Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » lør 28. jan 2017 00:23

Hej Gert
Ja pas på! A25 kan godt blive vanedannende, flere i min omgangskreds har medfølende spurgt om der findes offentligt støttede afvænningstilbud til den form for tilbøjeligheder.
Den A25-inkarnation du har fået fat i der er, efter bedste evne, produceret efter Scanspeak's likvidering i 1976. Den lyder navnet Scandyna, enhederne er fra SEAS, bassen (kan ikke lige modellen) er udført med keramisk magnet, diskanten er en SEAS H-086, bagpå skulle der gerne befinde sig en diskantregulering med 5 trin (de gamle havde kun 3) og så er den forøvrigt også lavet i en Dynaco-udgave, dog ikke med det hvide "hør"-frontstof, men sort kunststof af en slags.
Jeg kender ikke så meget til Hatra'en, men kunne delefilteret være mere kompliceret end den enlige kondensator i de tidligere A25'ere? og kunne kondensator(ene) i delefilteret ha' tabt pusten?
Måske har SEAS-basserne (nu kender jeg ikke liiige den der) en smule mere skomager bas end Scanspeak'erne, men Scanspeak-udgaverne har en langt mere sammenhængende gengivelse.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Tweaker » tors 9. feb 2017 02:44

GSmed skrev:Så fik jeg et sæt Scandyna/Dynaco/Scanspeak Hatra mere, eller hvad nu denne model hedder, det er den øverste højttaler, nu til spørgsmålet, så vidt jeg kan finde ud af må den være med Scanspeak enheder hvor den nederste er med Seas enheder. Den med Scanspeak er meget lys i lyden er det normalt? Den mangler den bløde bas i forhold til den med Seas er det normalt eller kan der være noget med at + - på enheder i Scanspeak sidder forkert? Lyden i de to er meget forskellige og efter mine ører vinder Seas enhederne klart. Sidste ejer har haft enheder ude og lodde nye ledninger på og sat lednings terminal bagpå, desværre. Han siger det er super god kvalitet ledning han har sat i og han syntes han kunne høre de kom til at lyde bedre af det, kan det være det monterede ledning som gør forskellen, ikke fordi jeg tror på at dyre ledninger gør en stor forskel.
Den med Scanspeak (Hatra) lyder meget som den lille Expert 47-35 (35 - 50 W) jeg har, med Scanspeak enheder i, den er også meget lys i lyden.

Scandyna (4).jpg


Jeg har et par som de øverste stående, men de hedder dog ikke Hatra. De har en Scan Speak label bag på, uden typenummer. Og ja, de er noget lysere i lyden end de originale A25, og har ikke deres "fede" bas. Selv om de nok har nogle andre lydmæssige fordele, syntes jeg ikke de har originalernes specielle "magi".
Tweaker
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf KlausM » ons 17. maj 2017 14:23

spuncut skrev:[
Jeg mangler dog stadig et sæt A25 i SEAS/Philips-udgave, et sæt A10 og et sæt A50. :Skor:
MVH Henning


Et sæt ScanDyna A50:

http://www.dba.dk/hoejttaler-scandyna-a50x/id-1033990955/?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » ons 17. maj 2017 15:10

Ta' du hellere dem Klaus. De er pt. uden for mit vintagebudgets rækkevidde ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf HrAndersen » ons 17. maj 2017 18:44

KlausM skrev:
spuncut skrev:[
Jeg mangler dog stadig et sæt A25 i SEAS/Philips-udgave, et sæt A10 og et sæt A50. :Skor:
MVH Henning


Et sæt ScanDyna A50:

http://www.dba.dk/hoejttaler-scandyna-a50x/id-1033990955/?

Mvh Klaus


Han må kunne presses lidt, har haft dem i dba før til en billigere pris 2250,-
Med mindre det selvfølgelig var et andet sæt !, What are the odds ? ;)

Gammel annonce : http://www.dba.dk/hoejttaler-scandyna-a ... 028601785/
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » ons 17. maj 2017 20:15

Man får ham dog næppe under en tusse, som er der hvor jeg skulle mene at de prismæssigt hører hjemme.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Hackenberg » tirs 30. maj 2017 21:26

Er der nogen der har en skitse over filteret i Scandyna(med ScanSpeak-enheder) A-25, A-25X og XL? Jeg kan ikke finde mine.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » man 10. jul 2017 23:18

Jeg har fået fat i et par ScanDyna A-25 fra Universitetsparken i Aarhus (køkken/fælles rum). Der har de stået formentlig siden '70-'71 - og nu kunne de ikke mere. Der var ikke baslyd i den ene og de var generelt udfordrede rent kosmetisk. De nuværende beboere på kollegiet har valgt at skrotte dem og anskaffe sig nogle nye - som blev nogle ældre Pioneer :thumbsup:

Jeg kunne ikke lade det unævnelige ske og adopterede dem til kærlig pleje og omsorg hos mig :p

Fejlstatus ved anskaffelse var:

- en basenhed (SEAS 25 TV EW 4 ohm) var defekt og kan ikke laves (så vidt jeg er orienteret). Jeg har testet den og den spiller meget svagt og lyder som når man slipper en flok humlebier løs i noget pergamentpapir. :QQS:

- i forsøget på at undersøge defekten har en beboer (min søn :roll: ) desværre ødelagt frontstoffet på den ene - trærammen er intakt

- der er i bunden på den ene et ordentligt traume - træet er simpelthen slået ind og kassen er principielt helt åben

- en kondensator i filtret på hver bør vel skiftes? (Jensen 8uF bipolar) - den ene måler 11uF - den anden har jeg ikke målt, men jeg forventer, at denne måler noget lignende.

Ellers er de fine og originale.

Jeg har med hjælp fra Hasse her på forummet fået fat i en Seas 25 TW EW 4 ohm. - den er nu monteret (tjek)

Spuncut (ligeledes her på Forum og som er lidt af en ScanDyna A-XX-ekspert :lol: :lol: :lol: ) har en stærk fornemmelse af at have en ekstra frontramme identisk med den intakte, som jeg har. - dette er endnu ikke afklaret.

Jeg har slebet kabinetterne (Eg) - nænsomt med dels ståluld 0000 samt lidt slibepapir m. klods. Det ser nu rigtig godt og egalt ud hele vejen rundt og de er overraskende pæne under al køkkenfedt, røg af forskellig beskaffenhed :shock: samt div uspecificerede indtørrede vædsker, som vel på det nærmeste er ved at kunne udgøre det for en art bejdse..... :shock: .

nedenfor er der billeder - men først til en række spørgsmål:

- Jeg har slebet træet, så det står i råt træ - altså uden overfladebehandling. Kan nogen sige mig, om EG (som i B&O-eg og kirkemøbel-eg fra slut 60'erne og start 70'erne)har fået både olie og voks eller kun voks som slutbehandling oprindeligt eller hvad??

- Hvor skæv skal værdien på kondensatoren i filtret være før den er "off" og det får betydning for lyden?

- Jeg har monteret den nytilkomne bas uden at lime (den var jo sort stads-limet originalt) - har det betydning?? - man kan jo sige, at kassen ikke er helt tæt og at dette nok ikke var ment ved tuning af den aperiodiske ventil?

- På det første billede kan man se det ualmindeligt grimme sår efter hvad jeg vil betegne som overdreven, ubetænksom og hjerteløs vold ( det ser nærmest ud til, at der er blevet affyret et projektil ind i den)- heldigvis sidder det på "bunden" af højttaleren, men kan det laves? - hvad vil være den bedste metode for en lægmand?

nu til billederne, som jeg tror taler for sig selv: De er åbenbart sat ind i "omvendt rækkefølge" - jeg ville have startet fra bunden af - så at sige. Nogle af billederne er en slags før/efter slibning-billeder. - og jeg beklager, at billlederne vender hulter til bulter - jeg læ'r det ikke.....men klikker man på dem, retter de sig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf his067 » man 10. jul 2017 23:32

For mange år siden havde jeg en Cadovius Egetræsreol i lys eg. Den fik en blanding af linolie og bivoks (jeg tror at det dengang i tresserne bare hed 'møbelvoks', eller 'egetræsvoks'). Resultatet er mægtigt flot og egen holdt sin lyse tone i mange år....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » man 10. jul 2017 23:35

Tak- Frederik - kan jeg tolke det derhen, at det er olie + voks, der gør'ed?

Jeg har begge dele i lyse varianter.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Sorenki » tirs 11. jul 2017 00:04

Fredmarantz skrev:- På det første billede kan man se det ualmindeligt grimme sår efter hvad jeg vil betegne som overdreven, ubetænksom og hjerteløs vold - heldigvis sidder det på "bunden" af højttaleren, men kan det laves? - hvad vil være den bedste metode for en lægmand?


Uden at være fagmand, eller med særlig megen erfaring, så ville min egen fremgangsmåde være således:
Jeg ville forsøge at vurdere hvor meget af fineren jeg kunne få ud som "puslespil" - det ser for mig ud som om det meste er "derinde".
Dernæste skal hullet jo stoppes så du indeni har en plan overflade, og udenpå har en plan overflade lige under finerkanten, så den forhåbentligt gamle finer kan komme i.
Jeg ville forsøge at vurdere om jeg indefra kunne skærer kanterne omkring hullet lige, så jeg kunne lave en lapning i spånplade.
Kanter i smig skader absolut ikke, da det så kan være meget nemmere at styre ift limning, men "revet" spånplade må forsøges fjernet.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Sorenki » tirs 11. jul 2017 00:08

his067 skrev:For mange år siden havde jeg en Cadovius Egetræsreol i lys eg. Den fik en blanding af linolie og bivoks (jeg tror at det dengang i tresserne bare hed 'møbelvoks', eller 'egetræsvoks'). Resultatet er mægtigt flot og egen holdt sin lyse tone i mange år....

Jeg har både brugt linolie og Trip Trap plejeolie til min Cadovius egetræs-reol (jf. en original plejevejledning der medfulgte den gang jeg købte den).
Jeg er glad for resultatet, men kan ikke hverken be eller afkræfte voks-behandlingen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » tirs 11. jul 2017 00:13

Hej Santa..!

Tak for indsparket...men det lyder godtnok svært og nok for "pillepuslespilsagtigt". for mig, men dit forslag startede noget hos mig:

Kunne man ikke med en helt cirkelrund savklinge save en ...ja..cirkel ud af kassen og finde en anden udsavet cirkel i samme diameter i spånplade med egefiner et sted og lime den i ( er det i øvrigt ikke den metode, der kaldes "spåncut"? :lol: :lol: :lol:) - EG har jo ikke så mange tydelige åretegninger som fx palisander har -der er ikke helt så meget, der skal passe sammen, hvis du forstår? - nu er det jo ikke en JBL Paragon, der skal restaureres- der ville jeg nok have konsulteret verdens bedste møbelsnedker af den gamle skole...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Sorenki » tirs 11. jul 2017 00:22

Fredmarantz skrev:Hej Santa..!

Tak for indsparket...men det lyder godtnok svært og nok for "pillepuslespilsagtigt". for mig, men dit forslag startede noget hos mig:

Kunne man ikke med en helt cirkelrund savklinge save en ...ja..cirkel ud af kassen og finde en anden udsavet cirkel i samme diameter i spånplade med egefiner et sted og lime den i ( er det i øvrigt ikke den metode, der kaldes "spåncut"? :lol: :lol: :lol:) - EG har jo ikke så mange tydelige åretegninger som fx palisander har -der er ikke helt så meget, der skal passe sammen, hvis du forstår? - nu er det jo ikke en JBL Paragon, der skal restaureres- der ville jeg nok have konsulteret verdens bedste møbelsnedker af den gamle skole...

Vh
Freddy

Altså din metode lyder fin, men jeg ville uanset hvad tage en pincet og pille den afbrækkede finer af, i de stykker jeg kunne. og så inden jeg saver afmærke min cirkel, skærer rundt langs kanten og forsøge at skærer fineren af.
Du behøver jo ikke bruge den når du har isat din nye cirkel, men så kan du, hvis du på det tidspunkt mener dit fiks ikke er så godt som det kan blive, se om dine "brikker" kan samles til et pænere billede.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » tirs 11. jul 2017 00:22

santashooter skrev:
his067 skrev:For mange år siden havde jeg en Cadovius Egetræsreol i lys eg. Den fik en blanding af linolie og bivoks (jeg tror at det dengang i tresserne bare hed 'møbelvoks', eller 'egetræsvoks'). Resultatet er mægtigt flot og egen holdt sin lyse tone i mange år....

Jeg har både brugt linolie og Trip Trap plejeolie til min Cadovius egetræs-reol (jf. en original plejevejledning der medfulgte den gang jeg købte den).
Jeg er glad for resultatet, men kan ikke hverken be eller afkræfte voks-behandlingen


Så nu kan jeg vel på den baggrund fastslå at olie er godkendt - så er der lige det med, om voks også er en god ting til at slutte af med?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 48 gæster