Coral System400 + Speakon connectors

Rosinen i pølseenden

Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » tirs 15. jan 2019 21:47

Hej. Allerførste post her, så bær venligst over med mig...

Jeg er i færd med at genoptage interessen for god musik, nu da tid og ressourcer er til det. Alderdommen har sine fordele...

Til den ende er det naturligvis smart at begynde med det man har og så plukke de lavesthængende forbedrings-frugter først.

Har byttet en 20+ år gammel Rega Super Elys til en AudioTechnica VM95SH nål. Ny, med det halve slid på vinylet og forbavsende god definition. Alle pengene værd. Nej, bedre; wow!
Det førte til at jeg gik på loftet og hentede det gamle NAD 1000+2400PE sæt frem til erstatning for en Thule IA50C, som var blevet træls i volumenkontrollen.
Under arbejdet med at mokke alting sammen i stereomøblet endte jeg op med at blive så morderlig træt af de eksisterende TaraLabs Phase3 kabler (stive og aldeles uhåndterlige) at jeg endte med at erhverve en længde TheChordCompany Clearway kabel. Det gik fint i forstærkerens udgange. Men bag på mine højttalere - et sæt Coral System400 i originaltrim - blev jeg udfordret af de (set med dagens øjne) ynkelige og forslåede klemterminaler.

Første tanke var at sætte bananstik i som erstatning. Men en kollega pegede mig i retning af Speakon stik fra Neutrik, som åbenbart anvendes i scenegrej. Lidt usikker på emnet henvendte jeg mig i den lokale hifibutik for at se om der var gode råd at finde. Adspurgt om der var ide i at gå Speakon- eller banan-vejen svarede man at bananer var sagen og at Speakon ikke var til Hifi-brug.

Aaaaarhh....

Så jeg undersøgte emnet lidt nærmere. Og forsøgte at sortere det værste snakeoil-sælgersnak fra undervejs.
Rigtigt nok; bananstik er allestedsnærværende på alt consumergrej (Hifiklubben - Fona anno 2019). Men profferne bruger Speakon fordi det virker - hvergang. Og fordi det er vandtæt, idiotsikkert og trædefast.
Techspec på bananer vs Speakon taler for Speakon; højere strømkapacitet. Bananer ca 15A, Speakon op til 50A

Men er der andet jeg skal forholde mig til? Underforstået, hvorfor er bananer så populære blandt kapitalstærke consumer/prosumer lydentusiaster for hvem cost is no concern? Hvad er det jeg ikke har lagt mærke til...
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Helikon » tirs 15. jan 2019 22:23

Speakon er aldeles glimrende stik. Det du har overset er at provenuet på bananer er umådelig meget større og derfor meget bedre at sælge. Et bor på 24mm og 2 skruer så er de monteret
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » tirs 15. jan 2019 22:38

Hæ. Jeg har nu ikke overset emnet profitmargen - blot undladt at nævne det for ikke derved at dreje samtalen i en kedelig retning.
Til dén pris er der i øvrigt råd til at købe fabrikantens bedste serie i aluminium og med forhøjet kapacitet.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. jan 2019 01:14

Som Lydmand i mange år, har jeg arbejdet med ualmindelig mange Speak-on's - og kan kun anbefale disse - primært pga. deres ufattelige robusthed og pålidelighed, som både du selv, men også Helikon er inde på.

I mine øjne er banan lidt noget....hm......var det ikke noget, der pludselig blev hypet i slutningen 80'erne og som var en god "merchandise"? De er nemme at arbejde med - men sidder de nu ordentligt fast? - her var også noget, som man kunne "forgylde"

Men........når alt kommer til alt....og jeg må fortælle min egen mening, så er jeg altså altid tilhænger af, at man bevarer, hvad bevares kan af hensyn til originalitet og historie, medmindre det decideret er defekt og ikke er muligt at reparere. Jeg har de gamle JBL-terminaler fra 70'erne bagpå mine højttalere (originalt) og har smidt et ganske alm. 2½ kvadrat elektrikerledning direkte i disse (de kan liiige gå i) - og jeg har aldrig haft behov for andet. Altså rent kobber lige i terminalerne.

Nu har jeg heller ikke hund, kat eller pillelystne børn, som kan finde på at lege med højttalertilslutningerne - så mit har lov at stå i fred.

Kan du evt. kyle et billede op af dine højttalere og ikke mindst et nærbillede af terminalerne? - Hvis det er den Coral, der hedder "Studio 400" - så er det nogle ganske fede kasser.

Og velkommen til i øvrigt. Du er landet det rigtige sted, tror jeg :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » ons 16. jan 2019 09:03

Hey Freddy :)

Tak for den varme velkomst.

Jo, det er et 400-sæt med 15L100 osv. Du har i øvrigt ret; det er vist Studio- og ikke som jeg skrev System-...
Jeg var selv med som holde-ved-montør dengang min far og Allan Mandal fra Audioscan Århus samlede dem i værkstedet, så jeg er pænt sikker på at det er 'the real deal'. Kasserne er lavet hos Snell (snedker i Grønnegade) og er palisander-finerede på fineste vis.

Hvilket bringer os til 'originalitet'. Ermmmm - disse er DIY, og som sådan er der vel ikke rigtig tale om rigtigt/forkert, men mere om før/nu. De eksisterende klemterminaler er desuden knækkede og forslåede, så hele opstillingen er ved at gå hen og blive kortslutningstruet. Eftersom jeg i dette tilfælde er tilbøjelig til at vælge funktion over form, ryger klemterminalerne ud.

Billeder. Gerne. Men kasserne har åbenbart levet et liv så stille at de ved eftersøgning i Google's fotosamling kun optræder i baggrunden hist og her. Jeg må vist hellere få taget et par stykker med Coral'erne i fokus...
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JGreen » ons 16. jan 2019 11:04

Min mening .
Så er kontaktfladen i Speakon for lille (kanten af Ø3mm og ca. 10 mm langt)
Men Bananer kan også værre noget L... men jeg syndtes dem her er rigtig gode.
https://www.av-connection.dk/?PGr=2052
Før i tiden fik man også noget krymp (rød/sort) med. Det gør man så ikke mere.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Hackenberg » ons 16. jan 2019 11:13

Jeg er enig med Jørn i ovenstående. Mange bananstik er simpelthen opbygget af for mange dele og det er kun til lir.
Hvis jeg skal bruge en stikforbindelse bruger jeg XLR. Det holder også vintagereglen. Fås også vinklet.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JMP » ons 16. jan 2019 16:14

Du har vel ikke billeder/diagram af delefilter? hvis det er det originale? jeg leder(og har gjort det længe) for at jeg kan færdiggøre mine 400
Jesper
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » tors 17. jan 2019 00:05

Billeder er nu på vej. Men et ordentligt foto af delefilteret må vente lidt endnu - det nærmeste vi kommer nu er ét taget med mobilen holdt ind gennem refleksporten. Burde dog kunne give os en ide om hvorvidt det er 'standard'.

Der kommer mere når jeg får Speakon-terminalerne hjem og skal montere dem.

Ermmmm - hvordan får I andre vist billeder?
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Fredmarantz » tors 17. jan 2019 00:10

"komplet skrivefelt" -> Upload af vedhæftede filer - > voila. :p

Dog....skal du huske at "resize" billederne inden - da vi helst vil have billeder med en overkommelig størrelse.

Tip: Hvis billederne skal vende rigtigt - sørg gerne for, når du tager billederne, at den fysiske "hjem"-knap på mobil el iPad sidder i samme side som den virtuelle. så skulle det gå fint. Dette gælder i hvert tilfælde for Apple-produkter - ved dog ikke med de andre.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » tors 17. jan 2019 00:20

Weheee...
IMG_20190116_224429.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Fredmarantz » tors 17. jan 2019 00:27

Ja- de er sgu fede! - og du har én mere? :p

Det var vel Coral's take på at rivalisere JBL's tilsvarende monitorer på tidspunktet. Tak for billedet :-)


Er der fronter til?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » tors 17. jan 2019 01:15

Haha - ja gu har jeg een mere... Jeg er for gammel til det med mono-moden. Og frontrammer med sort stof, så kasserne diskret (fnis) glider ind i stuens møblement.

Både Fostex og Coral forsøgte sig med knock-offs. Etellerandet sted er jeg ligeglad - disseher kasser har affektionsværdi og historie. Og jeg ender med at høre musik, hvilket vel i grunden er det vigtigste.

Jeg går og skriver på et blogindlæg desangående. Vintage stereo vs Streaming... Funderet i en bekendts spørgsmål; "Hvorfor spilder du din tid med det gamle lort?"

Jo. Nu skal du høre...


Mere om det senere. Efter jeg har fået renoveret de her gamle kasser.
Senest rettet af mafiltenborg søn 20. jan 2019 10:52, rettet i alt 1 gang.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Tophøj » tors 17. jan 2019 08:08

De er godt nok flotte. De ligner mine 4333 meget. Det kunne være rigtig sjovt at teste de to sæt op mod hinanden. Måske til næste års træf?

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Tonni » tors 17. jan 2019 08:25

Ja det kunne være fedt Per! Rigtig god idé. Mon ikke den store sal på Hald kunne fyldes, på mere end een måde, med god lyd? :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: merce og 30 gæster