Coral System400 + Speakon connectors

Rosinen i pølseenden

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JMP » søn 27. jan 2019 13:35

Jeg bliver nød til at spørge: hvad er slangeolie?
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Sorenki » søn 27. jan 2019 14:33

JMP skrev:Jeg bliver nød til at spørge: hvad er slangeolie?

oversat fra det engelske udtryk "Snake oil" - https://www.urbandictionary.com/define. ... nake%20oil
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Helikon » søn 27. jan 2019 15:23

En fast L-pad med to modstande, jeg kan ikke huske regne formlen mere, men det er til at finde ud af, det er bare en spændingsdeler hvor man tager signalet ud over den en modstand.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JMP » søn 27. jan 2019 20:05

Sorenki: det blev jeg ikke meget klogere af ,jeg mener hvad har det med delefiltere at gøre?
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf skjold » søn 27. jan 2019 20:17

JMP skrev:Sorenki: det blev jeg ikke meget klogere af ,jeg mener hvad har det med delefiltere at gøre?


Snakeoil er i denne kontekst synonym for produkter der påstår alverdens ting uden dokumentation eller videnskabeligt belæg. Nogle vil kalde det fup :)

Som forklaret i linket, så stammer udtrykket åbenbart fra Amerika i 1800-tallet og var væsker typisk solgt i omrejsende medicinske shows og som påstås at kunne helbrede alt.

Mafiltenborg fortæller han er ingeniør og har det skidt med snakeoil. Og det har de fleste ingeniører/teknikere/videnskabsfolk og slige mennesker der forholder sig til dokumentation, naturlove og fakta nok svært ved :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Sorenki » søn 27. jan 2019 20:40

I fortsættelse af Skjolds forklaring; så findes der jo komponenter for delefiltre, kabler og andre Hi-Fi relaterede produkter til mange mange tusinde kroner som lover alt muligt der ikke er elektrisk dokumenteret - her ville udtryk som snakeoil komme ind..
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JMP » søn 27. jan 2019 21:20

Aha Tak så blev jeg da så klogere :Thumpsup:
mafiltenborg : nu faldt ti øren. jo jeg vil gerne have det som du ved der virker,ikke gøgl og glitter :p
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » man 28. jan 2019 23:53

JMP skrev:jo jeg vil gerne have det som du ved der virker,ikke gøgl og glitter :p

Jotak. Det vil alle - og helst på tilbud. Her er udfordringen: Der er ingen garantier! Uden hands-on viden er jeg nødt til at stole på min fornuft og mavefornemmelse. Så må du selv vurdere om det jeg frem til nu har foretaget mig, giver anledning til nogen form for tillid.

Har gjort første forsøg med delefilter-schematic & Eagle. Hmmm... Jeg tror lige jeg skifter til papir og blyant. Så må Eagle vente til senere. Og så har jeg fundet et bette filterdesign-program kaldet VituixCAD2. Når jeg har diagrammet, fodrer jeg Vituix med det, medsamt enhedernes data så godt jeg kan finde dem - og så skulle der gerne være masser af grafer og andet godt at kigge på. Hvis jeg kommer så langt...

Dette betyder et nyt call-out til forum. Hvem ved:

Data på diskanten Coral H-100?
Data på mellemtonehornet?
Flere data på bassen 15L100?
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JMP » tirs 29. jan 2019 00:28

Kan du bruge dette?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JMP » tirs 29. jan 2019 02:05

15L-100.jpg
Coral H100 og H104 diskanter..jpg
15L-100.jpg
Coral H100 og H104 diskanter..jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JMP » tirs 29. jan 2019 02:10

12_M100&M104.jpg
12_M100&M104.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » tirs 29. jan 2019 20:40

Wohooo!!!

Der er både T/S parametre og alting.

Jeg forbavses til stadighed over mellemtone- og diskantdriverne. Deres effektivitet tåler ingen sammenligning - it's mental...

Første skud på noget som begynder at ligne et diagram over delefilteret:
Studio400.png

Jeg kan endnu ikke finde hverken hoved eller hale i det - men det skulle gerne ændre sig inden længe.

Og igen: råd og kommentarer modtages gerne. Ligeså review af hvad jeg mener er en korrekt optegning af diagrammet. Tegnet med blyant på madpapir over foto af hardwaren og overført til Eagle
Delefilter-madpapir.jpg

Så mange ting der kan gå galt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » søn 3. feb 2019 17:44

Så er jeg omsider kommet til at rode med filteret - har lige været nede at ligge med en forkølelse.
Jeg har lagt enhederne og delefilterdiagrammet ind i Vituix og prøvet at se om det gav nogen mening.

Joeh...
Vituix_attempt_#1.JPG


Her tolker jeg SPL-kurven som udtryk for det forventede lydtryk ved 1W - hvilket bør modsvare ca 96 dB - og helst i en nogenlunde ret linie henover spektret. Det er osse tilfældet på ovennævnte billede, men har fordret en beskeden modifikation af diagrammet, synligt i den røde indtegning. Mellemtonen skal 'vendes' en halv omgang! Ellers spiller den i modfase og så opfører det hele sig aldeles kulret!

Og jeg har en mistanke - en lille nagende fornemmelse af at mærkningen på printet er forkert. Jeg mindes at have noteret mig at tilslutningspunkterne var markeret i plus-minus-plus-minus-plus-osv-rækkefølge. Første diagram viser faktisk dette...

Vender man mellemtonen forkert, får man en hængekøje i mellemområdet!

Noget at undersøge. Man kan jo håbe på at ledningerne er sat omvendt til enheden - eller at jeg husker forkert.

Mht udlægning af print har jeg måttet skrinlægge programmet Eagle. Gratis-udgaven magter kun 10 x 8 cm print-areal, og det er ikke tilnærmelsesvis nok! Enter KiCAD. Mere om dén sag når jeg har fået fundet mig tilrette der.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster