Amatør højttalertest i varmen

Rosinen i pølseenden

Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf Cockernes herre » tors 25. jul 2019 17:11

DSC_0113.JPG

I forbindelse med varmeevakuering til kælderen fik jeg tid til at lytte på forskellige højttalere der var der. De er af meget forskellig størrelser, konstruktion og mærker

De fleste af højttalerne er 35-50 år gamle men der kan dog forekomme nyere modeller også

Lytterummet er 4,5x4,5x2m. Der er gulvtæppe i hele rummet der er forholdsvis lyddødt

Højttalerne vil blive testet på det samme anlæg i samme konstellation
Anlægget består af:
-Sansui 5500 receiver
-Sony cdp 315 cd-afspiller
-Lenco L75 m Ortofon pickup ff15eo og Ortofon 212 arm
- Tara prism højttalerkabler (hvor det er muligt)
- NASA sølvkabler til signal

Test materialet er:
Cd
- Martin Schack :Gamle sko på nye fødder(jazz)
-Fairground Attraction: 1 of a million kisses
-Beatles: Love
-Emmylou Harris: Wrecking Ball
Lp
-Santana: Abraxassas
-The Pentangle: Open the Door

Ingen udmålinger vil finde sted andet end det som øret hører. Der lægges vægt på rum gengivelse, enhedernes interne afstemthed, top-bund- mellemtone, behagelighed,autenticitet, alsidighed

Itt:4030s. 2 vejs med to trykkamre.
Lidt mørk lydende. Faktisk meget bas i forhold til størrelsen. Mangler detaljer i diskant mellemtone

Beovox s 80.2. Trykkammer 3 vejs konstruktion. Skal have noget at leve af Men så spiller den også blidt og detaljeret. Den farver ikke lyden og virker linær noget hen a la Behringer. Meget god rumfornemmelse og luftig.
Den kunne godt have lidt mere bas efter min smag


Qln 606. 2 1/2 vejs basrefleks konstruktion med sandfang og spikes. De spiller dybt og man får nærmest en live stemning over musikken. Diskanten er dog lidt tilbagetrukket. En lyst spillende forstærker ville kunne hjælpe

Qln 601. To vejs basrefleks konstruktion. Stor lyd i lille format. Men nok bedst til rock og ikke de store klassiske oplevelser

Scandyna a25. 2 vejs basrefleks konstruktion. Kræver meget strøm for at spille. Ellers kan den virke lidt tilbagetrukket. Hyggelig lyd dog knapt så detaljeret

B&W Dm 12 kræver meget strøm før at diskanten går i gang trods olie rens og udskiftning. Så den skal spille højt før den lyder godt

Beovox s45,2. Veldefineret 3 vejs trykkammer konstruktion. Spiller meget autentisk kan dog skærre i ørerne efter et stykke tid og blive belastende. Bas kunne godt være bedre


Beovox s 60 3 vejs trykkammer konstruktion med en fjerde enhed der fungerer som filler (4vejs...)så der opleves et meget lineært lydbillede. De er mere bassede end s45,2 men mindre end s75. Disse højttalere er jazz musikeren Martin Schacks favorit.. Naturligt lydende

Dynaco 30. 2 vejs trykkammer konstruktion. Spiller afslappet og tilbagelænenet. Blød diskant lyd. Lyder bedre sammen med Nikko 8085 hvor den får mere kant på diskanten.

Gamma 3 vejs basrefleks konstruktion. Hjemmebyggesæt. Dette sæt er ikke som vanligt for disse med gammas horn men med Philips diskant. Den gør det overraskende godt. Her er der dybbas, god mellemtone og fint defineret diskant. Den eneste højttaler der formåede at få den sidste del af F.G. It's godt to be perfect kontrabas ordenligt.. Fornemmelsen af bas på de 12"
DSC_0061.JPG


Philips hjemmebyg fuldtone. Ca 10" hærdede ad-enheder i basrefleks konstruktion ( ikke open bafl som de oprindeligt er bygget til )
Utrolige detaljer, nærværende og autentisk. Kan godt være lidt hård i diskanten men god balanceret bas gengivelse - autentisk

Dynaco 3 vejs trykkammer konstruktion. Behagelig gammeldags lyd der egner sig godt til lpen. Ikke super meget bas, afslappet diskant og mellemtone.

Hatra ht45. Med enheder fra Scanspeak burde denne 2 vejs basrefleks konstruktion gøre det godt. Men nej et rodet lydbillede hvor enhederne spiller oveni hinanden. Ikke dybt spillende ikke veldefineret og detaljeret

Beovox 3000 (1)Den sjældne 3 vejs trykkammer konstruktion. Den skal ligge på siden for at spille bedst. Spiller behageligt, lidt basset og lyder en højttaler der passer perfekt til de fleste vintage anlæg

Beovox Mc120.2. 3 vejs basrefleks konstruktion med speciale basenheder fra Peerless med. 8" enheden spiller ikke så dybt som man kunne håbe. De er meget linære og spiller meget usminket. De er meget lette at spille op.Ville kunne bruges som studiemonitore da de separerer musikken i dele. De virker meget kontroleret. De er ligesom S80,2 med overload sikring. God rumlig fornemmelse

Dali 104 modificeret 2 1/2 vejs basrefleks konstruktion. De har fået længere basrefleksrør med dæmpning. Så de spiller dybere end de 45 Hz de er sat til. De er let at drive. Lidt for meget tryk på bassen. Diskanten gør det overraskende godt.

Behringer truth passive. 2 vejs basrefleks konstruktions studiemonitore efter original design fra Mackie. Her afsløres alt! Gode som dårlige indspilninger samt hvilke instrumenter der er anvendt.

Jamo 707(1)bipole basrefleks konstruktion...(se den rige betegnelse længere nede)Behagelig mellemtone og diskant. På trods af kabinettets størrelse er der ikke den store basgengivelse. Ved udskiftning af basrefleksrør med længere opleves bassen som ubehagelig og rodet

KONKLUSION: højttalere har stor betydning for lyden og sammensætningen med resten af udstyret kommer så bagefter. Meget generelt kan højttalerne inddeles i to kategorier :
1) højttalere der for musikken til at blandes sammen - gryderet
2) højttalere der analyser og opdeler -tallerken opdelt mad
Så det er lidt afhængig af hvad man lytter til og hvilke ører man har kan en specifik højttaler være god. Da jeg selv hører meget forskelligt bliver jeg nok nød til at have rigtig mange...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Cockernes herre fre 26. jul 2019 23:50, rettet i alt 1 gang.
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf janfroerup » tors 25. jul 2019 19:55

Cockernes herre skrev:......Jamo 707(1)bipole basrefleks konstruktion... Behagelig mellemtone og diskant. På trods af kabinettets størrelse er der ikke den store basgengivelse. Ved udskiftning af basrefleksrør med længere opleves bassen som ubehagelig og rodet


Det var ikke helt superheldige med den konstruktion, og de fleste mener de mangler bas - det gør de nu ikke når de opstilles tæt på et hjørne, og porten skal som du nævner, lades være.

Konstruktionen er ikke som du angiver basrefleks, men (push/pull) coupled cavity. Mellemtone og diskant fejler bestemt ikke noget, og de kan spille forbistret højt, dog ikke i nærheden af CBR130x.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf janfroerup » tors 25. jul 2019 19:55

Cockernes herre skrev:......Jamo 707(1)bipole basrefleks konstruktion... Behagelig mellemtone og diskant. På trods af kabinettets størrelse er der ikke den store basgengivelse. Ved udskiftning af basrefleksrør med længere opleves bassen som ubehagelig og rodet


Det var ikke helt superheldige med den konstruktion, og de fleste mener de mangler bas - det gør de nu ikke når de opstilles tæt på et hjørne, og porten skal som du nævner, lades være.

Konstruktionen er ikke som du angiver basrefleks, men (push/pull) coupled cavity. Mellemtone og diskant fejler bestemt ikke noget, og de kan spille forbistret højt, dog ikke i nærheden af CBR130x.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf Cockernes herre » tors 25. jul 2019 20:48

Tak Jan
Så kom der styr på de rigtige udtryk. Til dem der ikke kan se det for sig er her et forsøg på en tegning af den. De to 8"sidder inde i kabinettet.
DSC_0113.JPG


Hvor tæt på hjørnet skal de stå Jan?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf janfroerup » tors 25. jul 2019 22:19

Cockernes herre skrev:.....Hvor tæt på hjørnet skal de stå Jan?


Mine står 40cm fra bagkant, og 30 fra side.

Der mangler bestemt ikke bas på nogen måde, men det er lidt sære højttalere - de virker som om bassen er ret uvillig til at "komme igang" - men spiller man musik med fede basgange , f.eks Tøsedrengene eller Raydeooh .... såehhhhh er man ikke i tvivl om de kravler ganske dybt.

Er jeg til spetakkelmusik, så er det noget andet ...... med 15" basser der bliver luftet - også af Dansk Oprindelse, men temmeligt ukendte for de fleste.

( din tegning er ret præcis forresten )
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf Cockernes herre » tors 25. jul 2019 23:18

Tak Jan. Det vil jeg lige prøve.
Også tak for tegneopbakningen :-)
Tror også at Jamoerne nok er bedst til folkemusik, soft pop etc
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf cdp » fre 26. jul 2019 17:46

Hej
Imponerende test og opstilling. Jeg husker jo væggene hos audioscan, lydkilden og audionord i sin tid, - der var der også mulighed for at sammenligne de forskellige højtalere. Det hele var jo koblet med en skifterboks, så der kunne sammenlignes inden ører/hjerne glemmer musikken fra de tidligere spillende højtt. Især bassen kan være svær at sammenligne, hvis højttalerne ikke placeres samme sted, selvfølgelig med respekt for størrelse og princip. En mere specifik måling, kunne jo være med mikrofon og en tone generator, så ses ujævnheder i fz - området tydeligere, og evt. uheldige resonanser i lytte rummet også. I forhold til ens hørelse, mener jeg også det er relevant om diskant over lytte niveau egentlig har den store betydning. Personligt stopper min hørelse omkring 15 kHz. , så det der ligger over er jo egentlig kun til at forstærke min tinnitus og give hovedpine. ;)
Min stue er med trægulv, så der vil at være uheldige vibrationer både direkte og indirekte. Men så skal der jo ikke spilles så højt, før gulvet vibrerer. ;)
Ps. din lytte vurdering rammer nu meget godt efter min mening. Tak for testen.. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf AnalogBo » fre 26. jul 2019 22:22

Side bemærkning:
Coupled cavity kan lyde fint i rolige numre, men i mere funcky numre synes det lyder som om bassisten er lidt bagud. Tager jeg fejl?
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf Cockernes herre » fre 26. jul 2019 23:28

Tak Carsten for de pæne ord og opbakning. Rart at høre at det ikke var helt galt. Hvad jeg glemte at nævne var at Sansui 5500 har fire højttalerudgange som kan vælges direkte det er lidt ligesom Audioscan. Det er med knap sammenligninger er lidt en ekstra hobby. Valgte bevidst ikke at skrive tekniske data som frekvensgange og følsomhed ned.
Godt at det kunne bruges.
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf Cockernes herre » fre 26. jul 2019 23:45

Hej Bo
Har lige flyttet 707erne efter anvisningerne fra Jan. Det med at sætte dem i et hjørne modsat overfor lige væg giver et boost i bassen.
Min egen oplevelse med bassen er at det er en anderledes basoplevelse. Lidt ligesom hvis man synger en dyb tone i en flaske. Bastonerne bliver sendt igennem kabinettet og så ud af røret og ikke som vanligt "in your face" front.
Overværede engang en gemmengang af lyd fra DTU hos Knud Esklidsen (ikke længere eksisterende musikforretning). Her målte de forsinkelse mellem bas - mellemtone og diskant ved JBL pa anlæg. Diskanten sad fysisk længere ud og skulle bevæge sig mindre modsat basenheden. Det kunne tidsmæssigt måles...
Håber mit svar kunne bruges. Er ikke så skrap til det tekniske
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf AnalogBo » lør 27. jul 2019 00:04

Hej Cockernes herre
Tak for svaret.
Det er jo oplevelsen der tæller - ikke det tekniske.
Fed test!
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf Cockernes herre » lør 27. jul 2019 08:15

Tak Bo
Mvh
Eske
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Amatør højttalertest i varmen

Indlægaf Awesomeness83 » tirs 3. jan 2023 16:30

Mine egne 707a, trængte til nye enheder da de gamle var mørnet væk, da jeg pillede enhederne så de noget sørgelige ud (billige enheder). Ikke højtalerne værdige da mellemtone og diskant spiller meget flot.
Derfor besluttede jeg at skippe de originale og erstattede dem med nedenstående:

Jeg satte 4 stk af denne model i mine 707A.

https://www.disconetto.dk/shop/8-hoejtt ... ricerunner

Nu er der virkelig smæk på. på den gode måde... Kan klart anbefales, de spiller nu som de burde gøre fra start af.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster