K.: Diskantenheder til Celestion Ditton m.fl.

Rosinen i pølseenden

K.: Diskantenheder til Celestion Ditton m.fl.

Indlægaf NikonSP » tors 30. nov 2023 16:19

Hej alle i forum

Jeg mangler 2 Celestion diskanter til mit Ditton 66 Series II projekt. Er der nogen af jer, der har sådan nogle liggende?? Der findes flere forskellige udgaver af de diskanter og de kan måske kombineres, så sig endelig til, hvis I har noget liggende.

Jeg kan ikke finde 'Højttalerbanken' på forummet, så derfor skriver jeg dette her.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: K.: Diskantenheder til Celestion Ditton m.fl.

Indlægaf Fredmarantz » tors 30. nov 2023 16:25

Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: K.: Diskantenheder til Celestion Ditton m.fl.

Indlægaf NikonSP » tors 30. nov 2023 16:38

Fredmarantz skrev:https://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=650&t=8913

Vh
Freddy


Tak :thumbsup:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: K.: Diskantenheder til Celestion Ditton m.fl.

Indlægaf Helikon » fre 1. dec 2023 12:57

Hej Harvey

Prøv at se her https://www.ebay.com/str/ninomusicfranc ... 3561.l2563 det er en fornuftig løsning vil jeg mene. Der er flere forskellige typer membranmateriale at vælge i mellem. Endda også bare en løs svingspole - meeen det kræver da vist skarpe øjne, en meget rolig hånd og stor nøjagtighed og pænt med gå-på-mod hvis man skal lykkes med den opgave.
De sorte membraner skulle ifølge Hackenberg lyde bedre/rarer end de klare membraner. Man kan jo bestille et sæt af hver og se hvad men bedst kan lide.

Hvis du bestiller fra ham vil jeg gerne være med, jeg har stadig ikke fået bestilt dem jeg mangler.,

Dine er Mk II har jeg lige fundet ud af, her er lidt sakset fra AudioKarma:

"The difference between series ( version ) 1 and 2 is : Version 1 was manufactured up to 1976 at which point the version 2 was brought out to replace the version 1. Version 2 was manufactured up to around 1977/1978 when the speaker was discontinued. Version 1 speakers have the black painted front whilst the version 2 have the wood veneer finish. Version 2 have uprated drivers and crossover. The woofer on the version 2 speaker has a larger dust cap than on the older version 1. The uprated drivers provide both a better quality sound reproduction along with a higher amplifier rating. Version 1 speakers will handle a 160 watt amplifier whereas the version 2 speakers can handle up to 200 watts. The most dramatic improvements to the version 2 is in the area of the crossover. The version 2 crossover has more components changing it from a 2nd order slope to a much steeper 4th order Linkwitz-Reilly slope."
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: K.: Diskantenheder til Celestion Ditton m.fl.

Indlægaf NikonSP » fre 1. dec 2023 15:43

Helikon skrev:Hej Harvey

Prøv at se her https://www.ebay.com/str/ninomusicfranc ... 3561.l2563 det er en fornuftig løsning vil jeg mene. Der er flere forskellige typer membranmateriale at vælge i mellem. Endda også bare en løs svingspole - meeen det kræver da vist skarpe øjne, en meget rolig hånd og stor nøjagtighed og pænt med gå-på-mod hvis man skal lykkes med den opgave.
De sorte membraner skulle ifølge Hackenberg lyde bedre/rarer end de klare membraner. Man kan jo bestille et sæt af hver og se hvad men bedst kan lide.

Hvis du bestiller fra ham vil jeg gerne være med, jeg har stadig ikke fået bestilt dem jeg mangler.


Hej Niels

Tak for din besked.

Jeg kender godt den side du henviser til i FR fra Tonni's tidligere tråd, men du kan lige få et par billeder, så det bliver synligt, hvad det er for nogle ender jeg skal have til at finde sammen.

Det jeg har på nuværende tidspunkt, er som vist på dette billede:

Celestion Ditton 66 Series II - 1.jpg


Enheden til højre er komplet, men er brædt af.

Enheden til venstre, mangler både den sorte afdækningsring OG den store brune afdæknings plade/ring. Enheden er også brændt af.

Diskanterne skulle gerne ende med at se sådan ud:

Celestion Ditton 66 Series II - 3.jpg


Så ud over, at begge enheder er brændt af, mangler jeg også den sorte og den brune ring til den ene enhed, for at den kan komme til at se rigtig ud. Ydermere er der det specielle ved Serie II enhederne, at de er malet brune. Det gælder alle 3 enheder og det gør jo ikke det hele specielt meget nemmere. Jeg har dog allerede nu en aftale med min industrilakerer om at han maler det for mig, hvis jeg kun kan lykkes med at finde de løsdele i andet end brunt.

Der har været de dele til salg på eBay US som jeg mangler ud over dome/svingspoler, men til en helt lam pris, som er helt udenfor skiven.

Så det var hele forklaringen på det jeg mangler - bl.a. :'( :lol:

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: K.: Diskantenheder til Celestion Ditton m.fl.

Indlægaf Helikon » ons 6. dec 2023 17:47

Er du 200% sikker på de er brændt i spolen? Dem jeg har set der er brændt af har været misfarvede over i det brunlige hvor spolen hæfter på membranen og det var meget tydeligt at spolen havde været varm - for varm...
Sådan ser dine ikke ud synes jeg?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: K.: Diskantenheder til Celestion Ditton m.fl.

Indlægaf NikonSP » ons 6. dec 2023 19:02

Helikon skrev:Er du 200% sikker på de er brændt i spolen? Dem jeg har set der er brændt af har været misfarvede over i det brunlige hvor spolen hæfter på membranen og det var meget tydeligt at spolen havde været varm - for varm...
Sådan ser dine ikke ud synes jeg?


Nej, jeg er ikke 200% sikker, - men når jeg tager afdækningsskiverne af kan jeg se, at de har været afmonteret tidligere og formentlig er tilledningerne til svingspolerne derved revet over :'(

Jeg har fundet 2 på eBay som er garanteret ok og samtidig har de afdæknings ringe/plader jeg mangler, så det burde være ok.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 150 gæster