Pioneer Exclusive 2301

Rosinen i pølseenden

Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf JMP » fre 18. jan 2019 19:22

kuh.jpg
Jeg har nu fået mine Exclusive hjem,og nu skal de stå her i et meget tørt klima,så hvad er bedst at behandle/beskytte fineren med? olie-voks-lak ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf Fredmarantz » fre 18. jan 2019 23:13

Jeg er ikke træmand, men....jeg tror ikke, at træet kan beskyttes mod tørt klima. Luften har vel adgang til træet gennem resten af kabinettet. Jeg vil gå ud fra, at træet er lavet af spånplade og herefter fineret( fronten malet blågrå).

Hornene er laminerede (limede) - træet er hermed lavet en masse fine dele og altså ikke ét stykke. Hermed igen er træet meget mere modstandsdygtigt over for svinderevner og bøjning pga. tør luft.

Konklusionen fra mig er, at træet næppe vil ændre mål (nævneværdigt) i forbindelse med tørke - da det ikke er lavet af massive stykker træ, som ellers er kendt for at "arbejde" ift. luftens fugtighed.

Jeg foretrækker, af andre årsager end luftfugtighed, at overfladebehandle mit træ med olie og evt. voks. Grunden er dels fordi det, som jeg samler på, originalt er overfladebehandlet sådan - og fordi voks har en evne til at beskytte lidt mod trykmærker og ridser, når det er hærdet - men kun til en vis grænse. Jeg lakerer aldrig- men kun fordi mit træ aldrig var lakeret. Hærdet lak kan sikkert også til en vis grad beskytte mod fysisk påvirkning - måske endda endnu bedre end voks.

Jeg er derimod opmærksom på, at japanerne er meget glade for lak - jo mere højglans, jo bedre.

Er det dine Exclusive 2301 på billedet?


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf JMP » fre 18. jan 2019 23:21

Jo det er mine ,de er købt i Japan
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf Fredmarantz » fre 18. jan 2019 23:31

Så er de formentlig lakerede allerede (jeg gætter jo bare)

Fugt tror jeg ikke har betydning grundet min tidligere snak om, at luften kommer ind alle steder i disse kabinetter, bare den får tid til det. Derimod kan lakeringen have en beskyttelseseffekt mod stød/slag og muligvis også spildte drikkevarer - blomstervand mv. - der tror jeg bare, at lige netop i disse tilfælde, at olie/voks ville være bedre.

Kan du evt. sende et nærbillede af overfladen på højttalerne, så man tydeligt kan se glansen i lyset?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf JMP » fre 18. jan 2019 23:31

Jeg plejer at bruge dette her til mine Jbl (ikke så gamle som Exclusive )og meget andet
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf JMP » fre 18. jan 2019 23:36

Jeg lægger billeder op når skibet er kommet og de er pakket ud.Blomstervand? drikkevare? :-X næææ der er ikke noget der får lov til at stå på mine højtalere ,det er en uskik ,som kun ødelægger ,og hvis nogen prøver på det bliver de udvist! 8)
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf JMP » fre 18. jan 2019 23:36

JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf JMP » fre 18. jan 2019 23:37

Ups det link gik der vist kage i sorry
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf Fredmarantz » fre 18. jan 2019 23:41

Jeg ville bruge olie og voks-produkter, beregnet til træ. Man kan få ualmindeligt mange gode produkter.

Dit link gik ikke i kage, hvis du henviste til læderfedt (hvilket jeg i hvert tilfælde ikke kan anbefale) - hvorfor ved jeg ikke, men når man nu kan få så mange fine olie/voksprodukter til træ - hvorfor så ikke?

Og godt, at du forbyder vædsker at stå på dine højttalere. Det har aldrig bragt noget godt med sig.

Vi afventer billeder af de fine Exclusive-overflader.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf JMP » fre 18. jan 2019 23:45

Kan du så anbefale nogle olie/voks mærker,da jeg skal bestille i DK ,så ville det være dejligt at vide hvad man skal gå efter
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf cdp » lør 19. jan 2019 00:05

Freddy har ret - og det der reelt får træ til at svinde, revne osv. er ændring i vandindholdet. Det må forventes, at finer, forkantræ, spån mv. er tørret til omkring 8%, så der skal ret meget ydre påvirkning til, før den kommer højere op. Men varm luft kan som bekendt indeholde mere fugt, før fortætning/dugpunkt nås, - som kold luft. Det er jo godt at have i tankerne. Om det er voks eller olie betyder mindre, men til egetræsfiner ville jeg dog vælge voks, grundet faren for olien opløser finerlimen. Der er jo også muligheden for en let lakslibning, og et nyt tyndt lag på. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. jan 2019 00:06

Jeg kan ikke anbefale nogle bestemte produkter, da jeg slet slet ikke kender dem alle.... (jeg ER jo ikke træmand ;) - jeg tror, der er mange produkter (som nok ligner hinanden) i handelen.

Jeg synes, at du skal have fastslået, om de er lakerede allerførst. Hvis de er lakerede kan man ikke sådan lige smide noget olie og voks på - lakken har jo forseglet overfladen - og så sejler olien og voksen jo rundt ovenpå lakken.

Men, hvis de nu ikke er lakerede, kan du først bruge søgefunktionen her på siden idet vi flere gange har skrevet om blandinger - primært til JBL, men det kan sikkert også bruges til andre træsorter (nogen må rette mig her, hvis det er galt)

"pure gum turpentine" - søg på det og der kommer en stribe tråde, hvor forskellige brugere har arbejdet med det samt nogle gode links.

De to nedenstående afbildede produkter (olie + voks) er noget, som jeg bruger - og det er en stor fornøjelse at arbejde med. Kan sikkert også bruges. Jeg ved ikke, om de overhovedet kan få's mere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. jan 2019 01:18

Og så lige en enkelt ting mere. Japanerne er ovenud glade for kirsebærfinér - og hvis dine er kirsebær, så skal der nok kigges efter en olie/voks, som matcher dette. Men først skal vi lige se, om de er lakerede eller hvad de er.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf JMP » lør 19. jan 2019 01:48

lki.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer Exclusive 2301

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. jan 2019 01:58

De ser i mine øjne lakerede ud. Så er der ikke rigtigt noget, du bør og kan gøre, medmindre du vil ændre deres overflade (slibe og olie+voks), hvilket jeg ikke kan anbefale.

Lad os se dem i dybden, når de kommer hjem til dig.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster