Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf his067 » tirs 11. jul 2017 00:27

Den Bivoks/olie jeg havde blandede begge dele sammen, så det kun var nødvendigt med en påførsel.
Forøvrigt har jeg fået den som Gulv-voks herovre ('De er skøre, de Briter').
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » tirs 11. jul 2017 01:55

I en gammel tråd på Hifi4all om emnet

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64034

skrev nu desværre afdøde Michael De Waal ("Bjørn") følgende (han vidste altså nogle ting):

"Egetræ og olie giver en gullig misfarvning. Normalt lakeres egefiner og massiv eg sæbebehandles hvis det skal holdes lyst. Voks vil give eg en mørkere farve som gamle dages bonede egeparketgulve.

Eventuelle lakrester fjernes med fint sandpapir eller en siklinge (rettelig ziehklinge) olierester kan fjernes med et dertil egnet afrensningsmiddel (Flügger m.fl. forhandler den slags) Hold dig fra de skrappe sager når du ikke ved hvilken lim der er brugt

Sæbehandling kan god bruges hvis fineren er tyk men lakering vil nok være nummer ét. Da du næppe kan rense fineren helt i bund vil en pigmenteret lak let kunne resultere i et skjoldet resultat

God fornøjelse
"

hmm....


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » tirs 11. jul 2017 11:50

Helt enig med Freddy - tynd lakeret egefiner er svært at ændre. I princippet kan bruges hvidpigmenteret lak, men resultatet bliver ikke særlig kønt i min verden. Sæbe og hvidolie kan være ok, men fordrer at al gl.lak er væk. Ellers vil det vise sig med tiden igen.
- bare min beskedne erfaring...
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » tors 13. jul 2017 13:25

Jeg har nui prøvet med dels voks - og dels olie på 2 "gratis steder" (bund) - og jeg må sige, at det ikke er den vej, jeg gerne vil. Jeg vil gerne have dem til at stå som lyse, som man kan forstile sig, de var som ny. Hhv. voks og olie (begge lyse substanser) - bliver bare for mørkt og "smør"-agtigt.

Nu er spørgsmålet så, om en sæbe/vand behandling kan gøre noghet godt for dem. Der er jo det "aber-dabei", at vandet vel, som også nævnt andre steder, kan diffundre gennemfineren og opløse finérlimen, hvilker jo ikke ligefrem er ønskværdigt :shock:

Lige nu står mine i lys "rå" egefinér" og det ser godt ud - virkelig godt i min verden.

Ligeldes har jeg nu eksperimenteret lidt med deres lyd. og ikke overraskende for Dynaco/Scandyna-fans, så synes jeg også, at de alt i alt lyder rigtig godt. Jeg fortæller senere, hvad mine mere udspecificerede lytteindtryk er.

Her lige et par billeder, hvor jeg har fået dem placeret på et par efter min mening passende standere -
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » tors 13. jul 2017 13:29

Hackenberg skrev:Er der nogen der har en skitse over filteret i Scandyna(med ScanSpeak-enheder) A-25, A-25X og XL? Jeg kan ikke finde mine.


Hej Claus!

Jeg ved ikke, om dette er det korrekte filter for A-25 med Scanspeak-enheder, men jeg fandt dette på DIY-audio - diskanten kan jeg dog se er en Seas.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. jul 2017 22:35

Nå -for at komme lidt videre her i ScanDyna/Dynaco A-XX- tråden, så kan jeg fortælle, at højttalerne spiller udmærket, faktisk temmelig godt, men det var også dét, som jeg forventede efter tidligere lytninger ved bl.a. vintagehifi's årlige træf. God fylde - bassen rækker dybt og har en smule dominans ved cs. 60-80 Hz (står ca. 20 cm over gulvhøjde vinklet svagt bagover) - mellemtone pæn og diskant ikke dominerende, men den er der og det hele lyder egentlig ganske behageligt og ikke øretrættende. Skruer man op, så det får vinger, må jeg sige, at bassen træder i karakter som fast og dyb (på trods af lille magnet) Det skal dog siges, at den bagvedliggende forstærker, som lytningen er baseret på, er et Marantz 500 sluttrin på 40kg med indbygget jerngreb og styrke - så der kan måske også ligge en forklaring på den klippefaste bund.

Men....lykken er lunefuld og ved meget lav lydstyrke kunne jeg notere mig, at den ikke-udskiftede SEAS-bas havde en lille summende mislyd, som var tydeligst ved radioavis-stemmer. Med andre ord, så er jeg ikke i tvivl om, at svingspolen skrabede en smule på.

Nå - så må man jo igang med, hvad man kan gøre (faktisk et trick, som jeg har lært her på Vintagehifi.dk) - og jeg tænkte, at det nok var fordi den havde hængt i samme position i maaaange år og derfor var blevet en smule "hængeskæv". Så vendte jeg hele højttaleren rundt på samtlige mulige led'er - og kunne fastslå, at den stoppede med unoderne ved en bestemt position. Derefter vendte jeg bassen tilsvarende og placerede højttaleren normalt igen og borte var mislyden. :Thumpsup:

Stadig ingen, der med sikkerhed ved, hvordan B&O's lys-eg produkter var slutbehandlede tilbage i sin tid? Produkterne stod jo i forretningerne - ganske lyse og tækkelige. Jeg har prøvet et "gratis sted" på ScanDyna højttaleren med den grimme bund. Brugt dels hvid vaselinolie på ét sted og dels en lys voks et andet sted - begge dele bliver klart for mørkt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Hackenberg » fre 21. jul 2017 08:15

Jeg brugte en gang en lak der hed "På panel". Gjorde træet mindre følsomt for lys og fugt uden at kunne ses på overfladen.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » fre 21. jul 2017 10:37

Hackenberg skrev:Jeg brugte en gang en lak der hed "På panel". Gjorde træet mindre følsomt for lys og fugt uden at kunne ses på overfladen.

Hej Claus
Det lyder som god gammeldags interiørlak?
http://www.triptrapwoodcare.dk/shop/pro ... terioerlak
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » fre 21. jul 2017 22:22

Og dét bliver så netop enden på det med overfladebehandlingen. Jeg var hos en gl. farvehandler i dag og havde den ene højttaler med. Han var overbevist m ,at det er en helmat klar lak på vandbasis, der skal til. Han havde prøver på lys eg - som kunne anskueliggøre mit mål. Så jeg købte sgu en dåse af det. (mat parket-lak - glans 10). Når jeg får tid og ro til det - så kommer det på i bløde og elegante strøg. :p
Det understreger vel også, hvad flere har været inde på omkring lak i stedet for olier og voks. men det var vigtigt, at det var vandbaseret - idet det ikke træder ind i årerne på samme måde som olier - og hermed farver træet mørkere.

Nu får vi se, hvad slutresultatet bliver :-) [kryds]

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf CARS10 » lør 22. jul 2017 15:40

Hej Freddy.
Slutresultatet bliver at du vil få en stripet overflade, pga. vandig lak og pensel. Du skal i stedet bruge en glatrulle (mohair el. ligende). Påfør lakken og forslet så i samme retning for eksembel fra bund til top på hele fladen. Nu vil du have en overflade der minder om sprøjtelakeret.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. jul 2017 23:29

Tak CARS10!

Det vil jeg huske. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf CARS10 » søn 23. jul 2017 15:21

Det var så lidt, bare et godt råd fra en gammel maler. :p
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf KlausM » lør 27. jan 2018 22:02

Faldt over et par A25 i dag i på et lokalt loppemarked, de er uden regulering og terminaler, ledningerne kommer bare ud af kabinettet. Basserne er SEAS, kan jeg se, men er diskanten ikke også fra SEAS?? Enhederne er som sædvanligt limet fast, jeg har ikke prøvet at tage dem ud. I øvrigt flotte kabinetter i valnød (tror jeg).

ScanDynaA25_ny.jpg


Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM man 29. jan 2018 22:12, rettet i alt 2 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Mik112 » lør 27. jan 2018 23:49

Ligner en Seas H-087 1½" midrange Dome.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf KlausM » søn 28. jan 2018 11:33

Det må jo så være den sene SEAS version af A25, da de ikke har har regulering og terminaler, efter at der havde været både Phillips og Scanspeak enheder ind over.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster