Mug og membraner

Rosinen i pølseenden

Mug og membraner

Indlægaf Hasse Jakobsen » ons 10. jan 2024 21:25

God aften:)
Jeg var så heldig i dag, at jeg på Facebook Marketplace, fandt et sæt itt 6090s til gratis afhentning.
De er ikke for kønne, man kanterne på både mellemtone og bas er umiddelbart fine.
På Basserne er der mug, som ser ud til at kunne støvsuges væk. Kan man efter afstøvning indfarve membranerne igen?
Screenshot_2024-01-10-20-06-11-26_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6~2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Hasse Jakobsen
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: 13 jul 2013
Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Re: Mug og membraner

Indlægaf Hasse Jakobsen » ons 10. jan 2024 21:31

De lyse områder er en mug lignende substans.
Jeg antager at enhederne er limet i som det var kutyme dengang.
Findes der en god måde at afmontere dem uden at ødelægge kabinettet og enheden?
Hasse Jakobsen
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: 13 jul 2013
Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Re: Mug og membraner

Indlægaf Tonni » ons 10. jan 2024 22:49

Om de er limet i, er jeg lidt i tvivl om.
Der er ikke lim smurt ud over baflerne. Det var ellers svært at overse. Bare se den store scandyna tråd...

Men skruer, der kan få fat i skruehullerne. Og så et fast træk. Har været muligt, de gange jeg har prøvet...

Med hensyn til at rense membraner, har jeg før, forsigtigt brugt lidt rodalon. - Efter først at have penslet, med støvsuger tæt ved.

Indfarvning har jeg ikke prøvet. Men hørt om narvsværte.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Mug og membraner

Indlægaf cdp » ons 10. jan 2024 23:00

Du skal passe på ikke at skade mere en nødvendigt, da membranerne er lavet af filt-lignende pulp, men en skånsom aftørring med ex. rodalon burde ikke skade. Der skulle være evidens for en speciel " silicone " der får ophængene fine og elastiske igen ( RC ) - udtagningning ; For mig virkede opvarmning omkring kurven, i skrue hullerne en tilpasset montageskrue ( dem man samler skabe mv. med ) og forsigtigt løft med en sømudtrækker e.l . Det tager tid og regn med limet spånplade følger med somme steder.
Membran indfarvning er muligt, udfordring er nærmere farven og narvsværte skulle være egnet. En evt. vægtforøgelse ift. til dette, vil være mere kritisk jo lettere membran der imprægneres. Er kabinetterne malet?
Edit - for sent ude.. :lol:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Mug og membraner

Indlægaf spuncut » ons 10. jan 2024 23:52

Klausm har et sted skrevet om en virkelig skånsom og smart måde til at få bugt med det beg som typisk er anvendt i Scandynaco-højtalere. Det går på at hænge hele højtaleren op i kanten af den enhed man vil afmontere og så ellers placere højtaleren udendørs i solen en varm dag. Ideen er at få hele limfladen varmet til en moderat forhøjet temperatur op og så ellers lade tiden arbejde. Nu kniber det pt. lidt med solvarme, men jeg har været heldig med at anvende min brændeovn. Jeg fandt nogle pladeskruer der kunne bide i enhedens skruehuller, hængte højtaleren et par cm over en skumgummimadras vha. et par fotolysstativer, fyrede godt op i brændeovnen, skænkede mig en god rom og ventede. Det tog en times tid for den ene side at slippe. derefter vendte jeg hele arrangementet, således at den anden side vendte over imod brændeovnen. og efter yderligere en lille time havde hele enheden sluppet og baflen var uskadt.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Mug og membraner

Indlægaf Helikon » tors 11. jan 2024 00:39

Hasse Jakobsen skrev:God aften:)

Kan man efter afstøvning indfarve membranerne igen?


Kig lige her Hasse, jeg tror det kan bruges
viewtopic.php?f=557&t=9552&hilit=reborn+II
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Mug og membraner

Indlægaf Dqx500 » tors 11. jan 2024 19:40

spuncut skrev:Klausm har et sted skrevet om en virkelig skånsom og smart måde til at få bugt med det beg som typisk er anvendt i Scandynaco-højtalere. Det går på at hænge hele højtaleren op i kanten af den enhed man vil afmontere og så ellers placere højtaleren udendørs i solen en varm dag. Ideen er at få hele limfladen varmet til en moderat forhøjet temperatur op og så ellers lade tiden arbejde. Nu kniber det pt. lidt med solvarme, men jeg har været heldig med at anvende min brændeovn. Jeg fandt nogle pladeskruer der kunne bide i enhedens skruehuller, hængte højtaleren et par cm over en skumgummimadras vha. et par fotolysstativer, fyrede godt op i brændeovnen, skænkede mig en god rom og ventede. Det tog en times tid for den ene side at slippe. derefter vendte jeg hele arrangementet, således at den anden side vendte over imod brændeovnen. og efter yderligere en lille time havde hele enheden sluppet og baflen var uskadt.
MVH Henning

Et par timer med god rom :Thumpsup:
Du ventede forhåbentligt til dagen efter med at foretage dig mere :lol:
Mvh. Jens
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Re: Mug og membraner

Indlægaf spuncut » fre 12. jan 2024 00:39

Nå ja... Hvis man ikke kan drikke og arbejde samtidig må man nøjes med at drikke. :lol:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Mug og membraner

Indlægaf kj2005 » fre 12. jan 2024 17:09

Hasse Jakobsen skrev:God aften:)
Jeg var så heldig i dag, at jeg på Facebook Marketplace, fandt et sæt itt 6090s til gratis afhentning.
De er ikke for kønne, man kanterne på både mellemtone og bas er umiddelbart fine.
På Basserne er der mug, som ser ud til at kunne støvsuges væk. Kan man efter afstøvning indfarve membranerne igen?
Screenshot_2024-01-10-20-06-11-26_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6~2.jpg


Får du basserne ud i "hel" stand efter den metode som spuncut beskriver, har KlausM gjort endnu en god opdagelse, som jeg med held har anvendt på AR3a og PSL300 basmembraner.

Ved at afdække gummiophænget med malertape, og spraymale pap/filtmembranen med et ganske tyndt lag matsort ovnlak tilføjer man ikke vægt af betydning til det svingende system. Når den hurtigtørende ovnlak er fordampet opløser man "Dammar" https://www.farveogtradition.dk/shop/64-lim-voks-harpiks-og-shellak/885-dammar-harpiks-knust/ i fransk terpentin til en tynd flydende masse og maler et tyndt lag på membranen. Den behandling af højttaler membraner er udforsket i Japan http://www10.big.or.jp/~dh/tips/dammar.html

"Dammar" er en form for harpiks som opløst til den meget tynde masse ikke ændrer højttalerens parametre nævneværdigt, men samler alle løse fibre i membranen. For AR3a og Isophon basserne betød behandlingen, at basserne definerede bastoner mere tydeligt. Sådan som de viste membraner ser ud, ville jeg gerne vove mig ud i forsøget med "Dammar" behandling...

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Mug og membraner

Indlægaf kj2005 » fre 12. jan 2024 17:18

Hasse Jakobsen skrev:God aften:)
Jeg var så heldig i dag, at jeg på Facebook Marketplace, fandt et sæt itt 6090s til gratis afhentning.
De er ikke for kønne, man kanterne på både mellemtone og bas er umiddelbart fine.
På Basserne er der mug, som ser ud til at kunne støvsuges væk. Kan man efter afstøvning indfarve membranerne igen?
Screenshot_2024-01-10-20-06-11-26_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6~2.jpg


Borset fra det....du har gratis modtaget 4 styk Scanspeak D3804 sammen med de her ITT 6090S...diskanterne har den karakteristiske plastring, hvis ikke jeg ser helt forkert. D3804 er en temmelig god diskant synes jeg :thumbsup:

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Mug og membraner

Indlægaf Hasse Jakobsen » fre 12. jan 2024 23:21

Jeg tror at jeg starter med skånsom rengøring af membranerne, og lidt rubberconditioner til kanterne på Basserne. Jeg har ikke rigtig mulighed for at hænge højttalerne op, både fordi de er temmelig store og samtidig er enhederne undersænkede, så der er ikke en kant på chassiset at få fat i.
Jeg skal have dem ud, mest for at inspirere delefilter, men også for at istandsætte kabinettet. De er nu sjasket over med sort maling.
Hasse Jakobsen
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: 13 jul 2013
Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Re: Mug og membraner

Indlægaf spuncut » lør 13. jan 2024 03:07

Hasse Jakobsen skrev:Jeg tror at jeg starter med skånsom rengøring af membranerne, og lidt rubberconditioner til kanterne på Basserne. Jeg har ikke rigtig mulighed for at hænge højttalerne op, både fordi de er temmelig store og samtidig er enhederne undersænkede, så der er ikke en kant på chassiset at få fat i.
Jeg skal have dem ud, mest for at inspirere delefilter, men også for at istandsætte kabinettet. De er nu sjasket over med sort maling.

Enhederne i Scandynaco-højtalere er også undersænkede, men måske har Carsten og undertegnede ikke været klare nok i spyttet. Du skal finde to eller tre pladeskruer med en tykkelse der udelukkende bider/passer i enhedens skruehul således at der kan udøves træk i enheden i forhold til kabinettet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 180 gæster