Vintage Isophon

Rosinen i pølseenden

Vintage Isophon

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. maj 2012 23:43

Denne tråd kunne dedikeres til Det tyske højttalermærke "Isophon" og alt, hvad der har med dem at gøre (Vintage selvfølgelig).
Isophon har jo fungeret som OEM underleverandør til utrolig mange højttalere - både til Hifi - musik - og bilanlæg (og sikkert mget mere)

Jeg lægger lige ud, tilskyndet af et køb at et ældre (1963) højttalerkabinet (model ET-2) til guitarbrug fra det Bayerske firma Echolette. En ualmindelig flot lukket kasse med en 12" Isophon model P30/37A. Denne enhed i det kabinet har en til guitarbrug helt utrolig flot og lækker lyd - meget meget romantisk og med en meget stor - men fast og dyb bund og rigtig god dynamik. Jeg er pt. faktisk helt henfalden over den lyd - Jeg er også opmærksom på, at Jürgensens Jealvox Sound monitor og Sound master er bestykkede med Isophon.
Er der nogen her, som enten har Isophon-enheder - eller ved noget noget alvorligt om denne og andre vintage Isophon højttalere, så er ballet åbnet.
Jeg synes faktisk ikke, at der står vildt meget om disse ting på nettet - i hvert fald ikke i sammenligning med fx JBL..(som heldigvis er dækket rigtig godt ind på Audioheritage.org)

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz ons 2. maj 2012 00:03, rettet i alt 2 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage Isophon

Indlægaf pqrannes » tirs 1. maj 2012 23:54

jeg har Isophon'er i både mine Jealvox (diskanter og bas) og pt i mine OBer.

Det er de flotte ph2132e coax enheder, der sidder der:

Billede

Trukket af en lille SS forstærker er det rigtig godt her.

Jeg har tidligere har stor fornøjelse af at kigge i de gamle Isohon kataloger, som findes her: http://www.lup-berlin.de/archiv/Katalog/index.html.

Det er en næsten velbevaret hemmelighed af mange af de tyske enheder fra 60erne lydmæssigt er på fuld højde med f.eks. amerikanske enheder fra samme periode; sig det ikke til nogen.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Vintage Isophon

Indlægaf Fredmarantz » ons 2. maj 2012 00:18

Fedt link - jeg studerer løs.....

btw: Sidder der ikke netop en P30/37a i bunden på en Jealvox??


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage Isophon

Indlægaf volvo-dennis » man 7. maj 2012 20:08

Hej.

Jo, P30/37 enheden bliver brugt i de helt store Jealvox modeller, altså Sound monitoren.

Jeg har et sæt løse enheder til at ligge (til salg), dog til en Soundmaster 15. Se enhederne i mit brugergalleri: viewtopic.php?f=569&t=2156

Der findes også lidt information om de enheder der er brugt i de Jealvox jeg har.

Mvh. Dennis
...Den uskrevne regel: Højttalere skal altid veje mere end ens kone. Pr. stk!
Brugeravatar
volvo-dennis
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10 mar 2012
Geografisk sted: Pindstrup, Syddjurs
Lokalitet: 8550 Ryomgård

Re: Vintage Isophon

Indlægaf kj2005 » ons 6. jun 2012 20:24

pqrannes skrev:jeg har Isophon'er i både mine Jealvox (diskanter og bas) og pt i mine OBer.

Det er de flotte ph2132e coax enheder, der sidder der:

Billede


PQR


Omkring 1974-75 konstruerede den nu afgåede akustik ingeniør fra DTU , Henrik Staffelt, en basrefleks højttaler med koaxial enheden PH2132E. Jeg byggede den højttaler af flere årsager. Følsomheden lå under 0,5W/1 meter/96dB så selv min 2 x 40watt Ferguson radio med underdimensioneret strømforsyning kunne frembringe et lydtryk af betydelig styrke. I et ca. 70L kabinet lykkedes det at afstemme den firkantede basport så frekvenskurven "kun" var 4-5 dB nede ved 48Hz. Bassen var tør, hurtig og meget kontant. Eneste ankepunkt var et "spike" dyk i frekvenskurven ved ca 9-10kHz på omkring 8 dB pga. diskantens ophæng.

Kan ikke huske om det var "Populær Elektronik" eller "Ny elektronik" der bragte artiklen.

Isophon 12" eren PLS300/70/4 Ohm med alnico "hesteskomagnet" 93dB/1W/1 meter i 4 Ohm spiller stadig fantastisk i et 60-70 liter lukket system. Fo 22Hz ,, PSL245/60/4 ohm 10" Fo 23Hz fantastisk lyd i ca 50 liter.
De elipse formede mellemtoner 1318F i forskellige afskygninger gengiver mere naturtro end mange nyere domer. Hos personer over 40-45 år vil de små ovale diskanter fra Isophon ligefrem være lettere at lytte til, fordi de ruller af med 6 dB over 10kHz. Tror man, at ørerne stadig kan opfange frekvenser over 12kHz, kan man som jeg selv forsøge at tilføje en Vifa dome.

Glemte at sige: Jeg har været på udkig efter de viste trækasser (uden Isophon enheder) som forretningen "Sound" i Ny Østergade, Kbhn. solgte. målene er ca 63 x 38 x 30 i palisander. "Sound" forhandlede Richard Allan højttalere. Selvbyg.

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Vintage Isophon

Indlægaf pqrannes » ons 6. jun 2012 22:51

kj2005 skrev:
Omkring 1974-75 konstruerede den nu afgåede akustik ingeniør fra DTU , Henrik Staffelt, en basrefleks højttaler med koaxial enheden PH2132E. Jeg byggede den højttaler af flere årsager. Følsomheden lå under 0,5W/1 meter/96dB så selv min 2 x 40watt Ferguson radio med underdimensioneret strømforsyning kunne frembringe et lydtryk af betydelig styrke. I et ca. 70L kabinet lykkedes det at afstemme den firkantede basport så frekvenskurven "kun" var 4-5 dB nede ved 48Hz. Bassen var tør, hurtig og meget kontant. Eneste ankepunkt var et "spike" dyk i frekvenskurven ved ca 9-10kHz på omkring 8 dB pga. diskantens ophæng.

Kan ikke huske om det var "Populær Elektronik" eller "Ny elektronik" der bragte artiklen.

Isophon 12" eren PLS300/70/4 Ohm med alnico "hesteskomagnet" 93dB/1W/1 meter i 4 Ohm spiller stadig fantastisk i et 60-70 liter lukket system. Fo 22Hz ,, PSL245/60/4 ohm 10" Fo 23Hz fantastisk lyd i ca 50 liter.
De elipse formede mellemtoner 1318F i forskellige afskygninger gengiver mere naturtro end mange nyere domer. Hos personer over 40-45 år vil de små ovale diskanter fra Isophon ligefrem være lettere at lytte til, fordi de ruller af med 6 dB over 10kHz. Tror man, at ørerne stadig kan opfange frekvenser over 12kHz, kan man som jeg selv forsøge at tilføje en Vifa dome.

Glemte at sige: Jeg har været på udkig efter de viste trækasser (uden Isophon enheder) som forretningen "Sound" i Ny Østergade, Kbhn. solgte. målene er ca 63 x 38 x 30 i palisander. "Sound" forhandlede Richard Allan højttalere. Selvbyg.

Mvh. Kim


Spændende med ingeniørens basrefleksløsning med 2132E enheden. Sjovt hvis nogen kunne finde noget om den.

Selv havde jeg jo disse kasser (her uden bagside, OB-like):

Billede

som nu er røget ud og erstattet af OBer.

I bind 2 af det uvurderlige 6-bindsværk "Handex - Håndbog for hjem, hobby og håndværk" fra 1959 løb jeg på en hjørnehøjttalerkonstruktion, som netop benytter sig af 2132E enheden:

Billede

Jeg har ikke afprøve konstruktionen.

Jeg har haft flere fine flervejs Isophon-højttalere, men er aldrig blevet hængende ved dem, som nu ved coax'erne.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Vintage Isophon

Indlægaf Almarx » tors 7. jun 2012 01:37

Min far byggede i min barndom lige præcis sådan et højtaler, som blev drevet af en B&O mini, måske savnede han noget diskant for han byggede en lille diskant-sattelit til at anbringe i rummet. I princippet er det vel en simpel hornhøjtaler eller halv- open baffel. Ja 1959 - suk!
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Vintage Isophon

Indlægaf kj2005 » tors 7. jun 2012 20:19


Spændende med ingeniørens basrefleksløsning med 2132E enheden. Sjovt hvis nogen kunne finde noget om den.

Selv havde jeg jo disse kasser (her uden bagside, OB-like):

Billede

som nu er røget ud og erstattet af OBer.

I bind 2 af det uvurderlige 6-bindsværk "Handex - Håndbog for hjem, hobby og håndværk" fra 1959 løb jeg på en hjørnehøjttalerkonstruktion, som netop benytter sig af 2132E enheden:

Billede

Jeg har ikke afprøve konstruktionen.

Jeg har haft flere fine flervejs Isophon-højttalere, men er aldrig blevet hængende ved dem, som nu ved coax'erne.

PQR


Så vidt jeg kan huske, forbedrede Isophon 2132E enheden op gennem tiden indtil 1974 med en lidt større alnico magnet og dermed bedre følsomhed. Kantophænget var stadig profil presset pap. Dine ellers pæne kabinetter hvor 2132 er monteret, ser lidt for små ud, men volumen kan snyde lidt på billedet. Da 2132 er meget stift ophængt mht. kantpap og spider ligger Fo relativt højt omkring 50-55Hz. I 1969 anbefalede Isophon i deres brochure 160L basrefleks kabinet. Lidt vel store :-). Isophon's 12" koaxial enhed "Orchester" kunne tåle større effekt, men mange fandt 2132's gengivelse af stemmer og klavér bedre. Henrik Staffelt arbejdede igennem alle årene med Isophon enheder.

Som tilføjelse til vores gode akustik ingeniør, Henrik Staffelt, gjorde JBL og deres chef ingeniør, Greg Timbers, brug af Staffelt's viden. Staffelt konstruerede nogle højttalere til JBL's professionelle afdeling.
Hele XPL serien inclusive XPL160, XPL200 hvor den karakteristiske forplade med tidsforskydning er monteret med både titanium mellemtone - og diskant domer, er konstrueret af Greg Timbers.
XPL serien blev aldrig den succes som JBL havde haft med frekvensmæssigt dårligere højttalere. XPL serien lød simpelthen for meget af hi-fi.
Mht. den gamle Isophon artikel bliver den nok vanskelig at finde.

Mvh. Kim
Senest rettet af kj2005 tors 7. jun 2012 22:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Vintage Isophon

Indlægaf Ehapa » tors 7. jun 2012 20:32

Jeg har sådan et par, måske lidt som 2132e uden diskanten membranen måler 31x18cm, de spiller sku fedt i OB med
overraskende god Bas, man kan finde dem på Ebay.de jeg gav 20euro for mine, Lampizator er glad for dem i hans OB
projekt...se link
http://lampizator.eu/SPEAKERS/PROJECTS/ ... nsing.html

Billede
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Vintage Isophon

Indlægaf pqrannes » tors 7. jun 2012 21:02

kj2005 skrev:... Dine ellers pæne kabinetter hvor 2132 er monteret, ser lidt for små ud, men volumen kan snyde lidt på billedet. ...


De kabinetter var ikke store nok. Da jeg fik dem fra en af min hustrus venindes far, lyttede jeg til dem og konkluderede (pga. de to huller i fronten, mærkeligt nok), at der var tale om et par fladt lydende tovejs. Da jeg en dag lukkede kasserne op, blev jeg godt nok overrasket over indholdet. Uden bagside spillede de meget bedre (nu vidste jeg jo også hvad jeg var oppe i mod), og nu i OB synes jeg at de er endnu bedre.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Vintage Isophon

Indlægaf kj2005 » tors 7. jun 2012 23:02

Ehapa skrev:Jeg har sådan et par, måske lidt som 2132e uden diskanten membranen måler 31x18cm, de spiller sku fedt i OB med
overraskende god Bas, man kan finde dem på Ebay.de jeg gav 20euro for mine, Lampizator er glad for dem i hans OB
projekt...se link
http://lampizator.eu/SPEAKERS/PROJECTS/ ... nsing.html

Billede


Isophon enheder kunne købes på Frederiksberg, og vist nok Dronning Olgas vej, Elton Elektronic der også havde forhandlingen af Shure og Dual. Jeg har stort set købt alle typer enheder fra Isophon, og gældende for alle Isophon's papmembraner var/er at de spillede bas meget fint opløst...de bumpede ikke baslyde ud.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Vintage Isophon

Indlægaf kj2005 » tors 7. jun 2012 23:09

pqrannes skrev:De kabinetter var ikke store nok. Da jeg fik dem fra en af min hustrus venindes far, lyttede jeg til dem og konkluderede (pga. de to huller i fronten, mærkeligt nok), at der var tale om et par fladt lydende tovejs. Da jeg en dag lukkede kasserne op, blev jeg godt nok overrasket over indholdet. Uden bagside spillede de meget bedre (nu vidste jeg jo også hvad jeg var oppe i mod), og nu i OB synes jeg at de er endnu bedre.

PQR


Jeg har aldrig hørt 2132 i åben baffel, men i basrefleks bliver bassen tør og stram. I åben baffel vil belastbarheden være lavere, da der ikke opstår et modtryk på membranens bagside som ved basrefleks. Ved basrefleks kan enheden overstyres en del ud over de angive max.15W sinus over en periode.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Vintage Isophon

Indlægaf kbekke » man 27. aug 2012 23:25

Jeg har jo set, eller rettere hørt, lyset. Ihvertfald at der kan ske noget ganske særligt når de rigtige enheder sættes sammen med noget foldet spånplade.

Inde i skabet har jeg bla. et par af disse liggende:

Billede

(Billede courtesy of the Dark Side).

Der skulle være tale om Isophon P 25 A. En 10 tommers enhed med frekvensgang fra 40-9000 hz og egenresonans ved de 60 hz. Det klør lidt i mig efter at komme igang med at save og lime og gøre ved. Jeg tænker OB, BIB, Voigt piber eller noget lignende. Men jeg har jo ikke forstand på det. :LLL:

Beovox'erne er trykkammer og så er der typisk brugt enheder med højt Qt og det skulle ikke være godt til TL eller horn (kan jeg læse mig til).

Jeg er også godt klar over, at de selvfølgelig skal have noget hjælp i toppen, uanset hvad (jeg har også de mellemtoner og papirdiskanter, der hører til resten af Beovox-konstruktionen).

-Men altså, er der nogen, der har gute ideen? Eller er det helt håbløst? -Og ja, vi snakker selvfølgelig om noget, der i sidste ende skal drives af... RØR.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Vintage Isophon

Indlægaf mickr » tirs 28. aug 2012 00:41

Uhada Kim, du blev sgu da godt nok slået "hjem til start" af Mikkels lille rørkonstruktion og de minihorn. Det gjorde jeg sådan set også lidt...
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Vintage Isophon

Indlægaf Elway » søn 29. sep 2013 12:12

Hej alle,

kan få fingrene i et sæt Isophon HSB 30/8. Har ikke haft mulighed for at lytte eller tage fronten af..

Er villig til at tage en chance for et beskedent beløb - hvilken slags kantophæng på disse? andet jeg skal være opmærksom på? Nogen der kender dem på førstehånds-erfaring?

:-)
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster