Ortofon 445 Højttalere

Rosinen i pølseenden

Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf Rock-Madsen » tors 3. jun 2021 21:38

Hej

Jeg er ny her på Vintage Hifi, så jeg håber dette er OK. ;)

Jeg har et sæt Ortofon 445 højttalere, som jeg har haft fra nye siden midten af halvfjerdserne.
Nu skal jeg snart flytte og bliver nød til at finde nogle lidt mindre højttalere, for disse Ortofon 445 er nogle ordentlige basser (H68xB38xD25 cm).
De er rigtig pæne, aldrig blevet overbelastet og spiller stadig fint, dog har de mistet lidt diskant med tiden, synes jeg.
Hvad kan sådan et sæt være værd og kan de overhovedet sælges?
Jeg synes bare det er synd at køre dem på genbrugspladsen. :(

Med venlig hilsen
Henrik Madsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rock-Madsen
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20 maj 2021
Lokalitet: Herfølge

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf Fredmarantz » tors 3. jun 2021 22:20

Hej Rock-Madsen!

Velkommen til et herligt forum - skønne højttalere, du har der.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf Tonni » tors 3. jun 2021 22:42

Et par dejlige højttalere, der overrasker.
Dette især, hvis man får delefilterets komponenter kontrolleret, og evt skiftet.

Velkommen til! :)

EDIT Glemte helt at komme med et gæt, på en pris. Har set dem gå i omegnen af de 500, +/-... EDIT
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf KenRas » tors 3. jun 2021 23:10

Velkommen til !

De ser sgu’ meget fede ud, dem har jeg aldrig set før.
Jeg har ingen bud på en værdi, men på genbrugsstationen skal de da ikke...

Sætter du dem til salg, må jeg jo overveje det ;) Der er ikke langt til Herfølge...
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf spuncut » fre 4. jun 2021 01:45

Velkommen til :)
Noget af det bedste fra Scanspeak i Skanderborg. De stammer fra den periode lige før lukketid hos Scanspeak ,hvor David Hafler (Dynaco) var hovedaktionær i både Scanspeak og Ortofon. Denne periode var kort, David Hafler solgte de to danske selskaber til Harman og da Harman allerede havde et selskab i koncernen som producerede højtalere, nemlig JBL blev Scanspeak opløst og en æra sluttede. Kort efter dannede lederen af Scanspeak, Ejvind Skaaning Dynaudio. David Hafler forlod Dynaco og sammen med Erno Borbely blev der konstrueret nogle af de første Mosfet forstærkere.
Så meget for historien. Angående værdisættelsen er det nok Hackenberg vi skal have på banen.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf Hackenberg » fre 4. jun 2021 08:24

Og han kommer så her, noget fodslæbende.
Det er en vellydende højttaler med det bedste fra SS. Filteret er noget "overudviklet" men lyder, trods alt, rigtig godt. Specielt med nye kondensatorer.
Dit sæt ser meget fine ud og har bl.a. ikke de krøllede mellemtonekanter som er så almindelige for denne model af 13M. Desværre får sættet ikke den respekt det fortjener så 500,- er desværre nok realistisk. Jeg har aldrig givet mere for de to sæt jeg har haft.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf spuncut » fre 4. jun 2021 18:33

Det er i hvert fald et par højtalere som jeg gerne kører til Herfølge efter, så jeg håber at de kommer til salg.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf KenRas » fre 4. jun 2021 21:26

Rock-Madsen skrev:Nu skal jeg snart flytte og bliver nød til at finde nogle lidt mindre højttalere, for disse Ortofon 445 er nogle ordentlige basser (H68xB38xD25 cm).

Et sæt højttalere der har fulgt en i 45 år som man er glad for, dem SKAL der da bare findes plads til :thumbsup:
Jeg håber det er en beslutning du selv kan tage :QQS:

Og med nye kondensatorer i delefilteret, så vender diskanten nok tilbage til fordums styrke.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf Captain Phoenix » lør 5. jun 2021 09:15

KenRas skrev:
Rock-Madsen skrev:Nu skal jeg snart flytte og bliver nød til at finde nogle lidt mindre højttalere, for disse Ortofon 445 er nogle ordentlige basser (H68xB38xD25 cm).

Et sæt højttalere der har fulgt en i 45 år som man er glad for, dem SKAL der da bare findes plads til :thumbsup:
Jeg håber det er en beslutning du selv kan tage :QQS:

Og med nye kondensatorer i delefilteret, så vender diskanten nok tilbage til fordums styrke.

Enig med Kenneth i at man skal tænke sig godt om, før man skiller sig af med "følgesvende" gennem mange år.
Og at nye/bedre kondensatorer i filteret sikkert vil gavne diskant (og mellemtone).

Når dét så er sagt - og ikke for at spolere nogens "fest" - vil jeg også sige, at der nok var en grund til, at Ortofon ikke blev kendt som højttalerproducent.
Jeg testede alle tre modeller i serien - 225, 335 og 445 (alle folie-beklædte - ikke finerede) - ret grundigt, da de var på markedet/i farmands butik - og var ikke imponeret.
Lyden var "tilbageholdt" og slap ikke rigtig fri - ord som "gennemsigtig", "luftig" eller "frigjort" var bestemt ikke det, der meldte sig.

Ikke at de lød dårligt - men altså heller ikke særligt interessant ift de andre højttalere, jeg havde adgang til på den tid (JBL, Sony's SS-G-serien, B&W m.fl.) Og lyd-idealer er ret subjektivt - I know - så måske var de bare ikke mig og måske ville jeg vurdere dem anderledes med den akustiske jazz, jeg mest lytter til i dag.
PS: I øvrigt husker jeg, at jeg fandt lydbilledet i den mindste model (den 2-vejs 225'er) mest sammenhængende ift storebrødrene.

Men: På genbrugspladsen skal de ihvertfald ikke!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf Rock-Madsen » lør 5. jun 2021 11:06

Mange tak for alle de gode indlæg på min forespørgsel. :cool1:

Jeg er da i hvert fald blevet bekræftet i, at de ikke skal på genbrugsstationen, ha ha :lol:
Jo mere jeg tænker over det, vil jeg måske hellere beholde mine tro følgesvende gennem 45+ år, som flere af jer foreslår og så finder jeg såmænd nok også plads til dem i en ny bolig. Og nej; der er ingen andre end undertegnede, som skal bestemme det! ;)
Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at få et par kvalificerede ører til at lytte til dem og eventuelt få skiftet de kondensatorer, som I taler om. Det har jeg nemlig ikke selv en dyt forstand på. Så hvis en af jer, eller en I kan anbefale, vil hjælpe med det, smider jeg dem gerne i bilen og kører hen til vedkommende, dog helst på Sjælland eller Sydhavsøerne. ;)

Igen, tusind tak for alle jeres svar :Thumpsup:
Rock-Madsen
Rock-Madsen
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20 maj 2021
Lokalitet: Herfølge

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf Tonni » lør 5. jun 2021 12:42

Rock-Madsen, kan du selv svinge en loddekolbe, er vi gerne til rådighed, med råd og dåd.

Ellers vil det nok koste et bidrag, som brugen af pro elektronikfolk koster.
Vi har flere brugere her inde, som er absolut kapable. Og i din del af landet.
Brugere som AnalogBo og Tophøj, som er rimelige med deres priser.
De er begge professionelle, med en evne til kun at skifte hvad der er nødvendig.
En PB til dem, vil sikkert give dig en idé om omkostningerne.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf palle1975 » fre 10. feb 2023 12:15

Hej, ved godt tråden er ved at være gammel men, jeg har også nogen ortofon 445 (står der på salgsmærket bagpå) men fronten ligner ikke helt - de har ikke den drejeknap til justering men ellers magen til. Og de har aldrig haft - min far købte dem nye i 1978 og nu har jeg så arvet dem for nogen år siden. Mit problem med dem var at der manglede én diskant og den anden virkede ikke og begge mellemtoner var døde - kom dog til live med et par nye kondensatore men selve delefiltrene lignede noget fra en krig ( som om højtaler var blevet slynget i en vaskemaskine) alle spoler hang frit og lignede spaghetti og jernkerne lå og flød i bunden af kabinetet. Så lavede et (ja 2) nye delefiltre med det lyder sgu ikke “ordentligt” er der nogen der har/ved hvordan de originale delefilter så ud? Altså en tegning/diagram med data på samtlige dele i det gamle originale filter? (Ja de gamle røg ud da det lignede lort) syns ikke google har kunne hjælpe og scan-speak selv har heller ingen data da de mistede alt i en stor brand i starten af 1980’erne
palle1975
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 maj 2020
Lokalitet: Rødding

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf Captain Phoenix » fre 10. feb 2023 22:42

Hej palle1975,
Sikke en redelighed... det er jo (uheldigvis) ikke alle vintage-apparater, tiden går lige smukt hen over.
Jeg kan desværre ikke hjælpe med diagram el. lign. Håber andre kan.

Prisværdig indsats du gør - og ikke for at tage modet fra dig, men jeg synes at denne Ortofon højttaler-serie (225, 335 og 445) lod en del tilbage at ønske. Jeg havde adgang til og prøvelyttede dem alle 3 ganske grundigt dér sidst i 1970'erne, hvor vi solgte dem i den radio/stereo/hifi-forretning, jeg arbejdede i.

Lydbilledet lukkede ligesom ikke rigtig op i dem og man/jeg sad med en fornemmelse af at der var en masse af musikken, man ikke fik med eller som bare ikke "kom ud". Det var ikke et bestemt område eller instrumenter, men ret generelt. Bedst syntes jeg faktisk om den lille 225'er, der var to-vejs, så måske var det noget med mellemtoneenheden eller hvordan der blev delt til dén.

Jeg tror baggrunden for serien var at høste mere omsætning på Ortofons stærke navn indenfor pick-up'er dér sidst i 1970'erne. Men mig bekendt fandt der ingen forskning eller eksperimentering sted ifm. højttalerne (modsat med pu'erne) og enhederne var jo også nogle der kom fra andre (gode) leverandører. Så nok et lidt af halvhjertet stedbarns-projekt fra Ortofons side er jeg bange for. Kabinetterne var også beklædt med træ-folie (ikke rigtig finér som f.eks. B&O benyttede), så produktionsomkostningerne var helt givet i fokus...

Nå - lang historie. Hensigten er - som nævnt - ikke at tage modet fra dig/nogen, men blot at give mit besyv ift. hvad jeg tror du/man kan forvente af højttalerne (og måske tage det med i din vurdering af indsatsen for at få dem helt op at køre igen).
Jeg respekterer iøvrigt helt det element af affektion, der kan ligge i apparater, som man har et særligt forhold til (som nu disse, du har arvet) :|
Det kan jo være meget værd i sig selv.

EDIT: Ha - jeg kan se at jeg stort set har skrevet det samme for 1,5 år siden... Beklager gentagelsen - men det er da altid noget at jeg mener det samme nu som den gang :roll:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf palle1975 » man 13. feb 2023 17:45

Er helt med på hva du mener ang. at de ik lukker “op” for musikken hvis det hedder sådan..
Mine forældre hørte mest tysk slager og den slags, og personligt har jeg altid (siden teenager årene, kaldt dem shubidua højtalere) giv dem noget bruce springsteen og en MASSE watt så de ik så ringe endda, og ac/dc også “okay” men med følsomhed på 87db får man jo aldrig en hurtig vega bas - men med egenfrekvens på 20hz på 8” bas er jo fantastisk - så lyden ér der jo - men ja smag og behag.. ville gerne deres mellemtone og en lidt lysere diskant og så en hurtig bas lidt som vegas xls12 ( ved godt vega fans kalder det kina lor* ) men ik ment for at genere vaga fans - blot et udtryk hvad jeg kigger efter (det kræver jo nok selvbyg,men) men kunne ortofon blive original igen SÅ ville jeg da være glad
palle1975
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 maj 2020
Lokalitet: Rødding

Re: Ortofon 445 Højttalere

Indlægaf Hackenberg » søn 26. feb 2023 13:10

Jeg har et sæt sorte kabinetter til overs. Jeg plejer selv at smide den tætte rockwool-dæmpning ud og skifte til polyestervat. Det "åbner" dem meget.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 154 gæster