Videoton D 93

Rosinen i pølseenden

Videoton D 93

Indlægaf Gottschalck » ons 4. sep 2013 23:06

Kunne ikke nære mig for lige at prøve disse Ungarnske knaldperler fra det herrens år 1976. Passer i ethvert større bibliotek vil jeg mene.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede




Der er ikke så meget af noget som helst, hverken top eller bund og lyden er nok en smagssag. Måske en ny kondensator til diskanten og en sub kunne gøre gavn. Kabinetterne er fremstillet af - tror jeg birkefiner.
Nogen der kender eller har hørt om Ungarnske Videoton? Måske Mikkel vores jerntæppe ekspert har en ide?

Hilsen Jesper
Senest rettet af Gottschalck lør 17. okt 2015 22:20, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Videoton D 93

Indlægaf his067 » tors 5. sep 2013 00:18

De lavede en højtaler som hed Minimax i begyndelsen af firserne. Den havde et godt ry herovre, selvom ingen betragtede den som High end http://www.whathifi.com/forum/hi-fi/videoton-minimax-forgot-how-good-they-were
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Videoton D 93

Indlægaf No1 » tors 5. sep 2013 17:39

Hej Jesper - til lykke med knaldperlerne !

Jeg kan desværre ikke bidrage med så meget info om dem andet end jeg da også har et par.
Ophængene på mine basser var imidlertid ældet i helt uhæmmet grad, så alle enheder røg
ud og ind røg et sæt fra et ældre B&O fjernsyn som jeg ikke lige husker typebetegnelsen på.

Jeg kan godt huske dem fra dengang - så dem i 70'erne i en lille radioforretning i Brogade i Køge.
Jeg synes de var en joke, og de var så vidt jeg husker forbløffende dyre - omkring 12-1500,-

Senere i livet måtte jeg bare eje et par, og fandt så dem her på et loppe for nogle år tilbage.

Hvordan har ophængene på dine basser klaret årene ?

78er anlæg - 01.jpg

Videoton D93 - 01.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Videoton D 93

Indlægaf Gottschalck » tors 5. sep 2013 21:38

Ophæng på basenheder er ok selv om de nok lige skal have lidt silikone. Jeg har ikke opdaget nogen fejl indtil videre.

Det er egentligt en lidt ejendommelig konstruktion. Det virker som om at der er lagt mange tanker og dyre materialer i højtalerne, men om nogen har lyttet til konstruktionen inden materialerne og de planøkonomiske tanker har taget over er ikke til at vide.

Dine er vist også det man kalder kraftigt modificeret og spiller sikkert bedre end de originale.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Videoton D 93

Indlægaf Gottschalck » lør 17. okt 2015 22:19

Opdatering.
Nu med friske billeder og frisk lytte erfaring.
Billederne forsvandt jo med den gamle hostserver så her kommer nye.
Højtalerne er genfundet under vores seng og tjekket igen. Uha da, de lød elendigt ved første lyt. Faktisk rigtig ad helvede til.
Så fik jeg den tossede ide at skille dem ad og fejlfinde på det fantastiske avancerede delefilter og skifte den enkelte ungarske kondensator (Remix c219 fra 1976) med en frisk ditto fra Frequence på 3,3 uf.
Samtidigt fik de 4 små basser en gang Lacrosse rubber conditioner.
Efter en times musik har lyden ændret sig fra en hård og anmasende lyd med en dårlig top til en væsentlig mere helstøbt og homogen minihøjtaler med - ta- da ... perspektiv. Før modifikationen var der dårligt forskel på stereo og mono.
Endnu en oplagt kandidat til minihøjtaler battle.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Videoton D 93

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 18. okt 2015 12:47

Det er utroligt så dårligt det lyder når ophæng på basser bliver stive. Det var da godt at du holdt ved dem, nu er de ikke bare sjove men ligefrem brugbare? Tillykke med resultatet!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 173 gæster