Hjælp til id og info af bas og mellemtone?

Rosinen i pølseenden

Hjælp til id og info af bas og mellemtone?

Indlægaf shadow » tirs 16. apr 2019 18:07

Hej.
Jeg står med et sæt Atlanta CD 290 højtalere, hvor ophænget på begge mellemtoner er ved at være væk.
Jeg ved ikke om jeg vil lave dem, eller bare skifter dem ud med nogle andre.
Men de er i den halvtunge ende af kun en 4" enhed at være, der står kun 2011 og L447 på magneten.
Men ville gerne vide om nogen kender enheden, producent og ohm på dem.
Basserne står der kun 3025 og A319 på magneten, de er dog i den lette ende for en 8" bas.
Og så en Peerless diskant i toppen, hvilket overraskede mig lidt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Hjælp til id og info af bas og mellemtone?

Indlægaf cdp » fre 19. apr 2019 21:56

Jeg ville kigge efter et par nye eller andre tilsvarende - mærket er ikke just på den dyre skala, og blev vel oprindeligt solgt med en vis imponatoreffekt, tilegnet især unge mennesker. De fleste af disse typer/mærker, blev bestykket med billige enheder fra Østen og diverse overskudslagre, så det er tvivlsomt der findes relevant info. Mon ikke basser er 8 ohms koblet parallelt, for at trække lidt mere 'havre' fra forstærkeren. Du kan jo måle dem med et multimeter - det giver en praj..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hjælp til id og info af bas og mellemtone?

Indlægaf Gah » fre 19. apr 2019 22:20

Jeg er lidt i tvivl om jeg vil skrive dette, men nu gør jeg det alligevel. ;-)
Er det ikke noget billigt Kina skrald som det ikke kan betale sige at bruge tid og penge på.
Nogen gange syntes jeg, at man skal vælge sine projekter med omhu.
Hvis at højtalerne havde været ok og man manglede et sæt til garagen, til at lytte til P3 på, så måske ok, men at bruge tid og penge på sådant et sæt, - nej.
Men det er måske kun mig som tænker sådan.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Hjælp til id og info af bas og mellemtone?

Indlægaf Sorenki » fre 19. apr 2019 22:58

Gah skrev:Jeg er lidt i tvivl om jeg vil skrive dette, men nu gør jeg det alligevel. ;-)
Er det ikke noget billigt Kina skrald som det ikke kan betale sige at bruge tid og penge på.
Nogen gange syntes jeg, at man skal vælge sine projekter med omhu.
Hvis at højtalerne havde været ok og man manglede et sæt til garagen, til at lytte til P3 på, så måske ok, men at bruge tid og penge på sådant et sæt, - nej.
Men det er måske kun mig som tænker sådan.

Det må jo være op til trådstarter, hvad han vælger at bruge sin tid, penge og energi på ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp til id og info af bas og mellemtone?

Indlægaf shadow » fre 19. apr 2019 23:48

Jeg ved godt at Atlanta var billige højtalere tiltænkt yngre folk, dengang de blev lavet.
Men jeg er også kommet meget billigt til dem :) Kabinetterne er solide nok og i ok stand.
Jeg har haft fat i et multimeter og målt dem, alle enheder er 8 ohm og ja basserne sad i parallel.
Peerless diskanten lyder nu udmærket og basserne er ikke værre end dem i Jamo 707 osv.
Jeg har sat delefiltre i fra Cerwin Vega E-310, som jeg havde til at ligge. Da jeg alligevel havde for lidt at lave og var nysgerrig.
Nu spiller de virkelig godt op til fest i forhold til hvad de gjorde før.
Så det værste ved dem, er egentlig det originale delefilter. De er også mest købt for at lege lidt med :)
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Hjælp til id og info af bas og mellemtone?

Indlægaf cdp » lør 20. apr 2019 12:54

- De er også mest købt for at lege lidt med :)

Indrømmet - både Jamo, Dantax og en del flere røg på 'konsum' - vognen, hvor bundlinjen betød mere end indholdet.
Hvis det er refleks kabinetter, kan der som regel hentes en del med afstivning og dæmpning, porten kan gøres variabel og tit tunes til bedre lyd, men en evt. køber vil senere nok rynke det ene bryn en smule.. ;)

Har selv et par Energi connaisseur c4, hvor bas/ml.tone egentlig ikke oser af kvalitet, men pga. et meget lyddødt kabinet, formår den at lyde rigtig godt til mit behov.
'
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hjælp til id og info af bas og mellemtone?

Indlægaf shadow » lør 20. apr 2019 22:29

Jeg tror ikke at nogen ville klage over disse højtalere, hvis de ikke står 100% i originalstand ;)
Nu er de jo hverken højklasse eller for den sags skyld middelklasse højtalere :)
Men jeg tænkte det ikke kunne skade at forhøre sig på de bas og mellemtoner, siden der ikke står navnet af nogen fabrikant derpå.
Men ja de er basrefleks kabinetter, de har en ret lille og meget kort port på bagsiden.
Lige pt sidder det cerwin vega delefilter bare fast indeni selve højtalerne, da jeg ikke har værktøjet til at lave de nødvendige huller i kabinettet hvis de skulle sidde helt korrekt. Så man kan ikke justere på dem som de sidder lige pt :)
Ellers havde jeg nok også bare lavet plads, til de lidt større mellemtoner fra de cerwin vega samtidig. Fremfor at overveje at lave de originale mellemtoner. Hvilket kun koster 70kr hos audiofriends. Jeg skal alligevel have bestilt ting hos dem, når betalingsdelen på deres hjemmeside virker rigtigt igen. Sidst jeg tjekkede gik den på paypal hver gang, selvom noget andet var valgt.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 22 gæster