Kondensator tveaks.

Rosinen i pølseenden

Kondensator tveaks.

Indlægaf Gottschalck » søn 12. feb 2012 12:31

Her et godt site som handler om kondensatorer.

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Og tjek særligt disse små fætre som kan fåes for 5-7 stykket.

Vishay MKP1837 (a.k.a. ERO MKP1830) 0,01uF MKP 100VDC – 1% tolerance

De kan løfte et sæt Cervin Wega højtalere fra disko til hifi. Jeg har med meget glæde brugt dem i mine gamle højtalere og de løfter gengivelsen ganske betydeligt. Tak til SJ 21 for en fantastisk råd. Tror mange herinde ville få sig en overraskelse, hvis de prøvede dem. De skal blot bypasses over eksisterede kondensatorer.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf KlausM » søn 12. feb 2012 14:00

http://dk.rs-online.com/web/p/plastfilm/1666487/

Kan købes her, link til 100 nF som jeg mest bruger.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf eggers » søn 12. feb 2012 15:42

Jeg har luret på at erstatte delefilteret i mine Snell A/III med et nyt, lavet med de bedste komponenter. Jeg tror der er meget at hente. Det kræver selvfølgelig noget målegrej til at justere venstre og højre side ind til driverne og hinanden – noget som jeg ikke har mulighed for at gøre. Delefilteret er ret avanceret med mange komponenter, og originalt er det justeret ind til ±0.5dB fra referencen. Hvis jeg bare følger værdierne i det eksisterende filter tror jeg ikke det bliver godt – det er jo ikke til at sige om de værdier var korrekte da filteret blev bygget dengang i ~1985. Her er et billede af sagen:

A3_filter.jpg

Fem spoler, 40 kondensatorere, og 18 modstande – og det er bare til diskant/mellemtonen!
:shock:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf Captain Phoenix » søn 12. feb 2012 22:47

eggers skrev:Det kræver selvfølgelig noget målegrej til at justere venstre og højre side ind til driverne og hinanden – noget som jeg ikke har mulighed for at gøre. Delefilteret er ret avanceret med mange komponenter, og originalt er det justeret ind til ±0.5dB fra referencen. Hvis jeg bare følger værdierne i det eksisterende filter tror jeg ikke det bliver godt – det er jo ikke til at sige om de værdier var korrekte da filteret blev bygget dengang i ~1985.

Der er utvivlsomt mest at hente ved at skifte kondensatorerne (spoler og modstande ældes faktisk ikke).
Hvis (kondensator-)værdierne i delefilteret oprindelig er målt ud ift enhederne - hvilket de mange sammenloddede kondensatorer kunne tyde på - kan du vel aflæse den samlede værdi af de forskellige kondensator-"reder" og lave nogle med samme værdi af audiofile kondensatorer.
Derefter evt. efterjustere pr. gehør ved at mindske/øge værdierne lidt.
Efter at Snell er lukket bliver det nok svært at få hjælp dén vej fra (f.eks. fra evt. arkiv over præcis dine højttalere/delefiltre).

PS: Har ikke tweaket Snell, men nogle andre fabrikater. 25+ år gamle kondensatorer kan gøre ret meget skadeligt for lyden...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf Gottschalck » man 13. feb 2012 00:04

Ikke for at tage modet fra dig, men jeg vil være varsom med at tweake netop Snell. De er kendt for deres finjustering af filtre og der kan nemt gøres skade. Den er sgisme svær lige der, må jeg sige.

Hilsen Jesper


eggers skrev:Jeg har luret på at erstatte delefilteret i mine Snell A/III med et nyt, lavet med de bedste komponenter. Jeg tror der er meget at hente. Det kræver selvfølgelig noget målegrej til at justere venstre og højre side ind til driverne og hinanden – noget som jeg ikke har mulighed for at gøre. Delefilteret er ret avanceret med mange komponenter, og originalt er det justeret ind til ±0.5dB fra referencen. Hvis jeg bare følger værdierne i det eksisterende filter tror jeg ikke det bliver godt – det er jo ikke til at sige om de værdier var korrekte da filteret blev bygget dengang i ~1985. Her er et billede af sagen:

A3_filter.jpg

Fem spoler, 40 kondensatorere, og 18 modstande – og det er bare til diskant/mellemtonen!
:shock:
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf eggers » man 13. feb 2012 04:17

Jeps – for at holde den original vil jeg – hvis jeg ender med at gøre det – tage de originale delefiltre ud og gemme dem. Så vil jeg genskabe helt nye delefiltre, i samme konfiguration som de originale, men med nye komponenter. Hvis det så går galt er der altid de originale at falde tilbage på.

Noget der kunne presse mig ud i nye filtre er at jeg kan høre en kanal-ubalance. Meget svag styrke forskel i mellemtonen mellem højre og venstre – højst 1~2 dB. Jeg har iøvrigt ført hele woofer sektionen tilbage til original tilstand, men med moderne M-caps – og det lyder pissegodt! Det tog flere tusinde timer inden det var tilspillet, men nu, wow, der er bass!
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf mcs_5 » man 13. feb 2012 15:45

Husk at måle værdien på de originale komponenter. Når Snell nu har tunet filtrene, kan du ikke regne med de +/-20% værdier der står på komponenterne.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf eggers » man 13. feb 2012 16:02

mcs_5 skrev:Husk at måle værdien på de originale komponenter. Når Snell nu har tunet filtrene, kan du ikke regne med de +/-20% værdier der står på komponenterne.


Det er jo det – jeg skal have et særligt meter til at måle kapasitans ikke? Jeg har kun et simpelt multimeter der (vist nok) ikke kan.

Hvad er i øvrigt fordelen ved at bruge mange kondensatorer i parallel (som det er gjort i Snell filteret)? Jeg erindrer svagt noget med at usikkerheden falder når der er flere (af mindre værdier) ført i parallel – er det rigtigt?
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf Captain Phoenix » man 13. feb 2012 18:42

eggers skrev:
mcs_5 skrev:Husk at måle værdien på de originale komponenter. Når Snell nu har tunet filtrene, kan du ikke regne med de +/-20% værdier der står på komponenterne.


Det er jo det – jeg skal have et særligt meter til at måle kapasitans ikke? Jeg har kun et simpelt multimeter der (vist nok) ikke kan.

Hvad er i øvrigt fordelen ved at bruge mange kondensatorer i parallel (som det er gjort i Snell filteret)? Jeg erindrer svagt noget med at usikkerheden falder når der er flere (af mindre værdier) ført i parallel – er det rigtigt?

Mht målte/påtrykte værdier: man kan roligt gå ud fra, at kondensatorerne ikke har den samme værdi, som da de blev monteret/udmålt for 20+ år siden. Derfor vil en aflæsning af det påtrykte være et bedre udgangspunkt end hvad de i dag måler til.
Rent statistisk vil flere kondensatorer i parallel mindske afvigelsen fra den påtrykte værdi (nogle vil være + andre -), så det taler for ovenstående metode også.
Hvis du vil måle skal du have et LC-meter (eller ihvertfald et der kan måle "C") - à la det her https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_ ... tAodUmOKJg

Held og lykke.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf mcs_5 » man 13. feb 2012 23:30

eggers skrev:Det er jo det – jeg skal have et særligt meter til at måle kapasitans ikke? Jeg har kun et simpelt multimeter der (vist nok) ikke kan.

Der er masser af billige multimetre der kan måle kapacitet. Der er lidt sværere med spoler, men heller ikke umuligt. Et "rigtigt" RLC-meter er bedst, men normalt også dyrere.

Hvad er i øvrigt fordelen ved at bruge mange kondensatorer i parallel (som det er gjort i Snell filteret)?

Ingen. Men hvis man skal bruge en værdi på 37,6µF for at få den rigtige frekvensgang, er der ingen vej udenom. Det kan også have været billigere at bruge mange af samme værdi istedet for mange forskellige værdier.

Captain Phoenix skrev:Mht målte/påtrykte værdier: man kan roligt gå ud fra, at kondensatorerne ikke har den samme værdi, som da de blev monteret/udmålt for 20+ år siden. Derfor vil en aflæsning af det påtrykte være et bedre udgangspunkt end hvad de i dag måler til.

Ja og nej. Filmkondensatorer har ikke ændret værdi, uanset hvor gamle de er. Elektrolytter kan have ændret værdi. Hvis du måler en 22µF elektrolyt til 21 eller 23µF, kan du roligt regne med værdien. Hvis du måler den til 10µF er den tørret ud, og så er 22µF et bedre gæt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf eggers » tirs 14. feb 2012 01:56

Tak til jer begge. Jeg kvier mig noget ved at kaste mig ud i det uden måle-setup. Til en grad kan det jo også være enhederne der er drevet siden højttalerne blev sat sammen, og så er jeg overladt til hørelsen når der skal kompenserers. Well, jeg kigger på det engang i fremtiden.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf KlausM » tirs 14. feb 2012 07:45

mcs_5 skrev:Ja og nej. Filmkondensatorer har ikke ændret værdi, uanset hvor gamle de er. Elektrolytter kan have ændret værdi. Hvis du måler en 22µF elektrolyt til 21 eller 23µF, kan du roligt regne med værdien. Hvis du måler den til 10µF er den tørret ud, og så er 22µF et bedre gæt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Under restaurering af et sæt AR-11 fra midt halvfjerdserne fjernede jeg denne kondensdator med 10 uF påtrykt værdi, den målte omkring 30 uF i "drifted" værdi, den ser ikke ud til at være en elektrolyt, men det er det måske alligevel? Det er min erfaring at udtørrede kondensatorer stiger i kapacitet (og ESR).

Billede

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf mcs_5 » tirs 14. feb 2012 23:29

KlausM skrev:Under restaurering af et sæt AR-11 fra midt halvfjerdserne fjernede jeg denne kondensdator med 10 uF påtrykt værdi, den målte omkring 30 uF i "drifted" værdi, den ser ikke ud til at være en elektrolyt, men det er det måske alligevel?

Det ligner en filmkondensator, men det kunne også være en papirkondensator eller noget andet - det er svært at se, når det ikke står på røret... Målte du modstand på den også?

Det er min erfaring at udtørrede kondensatorer stiger i kapacitet (og ESR).

ESR stiger altid, men kapaciteten kan da vidst gå både op og ned. Eller blive på den "korrekte" værdi, så kondensatoren ser ud til at være OK. Et LCR-meter og et ESR-meter er godt at have :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf j3n2 » fre 17. feb 2012 15:11

Jeg har for nyligt testet en lille gul MKT (fra mcs_5) op imod en "audiofil" MKP fra Frequence og en NOS bipolar glatfolie fra Wicon. Det var svært nok at høre forskel, og skulle jeg vælge en favorit, ville det for alvor blive en udfordring.
Er selve typen (-så længe den er bare er egnet til delefiltre) så vigtig -er lydforskellene i en størrelsesorden der kan forsvære priserne?

mine test har være på en vifa xt25 diskant, og på ingen måde naturvidenskabeligt kvalificerede.
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf Tube mania » fre 17. feb 2012 17:13

Efter min mening er Audiophile componenter kun lavet til troende...jeg kan ikke og kommer aldrig til at høre forskel på på 2 kondensatorer. Den ene en industritype...den anden en Mundorf eller lign. Men der skal jo være 'smykker' til alle...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: ralphandersen og 30 gæster