Quad esl 57 og 63

Rosinen i pølseenden

Quad esl 57 og 63

Indlægaf luc » fre 13. sep 2013 09:46

overvejer lidt et par 57, men har en del spørgsmål:

læser en del på nettet at de er svære at drive, brænder let af, dyre at reparere go igrunden ikke lyder så meget hifi.
men at 63 skulle være lidt "enklere" at have med at gøre.

er der nogen med erfaring der kunne spille lidt ind? ville være super med lokal input.
mange tak

hilsen luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf Tube mania » fre 13. sep 2013 10:02

Jeg har repareret mange ELS63 som består af 4 elementer hver...de er ret trælse at skifte og ikke mindst dyre. Jeg mener jeg gav 1300kr netto pr styk engang i forrige århundrede...óm de kan fås idag og til hvad pris ved jeg ingenting om. Jeg synes de spiller ganske vidunderligt...med en kraftig rørforstærker. Drift sikkerheden gør dog at jeg aldrig selv vil have dem...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf his067 » fre 13. sep 2013 19:18

Jeg har aldrig haft problemer med mine ESL 63...og jeg har fjernet beskyttelsesfolien fra dem. Min ven Bent (Hej Bent) har haft et par i over tredive år uden problemer. Mange folk mener at de er upålidelige, men min erfaring er at det er beskyttelses folien som laver problemer: den strækker sig (i modsætning til selve membranen. samtidig har den dobbeltklæbende tape en tendens til at hærde og dermed give slip på folien: hvor den er gået fri kommer støv ind i store mængder over et lille areal og støvet knitrer så imens det afbrændes af højspændingen. Mange tror at det er det samme som det problem som forårsages af en nedbrydning af membran coatingen.

Som sagt: min erfaring er at de er utroligt pålidelige. Og de lyder himmelsk med Radford MA50
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf mojn » tirs 22. apr 2014 23:16

Hej

Jeg har fået anskaffet mig et par ELS-63 .
Er der nogen der ved hvem der kan reparere disse stater idag ?
Støvfolien er faldet sammen og jeg tænker på membranen senere ...

På forhånd tak ;-)
mojn
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29 jun 2012
Geografisk sted: Danmark
Lokalitet: Aabenraa

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf his067 » ons 23. apr 2014 08:41

mojn skrev:Hej

Jeg har fået anskaffet mig et par ELS-63 .
Er der nogen der ved hvem der kan reparere disse stater idag ?
Støvfolien er faldet sammen og jeg tænker på membranen senere ...

På forhånd tak ;-)


Riv støvfolien af (jeg brugte mine i tre år uden før konen 'bad' om nogle mindre højtalere....). jeg havde en strømspareskinne som blev tændt og slukket af min forstærker til at slukke for højspændingen så membranerne ikke suger støv til sig. Brugt på den måde finkede det fint og uden problemer (jeg fjernede også metalgitteret for og bag, men havde altid frontstoffet på). De lyder MEGET bedre på den måde. Jeg er temmelig sikker på at du vil spilde dine penge på nye membraner.

QUAD reparerer stadig 'staterne og det gør QUAD Musikwiedergabe i Tyskland også. Der er mange websites der er meget hjælpsomme vedr. reperation. Prøv at google. Sidney Sheldon's site i amerika er særligt godt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf mcs_5 » tors 24. apr 2014 01:58

his067 skrev:Sidney Sheldon's site i amerika er særligt godt.

Er det Sheldon D. Stokes du mener?

http://www.quadesl.com/index.html

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf his067 » tors 24. apr 2014 08:48

mcs_5 skrev:
his067 skrev:Sidney Sheldon's site i amerika er særligt godt.

Er det Sheldon D. Stokes du mener?

http://www.quadesl.com/index.html

Mikkel

Ja, ups....jeg er vist ved at blive gammel.

Jeg har en PDF fil af servicemanualen, hvis den er til nytte for nogen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf Helikon » tors 24. apr 2014 11:57

Der er også denne meget informative side http://www.quadesl.org/ den er absolut værd at kigge på hvis man er til Quad esl'er, han sælger også dele til diy reparationer.
Der er også en på ebay der sælger 6um mylar folie.

Der står flere sæt esl 57 i min kælder, men det er nu ved at være længe siden de har været sat til, men de spiller absolut godt og hvis de er i ordentlig stand er der også bas - selvfølgelig ikke i PA niveau...og hvis man skal holde et skrald af en fest er det heller ikke den vogn der skal spændes efter hesten.
Men stemmer, blues, jazz, kor, klassisk osv. evt. med en Leak stereo 20 foran ... det er creme-de-la-creme, ikke neutralt! men for dælen det spiller musik!
Nåh ja for resten, de har et ret lille sweet-spot så opmærkning på gulvet hjælper en del når den rigtige placering er fundet. Det er de færreste der vil have sådan et par skrumler stående optimalt hele tiden.
jeg har i øvrigt også et sæt 63 til at stå der venter på rep. af et panel, en statorplade (print) har løsnet sig så det rasler lidt. Den lim der er brugt hæfter ikke tilstrækkeligt og det er selvfølgelig et problem der har været kendt siden de kom på markedet. Quad er jo ærke-engelsk, så for at være tro mod engelsk tradition; har man så gjort noget ved det :roll:
Personligt synes jeg 57'eren spiller lidt mere klart end 63'eren, men det er i småtingsafdelingen for smag og behag.

Hvis man ikke sætter mere en d 15-20 watt foran 57'eren, skulle der teoretisk ikke kunne genereres spændingssving nok til "tilstrækkeligt" membranudsving til man kan brænde den af (overslag eller arcing). Der findes også en del sikring-mod-afbrænding-kredsløb i handlen til dem (ebay) så man undgår dyre reparationer af paneler

Mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf his067 » tors 24. apr 2014 13:10

Jeg brugte mine ESL63 med en Audiovector M3 signature sub. Da den er med slavebas i 'bagpladen', virker den meget som en dipol og integrer mægtigt godt med ESL63 (og forøvrigt også med min Acoustic Energy). Afgrundsdyb, klar bas: lige hvad der er brug for til Jaco Pastorius eller Marcus Miller (for slet ikke at tale om Synth-bas på Stevie Wonder eller Michael Jackson plader).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf felsby » søn 4. maj 2014 00:37

OT: en bagudvendt slave gør ikke en HT til en dipol. De to enheder bevæger sig i fase, dvs. udad samtidigt. Så ingen dipol over afskæringsfrekvensen.
Oh, tænk at bo i det rigtige whiskybælte...lucky you!
felsby
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf his067 » søn 4. maj 2014 15:28

Det rigtige Whiskybælte er et godt sted at bo, Afgjort!

Audiovector M3Sig har en passiv bas enhed, det som B&O i sin tid kaldte en Auxiliary Bass Radiator (ABR). Så når den 'aktive' enhed går fremad 'suger' den også ABRen fremad: det var det jeg mente med 'dipol'
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf felsby » søn 4. maj 2014 21:12

nu er det lidt OT men en ABR er en slavebas, der optræder som en basrefleksport, bare med større masse. Inden for slavens arbejdsområde bevæger enhederne sig i fase, dvs. udad samtidigt. en boks som du beskriver ville intet sige under 100hz :-)
felsby
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf mcs_5 » søn 4. maj 2014 23:09

felsby skrev:en boks som du beskriver ville intet sige under 100hz :-)

Med mindre den var ret stor ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf Helikon » søn 4. maj 2014 23:50

Det må du lige forklare felsby, for det kan jeg ikke helt få til at hænge sammen med det jeg ser på mine beovox 5700 og det jeg har lært i fysik. Jeg vil jo have at når den ene membran bevæger sig ud ad opstår der undertryk i kammeret og derved suger den anden ind ad, men der er så noget jeg ikke ved endnu.

Mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Quad esl 57 og 63

Indlægaf mojn » man 24. nov 2014 23:39

Hej

Så er jeg tilbage efter længere tids fravær .....
Har været så uheldig at have købt et sæt Quad ELS-63 i sommeren .
Købte dem i Hamborg .
Var selvfølgelig nede og lytte på dem , umiddelbart lød de som de skulle ....
Men opdagede da jeg kom hjem der var fusket ved dem .
Der skal nye membraner på begge 2 , det er mk3 udgaven .
Har læst mig frem til hvordan at skifte folier , men har ikke kunne finde en sikker måde at kontrolere opspændingen af folien.
Nogen skriver der skal være et træk på 2 kg mens andre skriver 2,5 kg .
Er der nogen herinde der har erfaring hvordan dette skal gøres ???

På forhånd tak for gode råd ....
mojn
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29 jun 2012
Geografisk sted: Danmark
Lokalitet: Aabenraa

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster