Bagplade-sjov

Rosinen i pølseenden

Bagplade-sjov

Indlægaf Ehapa » tors 10. maj 2012 17:12

Hey.

Jeg har exeprimenteret lidt med nogen Tandberg kabinetter(sorry tandberg guys), med nogen Tannoy HPD enheder i, helt originalt lød kabinetter ikke særligt godt meget boomy.
Min kammerat har nogen Harbeth som virklig kan hugge igennem på Rock, ved højt lydtryk står de nærmest og hopper og danser, deres kabinet er bygget som et Resonat kabinet derfor er de så pokkers dynamiske, efterfølgende købte
jeg nogen reso-kabinetter til nogen Saba-enheder , mange har stået her i stuen og måbet over hvad de kunne til meget billige penge. jeg fik så lyst til at lege med Tandberg/hpd, jeg købte nogen fodlister og 6mm birke-finer, pladen blev virkeligt spændt op, hold kæft det blev godt :Thumpsup: ... det kan ikke beskrives hvor meget bedre bassen blev, prøv det, det er hurtigt og billigt.
Billede
Billede
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf ole n 84 » tors 10. maj 2012 17:46

hvad er det lige du har gjort ved dine kabinetter, kan du beskrive det lidt bedre.
ole n 84
 
Indlæg: 1110
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf X-ray » tors 10. maj 2012 17:53

Ehapa - jeg kan se, at det er "mine" gamle HS-15 kabinetter... så langt så godt!
Resten lyder spændende - og alligevel fatter jeg ikke en bjælde af, hvad du skriver! Kan du ikke prøve at skrive det lidt anderledes - så også jeg kan følge med ;) Jeg ved f.eks. ikke hvad "reso" eller "Resonat" er for noget ;)
Hvis det er forbedringer - jeg kan bruge/prøve til et par originale HS-15 - så er jeg åben for ny viden :!: Jeg har stadig et par sæt - til experimenter :ide:

EDIT: Det er naturligvis ren utopi - for mig at tro - at et par originale Tandberg HS-15 kan forbedres :D

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf r-l-b » tors 10. maj 2012 17:58

Jeg tror Ehepa skriver noget i retning af det princip som bruges i Lockwood Major - altså en meget tynd bagplade - istedet for en meget tyk dæmpet - som spiller med - uden at det bliver boomy som man kender det fra billige 12 mm spånkabinetter med billige enheder og en masse alu pynteringe som man kan huske dem fra 80erne
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf X-ray » tors 10. maj 2012 18:11

Aha - r-l-b - Det kan selvfølgelig være! Og kabinettet nederst - er den med i systemet. Eller er det bare noget den lige står på?
Det skal lige nævnes at netop bagpladen på en HS-15 ikke er særlig tyk, men dog stivet af på langs! Jeg skiftede engang "ulden" ud med noget nyt - netop på HS-15. Det måtte jeg fjerne noget af igen - da der åbenbart var kommet for meget i. Den spillede... hva' ska' man sige... indelukket ;)

Hvor er Ehapa henne :?:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf r-l-b » tors 10. maj 2012 18:19

jeg tror bare den står på den nederste boks - og så getter jeg på at den gamle bagplade er væk og der er spændt en 6 mm xfiner plade på - som vist ikke passer helt til hullet - mon ikke Ehepa er nede i kælderen med sin stiksav og tilpasse den ..` :p
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf X-ray » tors 10. maj 2012 18:29

....... Jo - vi må se, hvad han siger - når han kommer op ;)

De Lockwood har vel ellers netop en lignende resonans-kasse i bunden.... ik?

Hvad pokker er det, der ligger dér under radiatoren....?

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf Ehapa » tors 10. maj 2012 21:40

Jeg har fjernet den originale tandberg 12bas og de andre enheder er deaktiveret, og sat en Tannoy Hpd i, fjernet
rockwoolen, så har jeg sat nogle fodlister i som har en hælning på 5-10grader på kanterne(på de lange sider), derefter er pladen skruet fast i selve kabinettet, og derefter på kantlisterne så pladen buer og kommer i spænd, nu er kabinettet helt lukket.
Det er rigtigt Lockwood har gjort det med Major dog ikke i spænd desuden bruger nogen Onken kabinetter det samme princip som Lockwood.
Træet i spænd kender man fra musikinstrumenter violin, cello osv.
Hans Kortenbach laver en meget re fineret udgave af et Resonans kabinet. http://www.sorasound.com/tag/hans-kortenbach/.
Og eller er der de kendte Saba reso. http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=1738.0
Med reso. kabinet får man en vidunderlig stram dynamisk bas, jeg har prøvet mig lidt frem med de Tandberg kabinetter, og med den løsning på foto ramte jeg plet. :thumbsup:
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf Ehapa » tors 10. maj 2012 21:42

Hvad pokker er det, der ligger dér under radiatoren

...Tannoy delefilter :cool1:
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf Ehapa » tors 10. maj 2012 21:44

Kassen nedenunder gør ingenting, blot som en slags fod....tror jeg
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf X-ray » tors 10. maj 2012 23:50

Spændende læsning på link's og videre på youtube!
De eksempler du selv nævner og dem du linker til - er alle helt åbne systemer.... men HS-15 er stadig helt lukket.
Giver det ikke en stor forskel....?
Vil dét, at du slet ingen dæmpning har i kabinettet - i sig selv - ikke give den store forskel hér? Men det har du jo sikkert også experimenteret med...!
Man kunne måske nærmest "afstemme" kabinettet - ved at ændre på pladen i spænd...!
Undskyld mine skøre tanker.... men det er kun fordi det jo er spændende det her! Og måske en sjovere vej at gå - fremfor OB vejen.... ;) .
Iøvrigt.... Den enhed du bruger. Hvilken type kabinet er den beregnet til?

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf Ehapa » fre 11. maj 2012 15:31

hvis man ikke har plads til OB ville det være en fin løsning med Reso, jeg købte det kit på linket, og brugte dem
med Saba coaxial 10er, min ven har købte det af mig og bruger Saba greencones som er meget bedre afstemt til kabinettet, der er nogen momenter i det omkring akustisk musik som er fremragende, jeg ved godt der er en del
der vrænger næse af noget der "vibrere" i hifi branchen, men det kan noget himmelsk, og igen Harbeth bruger det princip
i alle deres højtalere og de er jo sindsygt populære.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf Ehapa » fre 11. maj 2012 15:44

Ja de er lukket, prøvede også med huller i men det var slet ikke så godt, jeg prøvede også med noget dæmning men det var bedre uden.
Jeg har også et sæt Hs-20 det kunne være sjovt at prøve med dem.
Hvis der er nogen der vil prøve de kabinetter hjemme hos dem selv uden tannoy er i velkommen til at låne/få dem, de kan hentes på Frederiksberg, dog først sidst næste uge da de skal battle med Harbeth onsdag. Jeg har haft dem til salg
længe men ingen vil købe dem så nu vælger jeg at beholde Tannoy Enhederne.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bagplade-sjov

Indlægaf X-ray » fre 11. maj 2012 21:28

Jeg har sendt dig en Pb...!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Rolf Zetterberg og 42 gæster