Delefilter til TAD 2001

Rosinen i pølseenden

Delefilter til TAD 2001

Indlægaf zyzomus » lør 6. jan 2024 12:59

Hejsa.
Er der nogen, der kan designe en dedikeret delefilter af HØJ KVALITET til en TAD 2001.
TAD arbejder parallelt med en anden højttaler, der deler den samme forstærkning.
Kombination af 2 højttalersystem; et allerede på stedet i originale tilstand uden ændring.
Nominal Impedance 4 ohms
90 dB linear for 1 watt at 1 metre
Recommended Amplifiers 10 to 250 watts
Frequency Response 25Hzto30kHz
Sensitivity 90 dB linear for 1 watt at 1 metre

TD-2001 SPECIFICATIONS:
Voice coil impedance: 8 ohms.
Frequency range: 500 - 22,000Hz.
Maximum input power: 30 watts (800Hz, -12dB/oct.).
Sound pressure level: 109dB/W (1m).
Crossover frequency: over 800Hz (-12dB/oct.).

TAD'en med horntræ skal placeres over det eksisterende system, jeg er i besiddelse af horntræ.

Hvis du er interesseret i dette projekt, bedes du kontakte mig med en BP.
MVH
Zou
Brugeravatar
zyzomus
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 10 sep 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Fredensborg

Re: Delefilter til TAD 2001

Indlægaf cdp » lør 6. jan 2024 14:15

Hejas
Er blot nysgerrig på hvad du præcis søger.
Aktiv eller passiv ?
Hvilke hjt. skal den spille sammen med ?
Skal den supplere eller erstatte tidligere system.
Fra 90 - 109 db, kræver en del dæmning.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Delefilter til TAD 2001

Indlægaf zyzomus » lør 6. jan 2024 16:27

Helt ærligt håber jeg ikke, hvad jeg beder om overløb på forskellige scenarier.
For at være kortfattet præcis og direkte, er det spørgsmål, om du er istand til at designer en højtaler delefilter af høj kvalitet?
Hvis ja så kan vi overveje en passende løsning i det stillede problem.
Brugeravatar
zyzomus
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 10 sep 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Fredensborg

Re: Delefilter til TAD 2001

Indlægaf spuncut » lør 6. jan 2024 21:20

Enig i at spørgsmålet et kortfattet og direkte, men det er ikke særligt præcist. Et af delefiltrets væsentligste kvaliteter er netop at tilpasse mellemtone og diskant til hinanden således at de lyder sammenhængende uden at kompromittere deres individuelle kvaliteter.
Det kræver mange lytninger af de enkelte enheder for at etablere hvilke kvaliteter de besidder, samt målinger for at give en retning imod hvor man gerne vil hen. Og hvem siger at det er givet, eller der kan opnås konsensus på, hvad "kvalitet" er for en størrelse i nærværende kontekst.
FWIW, IMHO og blot til orientering.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Delefilter til TAD 2001

Indlægaf zyzomus » man 8. jan 2024 11:36

Nu synes jeg faktisk selv, at du du gør mit spørgsmål unødigt kompliceret og dit svar er jo heller ikke præcist. På den ene side siger du, at du er "enig i at spørgsmålet er kortfattet og direkte, men det er ikke særligt præcist” og på den anden side siger du at "det kræver mange lytninger af de enkelte enheder for at etablere hvilke kvaliteter de besidder”. Det er i min optik at gøre diskussionen steril og det er ikke løsningsorienteret, og det var netop det jeg gerne ville undgå i denne tråd.

En berømt tysker som bygger verdensklasse HT har jeg kontaktet fordi en af hans HT var i min stue og gav et krak lyd lige fra starten, men ellers virkede den fint. Hans svar var at fejlen ligger i min Amp og han tilføjede, at en HT ikke gør andet end at reproducere lyden fra de kilder som sender signaler.
Dette er meget interessant ræsonnement, for så kan vi sige, at en HT vil lyde anderledes fra et setup til den andet. Kort sagt hvorfor så lytte flere gange og evt. prøve at at modificere lydkvaliteten i et bestemt setup, når det spiller anderledes i forskellige omgivelser.

En anden berømt designer af Crossover her i landet er Duelund. Her spurgte jeg ham om han ville modiificere et delefilter i en Accuton setup, og han sagde til mig, at et delefilter i virkeligheden ikke har anden primær funktion end at beskytte enheder mod at gå i stykker.
Nu kan jeg også nøjes med en Jantzen Superior Z-Cap i den positive ledning i min enhed til 100 kr. That’s it og så skal jeg lytte lykkeligt til musik. Men som det hyppigt ses her i dette forum har mange sat et andet delefilter af bedre komponenter på, og så er lyden for dem acceptabel. Det er et almindeligt ønske at anvende bedre komponenter i et delefilter for at opnå et bedre resultat.

Nu er du den mand som skal bygge det delefilter, og det er op til dig at bestemme hvilke komponenter, der skal til. Hvis du er i tvivl, er så har du nok ikke kompetance indenfor området.

Hvis jeg nu jeg ændrer problemstillingen og spørger kortfattet:
Er du i stand til at bygge en Crossover?

1 Hvis “NEJ" - så hører jeg ikke fra dig
2 Hvis du siger “JA" så skulle du gerne kunne designe en Crossover uanset enheder, kabinetter, kabler, komponenter, rør, rum, temperatur, fugtighed, og helt sikkert Newtons teori tyngdekraften og sådan kan jeg blive ved. Det bliver altså aldrig en perfekt løsning og vi kan alle blev enige om det er en subjektivt vurdering

Her er det spørgsmål så simpelt svarende til at løse et par 1. grads ligninger:

1) 2 systemer HT deler samme kilde af forstærkning; en existerende med 8 ohms, det nye delefilter skal nu respektere “wide frequency range of 500 to 22,000Hz” med 8 Ohms. Her skal vi ikke vække Jesus til hjælp, det er et banal løsning.

2) Vi har et setup med Sensitivity 90 dB og den nye med 109dB/W (1m). Hvad gør man så? Der skal vil anvende Duelunds teori, og først beskytte min hundedyre enhed, således at den ikke springer, dernæst bruge en fornuftig fordeling af Sensitivity i det nye delefilter i forhold til 90 dB.
Man kunne spørge sig selv om, hvorfor i alverden man skulle bruge den kombination af disse 2 systemer og svaret er implicit i sensitivitetstallene. Man ønsker at fremhæve høje frekvenser. Altså 96 til 100 er måske ønskeligt og det skønner jeg er passende, men da du er bekendt i branchen og designer af sådan løsning, kan du med din erfaring gætte den passende værdi, og så er problemet løst enkelt og smidigt.

Jeg er af den opfattelse, at selvom jeg lægger 5 kilo guld og 5 kilo sølv i delefilter, så vil mit horn vil ikke forbedre sig lydmæssigt mere end 5% af dens originale specifikationer, og jeg ved ingen kan høre denne forskel, så jeg vil være tilfreds med hvilken som helst løsning der foreslås.

MVH
Zou
Brugeravatar
zyzomus
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 10 sep 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Fredensborg


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 162 gæster