Quad esl 57 og 63

Rosinen i pølseenden

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf henhlars » tirs 25. nov 2014 00:53

[quote]Det må du lige forklare felsby, for det kan jeg ikke helt få til at hænge sammen med det jeg ser på mine beovox 5700 og det jeg har lært i fysik. Jeg vil jo have at når den ene membran bevæger sig ud ad opstår der undertryk i kammeret og derved suger den anden ind ad, men der er så noget jeg ikke ved endnu.

Mvh Niels/quote]

ABR hos B&O var den passive enhed vægtmæssigt afstemt, så den svingede i fase :OLO: i det ønskede frekvensområde.
Hilsen Henrik
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 09 apr 2012
Lokalitet: 2990 Nivå

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf his067 » ons 14. feb 2018 20:51

Jeg har siddet og søgt på "ESL63" og "Quad" og det har fået mig til at undre mig: Kan det virkeligt passe at jeg er den eneste her inde der lytter til Quad ESL63?

Jeg spørger især fordi jeg er blevet mægtigt misundelig på på min gamle kammerat og gode ven bent.larsen, for hvem jeg købte et sæt Gradient SW63 subwoofere i foråret, som jeg leverede til DK bag i SAABen: DS2 (=Dear Son #2) skulle inspicere Ry Højskole før han besluttede sig for lige netop den højskole til et "gap year" i DK om to år. Godt nok viste det sig at Peerless enhederne var rådnede i ophænget, men Hackenberg re-foamede dem til UG med kryds og slange og da jeg var ovre i KBH i forbindelse med familiebesøg i DK og Konference-planlægning i Bologna hørte jeg dem med en Electrocompaniet AW65 og Bents Beard M1000 monoblokke. Jeg har aldrig hørt noget der lød så naturligt og imponerende, hvad enten vi brugte en Kenwood L1000D som CD-drev igennem en Benchmark 2-DAC eller hans Mørch GS6a med Mørch ICA200/T20/Beard CA35.

Derfor har jeg lige spenderet en (relativt lille) del af arven efter min mor, som døde i Julen efter et godt og aktivt liv i den høje alder af 96 år (hun ville have fejret sin syvoghalvfemsindstyvende fødselsdag idag!), på et renoveret sæt SW63! Jeg har tænkt, at de skal køre sammen med min Radford STA25/VI (til Quad ESL63) og Kenwood L1000M (til SW63). Min mor ville sikkert ikke syntes om, at jeg har "spildt mine penge på det pjat", men hun var stok-døv i de sidste mange decennier af sit liv, og jeg synes, at det er den bedste bedste måde, at mindes den del af hendes liv som var fuld af musik (hun var en god, måske ovenikøbet fremragende koloratur-sopran, og min far var en --måske endnu bedre--pianist og bariton. Til deres bryllup lige efter krigen sang de "Bess you is my Woman Now" fra Porgy og Bess, men da de blev skilt treogtyve år senere, var det mange år siden de sidst havde lavet musik sammen).

Foreløbigt bliver SW63/ESL63 sættet ude i mit bibliotek, men en dag kommer det nok herind i huset hvor hoved-anlægget står.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf hificlassic » ons 14. feb 2018 21:05

Arnborg har også ESL63 og Gradient subs
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf hmt » ons 14. feb 2018 21:11

Spændende tråd. Nogen der har hørt One Thing Audios renoverede 57 og 63'ere? Internettes afgrundsdybe (u-) visdom siger at 57'erne skulle lyde lidt mere slankt i mellemtone/ top end de originale, da de bruger et andet materiale?

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf Helikon » ons 14. feb 2018 22:34

hmt skrev:Spændende tråd. Nogen der har hørt One Thing Audios renoverede 57 og 63'ere? Internettes afgrundsdybe (u-) visdom siger at 57'erne skulle lyde lidt mere slankt i mellemtone/ top end de originale, da de bruger et andet materiale?

Hilsen
Henrik



Det er der givetvis ikke rigtig nogen der kan sige noget endegyldigt om idet de yngste 57'ere er 33 år gamle.
Personligt har jeg svært ved at forestille mig at et sæt over 33 år gamle ESL 57'ere, med en formentlig udokumenteret livsbane, der måles op mod et sæt nyrenoverede af slagsen, kan give en reel baggrund for at komme med ovenstående udsagn.

Hvis der skal siges noget mere holdbart, må der mange målinger til på mange forskellige sæt. Det er et meget stort arbejde at indsamle så meget data, at det kan på påvise at det rent faktisk forholder sig sådan (eller at det ikke gør).
Jeg tror ikke på der er nogen af dem på de mange sites (også seriøse) på det store internet, der har gjort sig den umage (har haft mulighed for) at foretage sig et så stort arbejde som det er med at indsamle så mange reproducerbare datasæt til at det kan bakke op om deres udsagn, altså påvise en evidens.
Der er heller ikke garanti for at nogen af de mellem 33 og 61 år gamle esl 57'ere, det er et produktionsspænd på 28 år, nogensinde har lydt ens fra start af.

Personligt hælder jeg mest til at afvigelsen i reel forskel ligger i afdelingen for små småting, om ikke snarere i afdelingen for subjektiv psykoakustik og vigende hukommelse, der hvor også retningen på modstande, skud i tågen og glade barndomsminder hører.
IMHO
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf sorenb » tors 15. feb 2018 16:24

Helikon skrev:
hmt skrev:Spændende tråd. Nogen der har hørt One Thing Audios renoverede 57 og 63'ere? Internettes afgrundsdybe (u-) visdom siger at 57'erne skulle lyde lidt mere slankt i mellemtone/ top end de originale, da de bruger et andet materiale?

Hilsen
Henrik


...

Personligt hælder jeg mest til at afvigelsen i reel forskel ligger i afdelingen for små småting, om ikke snarere i afdelingen for subjektiv psykoakustik og vigende hukommelse, der hvor også retningen på modstande, skud i tågen og glade barndomsminder hører.
IMHO

@helikon helt enig, men @hmt har dog fat i noget: de første 57'ere havde støbte og relativt tykke stators, de senere derimod, var tyndere og lavet af perforeret glasfiber-materiake - forskel i tykkelsen/stivhed af statorene vil påvirke de akustiske egenskaber.
Dertil kommer at 57'erne er ret ineffektive, og har en meget reaktiv og lav(i toppen) impedans, hvilket vanskeliggøre betingelserne for den forstærker der benyttes. Den meget uliniære impedanse vil, afhængigt af forstærkerens formåen, omsættes til forøget forvrængning.
Altsammen bidrage det til "det bedste jeg nogensinde har hørt"; uagtet det besnærende i at have fået sig et mål, er det nok værd at bemærke, at "det bedste jeg nogensinde har hørt" kommer i alverdens variationer.

En bekendt i det københavnske, der samler originale jazz-plader, havde, for år tilbage, på samme vis læst sig til, at en 124'er med RS-212 og mono SPU var "det bedste jeg nogensinde har hørt". Det hele blev møjsommeligt erhvervet, smil til op over begge øre, eksalteret af begejstring over, at gen-høre de originale mono jazzplader som "det bedste jeg nogensinde har hørt". Stemningen blev kun yderligere højnet af hjælpe fra et glas druer, der i fordums tid bedrev det meste af dagen med at slikke sol i nærheden af Alperne med udsigt over middelhavet.
I baggrunden stod hans forrige "det bedste jeg nogensinde har hørt": Delphi IV/SME V/Candenza Black nu og samlede støv.
Der gik dog ikke længe inden alle unoderne begyndte at trænge sig på, og der blev igen læst og søgt. højt som lavt, i nær og fjern. Mange kloge hoveder blev konsulteret: jamen, det er kun den 'originale' mono SPU der duer! og kun på en RMG-309! (begrundelserne herfor fortaber sig i tågerne, man var vist mest af anekdotisk karakter - fakta og redelighed er så tørt, fylder så lidt, og det er svært sådan rigtigt at give sit personlige præg herpå).
Nuvel, de manglende elementer i "det bedste jeg nogensinde har hørt" blev erhvervet, monteret, og minsandte om ikke det var lyden af den hellige gral: smil til op over begge ører, eksalteret af begejstring etc etc

Hov, hvem er det der banker? joe...det er såmænd lige det, du mangler! ...endnu engang var det som om "det bedste jeg nogensinde har hørt" var blevet lidt anæmisk; som om noget af magi'en bare manglede, for flygtig er den, magien, og det gælder om, at fange den i flugten.
Så tæt på det guddommelige, og lige ved og næsten. Igen blev der læst og søgt, og konsulteret nye kloge hoveder, dersom de synes rigeligt repræsenteret, og altid udstyret med en farverig buket af vidtløftige blomster, der generøst og beredvilligt uddeles af; den der 124'ere, er den nu behørigt renoveret? blev der spurgt? Det er altså uhyre vigtigt at gummidupperne er friske, og lejet smurt med nakkefedt fra en sjælden art bjerggeder, der husere i den sydvestlige del af Andesbjergne og gerne blandt op med en anelse koldpresset oliven olie fra Lombardiet et sted...nedstirret og intimideret blev den, der blot forestillede sig anvendelse at symaskineolie endsige gummi af mere jævn oprindelse, så det var der selvsagt ingen der turde.

For en gennemgående renovation rejste 124'eren afsted til det vestjydske - helt derover, hvor verden er i sort/hvid, stereo bliver hørt i mono, og skat er hende man engang var kær, og nu synes lige så fjern som den magi man stræber efter.
Den kom tilbage, 124'eren , strålende i fordums glorie. Den duftede nærmest af Schweiz, og fik en til at føle sig tysk og mægtig grundig; den havde strammet sig an kunne man se. Strunk, stolt og fuld af virkelyst så den ud.

Nu var den der! den hårfine balance havde indtruffet sig ...men, men ak ve, hverdagen trængte sig på, og den 'glemte' Delphi blev sjældent taget i brug - og kun til plader senere end microgroove/stereo forstås, for det var jo ikke "det bedste jeg nogensinde har hørt" mere; Sjældent blev dog til ofte; og idag, er det hele væk; 124'ere med tilhørende Ortofon entourage er rejst videre til en anden søgende sjæl, der nu, pekuniært lettet, besidder "det bedste jeg nogensinde har hørt", og I muremester villaens kælder, på den stille villavej i en forstad til det Københavnske, er 124'eren og entourage nu helt glemt, Delphi´en snurrer stadig, og "det bedste jeg nogensinde har hørt" handler nu om en DAC ...

Historien er egentlig meget længere, og involverer hele to 124'ere, og en hel del SPU'er, nye som originale, restaureret/renoveret og puslet om blev det hele, og han var mægtigt optaget herom ganske længe, ligefrem opslugt vil mindre forstående sjæle måske mene.
Den anden 124'ere blev overleveret i bedste Le Carre-stil, en sen aften time, i mørket på en forladt villa vej, hvor en svensk personage indfandt sig i en polsk indregistreret Mercedes, og insiterede på afregning i dollars.

Der var øjeblikke, hvor det hele var perfekt. Og det har jo den fordel, at det er fuldkomment, og ulempe, at man ikke rigtigt kan gøre mere. Som tallet 0, ingenting, det er svært, for ikke at sige umuligt at forbedre tallet 0, der i sig selv synes ret fredeligt, men i nogen sammenhænge opsluger alt det kommer i nærheden af, og i andre sammenhænge ikke forandre noget som helst. Det fuldkomne kan være farligt, så man skal passe på, hvis man kommer i nærheden af det, for tallet 0 forstår, at fremstå betydeligt, selvom det i sig selv er ingenting.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster