Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » man 12. nov 2018 18:35

Langt de fleste indlæg her omhandler A-serien fra SD, dynaco og lidt ITT. Men hvad med M-serien ??

Nuvel, kvaliteten og lyden er i en helt anden klasse, og de fleste M-modeller var sikkert noget der blev solgt i samlede pakker med radio eller musikanlæg. Men jeg har et sæt m-30 stående, som egentlig er bygget solidt, men udført i sort folie og isat Seas enheder.

Bestemt ikke et kvalitetsprodukt, med en ca. 6" seas bas, med presset kantophæng og sort klister. Diskanten en 2" cone type, der tilmed er monteret skævt. Så vidt, så slemt. ;)
Men kan se der findes varianter med 8 kantet 6" Phillips bas, samme type B&O også brugte på nogle af deres S-25 modeller. Nogen her der ved hvor mange m-30 varianter der findes ?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Gisse » ons 14. nov 2018 15:48

Hej allesammen!
Min far har foræret mig et sæt A25'ere og jeg blev ret interesseret i, hvordan man kunne få sådan nogle til at spille bedst. Det er så endt med, at jeg har stor set har læst de fleste af indlæggene i denne tråd, da jeg ende med at blive lidt opslugt af alt jeres viden. Så tak for det :)

Så jeg er kommet frem til at jeg skal have en ny forstærker med +100 W. Umiddelbart virker det til, at mange er begejstrede for Hafler DH-220'eren, så jeg tænker, at jeg også gerne ville have sådan en. Problemet er så, at det ikke virker til den lige er sådan til at finde herhjemme. Er der nogen der ved, hvor den eventuel kunne anskaffes, eller om der er andre forstærkere, der ville være ligeså interessante at lede efter? Forstærkeren behøves ikke være vintage, hvis man kan få noget nyere, der kan spille dem lige så godt op :)

Mvh. en ny mand i forumet - Rasmus.
Gisse
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14 nov 2018
Lokalitet: Odense

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » fre 16. nov 2018 16:45

Hej Gisse.
Helt enig, A25 kræver en forstærker med god strømstyrke for at lukke op i bunden, til gengæld kvitterer A25 også med en nærmest naturstridig dyb og dynamisk bas med den rette forstærker og her er DH220 en af de bedre til jobbet. Mange af periodens integrerede forstærkere har i hvert fald svært ved at skære sennep nok til at kunne levere en fyldig og dynamisk bas i et sæt A25. Selvom der netop er solgt en DH220 her på forum, er det typisk en forstærker der sjældent forlader en vintage-nørds samling, det er derfor ret sjældent at man ser dem udbudt til salg. Andre separate forstærker-sæt med god strømstyrke kan dog også klare jobbet, jeg har fx. gode erfaringer med Nikko Alpha II og 130 og de er måske lidt nemmere at komme i nærheden af end DH220.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Ehapa » fre 16. nov 2018 20:24

Altså en A25 er en ikke særligt stor højtaler,... så jeg anbefaler Quad-303...i min optik en af de bedste SS vintage derude...
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Gisse » fre 16. nov 2018 20:54

spuncut skrev:Hej Gisse.
Helt enig, A25 kræver en forstærker med god strømstyrke for at lukke op i bunden, til gengæld kvitterer A25 også med en nærmest naturstridig dyb og dynamisk bas med den rette forstærker og her er DH220 en af de bedre til jobbet. Mange af periodens integrerede forstærkere har i hvert fald svært ved at skære sennep nok til at kunne levere en fyldig og dynamisk bas i et sæt A25. Selvom der netop er solgt en DH220 her på forum, er det typisk en forstærker der sjældent forlader en vintage-nørds samling, det er derfor ret sjældent at man ser dem udbudt til salg. Andre separate forstærker-sæt med god strømstyrke kan dog også klare jobbet, jeg har fx. gode erfaringer med Nikko Alpha II og 130 og de er måske lidt nemmere at komme i nærheden af end DH220.
MVH Henning


Ja jeg var desværre lige en dag for langsom med at få fat i Hafler'en der blev solgt herinde. Jeg har netop set mig lidt lun på både Nikko Alpha II og 130 og sågar fundet en af hver til salg. Tænker at købe Alpha II da jeg har hørt at romertals-Aplha'erne er lidt bedre bygget, samt at ham der sælger den, er en autoriseret vintage hifi-forhandler (Har intet teknisk snilde selv, i så fald der skulle være lidt bøvl med den). Der er dog et problem. Jeg har kigget bagpå mine A25'ere, og som jeg læser det, er impedansen på 4 Ohm og altså ikke de 8 Ohm som en Alpha II vil kræve. Kan det være rigtigt? Jeg er helt ny indenfor dette vintage-hifi-univers :D
Gisse
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14 nov 2018
Lokalitet: Odense

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. nov 2018 21:12

Gisse skrev: samt at ham der sælger den, er en autoriseret vintage hifi-forhandler (Har intet teknisk snilde selv, i så fald der skulle være lidt bøvl med den).


Velkommen til Gisse!

Jeg ville være lidt varsom med at tro på autorisation som forhandler af vintagegear i DK.

Det tror jeg, at rigtig mange herinde også kunne gøre......

Hvem skulle mon autorisere ham?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf ferr31 » fre 16. nov 2018 21:18

Jeg har en Nikko Alpha 230 til at stå, hvis du vil prøve sådan en, er du velkommen til at få den på prøve.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Gisse » fre 16. nov 2018 21:53

Fredmarantz skrev:
Gisse skrev: samt at ham der sælger den, er en autoriseret vintage hifi-forhandler (Har intet teknisk snilde selv, i så fald der skulle være lidt bøvl med den).


Velkommen til Gisse!

Jeg ville være lidt varsom med at tro på autorisation som forhandler af vintagegear i DK.

Det tror jeg, at rigtig mange herinde også kunne gøre......

Hvem skulle mon autorisere ham?

Vh
Freddy


Mange tak! Det er fra hifi-scandinavia.dk og det var mere ment, som i, at han havde skiftet et par oroginale komponenter og sikret at den virkede optimal. Så jeg ikke eventuelt selv skulle rode med det :)
Gisse
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14 nov 2018
Lokalitet: Odense

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Gisse » fre 16. nov 2018 21:54

ferr31 skrev:Jeg har en Nikko Alpha 230 til at stå, hvis du vil prøve sådan en, er du velkommen til at få den på prøve.


Jeg er først i gang med at sætte skabe mit set-up omkring højttalerne, så er ikke helt klar til at teste med forstærkere endnu. Men mange tak for tilbudet og det kan være det måske kan blive aktuelt på et senere tidspunkt :)
Gisse
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14 nov 2018
Lokalitet: Odense

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » fre 16. nov 2018 23:57

Alpha II har dobbelt strømforsyning, den fede byggekvalitet og ingen problemer med 4Ohm, men hvis det er den der står til salg på dba er prisen måske liiiige vel optimistisk med mindre der er foretaget en virkelig gennemgribende renovering med topkvali komponenter og at dette arbejde kan dokumenteres.
Det er ellers et fint tilbud ferr31 har givet :cool1: Alpha 230 er storebroderen til 130 og der er dobbelt op på udgangstransistorer samt det fede lyssøjle effektmeter.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Gisse » lør 17. nov 2018 09:52

spuncut skrev:Alpha II har dobbelt strømforsyning, den fede byggekvalitet og ingen problemer med 4Ohm, men hvis det er den der står til salg på dba er prisen måske liiiige vel optimistisk med mindre der er foretaget en virkelig gennemgribende renovering med topkvali komponenter og at dette arbejde kan dokumenteres.
Det er ellers et fint tilbud ferr31 har givet :cool1: Alpha 230 er storebroderen til 130 og der er dobbelt op på udgangstransistorer samt det fede lyssøjle effektmeter.
MVH Henning


Dejligt at høre med de 4Ohm! Ja jeg fornemmede også, at Aplha II'eren var en smule dyr. Tror også jeg kommer til at gå efter en 130'er i 1200 kr. prislejet i stedet.
Ja tilbudet fra ferr31 er helt kanont! Jeg mangler dog både en pladespiller og forforstærker til den, for at kunne afprøve den ordenligt. Men så snart jeg har fået det, kunne det være jeg skulle takke ja til det generøse tilbud :)
Gisse
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14 nov 2018
Lokalitet: Odense

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf skjold » lør 17. nov 2018 13:02

Nikko Alpha'er er fede effektforstærkere og især II'eren virker kraftfuld og gedigen opbygget. Som Henning er inde på. Mange har vist forsøgt at tage livet af sådan en på diskoteker osv. - uden held :)

Dog er prisen for høj på den der omtales. Det er jævnligt der er en II'er til salg og prisen bør efter min mening ligge et sted ml. kr. 1.000,- og 1.500,-

For nu at blive ved Scandyna/Dynaco, så har jeg selv A10, A25 og A45 - og Alpha II, III, 220 og 440. Sidstnævnte er den jeg oftest benytter og den taber nu heller ikke lige pusten, selvom den skal drive de lidt sløve ScanDyna'er :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf evox » lør 17. nov 2018 15:30

selvom den skal drive de lidt sløve ScanDyna'er :)[/quote]

Lidt sløve....er det forde at de er på 4 ohm ?
Jeg har et sæt Dynaco A25x - 8 ohm. De er ikke sløve. Selv men min ''lille'' Sansui AU-555a spændt for :Thumpsup: :Thumpsup:
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » lør 17. nov 2018 16:41

De 8Ohms Dynaco-udgaver er uden tvivl nemmere at have med at gøre for en "armsvag" integreret forstærker, derudover handler det selvfølgelig meget om hvilket programmateriale man er mest samt hvordan man mener at det skal lyde. Jeg har en del højtalere der spiller særdeles dynamisk og dybt med de fleste af 70-ernes integrerede fra Pioneer, Nikko og Luxman. Når det kommer til at drive Scandyna A25 så lyder de samme forstærkere klemte, bassen, pustet fra stortrommen og dynamikken generelt reduceres desuden reduceres præcisionen i hårde trommeslag. Jeg vil beskrive det som det fantastiske arbejde der udføres af topshelf trommeslagere som Vinnie Colaiuta, Dave Weckl, Carlos Vega mfl. ikke kommer til fuldt udtryk med en "bovlam" 70'er integreret på et sæt A25. Er man ikke til trommer leveret af førnævnte kunstnere er det selvfølgelig ikke noget problem. Er man mere til sang end instrumental er jeg ikke sikker på at A25 er det bedste valg, idet sammenhæng i mellemtonen ikke ligefrem er en af A25's spidskompetencer, i hvert fald ikke hvad de rene SEAS-udgaver angår. Scanspeak-udgaverne udviser mere sammenhæng i mellemtone og diskant, men som jeg oplever det, er det lidt på bekostning af dynamikken i bunden. Generelt vil jeg derfor påstå at A25 ikke er den ideelle højtaler til 70'er integrerede forstærkere af den notorisk strømsvage slags, idet A25 er krævende i bunden og det er netop der dens styrke befinder sig.
Og her skal der selvfølgelig lyde et stort IMHO ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf skjold » lør 17. nov 2018 18:42

evox skrev:selvom den skal drive de lidt sløve ScanDyna'er :)


Lidt sløve....er det forde at de er på 4 ohm ?
Jeg har et sæt Dynaco A25x - 8 ohm. De er ikke sløve. Selv men min ''lille'' Sansui AU-555a spændt for :Thumpsup: :Thumpsup:[/quote]

"Sløv" var måske ikke det rette udtryk :) Det jeg mest tænkte på var, at de helst skal ha' noget kraftigt spændt for, før de ligesom vågner rigtigt op. Som Henning meget mere præcist end jeg beskriver.

Mine A-25 er i øvrigt nogen jeg købte af dig i sin tid :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster