Coral System400 + Speakon connectors

Rosinen i pølseenden

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf ferr31 » tors 24. jan 2019 12:24

https://www.dba.dk/hoejttaler-coral-at- ... 050819737/
Prisen vil jeg dog undlade at kommentere på ;)
Jeg får muligvis et sæt i overskud på et tidspunkt, jeg ved bare ikke lige helt hvornår :roll:
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » fre 25. jan 2019 09:28

Har nu læst på komponenterne og skrevet ned. Spolerne er der intet på - men jeg har tidligere målt på dem og skrevet data ned på printet. Hvem kan dekode værdierne for de to kondensatortyper benævnt [3.3K - 250] og [0.68M - 250]?
Komponentværdier.PNG


Jeg ville gerne have vedlagt en multilags-grafikfil af det hele, velegnet til brug i dissekeringsprocessen. Man kan her slukke/tænde for enkeltdele - f.eks. 'bane-laget' eller komponent-outlines, hvilket gør det hele noget nemmere at arbejde med. Men filformatet (GIMP's .xcf) bliver ikke genkendt. Så medmindre 'nogen gør noget', er ovenstående vist hvad det kan blive til.

Og så til selve opgaven: Det her skal omdannes til et diagram, der skal bestemmes delefrekvenser osv.

@JMP: Du har en naturlig interesse i dette. Er du frisk?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JMP » fre 25. jan 2019 17:57

Frisk? jo da altid! meen hvis du mener om jeg kan tegne diagram,og udregne delefrekvenser ,må jeg desværre nok skuffe dig,det har jeg ikke nok tekniks viden til :( :oops:
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Helikon » fre 25. jan 2019 23:19

3,3 uF/250V og 0,68 uF/ 250V Det er Siemens type 32231 MKT
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Helikon » lør 26. jan 2019 00:04

mafiltenborg skrev:
Kabler & speakons + 26mm fladbor er købt. KUN 24 mm - ellers bliver hullet alt for stort!! i hvertfald ved Neutrik speakons

Jeg mangler input til kondensator-valg.
MKT eller MKP begge er folietyper, MKP er polypropylen og har lidt bedre specs end MKT

Jeg mangler input til intern-kabling-valg.
2,5 kammerat (mm2) til bas og 1,5 kammerat til disk/mellemtone. Om du vælger enkelt koret (installationskabel) eller fler koret (blød ledning) kan du eksperimentere med og se om der er forskel ud over stivheden. Harald Nyborg, THansen mfl. sælger udmærket flerkoret kabel til alm. priser til brug i biler og det er også fint til indendørs brug.

Der er ingen grund til at gå amok i eksotiske rariteter til guldpriser, min personlige holdning er at man kommer 95% af vejen med standard produkter


Jeg mangler hjælp til at få oversat fotos af delefilteret til et diagram (Audioscan CD400 A)

Jeg aner ikke hvad 'træf' er for en historie.
viewtopic.php?f=686&t=12046&p=107058&hilit=2019#p107058
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf X-ray » lør 26. jan 2019 02:25

Helikon skrev:3,3 uF/250V og 0,68 uF/ 250V Det er Siemens type 32231 MKT

Gu' ved, hvordan logikken hænger sammen med, at den ene kaldes 3,3K og den anden 0,68M.. :?
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Tonni » lør 26. jan 2019 17:18

K = 10%
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf X-ray » lør 26. jan 2019 18:54

Tonni skrev:K = 10%

Ja - og M = 20% fandt jeg ud a'.. :thumbsup:
Det var bare det 'M' som jo passede fint med 'µ'. Deraf min undren.. :?

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Tonni » lør 26. jan 2019 19:02

X-ray skrev:
Tonni skrev:K = 10%

Ja - og M = 20% fandt jeg ud a'.. :thumbsup:
Det var bare det 'M' som jo passede fint med 'µ'. Deraf min undren.. :?

Hilsen X-ray

;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » lør 26. jan 2019 19:37

Helikon skrev:3,3 uF/250V og 0,68 uF/ 250V Det er Siemens type 32231 MKT

Hmmm...
Sat i parallel giver det 3,98 uF - lad os bare sige 4uF for nemheds skyld. Godt så.

Hvis det er MKT'er burde de ikke lide af aldring.
I min verden lider modstande og spoler heller ikke af aldring. Modstande kan lide af induktans og spoler kan lide af modstand, men ikke aldring...

Altså er der kun de tre Jensen-kapacitorer tilbage at bytte - så har vi en fin renovering.

Kigger jeg nu på PCA caps fra Frequence.dk finder jeg i udvalget 33uF og 15uF
33/31.5 -> Lidt under 5% afvigelse - Jeg tror det går.
15/14 -> -> Omkring 7% - vi prøver.

Man kunne også overveje at vende lidt rundt på spolerne, så de ikke deler magnetiske akser og derved påvirker hinanden. Eller man kunne overveje at lade være.

@JMP: Okay. Jeg skal se om jeg kan få sat mig ned ved Det Gamle Schematics-program (Eagle) og få kradset etellerandet sammen. Thi har man først et schematic bliver det ulige lettere at se hvad det er for et filter - og frembringe et print.

Jeg formoder du gerne vil ha' et print til dit projekt. Hvilket fører videre til et spørgsmål: Har du overvejet komponenter? Jeg spørger fordi der findes adskillige klasser (low-cost, regular, audio-grade, 1-lag-snakeoil og så den helt dyre tredobbelt lakerede med 2 slangeolie-mellemstrygninger og forkromet mellemgas-fordeler). Afhængig af valg har komponenterne ofte forskellig fysisk udstrækning, og det vil påvirke layoutet :)
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » lør 26. jan 2019 19:55

Helikon skrev:
mafiltenborg skrev:Kabler & speakons + 26mm fladbor er købt. KUN 24 mm - ellers bliver hullet alt for stort!! i hvertfald ved Neutrik speakons


Jævnfør Neutrik's webside foreskrives der et 31mm hul til montering af NLT4MP:
NLT4MP.JPG


Men jeg har fundet at et 26mm bor lige går an - der er et par små flige som så skal tilpasses. Tight fit...

Reference: https://www.neutrik.com/en/product/nlt4mp

Den ene side er nu monteret med anvendelse af et fornuftigt Argon kabel og hullerne efter de hæslige (men helt og aldeles originale) klemterminaler er lukket med dyvler, trælim og den rette farve bejdse.

Tilbage er at bytte de 43 år gamle jensen'er og få taget et laaangt kig på de eksisterende L-pads. Jeg frygter det værste.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf Helikon » lør 26. jan 2019 20:45

Dem jeg tænkte på var de almindelige NL4MP rektangulære i samme størrelse som XLR og dem du har fundet er NL T 4MP, dem kendte jeg ikke. Hovedsagen er at du ikke står med et hul der er for stort, det er bare fan.... ærgeligt når man gør.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf JMP » lør 26. jan 2019 23:47

Jeg tænker måske at ofre lidt ekstra ,måske audio grade? jeg ved ikke,hvor meget man vinder ved det helt store? og er det x3 i pris? men hvis det så er meget bedre lyd? men tunsind tak for hjælpen :cool1: nu kan jeg få min 400 færdige :OLO:
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » søn 27. jan 2019 13:17

Helikon skrev:Dem jeg tænkte på var de almindelige NL4MP rektangulære i samme størrelse som XLR og dem du har fundet er NL T 4MP, dem kendte jeg ikke. Hovedsagen er at du ikke står med et hul der er for stort, det er bare fan.... ærgeligt når man gør.

Jeg valgte modellen med størst mærkestrøm fra deres katalog. Tror det var 40 kroner merpris - og så er de i en nydelig metalfinish, vand(!)tætte og ligner en lille smule mere badass.

XLR har været oppe at vende. De er rigtig vintage, men som tidligere skrevet er jeg nok tilbøjelig til at vælge funktion over form. Og hvis kontaktfladeareal, mærkestrøm og hvadharvi altsammen taler til Speakon's fordel, så bli'r det dén.

Jeg lærte engang noget af en kollega angående 'hvad skal jeg vælge'-processen:
Man kan begynde ved billigst og arbejde sig opad til man er glad. Og så stoppe dér.
Eller man kan begynde ved dyrest og arbejde sig nedad til man bliver sur - og så bakke eet trin.
Pudsigt nok ender man sjældent samme sted via de to metoder.
Mandens argument giver en eller anden form for logik, og jeg har efterfølgende gentagne gange bevidst valgt den sidste metode. Nu ved jeg hvad jeg går glip af, og på een eller anden måde giver det en anden ro i sindet.
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

Re: Coral System400 + Speakon connectors

Indlægaf mafiltenborg » søn 27. jan 2019 13:31

JMP skrev:Jeg tænker måske at ofre lidt ekstra ,måske audio grade? jeg ved ikke,hvor meget man vinder ved det helt store? og er det x3 i pris? men hvis det så er meget bedre lyd? men tunsind tak for hjælpen :cool1: nu kan jeg få min 400 færdige :OLO:

Godt så. Jeg har valgt 'godt, men stadig til at røre ved' - altså efter bedste evne en type uden slangeolie. Du får hvad jeg vælger. Prøv at kigge på PCA caps fra Frequence.dk :)

Jeg går igang med Eagle. Det kommer til at ta' tid, for det er morderlig længe siden jeg har rodet med den slags.

Ønsker du at inkludere L-pads i dit setup? Jeg spørger, fordi jeg erfarer at de er noget skrammel.

Her vil jeg gerne forsøge at trække på forummets kollektive viden: Hvordan niveautilpasser man enheder i et flervejs-setup? Min egen vinkel er at forstærkeren skal se ind i samme impedans for alle frekvenser. Så en fed seriemodstand på diskanten er sandsynligvis et dårligt valg. Er der nogen 'design patterns' jeg i stedet skal lære?
Coral Studio 400. NAD 1000 + 2400PE. Rega Planar 3 + RB300. AT-VM95SH. Vinyl || Chromecast Audio
mafiltenborg
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 jan 2019
Lokalitet: Aarhus

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster