Nyt frontstof

Rosinen i pølseenden

Nyt frontstof

Indlægaf Stottrup » lør 8. jan 2022 20:07

For et stykke tid siden fandt jeg - endelig - et sæt Pioneer CS-E 700 i Tyskland. Den ene front var ekstremt misfarvet, hvilket dog også afspejledes i prisen. Inspireret af Fensten tog jeg til Stof og Stil i Århus, fandt noget hør, som virkede tilforladeligt, også mht vævningen. Jeg har nu lært, at en 'ombetrækning' tager tid, kan være bøwlet, og at man kan være nødt til at lave nogle ting om. Hvorom alt er: Den ene ht er nu opfrisket, og lydmæssigt registrerer jeg ikke nogen hørbar forskel (mine ører er så også 70 år gamle... :lol: ). Den anden front kommer på bænken i morgen...

Vh Karl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nyt frontstof

Indlægaf KenRas » lør 8. jan 2022 20:23

Det ser absolut godt ud det der, Karl :thumbsup:

Og et flot og (næsten) komplet Pioneer anlæg du efterhånden har fået skrabet sammen. Der mangler faktisk kun en spolebåndoptager :lol:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1231
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Nyt frontstof

Indlægaf Stottrup » lør 8. jan 2022 20:32

KenRas skrev:Det ser absolut godt ud det der, Karl :thumbsup:

Og et flot og (næsten) komplet Pioneer anlæg du efterhånden har fået skrabet sammen. Der mangler faktisk kun en spolebåndoptager :lol:

Mvh Kenneth


Tak, Kenneth. Jeg er også meget tilfreds med det. Pladsen tillader ikke en RT-1011, men jeg har i kælderen en Teac 2300, som måske lige kan presses ind - et eller andet sted... I mit tidligere liv havde jeg faktisk en T-8800, som 'forsvandt' i forbindelse med en skilsmisse - men sådan er der så meget. Jeg nyder mit anlæg - og musikken ikke mindst.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nyt frontstof

Indlægaf cdp » lør 8. jan 2022 21:11

Fint arbejde - har også leget en del med div. stoffer ( læs hjt. stof ) - spraylim, kontakt lim, klammer osv. - det sidste projekt brugte jeg en limpistol og tog et stykke ad gangen. Hvad var din fremgangsmåde og limtype?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nyt frontstof

Indlægaf Stottrup » lør 8. jan 2022 22:35

cdp skrev:Fint arbejde - har også leget en del med div. stoffer ( læs hjt. stof ) - spraylim, kontakt lim, klammer osv. - det sidste projekt brugte jeg en limpistol og tog et stykke ad gangen. Hvad var din fremgangsmåde og limtype?


Jeg har brugt lim fra netsound.dk., som gør det muligt at rykke lidt på stoffet, hvis det sidder skævt. Ellers har jeg gjort flittig brug af små lister og skruetvinger - og en masse tålmodighed ;) Én side af gangen, først én langside, dernæst anden langside, top og bund til sidst. Indersiden skåret til med en skalpel. Jeg ved ikke, om dette hjælper?

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nyt frontstof

Indlægaf cdp » lør 8. jan 2022 23:14

Jeg ved ikke, om dette hjælper?

Jo, det er en fin forklaring - ifølge manual på siden, skal limpølsen tørre ca. et døgn, så den kan holde stoffet på plads ved påsætning. Hjørnerne har altid været udfordringen, og skal jo klippes til, så evt. overlæg er minimalt.
Tak for kig og råd.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nyt frontstof

Indlægaf Fensten » lør 8. jan 2022 23:31

Hej Karl,

Det ser aldeles glimrende ud :cool1:

På Dynaco’sne anvendte jeg en Stanley hæfte “pistol”

Mvh.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 862
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Nyt frontstof

Indlægaf NikonSP » søn 9. jan 2022 08:47

Hej Karl

Det ser super fint ud det du har lavet :thumbsup:

Jeg har også monteret en del frontstof og har haft stor glæde af Simplyspeakers.com 's hjemmeside.
Der er foroven en fane der hedder 'Our videos' med youtube videoer, der viser mange forskellige arbejdsgange.
Som nr. 4 er der en der hedder:
'How to Replace Speaker Grill Cloth and Grille Fabric', som fint beskriver fremgangsmåden, afhængig af hvilket materiale frontrammen er lavet af. Der er også vist, hvordan hjørnerne laves.

Jeg plejer at bruge kontaktlim, kun smurt på selve frontrammen og det er meget let at arbejde med.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Nyt frontstof

Indlægaf Stottrup » søn 9. jan 2022 10:42

NikonSP skrev:Hej Karl

Det ser super fint ud det du har lavet :thumbsup:

Jeg har også monteret en del frontstof og har haft stor glæde af Simplyspeakers.com 's hjemmeside.
Der er foroven en fane der hedder 'Our videos' med youtube videoer, der viser mange forskellige arbejdsgange.
Som nr. 4 er der en der hedder:
'How to Replace Speaker Grill Cloth and Grille Fabric', som fint beskriver fremgangsmåden, afhængig af hvilket materiale frontrammen er lavet af. Der er også vist, hvordan hjørnerne laves.

Jeg plejer at bruge kontaktlim, kun smurt på selve frontrammen og det er meget let at arbejde med.

Vh/
Harvey


Hej Harvey

Tak for de pæne ord - og ikke mindst hjemmesiden, som jeg ikke er stødt på før. Meget udførlig video nr. 4, dog opgav jeg at tælle, hvor mange gange han sagde 'okay'... :lol:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 17 gæster