Lidt oplevelser på højtalerfronten

Rosinen i pølseenden

Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » tors 6. jun 2019 07:05

Som altid er det spændende at rode med lyd, og jeg har kastet mig ud i nogle for mig interessante oplevelser på højtalerfronten - lidt af nød.

Efter jeg er flyttet sammen med min kæreste har jeg i en længere periode levet med at min lyd på hjemmefronten er blevet leveret af et sæt b&w matrix 805. Jeg har også i samme periode haft et par ar-10pi, men de var af forskellige årsager blevet forflyttet til at stå på mit arbejde. Vi var jo i gang med at finde ud af, hvordan vi skulle indrettes os, kæresten og jeg, og det gav ingen mening at have de store højtalere stående herhjemme, så vi bare skulle gå og rykke rundt på dem hele tiden, når vi ikke helt havde afklaret præcis hvor de skulle stå henne. Så ud på jobbet med dem, hvor jeg i den grad har brugt dem flittigt til at spille højt og godt på. De er forrygende gode, hvilket dem der var med på sidste træf på Hald vist kun kan erklære sig enige i.

Hvor gode de der små matrix 805'ere end er - og de spiller virkelig, virkelig godt - så mangler de qua deres størrelse lidt "umpfhh" i de nederste regioner, så derfor har det hele tiden været min plan, at de skulle suppleres af eller erstattes af mine ar-10pi, når vi var mere klar på det med indretningen herhjemme.

Nå, men så sker der jo bare det, at jeg kommer til at udsætte mine ar-10pi for et grimt digitalt signal - et firkant signal eller noget i den stil, hvilket forårsager uoprettelig skade på begge basenheder. Hulk, hulk, jeg har skrevet om det før herinde, og det at skaffe nye originale basser til dem har vist sig at være meget vanskeligt. Helt som forventet....

På træffet hos mig var det så, at jeg følte mig nødsaget til at købe det sæt KEF 105.4, som der blev spillet på til en af demonstrationerne. Dem har jeg nu kigget nærmere på - og spillet på i et stykke tid. De gør det sgu godt. Rigtigt godt. Imponerende perspektiv, flot og sammenhængende lydbillede, udstrakt top, detaljeret, harmonisk... Men i forhold til ar-10pi, så går de knap så dybt. Og så er de tudegrimme - det vidste jeg jo. En af dem som engang i historiske tid har ejet dem, har gjort sit bedste for at male dem så grimt så muligt med sort maling, lavet grimme mærker og huller i dem, som er blevet spartlet til.... Så eneste måde at få dem til at se pæne ud på er ny finér. Og så er kæresten heller ikke udpræget begejstret for deres udseende - de ligner jo noget der mest af alt minder om en robot fra Star Wars, og jeg er også i konflikt med mig selv i forhold til om jeg synes de er vildt fede eller vildt grimme. De er meget dominerende med deres specielle design. Jeg foreslog faktisk på et tidspunkt kæresten at hækle et farverigt "cover", som vi kunne trække ud over det maltrakterede baskabinet - har de et dominerende ydre, så kan man jo lige så godt gøre en dyd ud af det.

I mellemtiden kom Hackenberg forbi med et sæt +1 højtalere. Dem har han selv skrevet noget om herinde før. Og de lyder dæleme godt. Det særlige slavebassystem er fantastisk, intet mindre. De er i den grad et hit på mange måde. De har masser af "umphff", meget åbne, neutrale og sammenhængende. Man forstår godt de gode anmeldelser, de fik i sin tid. Og så er alt jo godt... Eller... For pladen til højtalerterminalerne og baflen er beklædt med et plastmateriale, der ikke rigtigt har kunne modstå tidens tand. Det krakelerer og smuldrer. Det kan man måske nok leve med. Men i øjeblikket har det vist desværre den effekt, at noget af plasten på forpladen periodisk kan komme til at spille med i mellemtoneområdet med en snærende lyd til følge. Ikke hele tiden - faktisk kun sjældent, men det sker, og det at det kun sker periodisk gør det næsten endnu mere irriterende, fordi det er svært at finde ud af præcis hvor lyden kommer fra. Og så er de store. Nok lige en tand for store til at have stående hvor de står.

Og så... Ja så var jeg ude hos KlausM i går og hente et sæt basser til mine Ar-10pi. Ikke originale, men en nyere model med bextrene enheder og en svingspole af metal i stedet for af papir. De skulle have samme elektriske og akustiske data som de originale, så dem venter jeg mig meget af. Tak for indsatsen, Klaus, og de der Goodmans du har stående - de er jo forrygende. Jeg er nok for altid solgt til højtatere med lukkede kabinetter. Og en sød kat du har...

Så nu kan jeg måske få mine AR-10pi hjem og spille. Og det er jo godt. Men jeg kunne godt bruge nogle fødder til at stille dem på - det vil de have godt af både af kosmetiske og akustiske årsager. Så et par passende fødder efterlyses.

men jeg er da lidt i tvivl om, hvad skal jeg vælge:

- Mine Ar-10pi, som lige skal have nogle nye fødder/stativ til at stå på, hvis det skal kære optimalt....
- mine +1, som virkelig gør det godt, men har det irriterende problem med snerren i mellemtonen, som er lidt for store til at stå hvor de gør, hvilket de vist også lider lidt af rent akustisk (lidt for meget bulder i bassen fra den, der står line mod hjørnet)....
- Mine Kef 105.4, som har et dejligt sammenhængende lydbillede selv om de mangler den allersidste "umphff", som selv hvis jeg fik givet dem nyt finér har et udseende man enten vil elske eller hade....

Et af sættene må væk. Jeg har kun plads til et sæt højtalere i den størrelse hjemme og et sæt på jobbet.

Alle disse valg og dilemmaer....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf janfroerup » tors 6. jun 2019 07:30

"- Mine Kef 105.4, som har et dejligt sammenhængende lydbillede selv om de mangler den allersidste "umphff", som selv hvis jeg fik givet dem nyt finér har et udseende man enten vil elske eller hade...."

Det undrer mig du synes de savner det der "Umphff" - har du leget med opstillingen af dem ?

Jeg har selv 104.2 - de mangler på ingen måde "tramp i klaveret" eller smæk på læggehønen - men de er uvillige til at spille bas der ikke er der.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf Dan63 » tors 6. jun 2019 08:33

Hej.

Som jeg husker det var der mere bund i de 104.2'ere der blev brugt ved træffet på fyn, end der var i 105.4'erne på sidste træf.
Jeg ved godt at forholdene var forskellige med hensyn til lokale og det tilsluttede anlæg, men alligevel forekommer det mig at 105.4'erne har et mere åbent lydbillede end 104.2'erne og sidstnævnte mere punch i bassen.
Selvfølgelig ville det være bedst at sammeligne dem under samme betingelser. :-)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » tors 6. jun 2019 08:39

janfroerup skrev:"- Mine Kef 105.4, som har et dejligt sammenhængende lydbillede selv om de mangler den allersidste "umphff", som selv hvis jeg fik givet dem nyt finér har et udseende man enten vil elske eller hade...."

Det undrer mig du synes de savner det der "Umphff" - har du leget med opstillingen af dem ?

Jeg har selv 104.2 - de mangler på ingen måde "tramp i klaveret" eller smæk på læggehønen - men de er uvillige til at spille bas der ikke er der.


De to "8 basser i 105.4 leverer lidt mindre dybbas end 12" i dine 104.2. Til gengæld er de "hurtige" i bassen.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf KlausM » tors 6. jun 2019 08:46

bjerager skrev:Og så... Ja så var jeg ude hos KlausM i går og hente et sæt basser til mine Ar-10pi. Ikke originale, men en nyere model med bextrene enheder og en svingspole af metal i stedet for af papir. De skulle have samme elektriske og akustiske data som de originale, så dem venter jeg mig meget af. Tak for indsatsen, Klaus, og de der Goodmans du har stående - de er jo forrygende. Jeg er nok for altid solgt til højtatere med lukkede kabinetter. Og en sød kat du har...

Så nu kan jeg måske få mine AR-10pi hjem og spille. Og det er jo godt. Men jeg kunne godt bruge nogle fødder til at stille dem på - det vil de have godt af både af kosmetiske og akustiske årsager. Så et par passende fødder efterlyses.

Et af sættene må væk. Jeg har kun plads til et sæt højtalere i den størrelse hjemme og et sæt på jobbet.

Tak for besøget, det var hyggeligt, omend af kort varighed, vi nåede jo kun at lægge øre til mine mellemtone-opdaterede Goodmans Custom 50, som jeg er helt enig i, er en forrygende vellydende højttaler.

Mht fødder, så skal du da have lavet et sæt, som de originale AR fødder til den serie, jeg har et par du kan få målene fra:

stands.jpg

Det bliver vel næppe dine AR-10Pi, du vil skille dig af med, men hvis, så må du sige til

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM tors 6. jun 2019 12:09, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf Hackenberg » tors 6. jun 2019 09:09

Jeg er ved at restaurere "det andet sæt" +1'er. Det er en grundig konstruktion med meget fine enheder. Man ofrer en hel 10" ScanSpeak-bas med svingspole, stor magnet og det hele for at skabe den banebrydende Frekvens Selektive Slavebas. Meget ødselt! Normalt er det en enhed uden magnet og svingspole. Mine har slave med gummikant som blev standard da Hifi-klubben overtog salget. Skumkanten kunne ofte ikke holde vægten af den ekstra tunge membran.
filteret i mine er renoveret med bedre kabler, nye kondensatorer og rigtig gode terminaler. Mellemtonekabinettet er åbent bagtil fordi ovennævnte terminalbox er smuldret væk. det er bare en fordel.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2110
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » tors 6. jun 2019 09:41

KlausM skrev:
bjerager skrev:Og så... Ja så var jeg ude hos KlausM i går og hente et sæt basser til mine Ar-10pi. Ikke originale, men en nyere model med bextrene enheder og en svingspole af metal i stedet for af papir. De skulle have samme elektriske og akustiske data som de originale, så dem venter jeg mig meget af. Tak for indsatsen, Klaus, og de der Goodmans du har stående - de er jo forrygende. Jeg er nok for altid solgt til højtatere med lukkede kabinetter. Og en sød kat du har...

Så nu kan jeg måske få mine AR-10pi hjem og spille. Og det er jo godt. Men jeg kunne godt bruge nogle fødder til at stille dem på - det vil de have godt af både af kosmetiske og akustiske årsager. Så et par passende fødder efterlyses.

Et af sættene må væk. Jeg har kun plads til et sæt højtalere i den størrelse hjemme og et sæt på jobbet.

Tak for besøget, det var hyggeligt, omend af kort varighed, vi nåede jo kun at lægge øre til mine mellemtone-opdaterede Goodmans Custom 50, som jeg er helt enig i, er en forrygende vellydende højttaler.

Mht fødder, så skal du da have lavet et sæt, som de originale AR fødder til den serie, jeg har et par du kan få målene fra:

AR10Pi_Stands.JPG

Det bliver vel næppe dine AR-10Pi, du vil skille dig af med, men hvis, så må du sige til

Mvh Klaus


Tak... Men jeg har lidt en svaghed for de gamle træfødder til, AR-3a.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » tors 6. jun 2019 09:43

Hackenberg skrev:Jeg er ved at restaurere "det andet sæt" +1'er. Det er en grundig konstruktion med meget fine enheder. Man ofrer en hel 10" ScanSpeak-bas med svingspole, stor magnet og det hele for at skabe den banebrydende Frekvens Selektive Slavebas. Meget ødselt! Normalt er det en enhed uden magnet og svingspole. Mine har slave med gummikant som blev standard da Hifi-klubben overtog salget. Skumkanten kunne ofte ikke holde vægten af den ekstra tunge membran.
filteret i mine er renoveret med bedre kabler, nye kondensatorer og rigtig gode terminaler. Mellemtonekabinettet er åbent bagtil fordi ovennævnte terminalbox er smuldret væk. det er bare en fordel.


Du har ikke hørt noget til nogen "snerren" fra plasten på fronten?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf Hackenberg » tors 6. jun 2019 10:48

Endnu ingen snerren. Hvis du kan finde de løse områder kan du bruge et "fixesæt" til at sprøjte lidt lim ind mellem plasten og træfronten. Har prøvet det med finér.
Tjek også at kabler og litzetråde ikke rør membranen når den spiller. Det snerrer også.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2110
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf snod » tors 6. jun 2019 17:14

bjerager skrev:Men jeg har lidt en svaghed for de gamle træfødder til, AR-3a.

Som dem i dette link?
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 912
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » tors 6. jun 2019 18:11

snod skrev:
bjerager skrev:Men jeg har lidt en svaghed for de gamle træfødder til, AR-3a.

Som dem i dette link?


Netop
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » tors 6. jun 2019 18:16

Hackenberg skrev:Endnu ingen snerren. Hvis du kan finde de løse områder kan du bruge et "fixesæt" til at sprøjte lidt lim ind mellem plasten og træfronten. Har prøvet det med finér.
Tjek også at kabler og litzetråde ikke rør membranen når den spiller. Det snerrer også.


Det virker som om stort set al plasten på baflen har løsnet sig, og den kun sidder fast der hvor hullerne til dyvlerne til fronterne er og hvor enhederne er monteret. Når man trykker let på baflen knitrer den lystigt. Lige nu spiller jeg Billie Holiday, og hendes stemme kan vist noget, der får plasten til at spille lystigt med.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » tors 6. jun 2019 18:28

Her er lidt billeder - som det ses kan jeg næsten få fingrene ind under fronten. Hvilken lim ville være god at bruge til at sprøjte derind? Kabinetterne er ellers ret pæne - ingen hakker.

Og hvor er det godt tænkt med det bassystem.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » tors 6. jun 2019 18:33

Ellers imponerende de der bextrene basser til AR-10pi - og så spritnye med helt nye kanter - tak igen KlausM. Glæder mig til at få hørt dem.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf Hackenberg » tors 6. jun 2019 19:19

Prøv med spraylim.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2110
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster