Akustik og støjoptimering - de stakkels naboer

Rosinen i pølseenden

Akustik og støjoptimering - de stakkels naboer

Indlægaf Sorenki » tirs 26. mar 2019 11:34

Hej Folkens
Jeg har et lidt svært spørgsmål, fordi emnet er komplekst og fordi det ikke er decideret vintage-orienteret.
Hvis dette emne er placeret forkert må det meget gerne flyttes

Jeg er flyttet ind i en ældre bygning, med bløde trægulve og relativt tynde vægge og lofter.
Jeg bor i stuen, og nedenunder min lejlighed er mit store kælderrum, højtalernes bagvæg er ydervæggen mod gavlen.
Jeg har jo et par relativt store højtalere, som kan spille ret højt. ;)
Jeg spiller sjældent utroligt højt når jeg er for mig selv, men baseret på hvad jeg kan høre af naboernes aktiviteter tænker jeg at der er ret lydt, og det er da rart en gang imellen at kunne "åbne for sluserne".

Jeg vil derfor gerne høre hvad man kan gøre både for at optimere akustikken i mit rum (jeg har mine højtalere på hunde lige nu, og foran dem er der et tykt tæppe).

Det falder jo i to dele:
1. Hvad kan jeg gøre, for at gøre lyden bedre i rummet - dvs for min lytteoplevelse (Kobling af højtalere osv)
2. Hvad kan jeg gøre /kan jeg gøre noget, for at mindske gener for mine søde naboer. (Basfælder?, akustiske paneler?)

Af de ting jeg har gjort er: At være sød og rar overfor mine naboer, inviteret dem ind så de kan se og forstå min fascination ved god lyd, lovet dem at hvis de sender en SMS med at det er for meget, skruer jeg ned - og sagt at de er velkomne med en plade under armen! :lol:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Akustik og støjoptimering - de stakkels naboer

Indlægaf Hackenberg » tirs 26. mar 2019 11:52

Hej Søren.

@2: Der er ikke meget almindelige mennesker kan gøre. Skal det batte skal men lave flydende væge og lofter. Glem det!
At spille højt er en menneskeret! Lav aftaler med dine naboer og overhold dem. Det kan vende et problem til en fordel fordi i kan komme til at snakke sammen (om musik, måske).
Good luck.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Akustik og støjoptimering - de stakkels naboer

Indlægaf Elektronik » tirs 26. mar 2019 14:23

LIge præcist.
Tjek servitutterne, hvad der er skrevet af regler.
i Mit villa kvarter står der ro efter kl. 21. Det overholder jeg ved at skrue ned fra 0db til -40db på mastervolumen på surround processoren. ;) :lol:
At de piver over jeg "larmer" før kl. 21. rager mig en høstblomst. ;)
Elektronik
 

Re: Akustik og støjoptimering - de stakkels naboer

Indlægaf Sorenki » tirs 26. mar 2019 14:32

Hej igen
Tak for indspark.
Som kan læses af mit indlæg så overholder jeg selvfølgelig regler og holder mig på god fod med naboer.
Men det rager mig faktisk en høstblomst om jeg opleves som en der larmer og skaber problemer i opgangen.

Jeg vil derfor gerne vide hvad man kan gøre. Også hvis det virker umuligt - det med de flydende gulve og lofter virker smart, jeg tænker her om man kunne bygge et flydende podium til højtalere og anlæg, ( 80cm X 250cm) så der ikke er mekanisk kobling mellem kassen og gulvet, samt at lave et suspenderes loft i stuen.

Måske er det lidt meget, men igen - jeg vil gerne have løsningsforslag.
Implementeringen behøver ikke løse alle problemerne. Det er ikke fordi naboen har ultra-følsomt test-udstyr stående hvis målinger ikke må kompromitteres. Alle i opgangen er egentligt indforstået med at vi alle skal være her og at man må forvente at kunne høre hinanden i en lejlighed. Men det er dels for at jeg kan spille lidt højere (Altså mindske problemet) og for at vise min velvillighed til at mindske gener som biprodukt.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Akustik og støjoptimering - de stakkels naboer

Indlægaf PerHej » tirs 26. mar 2019 14:39

Hejsa

Her kan der måske være et par hints du kan bruge
http://www.knauf.dk/prof/kompetencer-og ... /index.php

Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Akustik og støjoptimering - de stakkels naboer

Indlægaf Hackenberg » tirs 26. mar 2019 16:19

Et sænket, lydisolerende loft skal hænge i gummistropper, dæmpes med dæmpemateriale a la Rockwoll og være tætnet mod væggene med en blød tætningsliste.
At isolere anlæg og højttalere fra gulvet hjælper ikke overboen men kan give dig bedre lyd da der ikke transmitteres så mange vibrationer til gulvet. Så "siger" det ikke så meget.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Akustik og støjoptimering - de stakkels naboer

Indlægaf Dan63 » tirs 26. mar 2019 17:09

Hej Søren.

Det at afkoble fra gulvet fjerner eller mindsker kun den direkte "energioverføring" fra højtalerne
Hvis du vil undgå især at bassen forplanter sig i bygningen, kan du kun gøre som Hackenberg er inde på, et flydende rum, som er afkoblet fra både vægge, loft og gulv.
Og selvom du får et sådant lavet, vil der måske stadig kunne forplantes bas videre til de andre beboer.

Så som Hackenberg oa. skriver, få lavet en god aftale med naboerne, så de evt. får mulighed for at nyde musik på en god og overbevisende måde. :-)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Akustik og støjoptimering - de stakkels naboer

Indlægaf spuncut » tirs 26. mar 2019 18:49

Jeg kan anbefale et hus i udkanten, med spredt bebyggelse og spiller man højt tilpas sent om aftenen så har alle naboerne slukket for høreapparatet. ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Akustik og støjoptimering - de stakkels naboer

Indlægaf JGreen » fre 29. mar 2019 13:14

Du skal bruge klappe testen så kan du hører om du har formeget efterklang og så lige de stående bølger fra basen

Kork til at stille andlæget og højtaller på. Det er godt til og tage vibration Jeg syndtes at det til facade er best(tunges) jeg har prøvet mig lidt frem med isolerings og facade kork. brugt noget der er 50mm tykt.

https://www.korkbyg.dk/kork-paa-facaden/
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Akustik og støjoptimering - de stakkels naboer

Indlægaf trikker » fre 29. mar 2019 13:41

Man kan altid starte men at købe 4 af dem her
https://www.harald-nyborg.dk/p7500/slib ... 8x57x30-mm
Og sætte under den ene højtaler for at høre om det giver noget resultat.
Hvis ikke det virker så er udgiften til at overse
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster