JBL L96

Rosinen i pølseenden

JBL L96

Indlægaf Jogvan » tirs 3. sep 2019 19:29

af og til er der renoverede JBL l96 og L112 til salg. Prisen er omkring 7000. Jeg havde selv L96, men det er mange år siden nu. Husker kun at det var en behagelig lyd, men er der nogen som kan sige mig, hvordan disse gamle højttalere, står i forhold til nye højtalere. Jeg tænker, der må jo være en stor udvikling siden 1982 ;)
Jogvan
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28 dec 2014
Lokalitet: Torshavn

Re: JBL L96

Indlægaf cdp » tirs 3. sep 2019 20:53

- Jeg tænker, der må jo være en stor udvikling siden 1982...

Det enkle svar må være - ja, det er der. Spørgsmålet er så om det er blevet bedre. Da bølgen med aktive subwoofere, surround og andre herligheder, klemte de gode gamle højttalere ud på et sidespor, var der mange der gik med på vognen, og skottede det de havde. Men heldigvis kom fornuften tilbage, hvilke den store interesse for ældre hifi beviser. Vil man investere i gode ( nye ) højtalere i dag, er prisen langt højere end en tilsvarende med 30 år på bagen. Og så skal man jo regne med, at elektronikken er billigere at fremstille, som gode kabinetter og enheder. Derfor bugner det på genbrugspladser rundt i landet, med alt det nye skrammel, der hverken kan sælges eller svare sig at renovere. En anden ting er lyden fra disse ældre højtalere - mange herinde kender den fra ungdomsårene og har svært ved at forholde sig til den kliniske og kedelige lyd fra nyere udstyr. ( incl. undertegnede ;) ) - jeg var da selv med på bølgen, hvor den ene lovede bedre lyd en den anden - når alt kommer til sin ret, er det kun dine ører der afgør forskellen. Derfor er (min) mening på spørgsmålet: Det nye fylder måske mindre og indeholder andre muligheder, men rent musikalsk lander jeg altid ved det gamle.. :lol:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: JBL L96

Indlægaf Jogvan » tirs 3. sep 2019 21:20

kliniske og kedelige lyd fra nyere udstyr! Det er sådan jeg føler, og hører. Jeg blev aldrig ked af lyden til mine gamle JBL L96 og nu savner jeg dem. :)
Jogvan
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28 dec 2014
Lokalitet: Torshavn

Re: JBL L96

Indlægaf Nillerviborg » tirs 3. sep 2019 22:13

- Hvis man bare tager en tilfældig, gammel JBL Højttaler, og ukritisk klasker andre u-originale kanter, uden at sørge for at resten af enheden / enhederne + delefilter er i orden, så kan "De Gamle" være i middelmådig - til ringe - stand.

Men tager man Jogvan's gamle L96'ere ( Det var mig der overtog dem ), og smider nye Originale!! Conekit's i basserne, trimmer filteret op til spec's, skiller mellemtoner ad og strammer spiler mm op, så alt er per fekt centreret ( som nyt ), render kassen efter for "utætheder" i lim-samlingerne, og så videre hele vejen - Så de står i optimal stand!
Så får man et sæt ganske glimrende "Nye" Old Stock Vintage-Højttalere der spiller kanooooooon....! :-)

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: JBL L96

Indlægaf Captain Phoenix » ons 4. sep 2019 08:22

Jogvan skrev:af og til er der renoverede JBL l96 og L112 til salg. Prisen er omkring 7000. Jeg havde selv L96, men det er mange år siden nu. Husker kun at det var en behagelig lyd, men er der nogen som kan sige mig, hvordan disse gamle højttalere, står i forhold til nye højtalere.

L96 er en rigtig kompetent højttaler, der stadig holder 100% (har dem - også L112, men ikke istandsat, så endnu tavse).
Dem kan man roligt købe og glæde sig over i mange år.
En pris på kr. 7.000,- lyder lidt voldsomt (med mindre de har været igennem grundlæggende istandsættelse, som Nillerviborg beskriver). De ses også til salg for omkring 4.000,- med forskellige grader af behov for "refurbishing". Noget af dette kan man godt selv gøre.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster