Acoustic Research AR-LST

Rosinen i pølseenden

Acoustic Research AR-LST

Indlægaf KlausM » man 17. jun 2019 22:25

En bekendt af mig, har i årevis med jævne mellemrum spurgt mig,om ikke jeg ville servicere hans AR-LST, og nu syntes jeg ikke at jeg kunne holde ham hen længere. Jeg tænkte at jeg kunne benytte anledningen, til lige at gennemgå modellen, da det jo ikke er en højttaler, man ser hver dag. Højttaleren er ret kompakt, i betragtning af, at den er udstyret med 9 enheder (deriblandt en 12" basenhed), vejer lige godt 30 kg, kabinet-volumen er 48 l, prisen var 6.600 kr pr stk og den blev produceret i perioden fra 1971-1975.

LSTfør.jpg

Sørens LST'er er i den lidt sjældnere sortlakerede udgave. De er udstyret med samme enheder som AR-3a, men med 4 diskanter, 4 mellemtone-enheder og én bas. Diskanterne her, er ikke de originale, de er fra den senere serie med modeller som AR-11/AR-10Pi. I alt har Søren fået brændt 8 diskanter og tre mellemtone-enheder af, medens han har haft dem; rimeligt godt gået, i betragtning af, at de er udstyret med sikring. De senere diskanter har en lidt anden frekvensgang, og skal derfor afkobles med en lille spole, som jeg har monteret på forpladen, markeret med en rød cirkel:

LSTenheder.jpg

LST står for Laboratory Standard Transducer, og på trods af størrelsen, er den egentlig tænkt til at være en nærfelts-monitor til brug i et pladestudie, men den er også anvendt som PA højttaler, dog primært for klassisk musik, således havde både "Royal Opera House" i London og Det Kongelige Teater Gamle scene, AR LST som scenehøjttalere, DKT havde 6 stk. Der er arbejdet meget på at gøre højttaleren meget lineær. Den er udstyret med en "spectral energy profile" omstiller, hvor man kan tilte hele frekvensspektret, med bevaret linearitet, der er 6 indstillinger:

LSTSpectral.jpg

Justeringen muliggøres af et ret komplekst delefilter med både en stor kondensator og en transformator i indgangen. I de første prototyper var der ikke den store kondensator i delefilteret, så forstærkeren blev tilsluttet direkte til transformatoren, hvilket betød afbrændte udgangstrin, da højttalerens impedans så nærmede sig 0 Ohm ved lave frekvenser. Dette er dokumenteret i samtidige udgave af "The BAS Speaker" medlemsbladet for Boston Audio Society, til hvis møder, AR testede nogle af sine højttalere på foreningens medlemmer inden produktion startede. Acoustic Research havde hovedkvarter i Boston dengang. Både diskanter og mellemtone-enheder er monteret Serielt/parallelt, så impedansen på 4 Ohm bevares:

LST X over.jpg

Delefilteret, der er monteret på en printplade, er på de tidlige modeller meget nemt tilgængeligt, idet det sidder på en spånplade, der kan løsnes bagfra. Tilslutning til højtaleren og en holder til en sikring, sidder direkte på printpladen, tilgængelig gennem et hul i bagpladen:

LSTBagside.jpg

Når skruerne er løsnet, kan man vippe delefilteret ned på bordet, så det er meget let tilgængeligt for service. Kondensatoren i den røde firkant er til diskanten, di-elektrikum er bivoks, de drifter helt vildt i takt med at voksen tørrer ind.:

Xoverfør.jpg

Efterbillede med nye kondensatorer og modstande (bortset fra den store 5000 uF BP kondensator, som jeg ikke har skiftet):

Xoverefter.jpg

Skumkanterne på basserne var OK, de er skiftet for en 15-20 år siden, og er stadig i god stand. Basserne blev i øvrigt i den forbindelse monteret i modfase til hinanden (monteret forkert i den ene højttaler), og det forklarer jo nok hvorfor Søren synes at der manglede bas. Nu er de monteret korrekt. Ud over opgradering af delefilter med nye komponenter, har jeg skiftet en knækket sikringsholder og sat nyt stof på frontrammerne:

LSTefter.jpg

Så er de vist fit for fight til at spille mange år endnu, det er en virkelig god højttaler, men den skal have lidt plads omkring sig - og helst stå op ad en væg - for at komme til sin ret.

Højttaleren blev i øvrigt kopieret/videreført af Mark Levinson, efter AR havde udfaset modellen, i starten med enheder fra AR, senere vistnok med SEAS enheder. Modellen hed Cello Amati:

Billede

Der findes to mindre brødre til AR-LST, AR-LST-2 med enheder fra AR-5, dvs 10" bas, 3 diskanter og 3 mellemtone enheder, og den endnu mindre AR-MST, der deler enheder med AR-6/AR-7. Her er et billede af LST-2:

ARLST2.JPG

Se mere om Acoustic Research højttalere her
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=297

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM tirs 18. jun 2019 11:29, rettet i alt 3 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Acoustic Research AR-LST

Indlægaf Hackenberg » tirs 18. jun 2019 08:30

Dejlig højttaler. Min ven, Bo, som tidligere var lidt aktiv her, havde et par som stammede fra den hollandske NAD-importør.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Acoustic Research AR-LST

Indlægaf KlausM » tirs 18. jun 2019 21:07

Hackenberg skrev:Dejlig højttaler. Min ven, Bo, som tidligere var lidt aktiv her, havde et par som stammede fra den hollandske NAD-importør.

Jo Bos LST'er kender jeg godt ;)

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster