Coral System400 + Speakon connectors

Rosinen i pølseenden

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf arnehelge » tors 17. jan 2019 17:37

dette hadde vært en gøy sammenligning, håper det lar seg gjøre. Da kommer jeg.
arnehelge
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 06 jan 2015
Lokalitet: Søgne, Norge

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Tophøj » fre 18. jan 2019 08:45

Jeg er frisk, så må vi se om vi kan lokke mafiltenborg med på ideen.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf krog » lør 19. jan 2019 00:15

Dejligt anlæg :-) Det lyder sikkert godt. Hvordan oplever du dit NAD sæt?
krog
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 27 sep 2016
Lokalitet: Svendborg

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » søn 20. jan 2019 10:47

Aaalt for mange spørgsmål og ideer på een gang. Rolig nu - jeg er helt ny her på forum.

Jeg må konstatere at hele systemet kræver service. Potmetre knaser, relæer fungerer ustabilt, kabling er gammel, ødelagt og træt. Så planen indtil videre er at jeg gør som når man skal spise en elefant; jeg begynder i den ene ende.
Kabler & speakons + 26mm fladbor er købt. Har nu haft een af kasserne lukket op og fotograferet delefiltre og indvendig kabling samt selvfølgelig så meget af enhederne jeg har kunnet komme til. En regulær tidskapsel med 0.75 kvadrat monteringsledning og klemterminaler :) Jeg kan se at jeg har kontrolmålt delefilterkomponenter i 2001 - altså for 18 år siden.
For god ordens skyld vil jeg skifte de stumper som kan degradere over tid - her tænkes på Jensen-kondensatorerne. Intern kabling byttes til noget tidssvarende. Når jeg nu har bassen ude kan frifelt-resonansen ligesågodt checkes; nogen nævnte at ophængene ældes og påvirker denne værdi. Altså må skadernes omfang bestemmes.

De billigste og lavesthængende frugter plukkes først.

Jeg mangler input til kondensator-valg.
Jeg mangler input til intern-kabling-valg.
Jeg mangler hjælp til at få oversat fotos af delefilteret til et diagram (Audioscan CD400 A)

Hmmmm... Måske det var på sin plads at starte en tråd om renoveringprojektet.

Jeg aner ikke hvad 'træf' er for en historie. Der er så meget at gøre.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf DrBoar » søn 20. jan 2019 12:55

Kondensatorer är mikrofona, det finns tillochmed kondensatormikrofoner ändå monterar vi delningsfiltret inne i lådan så en hel del kan vinnas med delningsfiltret utanför lådan. Kablar och kondensatorer är källa till religonskrig. En högtalaringenjör föredrar enkeltrådig kabel i lådorna andra silverflätor i ekologisk bomull. Många hävdar plastfilmskondingar då de bla har lägre ESR än elektrlolytkondingar, andra hävdar oljekondensatorer är det bästa och de har hög ESR...
Pick your poison.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf ferr31 » søn 20. jan 2019 13:31

Jeg har købt disse ophæng til mine 15L100
https://www.ebay.com/itm/JBL-Speaker-Fo ... :rk:1:pf:0

Du kan læse lidt om min brug at enhederne fra System 400 her ;)
viewtopic.php?f=557&t=7394

Og vores træf kan du følge med i ved at læse her :p
viewforum.php?f=656
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » søn 20. jan 2019 21:57

ferr31 skrev:Du kan læse lidt om min brug at enhederne fra System 400 her ;)
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 557&t=7394

Og vores træf kan du følge med i ved at læse her :p
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewforum.php?f=656


Jo tak. har læst dén tråd.

Træf: Spændende. Overvejer. Skal lige komme til tåls med at det er henlagt til udkantsdanmark ;)

Er ved at overtale brormand til at stille op med den anden halvdel af sættet. Jeg har højttalerne, han har forstærkerne; Denon POA-8000 + PRA-6000. De har ikke set hinanden i +to årtier. Det ku' være sjovt.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » søn 20. jan 2019 22:18

DrBoar skrev:Pick your poison.

Jeg er belastet af at være ingeniør. Jeg har det svært med snake-oil. Forstået således at jeg er tilbøjelig til at vælge fakta-baserede løsninger. Speakon er valgt fordi de har bedre specs (evt. bare 'specs') end geewhizz-produkterne.
Jeg er lidt mere usikker på det med kondensatorer. Lav ESR synes at være en fornuftig ide... Og jeg er ved at blive så gammel og rig (ahahaha...) at jeg godt kan overtales til at vælge 'den gode model' af to ens-speccede varianter. Men en femdobling af prisen for dingenot X med reference til reduceret ROI ved stigende kvalitet hopper jeg altså ikke på med vilje.

Har i øvrigt besøgt min lokale HFK og kigget lidt på sortimentet. Det er da en sørgelig historie. Hvis ikke de var så gode til at fortælle menigmand at nyt er bedre, ville vi jo være en kæmpe-organisation her...
Senest rettet af mafiltenborg man 21. jan 2019 18:28, rettet i alt 1 gang.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » søn 20. jan 2019 22:25

JMP skrev:Du har vel ikke billeder/diagram af delefilter? hvis det er det originale? jeg leder(og har gjort det længe) for at jeg kan færdiggøre mine 400
Jesper

@JMP: I have pictures!! Hold on while I process & prepare. Teaser:
CD400A.JPG

Ved fælles hjælp skulle det være muligt at få noget i stand. Selv er jeg forundret over det noget aparte komponentvalg, som tegner sig. Hvem faen har hørt om 31.5uF?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JMP » man 21. jan 2019 02:02

:cool1: Det det ser ud til at det er det originale,har du også taget billede af komponet siden ?
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » tirs 22. jan 2019 09:58

JMP skrev::cool1: Det det ser ud til at det er det originale,har du også taget billede af komponent siden ?

Det har jeg - og jeg har fedtet med at lave noget to-lags-perspektivkorrigeret snaller så man kan få komponenter og baner på eet billede - men det hele kørte i hegnet fordi billederne er for ringe.
Hav tålmodighed. Jeg er ved at organisere kabler og komponenter. Når jeg får adskilt det hele bliver der taget nogen anvendelige billeder!

Jeg kan ikke la' være med at undres; printet hedder CD400-A. Er der en B-version? Og når nu jeg alligevel er i gang vil det være go' underholdning at få reverse-engineered kabinet/portmål og se om alting faktisk er rigtigt regnet ud. Men mere om det senere.

Idag tror jeg der skal købes en længde kabel og laves en midlertidig montering, så jeg kan skille kabelnettet ad uden loddekolbe. En hel aftens sjov for næsten ingen penge :)
Senest rettet af mafiltenborg ons 23. jan 2019 22:45, rettet i alt 2 gange.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf ferr31 » tirs 22. jan 2019 12:09

mafiltenborg skrev:
Jeg kan ikke la' bære med at undres; printet hedder CD400-A. Er der en B-version?)


Som jeg kan se på billeder i de gamle kataloger fra Audioscan er printet brugt til flere forskellige
højttalere med forskellige komponenter på printet.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » ons 23. jan 2019 23:29

Billeder af delefilter.
Forside:
Forside.jpg


Bagside:
Bagside.jpg


X-ray:
2-lag.png


Komponentværdierne kommer om snart - jeg skal lige ha' organiseret et LC-meter :)

L-pads er koblet til de 6 kabler længst inde på printet. Men jeg har ingen anelse om hvad der går hvorhen. 3 ledere - jeg gætter på et trådviklet potmeter hvor enheden fødes fra centerudtaget... Kan nogen lave en tegning af reguleringsmekanismen? Og måske lave et EAGLE-schematic?

Jeg har nu monteret Speakon på den ene højttaler. Tillidsvækkende... Og der blev osse tid til en lytteprøve bagefter. Længe siden jeg har haft 'lukket lidt op for sluserne'. Et behageligt genhør - og sættets partytrick er fortsat bunden. Oh crap - det fortsætter bare nedad. Justin Timberlake "Say Something" har 'noget' kørende helt nede i kælderen som minder om trykken for ørerne. Som kontrol besøgte jeg den lokale HFK og fik det samme stykke musik spillet på Lyngdorf og et sæt fornuftige 2-vejs-højttalere.
Coral'erne viser deres alder/karakteristik i mellemtonen. Hornlyd... Det lækre grej hos HFK (prisgæt 60-80K) leverede en 'blødere' soundstage som forekom lettere fordøjelig, med mindre brillians men samme/bedre musikalitet. Hvorfor kommer jeg til at tænke på rør vs transistorer her? Måske fordi der er tale om de samme elementer i forskellen.

Men!! Jeg vil ikke bytte. Først er der den trods alt ikke uvæsentlige detalje med pengene - og så er jeg tilfældigvis glad for bas. Ikke kun mængde, men også udstrækning. Og hvad Coral'erne taber på 'mellemtone-hornlyd' vinder de på go' gammeldags kulkælder!

Flere gange har jeg overvejet at 'gøre noget'. Disseher 70'er-dinosaurer passer bare ikke i et moderne, hvidt BoBedre-hjem - som jo i sagens natur står højt på fruens ønskeliste. Men på forunderlig vis magter dinosaurerne fortsat at holde skansen. De kan 'noget'...

Hvis læseren er bekendt med det bil-relaterede begreb sleeper, dækker det meget godt fornemmelsen af at eje disse gamle kasser.

Eller som de si'r i amerikanerbilsklubben: "There's no replacement for displacement!"
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JMP » tors 24. jan 2019 03:19

00000IMG_00000_BURST20190123215423_COVER.jpg

Jeg håber det er skarpt nok ,det er fra en original æske med AT 100
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » tors 24. jan 2019 09:09

Fint billede. Hvad jeg mener at kunne udlede af det er at L-pad'en er en spændingsdeler - og at der er TO svage punkter; kontaktfladerne mellem arm og de to trådviklede resistorer. Damn...

Kan man renovere sådan én? Alternativt anskaffe en ny? Jeg erindrer ikke lige at ha' set den slags fornylig.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], Google [Bot] og 33 gæster