Jamo J-152 opgradering?

Rosinen i pølseenden

Jamo J-152 opgradering?

Indlægaf Allan. A » ons 2. nov 2022 13:07

Hejsa.

Jeg har sådan et par kasser på mit stue setup, og de spiller generelt godt og harmonisk, men ved noget musik synes jeg at stemmerne drukner i instrumenterne og mellemtonen er dominerende. Diskanterne er delt sådan at de generelt ikke siger ret meget. Jeg og en bekendt har målt alle kondensatorerne i delefiltrene igennem og de fejler tilsyneladende ikke noget, så jeg tænker man ude i at hæve den diskant lidt og få stemmerne lidt mere frem?

Nogle der har haft samme højttaler og måske leget med at ændre lidt i delefilteret så diskanten bliver mere luftig/siger mere?
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Jamo J-152 opgradering?

Indlægaf Helikon » ons 2. nov 2022 15:18

Hej Allan
Hvis der er oprindelige bipolare elektrolytter i vil du vinde noget ved skifte dem ud med folie typer. Det ville have gjort en forskel allerede da de var nye. Det er konstruktionsbetinget i måden elektrolytter er lavet på at de ikke kan gå så højt op i frekvens som folietyperne kan. lytter begynder at rulle af ved ca. 12 kHz nogle lidt før andre lidt senere men ca. der. Det betyder der slipper "mere" diskant i gennem folie kondensatorer. Der er flere typer af folier bla. MKT, MKS, MKP hvor MKP er dem der går højest op i frekvens.
-T -S - og -P fortæller hvad plast typen er, P er polypropylen. Du behøver ikke købe dig fattig i særlige audiofile typer, alm. standard MKP er fine.
God fornøjelse med det.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Jamo J-152 opgradering?

Indlægaf Allan. A » ons 2. nov 2022 16:46

Helikon skrev:Hej Allan
Hvis der er oprindelige bipolare elektrolytter i vil du vinde noget ved skifte dem ud med folie typer. Det ville have gjort en forskel allerede da de var nye. Det er konstruktionsbetinget i måden elektrolytter er lavet på at de ikke kan gå så højt op i frekvens som folietyperne kan. lytter begynder at rulle af ved ca. 12 kHz nogle lidt før andre lidt senere men ca. der. Det betyder der slipper "mere" diskant i gennem folie kondensatorer. Der er flere typer af folier bla. MKT, MKS, MKP hvor MKP er dem der går højest op i frekvens.
-T -S - og -P fortæller hvad plast typen er, P er polypropylen. Du behøver ikke købe dig fattig i særlige audiofile typer, alm. standard MKP er fine.
God fornøjelse med det.


Må indrømme at det er sort snak for mig he he,
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Jamo J-152 opgradering?

Indlægaf cdp » ons 2. nov 2022 17:44

Hejsa
Enig med Helikon - har du prøvet at lede diskantsignal uden om L-pads ? Hvis samme lyd er de sikkert ok.
Der er sikkert lighed mellem filter i 151/152 - kigger du på linket er der et par modstande og et par billige caps - modstande kan være impedans korrektion, men kan også være dæmpeled. ( så niveau på attenautor ligger nogenlunde ret ved ex. 0 db ) - Prøv dig lidt frem - spolerne behøver du ikke tænke på.
https://youtu.be/fcSWL10nVME?t=279
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Jamo J-152 opgradering?

Indlægaf Allan. A » ons 2. nov 2022 17:45

cdp skrev:Hejsa
Enig med Helikon - har du prøvet at lede diskantsignal uden om L-pads ? Hvis samme lyd er de sikkert ok.
Der er sikkert lighed mellem filter i 151/152 - kigger du på linket er der et par modstande og et par billige caps - modstande kan være impedans korrektion, men kan også være dæmpeled. ( så niveau på attenautor ligger nogenlunde ret ved ex. 0 db ) - Prøv dig lidt frem - spolerne behøver du ikke tænke på.
https://youtu.be/fcSWL10nVME?t=279


Ja det er prøvet, og det gav ingen forskel. De blev renset da basenheder skulle have nye kanter.

J-151 bruger lidt andre enheder. J-152 har Philips diskant og mellemtone hvor det vist er Peerless i J-151
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Jamo J-152 opgradering?

Indlægaf Helikon » ons 2. nov 2022 18:46

har du ikke et tydeligt billede af filtret?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Jamo J-152 opgradering?

Indlægaf Allan. A » ons 2. nov 2022 18:47

Helikon skrev:har du ikke et tydeligt billede af filtret?


Nej desværre, men det ligner det på videoen af J-151 RIGTIG meget
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Jamo J-152 opgradering?

Indlægaf Helikon » ons 2. nov 2022 20:16

Allan. A skrev:
Helikon skrev:har du ikke et tydeligt billede af filtret?


Nej desværre, men det ligner det på videoen af J-151 RIGTIG meget


okay, de hvide kasser er modstande og den grå cylinder er en bipolar elektrolyt, den i filmen er på 22 mikrofarad (uF)
og 50 volt, sådan en her er fin som erstatning https://www.netsound.dk/da/jantzen-cros ... ntzen.html Inden du bare bestiller den i linket må du lige finde ud af hvad der står på den i dit filter.

Men altså træerne vokser ikke ind i himlen, det giver måske 10 - 20 % forbedring i oplevelsen. Det kan være du skal justere lidt på tonekontrollerne også, hvis du har sådan nogle. Selv hvis elektrolytten var ny ville jeg prøve at skifte den alene for at opgradere, det kan godt høres, det lyder som om der kommer lidt mere klar luft over det.
Kondensatoren i linket koster 58,- vel at mærke af den gode MKP type (polypropylen folie) til sammenligning koster en tilsvarende bipolar elektrolyt 10,-
Elektrolytter er det absolut billigste man kan slippe afsted med at bruge og man bruger dem for at spare penge og plads, ikke for at lyden skal være god.
Lad os høre om det virker.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Jamo J-152 opgradering?

Indlægaf Allan. A » ons 2. nov 2022 20:18

Helikon skrev:
Allan. A skrev:
Helikon skrev:har du ikke et tydeligt billede af filtret?


Nej desværre, men det ligner det på videoen af J-151 RIGTIG meget


okay, de hvide kasser er modstande og den grå cylinder er en bipolar elektrolyt, den i filmen er på 22 mikrofarad (uF)
og 50 volt, sådan en her er fin som erstatning https://www.netsound.dk/da/jantzen-cros ... ntzen.html Inden du bare bestiller den i linket må du lige finde ud af hvad der står på den i dit filter.

Men altså træerne vokser ikke ind i himlen, det giver måske 10 - 20 % forbedring i oplevelsen. Det kan være du skal justere lidt på tonekontrollerne også, hvis du har sådan nogle. Selv hvis elektrolytten var ny ville jeg prøve at skifte den alene for at opgradere, det kan godt høres, det lyder som om der kommer lidt mere klar luft over det.
Kondensatoren i linket koster 58,- vel at mærke af den gode MKP type (polypropylen folie) til sammenligning koster en tilsvarende bipolar elektrolyt 10,-
Elektrolytter er det absolut billigste man kan slippe afsted med at bruge og man bruger dem for at spare penge og plads, ikke for at lyden skal være god.
Lad os høre om det virker.


Jeg kommer ikke selv til at gøre det da jeg ikke har grejet til det. Jeg må prøve at give det videre
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 122 gæster