DR studio monitor 6257

Rosinen i pølseenden

DR studio monitor 6257

Indlægaf bjerager » tirs 6. sep 2011 18:06

På arbejdet i dag kom en slæbende med et par afsindigt tunge højtalere i sort pianolak med monteringsbeslag til at hænge dem op i. Bag på står der, at de har hørt til i studie 26. I bunden af hver højtaler sidder et effeketttrin, men de er ikke sluttet til højtalerne. Tager man frontsoffet af, som i øvrigt umiskendeligt ligner noget fra en B&O-højtaler fra starten af 70' erne, så ser man at diskant og mellemtone er identiske med dem, som man finder i beovox 5700, dog med et beskyttende trådnet over enhederne magen til dem man finder på et sæt celestion ditton 66. Kabinettets dimensioner passer sådan set også meget godt med den nævnte beovox-højtaler. Basenheden er en 12 eller 15 tommers basenhed - jeg har ikke haft tid til at kigge efter. Enhederne ser ud til at være i god stand, dog er diskanten på den ene lidt bulet og beskyttelsestrådnettet på diskanterne er faldet af.

Jeg har ikke haft lejlighed til at lytte til dem, og højtalerterminalerne på dem er heller ikke ens; på den ene er det xlr, på den anden et 4-polet din-lignende stik. Stikkene til de to forstærkere er heller ikke ens, og ser specielle ud.

Under frontstoffet har de begge et messingskilt på fronten hvor der står "Studio monitor type 6257" samt et serienummer.

Nogen som kender noget tll dem? De er sindsvagt tunge - tungere end mine ar10-pi, så vidt jeg kan bedømme?

Hvad kan jeg forvente, når jeg slutter en forstærker til?

Jeg skal nok vende tilbage med billeder, når jeg får lejlighed til det.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: DR studio monitor 6257

Indlægaf kbekke » tirs 6. sep 2011 18:19

bjerager skrev:På arbejdet i dag kom en slæbende med et par afsindigt tunge højtalere i sort pianolak med monteringsbeslag til at hænge dem op i. Bag på står der, at de har hørt til i studie 26. I bunden af hver højtaler sidder et effeketttrin, men de er ikke sluttet til højtalerne. Tager man frontsoffet af, som i øvrigt umiskendeligt ligner noget fra en B&O-højtaler fra starten af 70' erne, så ser man at diskant og mellemtone er identiske med dem, som man finder i beovox 5700, dog med et beskyttende trådnet over enhederne magen til dem man finder på et sæt celestion ditton 66. Kabinettets dimensioner passer sådan set også meget godt med den nævnte beovox-højtaler. Basenheden er en 12 eller 15 tommers basenhed - jeg har ikke haft tid til at kigge efter. Enhederne ser ud til at være i god stand, dog er diskanten på den ene lidt bulet og beskyttelsestrådnettet på diskanterne er faldet af.

Jeg har ikke haft lejlighed til at lytte til dem, og højtalerterminalerne på dem er heller ikke ens; på den ene er det xlr, på den anden et 4-polet din-lignende stik. Stikkene til de to forstærkere er heller ikke ens, og ser specielle ud.

Under frontstoffet har de begge et messingskilt på fronten hvor der står "Studio monitor type 6257" samt et serienummer.

Nogen som kender noget tll dem? De er sindsvagt tunge - tungere end mine ar10-pi, så vidt jeg kan bedømme?

Hvad kan jeg forvente, når jeg slutter en forstærker til?

Jeg skal nok vende tilbage med billeder, når jeg får lejlighed til det.


Noget i stil med dem her?:

http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=475
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: DR studio monitor 6257

Indlægaf bjerager » tirs 6. sep 2011 18:28

Ja, diskant og mellemtone, men ikke bassen. Der er kun en enhed i, og den er større end den i en beovox 5700, og den har heller ikke den passive radiator.

Jeg fandt et sted på beoworld, hvor en fyr nævner, at han er faldet over sådan et par 6257 studio monitors og lover at starte en tråd om dem - men så vidt jeg kan se gjorde han det ikke: http://forum.beoworld.org/forums/p/20795/155153.aspx
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: DR studio monitor 6257

Indlægaf kbekke » tirs 6. sep 2011 19:19

Interessant. Jeg linkede til artiklen fordi den også nævner Beovox 5702 som netop har typenummeret 6257. Billedet skulle derimod vise Beovox 5700. De to modeller har tilsyneladende været produceret sideløbende, så man kan jo sagtens forestille sig, at de er forskelligt udstykket.

Jeg gætter bare vildt her: Men der er jo nok tale om opskyllet vraggods fra enten Rosenørns Allé eller Gyngemosen. Jeg kender ikke mere til DR's historie end alle andre, men det er vel ikke utænkeligt, at man har haft et værksted med nogle gæve elektronikmekanikere, der har gået og modificeret indkøbt udstyr efter Radiofoniens egne specifikationer. -Det kunne ihvertfald forklare kabinettet, de specielle tilslutninger og effektrin.

Lad os håbe, at der dukker noget mere konkret op.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: DR studio monitor 6257

Indlægaf bjerager » tirs 6. sep 2011 19:46

Ja, der må vel være nogen, som kender lidt til hvad de har gået og rodet med derinde. Som sagt, så er enhederne ikke helt magen til. De minder mere om dem, der sidder i et sæt celestion ditton 66. Engang fandt jeg forøvrigt sådan et par, der var stillet til storskrald. Desværre havde de stået ude i regnen så kabinettet var slemt skadet, og diskanterne var skiftet ud med nogle uorginale enheder, så de var ikke værd at redde.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: DR studio monitor 6257

Indlægaf Jan » lør 17. sep 2011 15:10

Hej,

Jeg har haft flere sæt af disse højttalere, det er B&O der har lavet dem, Jeg mener at bassen er en 12" Peerless i trykkammer, mellemtonen er en Celestion, diskanen var der vist ikke noget navn på.
Forstærkeren i bunden er en DR selv har bygget, den er fremragende som fod til højttaleren, men som forstærker er den ubrugelig, den har en kæmpe elektrolyt i udgangen.
Sidder der en lille sort box på bagsiden? det er noget overbelastningssikring/relæ.
Det 4 polet stik kan sagtens være et XLR-stik, de findes helt op til 7 eller 8 polet.

Som jeg husker lyden, var det diskanten der var det svage led.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: DR studio monitor 6257

Indlægaf bjerager » lør 17. sep 2011 18:39

Tak for dit indlæg. Der er ikke nogen kasse bagpå. Når du siger at diskanten er det svage led, hvad tænker du så på? Hvordan er deres spillestil? Jeg har desværre ikke haft mulighed for at lægge øre til dem.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: DR studio monitor 6257

Indlægaf Jan » søn 18. sep 2011 23:50

Den er det svage led, både lydmæssigt og på flere af de HT jeg havde var den brændt af.

Lyden var, så vidt jeg husker, lidt hen af JBL i bunden, bare ikke så dyb, mellemtonen, var mere hen af B&W/Celestion, men det er over 17år siden, og mange højttalere siden jeg hørte dem sidst...

Det gav et kæmpe løft i lyden da der kom en anden forstærker på, istedet for de indbyggede, de er ret krævende, da det er trykkammer.

Jeg mener iøvrigt der sidder Jørgen Schou trafoer i indgangen på forstærkeren, de er værd at redde hvis du kasserer forstærkerne.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: DR studio monitor 6257

Indlægaf Sorenki » tirs 20. sep 2011 10:27

Jeg venter stadigvæk spændt på billeder, og for at citerer tube mania: *piccc*
;)

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: DR studio monitor 6257

Indlægaf bjerager » tirs 20. sep 2011 19:47

ja, ja, skal nok, men jeg har fri i morgen, så¨det kommer til at vente et par dage
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: DR studio monitor 6257

Indlægaf Teddy_fr » lør 26. nov 2011 18:23

santashooter skrev:Jeg venter stadigvæk spændt på billeder, og for at citerer tube mania: *piccc*
;)

mvh.
Søren


Hello all Vintage Hifi fans!

Forgive me if I write in English but I am French and unfortunately don't know your language.
I am fascinated by the B&O products and I collect them since more than 30 years.
During a trip in Denmark to visit the B&O Museum in Struer, I found, in Ringsted, a pair of these beautiful speakers with their stands.

DR6257_1.jpg

DR6257_2.jpg

Their size is identical to that of the Beovox 5700 with an extra black box underneath which contains a professionnal amplifier fitted with xlr inputs. In front of, a small red light indicates that it is on. I would estimate the power, in comparaison to other B&O amplifiers and Beovox 5700, at a good 75 - 100W.

DR6257_3.jpg

DR6257_4.jpg

The midrange dome and the tweeter are the same than those of a 5700 but the boomer is a 31 cm (12").
Subjectively speaking, their sound is different enough than the Beovox 5700. It is more natural and less "hifi", like if you switch off an too much tiring loudness. The frequency response seems to be very linear; for example all the notes of a grand piano seem to have the same level without these unpleasant resonances that are the defect of many speakers.

DR6257_5.jpg

I only have a few photos because my son found them so good that he took them away to his new apartment for mixing all his recordings (He plays music in a rock / hip-hop band).

Marc
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Teddy_fr lør 26. nov 2011 21:14, rettet i alt 2 gange.
Teddy_fr
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 nov 2011

Re: DR studio monitor 6257

Indlægaf Teddy_fr » lør 26. nov 2011 18:28

santashooter skrev:Jeg venter stadigvæk spændt på billeder, og for at citerer tube mania: *piccc*
;)

mvh.
Søren


I have planned to make a detailed review of these Studiomonitors from Danish Radio with plenty of new photos during a next visit at my son, but he lives in Nancy nowadays and I live near Angouleme, then this will be after Christmas... See you soon!

PETER_STUFF.jpg


Marc ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Teddy_fr
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 nov 2011


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 163 gæster