Sunket ophæng.

Rosinen i pølseenden

Sunket ophæng.

Indlægaf Tonni » fre 15. mar 2019 16:59

Hejsa.
Jeg har to sæt enheder hvor lærredsophænget (spideren) er deformeret.
Hvordan? Jo jeg har overtaget to forskellige sæt enheder, hvor de var sat sammen, membran mod membran.
I begge tilfælde, er det sket hvor enhederne ikke har haft plads til ophængene, og membranerne er presset i bund.

Nu kommer så spørgsmålet. Er der nogle, der har erfaringer med at få membranerne tilbage, i deres oprindelige hvilestilling? Og hvis. Hvordan lykkedes det så?

Enhederne er nogle gamle black cones, med gummifrontophæng, og nogle 6" Coral.

Jeg kunne selvfølgelig gøre lærreds-spiderne våde. Men er liidt nervøs for at gøre mere skade end gavn. Især hvis der skulle sidde nogle med de gyldne råd!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Sunket ophæng.

Indlægaf cdp » tirs 19. mar 2019 21:02

Hej Tonni
Det umiddelbare må jo være at gøre modsat, altså lægge pres på membran/spider fra den side de sunket mod. Men det svar kender du jo allerede.. ;)
Mht. til gummiophæng er en RC behandling sikkert godt, om vand kan blødgøre det indre ophæng ved jeg ikke, for er det ikke lakeret for at give stivhed. Og hele enhedens bevægelige system må jo helst ikke ændres, så ændres data også. Mit forslag - prøv dig frem på en kasseret enhed først og se hvad der sker. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Sunket ophæng.

Indlægaf MAJ » tirs 19. mar 2019 21:39

Og lidt billeder er jo altid godt... ;)
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Sunket ophæng.

Indlægaf Hackenberg » ons 20. mar 2019 09:44

Hej Tonni.
Spideren skal gennemvædes med sprit eller petroleum og holdes fugtige 10 minutters tid. Membranen fixeres derefter i den ønskede position til det hele er tørt. Evt. ved at vende den på hovedet.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Sunket ophæng.

Indlægaf Tonni » ons 20. mar 2019 18:16

Mange tak for input cdp og Hackenberg! Og ja ja Poul. Jeg skal nok se, om jeg kan kreere et billede eller to...
Nu skal jeg lige have hentet noget sprit til huse. Mine whisky dråber vil jeg hellere dulme nerverne med, end donere til spider'ne! :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Sunket ophæng.

Indlægaf tctla » ons 20. mar 2019 19:36

Sunket ophæng.... Plejer man ikke at kurere det med knibe-øvelser? :Skor:

Pøj med det, Tonni. Tag en slurk whisky først. :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Sunket ophæng.

Indlægaf Tonni » ons 20. mar 2019 20:28

Sunket ophæng.... Plejer man ikke at kurere det med knibe-øvelser? :Skor:


Tror der er en pæl i vejen Torben! :shock:

Pøj med det, Tonni. Tag en slurk whisky først. :thumbsup:


Det vil jeg! :ER: ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Sunket ophæng.

Indlægaf DJ_Ormen » søn 19. maj 2019 21:50

Jeg blander mig lige her i hvad jeg fornemmer er ekspertise med højtalerreparation (har søgt uden at finde svar herinde). Min ene Telefunken TLX3 er begyndt at lave en skrattende lyd i basenheden. Har elimineret andre fejlkilder end selve højtaleren.

Nogen der kan anbefale en guide (video / billeder) jeg kan bruge til at fejlsøge årsag og finde en løsning på problemet? Det virker på denne tråd som om det kunne være lidt af den samme. Jeg har lidt erfaring med computerteknik men ikke så meget højtaler. Tak.
DJ_Ormen
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 maj 2019
Lokalitet: Copenhagen S

Re: Sunket ophæng.

Indlægaf cdp » søn 19. maj 2019 23:26

...Jeg blander mig lige her i hvad jeg fornemmer er ekspertise med højtalerreparation (har søgt uden at finde svar herinde). Min ene Telefunken TLX3 er begyndt at lave en skrattende lyd i basenheden. Har elimineret andre fejlkilder end selve højtaleren....

Der kan være flere grunde - du kan starte med at skrue enheden ud, og se på litzetrådene. Er de ok, kan det være en løs vinding på spolen, eller at spolen direkte skraber på polstykket. Det sidste kan meget vel skyldes, at det bevægelige system er ramt af tyngdeloven. ( er det mon en celestion bas ? )
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Sunket ophæng.

Indlægaf Helikon » man 20. maj 2019 07:42

Det bevægelige system er nok ramt af tyngdeloven som cdp skriver.
Prøv at dreje enheden 180 grader i hullet, sådan at de skruehuller der er nederst kommer til at være øverst. Det er somme tider ikke mere der skal til før det hjælper på det. Hvis ikke enheden har fået hug selvfølgelig..
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster