt vintage (fra 85)

Måske er de opgivet til 100 watt, ned til 50hz og 89 db, men tvivler lidt på der er nok rock i den når de IKKE skal monteres på en væg og kun har 2x10 cm bas/mellemtone enheder.


Citat fra testen af CX50: Vi vil ikke anbefale dig at bruge CX50 som hoved højtaler i dit stereoanlæg, for dertil er lydkvaliteten alt for ringe
Billede

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf Fredmarantz » søn 23. dec 2018 18:02

gasolin skrev:CX100 er større end CX50 men stadig ikke specielt store og heller ikke helt vintage (fra 85)

Du ville have små højttalere - og CX100 ER små - og "jo"- de er vintage. 1985 med med i vores definition på vintage her på Vintagehifi.dk. (Jeg har ikke anbefalet CX50)

Måske er de opgivet til 100 watt, ned til 50hz og 89 db,

Ovenstående giver ikke mening for mig - jeg skrev jo, at du ikke kan læse dig til en hifihøjttalers lyd. Watt-opgvielsen kan du ikke bruge til noget. 50hz er godt gået af så lille en højttaler - har du brug for at gå dybere med kraftigt output, skal du have større højttalere og/ellr en subwoofer)

men tvivler lidt på der er nok rock i den når de IKKE skal monteres på en væg og kun har 2x10 cm bas/mellemtone enheder. (det kunne jo komme an på en prøve - på eget anlæg i egen stue/ved egen computer)


Citat fra testen af CX50: Vi vil ikke anbefale dig at bruge CX50 som hoved højtaler i dit stereoanlæg, for dertil er lydkvaliteten alt for ringe (Jeg har ikke anbefalet CX50, så jeg forstår ikke, hvorfor du bringer den frem i lyset her)
Billede

Billede


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 23. dec 2018 18:17

Jeg skriver jeg har 32 x 22 x 31cm højtaler Ikke noget om de skal være mindre,måske skriver jeg at jeg måske skal have kompakte rock højtaler, (fordi det nok vil passe bedste til mig), det ikke ensbetydende de skal være små, kun at de ikke skal være for store.

Forskellen på CX50 og CX100 er vel grundlæggende lidt dybere bas og højere belastning ellers burde der ikke være den store forskel på lyden eller hvor let en belastning højtalerne er for en forstærker.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf Fredmarantz » søn 23. dec 2018 18:18

Jeg bliver næsten nødt til at forbryde mig lidt ift vintageprincippet, men Yamaha har lavet en god studiomonitor, som hedder NS10 - den er nærmest blevet studiostandard (nærfelt) på studiemarkedet - både proff men også hjemmestudie - den kan ting. Jeg kan se på Wikipedia, at den blev "launched in 1978" men blev lavet indtil 2001- så jeg klarer forhåbentlig skærene.

Den kan findes uden indbygget forstærker - der er solgt mange af dem - også herhjemme.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster