Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf HrAndersen » ons 27. apr 2022 10:59

.

Super smukke :-)

Har du limet stoffet på ?
Har altid selv problemer med at få stoffet strakt ud og limet samtidig. (Bruger selv spray-lim)
Senest rettet af HrAndersen ons 27. apr 2022 12:24, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fensten » ons 27. apr 2022 11:56

HrAndersen skrev:.

Super smukke :-)

Har du limet stoffet på ?
Har altid selv super problemer med at få stoffet strakt ud og limet samtidig. (Bruger selv spray-lim)


Stoffet er monteret med en Stanley hæftepistol (i dette tilfælde har jeg hæftet på noget hvidt 1 mm. skiltekarton, imellem ramme og hæfte, for at hæften ikke går igennem frontstoffet) og limet med trælim imellem hæfteklammerne. Jeg plejer at starte med den korte side af rektanglet. Derefter modsatte kortside. Så den ene langside. Sørg for at strække stoffet, så mønsteret er vinkelret på rammen. Sidst hæftes den sidste langside og efterlimes.

Man kan slutte af med en forsigtig strygning, imellem rammetræet, hvis stoffet har få og små folder fra opbevaring.

Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » man 23. jan 2023 23:17

Inspireret af ovenstående flotte arbejde - en venlig sjæl afleverede et sæt Dynaco i vores bytte central på genbrugspladsen forleden - de måtte da prøves. En finerskade og frontstof i samme forfatning som ovenstående, men det har Fensten jo styr på kan jeg se.
Versionen på disse ligner Peerles/Phillips, 8 ohm og niveau justering. Spørgsmålet er om stof rammerne skal være sorte?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf trikker » tirs 16. jan 2024 12:34

Fik i sidste uge fat i et sæt a25,er
Skulle først slibes og derefter nyt frontstof.
Det er lidt sværere end man lige tror.
Og desværre er lidt lim løbet fea mig i toppen.
Men ellers er det da til at se hvilken højtaler der er færdig.
Sp nu skal den anden bate laves
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » tirs 16. jan 2024 18:16

Det ser da ok ud - har du brugt spray-lim? Hvilke stof?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf trikker » tirs 16. jan 2024 21:21

Jeg har brugt danalim spraylim.
Og store kontor clips til at holde stoffet men jeg satte det på.
Stoffet et en halv grov hør.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Mik112 » tirs 16. jan 2024 21:24

Flot arbejde!
Jeg er vild med det lyse retro look-alike frontstof, hvor har du købt det?
Har selv et sæt A25 stående der skal have hele turen, men ligeså flotte bliver de næppe.
Mvh/Mik
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » tirs 16. jan 2024 22:32

Har kigget lidt på dette, men er i tvivl om det er bare lidt strækbart..
https://stof2000.dk/vare/100-hoer-let-rustik/
Ellers er der noget her..
https://www.dba.dk/hoejttaler-andet-mae ... 094014154/
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf trikker » tirs 16. jan 2024 22:57

Jeg har købt det her i viborg ved noget der hedder
Fjølner stof.
Hvis du betaler fragt eller lige kommer
Forbi kan du godt få til 2 stk a25,er
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Mik112 » ons 17. jan 2024 17:55

Bor i Frederikssund så kommer desværre ikke lige forbi, men hvis du evt. kan sende stof til 2. stk A25 mod betaling
må du gerne sende en PB.

Mvh/Michael
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf librarian » søn 4. feb 2024 13:07

Tror I at et sæt Scandyna A25 vil lyde godt sammen med Luxman forstærker sæt C02/M02? Jeg er ved at købe højttalerne, men har aldrig hørt dem. Bruger normalt forstærker sættet til forskellige hovedtelefon-setups. Jeg er spændt på hvad det kan. Nu skal der høres vinyler i stuen.

I virkeligheden er jeg nok en smule bekymret for, om forstærkeren med 150w pr kanal er for voldsom...og det er i 8 ohm, højttalerne er 4 ohm...men betyder vel ikke så meget, hvis bare man ikke skruer for højt op?
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » søn 4. feb 2024 14:44

De gl. Scandyna hjt. lyder godt med næsten alt, hvis du spørger mig. ;)
Men - de opleves også generelt som sultne, og viser først de gode takter når der tilføres strøm ( læs en del )
Da de er opbygget med enheder, der "når" hinanden på en god måde uden brug af avanceret filter teknik, vil lyden i særlig grad hænge sammen eller være homogen. Bassen opleves dyb, men diskanten ruller af længe inden den øvre grænse. Folk i min alder behøver dog ikke tage det så tungt, da + 15 khz. ikke høres alligevel.
Til gengæld vil de fine kvaliteter fra dit Luxmann sæt mok heller ikke komme helt så fint frem, som ved andre ( og dyrere ) systemer. Et godt bud på samme lyd, men bedre ml.tone / top kunne være Beovox S 75 - dette dog kun mit skud.
Mht. effekt - luxmann er vist ikke kendt for. at være de mest strømstærke, så ingen problemer der så længe det lyder rent.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf librarian » søn 4. feb 2024 15:08

Tak for svar, Carsten. Godt at du ikke mener jeg bør være bange for at sætte de højttalere til forstærkeren. Det glæder jeg mig til. Først og fremmest skal jeg se om det bliver en succes med anlægget i stuen, og hvis det gør, er det altid godt med tips til opgraderinger. Foreløbig satser jeg på a25.;hvis de mangler alt for meget i toppen, kan det selvfølgelig godt være trist, men så kan de måske noget andet, jeg bliver glad for. Kritisk lytning foregår hos mig altid med hovedtelefoner.
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kbekke » søn 4. feb 2024 18:19

librarian skrev:Tror I at et sæt Scandyna A25 vil lyde godt sammen med Luxman forstærker sæt C02/M02? Jeg er ved at købe højttalerne, men har aldrig hørt dem. Bruger normalt forstærker sættet til forskellige hovedtelefon-setups. Jeg er spændt på hvad det kan. Nu skal der høres vinyler i stuen.

I virkeligheden er jeg nok en smule bekymret for, om forstærkeren med 150w pr kanal er for voldsom...og det er i 8 ohm, højttalerne er 4 ohm...men betyder vel ikke så meget, hvis bare man ikke skruer for højt op?


Jeg tror, at du måske vil opleve at A25’erne gør det meste så godt, at det, der mangler ikke rigtigt savnes. Det er i hvert fald min oplevelse. Så længe opgaven er at spille musik i et ikke alt for stort rum og med et forholdsvist civiliseret behov for decibel.

Du kan helt sikkert finde andre højtalere, der yder Luxman-sættet mere retfærdighed. Men til den typiske pris og med den charmerende spillestil, de har, så er A25’erne efter min mening en no-brainer og en højtaler, der bør stå i alle hjem. Alt efter version vil du måske endda opleve en basgengivelse, som du ikke troede mulig fra en højtaler af den størrelse.

Jeg vil aldrig være bekymret for at have for meget effekt til rådighed. Men den skal selvfølgelig doseres med fornuft. Hvis du ikke synes, at du kan spille højt nok uden at det stadig lyder godt, så er det en anden højtaler, du skal have. Uanset om den hedder Scandyna A25 eller noget andet.

Held og lykke med dine nye højtalere og rapporter gerne tilbage om dine oplevelser! :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » søn 4. feb 2024 21:30

Hej librarian
Kort sagt: Hvis du bruger dine øren og din sunde dømmekraft så er der ikke sådan noget som for meget effekt. Og hvad separate sæt angår er det typisk strømstyrke man får i forhold til en integreret eller en receiver og strømstyrke befordrer basgengivelsen. Det er for øvrigt ikke kun en Scandynaco-ting, langt de fleste europæiske fler-vejs-højtaleres basgengivelse, fra perioden, drager nytte af en forstærker der kan spille ind i en svingende impedans. Angående de forskellige A25-udgaver, kan man muligvis leve med den rene SEAS-udgave hvis man er til rok, rul og disco. SEAS/Scanspeak-udgaven er et godt kompromis mellem pust i bassen og nogenlunde finkornet mellem/diskant. Glem Peerless/Philips-udgaven. den lyder ret kedelig og usammenhængende i forhold til de andre. Den rene Scanspeak-udgave er den med den "fineste" gengivelse og muligvis den mest universelle udgave. Min egen favorit pt. er Scandyna A45 i scanspeak-udgave, som trækkes af en Hafler P500, ja du læste rigtigt; en 250 Watts forstærker på en 45 Watts højtaler. Det er min opfattelse at bassen er afgrundsdyb og velopløst og sammenhæng i gengivelsen står ikke tilbage for A25, A25 skærper nok bassen lidt, men jeg har det indtryk at A45 gør det mere, skal vi kalde det: "Hi-Fi-style". Så alt afhængigt af hvilket programmateriale man anvender til at afgøre en højtalers egenskaber, er der en del valgmuligheder inden for Scandyna-rammen. Ovenstående bør selvfølgelig tages med et IMHO og jeg er i øvrigt helt enig med cdp og kbekke.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 151 gæster