QUAD ESL

Rosinen i pølseenden

Re: QUAD ESL

Indlægaf his067 » man 1. maj 2023 12:03

Mange tak Hans Jørgen.

Mine ESL63 har kun ét højspændingskredsløb eftersom alle panelerne i ESL63 kører som fuldtone-enheder. Spændingen skulle helst være imellem 5.0-5.3 kV ifølge service manualen, så det kan jo være at 1N4007 x2 virker. Men det har jeg ikke nok teknisk viden til at bedømme, derfor skrev jeg !

PS: Jeg ser at Senilix foreslår GP02-30 som kan fås hos Mouser...Jubii
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: QUAD ESL

Indlægaf his067 » man 1. maj 2023 18:43

Et spørgsmål til (mest fordi jeg er nysgerrig):

Der sidder to VDR på højspændingsprintet. I service manualen under 'E.H.T Board Assembly' står de bare som 'Part Number: RD298ZZ; Voltage Dependant Resistor; VDR1: VDR2'

Er alle VDR den samme specifikation mht spænding og strøm eller er der en forskel?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: QUAD ESL

Indlægaf senilix » man 1. maj 2023 18:57

Hej his067,

De skulle så vidt jeg ved være ens. Nyere ESL-63 har en lidt anden strømforsyning hvor der kun er 1 VDR. Hvis du har et multimeter som kan tåle spændingen så skulle du kunne måle omkring 460 VAC på indgangen til spændingsdobleren ved C19. Transformatoren giver ca. 690 VAC.

Pas på de høje spændinger.

Mvh,
Mogens
Senest rettet af senilix tirs 2. maj 2023 11:35, rettet i alt 1 gang.
senilix
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: QUAD ESL

Indlægaf his067 » tirs 2. maj 2023 09:28

Tak for svar.

Men, jeg undrer stadig: eksisterer der forskellige VDR (ikke bare i ESL63) ? eller med andre ord: hvordan specificerer man VDRer?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: QUAD ESL

Indlægaf Klarskov » tirs 2. maj 2023 09:48

Der findes VDR'er med mange spændinger og så vidt jeg ved specificerer "grænsespændingen" - den spænding, hvor den skifter fra høj modstand til lav modstand.
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: QUAD ESL

Indlægaf senilix » tirs 2. maj 2023 11:09

Hej his067,

Af ren nysgerrighed. Hvad serienummer har dine PRO udgaver? Troede egentlig alle PRO udgaver var med den nye strømforsyning med 1 VDR. Er der ikke også monteret det nye beskyttelses print i hjørnet?

Men hvis du måler de spændinger jeg skriver så er der en god chance for at VDR er ok.

Mvh,
Mogens
senilix
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: QUAD ESL

Indlægaf ulrikmm » tirs 31. okt 2023 00:41

Bliver gladere og gladere for QUAD-erne og subwoofer kombinationen i takt med at resten at anlægget optimeres. Fik i går god hjælp af Stridsvognen, som ved hvordan Daner forforstærkerne holdes på toppen. Nu er der virkelig hul igennem til den musikalske begivenhed, mere end nogensinde før herhjemme.

Tænker jeg måske kunne lave en tråd on Daner forstærkerne, de er fra 1986-90 det er vel tilstrækkeligt vintage til at være interessant.

Fruen som IKKE er hi-fi interesseret kommenterede til aften medxetcstort smil: “Ved du godt musikken lyder fantastisk godt?” - og det lyder virkelig godt, især når mørket sænker sig. Dejligt.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: QUAD ESL

Indlægaf senilix » tirs 31. okt 2023 12:33

Hej Ulrikmm,

Jeg synes det er en rigtig fin ide at lave en tråd om Daner forstærkerne. Det ville også være fantastisk hvis nogle skulle ligge inde med nogle diagrammer over dem.

Jeg besøgte Hother nogle gange i 80'erne i Århus hvor bl.a de første skridt til Gravity blev taget. Den stod dog i rå aluminium de gange jeg var der. Jeg købte min første VDH pick-up af Hother. En MC10 som jeg senere fik re-tippet og opdateret hos VDH.

Med hensyn til trådens emne er jeg ligeledes rigtig glad for Quad ESL-63, som jeg næsten ikke kan lade være med at købe hvis der er nogle defekte til en rimelig pris. Den originale fra 57 har jeg til gode at høre. Det er dog tanken at skulle jeg rende over nogle, som er defekte til en fornuftig pris kunne jeg godt finde på at købe dem.

Mogens
senilix
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: QUAD ESL

Indlægaf ulrikmm » lør 30. dec 2023 22:27

Hej Senilix,
Hother holdt altid kortene tæt til kroppen. Så jeg kender ikke diagrammet for Daner trinene, selv om var en god bekendt af ham i de sidste ca. 10 år han levede. Men jeg ved at de er med bipolare transistorer, og at der er tre regulerings trin af strømmen før den kommer frem til de enkelte forstærker print. Og så er de selvfølgelig uden modkobling (et af Hothers vigtigste livsprincipper :).
De første Daner Detal forforstærkere var med store overføringskondensatorer på RIAA trinnet (det har min fx.). Mine linje trin er DC koblede, og det samme er min MC forforstærker Daner Expan. Alle transistorerne har fået fjernet typebetegnelsen, så der ikke bare kunne kopieres, og de tidligste forstærker trin var indstøbte i epoxy. Det er mine heldigvis ikke, og det betyder at det er muligt at skifte kondensatorerne på forstærker trinnene, når de tørrer ud. Forstærkerne er desværre lydmæssigt ret følsomme overfor hvilke elektrolytter der bruges i de tre reguleringstrin, og det er lidt en krig at finde nogle der kan det samme som de oprindelige blå philips (det slag er ikke afsluttet endnu).
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: QUAD ESL

Indlægaf senilix » fre 5. jan 2024 11:04

Hej Ulrikmm,

Det er helt i orden. Det er lidt trist at informationen om disse konstruktioner ikke kan blive bevaret som en del af dansk hifi historie. Jeg kan selvfølgelig tage fjel, men der er vel ikke nogle som har økonimisk interesse i disse forstærkere længere. Dali producerer dem såvidt jeg ved ikke længere.

Det er nok heldigt at dine moduler ikke er instøbte. Jeg har ikke god erfaring med indstøbte moduler. De har en tendens til at blive defekte. Kan ikke sige om det er varme eller indstøbningsmassen ikke er helt inaktiv overfor elektronikken.

Jeg vil dog sige at selvom transistorerne har fået slebet typebegnelsen væk så vil det ikke være helt umuligt at tegne et diagram over konstruktionen. Hvis man ved at det er BJT'er så giver det some regel sig selv hvordan de er koblet for konstruktionen virker.

Mogens
senilix
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: QUAD ESL

Indlægaf hificlassic » fre 5. jan 2024 12:31

De få gange jeg har hørt Quad ESL har jeg syntes at der var meget mere dynamik og fed mellembas i ESL 57 end i 63, men det har også været på meget forskellige anlæg og med ret forskellig musik. Jeg kunne stadig godt tænke mig at eje et sæt stacked ESL57 en gang
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 173 gæster