Æv, osv (Martin Logan Vantage)

Rosinen i pølseenden

Æv, osv (Martin Logan Vantage)

Indlægaf his067 » ons 12. jun 2019 17:00

Jeg har formået at brænde elektronikken i et par Martin Logan Vantage højttalere af og den britiske agent for ML er ikke villig til at dele en Service Manual. På den anden side er jeg ikke villig til at sende højttalerne til London for at blive reparerede (jeg har ikke de originale kasser til dem!).

Bill, som før har hjulpet med den slags kan nok også hjælpe her, men ikke uden en service manual. Er der nogen af jer der ved hvor jeg kan lægge hånd på en?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Æv, osv (Martin Logan Vantage)

Indlægaf tctla » ons 12. jun 2019 21:16

Hej,

Måske kan vedhæftede M-L strømforsynings-diagram være en hjælp.
Selvom det måske ikke passer 100%, kan det antagelig vise et grundprincip for den strømforsyning, der sidder i din HT.
God fornøjelse med rep. :p

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Æv, osv (Martin Logan Vantage)

Indlægaf his067 » ons 12. jun 2019 22:48

Tak for diagram: det kommer til at hjælpe med fejlfindingen. Forhåbentlig er der ikke den store forskel imellem de to modeller.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Æv, osv (Martin Logan Vantage): nu med ekstra glæde.

Indlægaf his067 » fre 14. jun 2019 23:19

Alt så, ind imellem betaler det sig at læse manualen omhyggeligt: RTFM (eller "read the fucking manual") som jeg ofte siger til konen. På side 7 står der:

    Red: Initializing or Safe mode. This indicates that the Vantage is initializing. This also indicates if the Vantage’s temperature has exceeded nominal operating range. If the Vantage over- heats, please allow the Vantage to cool and reset it by unplugging the unit and plugging it back in.

Godt nok er det det eneste sted i manualen (som er 26 sider lang) hvor der står at højttaleren skal slukkes og startes igen, godt nok var LEDen ikke helt rød, og godt nok vidst faldt det hverken sælger (Emporium HiFi, som ellers var mægtigt søde og professionelle) eller Absolute SOunds som er importør af Martin Logan, ind at påpege at problemet måske kunne løses med en "reset".

På den anden side har Meridian forstærkerne brug for nye sikringer i udgangen (og sikkert også andre steder....)

Lynhurtigt før vintage-politiet kommer og tager mig: ML er SÅ meget bedre end QUADs højttalere (og, før I spørger: WAF er kun lige høj nok til at jeg får lov til at beholde dem i stuen. Lad os håbe accepten holder).

PS: Jeg sidder godt nok i en vintage-stol, Arne Jacobsens "æg" som jeg arvede efter min far og som just er ankommet tilbage fra ombetrækning i Danmark. Den er, efter min mening, den bedste stol nogensinde til at lytte til HiFi i og det er der en god grund til: I normale stole/sofaer hører man bagvæggens refleksioner, men i Ægget bliver de sendt i alle mulige retninger og det giver en meget bedre rumfornemmelse. jeg synes det er lidt som at lytte med hovedtelefoner, men uden den indelukkede fornemmelse (og varme ører) de giver.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Æv, osv (Martin Logan Vantage)

Indlægaf MaxJ » lør 15. jun 2019 08:12

" min far og som just er ankommet tilbage fra ombetrækning " :p :lol: :cool1:
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Æv, osv (Martin Logan Vantage): nu med ekstra glæde.

Indlægaf tctla » lør 15. jun 2019 12:27

his067 skrev:Alt så, ind imellem betaler det sig at læse manualen omhyggeligt: RTFM (eller "read the fucking manual") som jeg ofte siger til konen.


På værkstedet siger vi: "Hvis alt andet svigter, så læs manualen."
Her har man dog ofte et problem, for vi ved jo alle, at manualen altid smides ud med emballage & pakkemateriale :!:

Tillyke med sejren,

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 26 gæster