Onken Focal

Rosinen i pølseenden

Onken Focal

Indlægaf 3ode » fre 4. okt 2013 13:41

Har fundet et par Onken Focal til salg MEN.............
Hvem kan hjælpe med info. Konen noget skeptisk da hun så billed så:
Hvor store er de (fysiske mål)?
Info til mig :p :
tekniske info som imp , følsomhed, røregnet ? Lyder de godt (subjektivt, naturligvis)

og hvem har erfaring med renovering af typen og kan det betale sig overhovedet ?


Ordentlig mundfuld, men håber på hjælp alligevel.

PS. chassis til mit project MQ36 PSU er nu på vej "forhåbentligt"

MVH 3ode
3ode
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 aug 2013
Lokalitet: Haderslev

Re: Onken Focal

Indlægaf ferr31 » fre 4. okt 2013 15:19

Se her https://sites.google.com/site/vintageau ... oejttalere

imp 8 0hm, drifteffekt 1 watt, vedr. belastning 100 watt mål 90 x 115 x 40 cm vægt 35 kg.

Mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Onken Focal

Indlægaf Highmass » fre 4. okt 2013 20:44

Jeg spillede på Onken Focal i en 7-8 år, indtil jeg for et par år siden skiftede til et system med et halvstort reflekskabinet (275 Liter) med horn til mellemtone og diskant. Med den rigtige forstærker er Onken Focal ekstremt dynamiske. Men den rigtige forstærker skal være i stand til at håndtere direkte ondskabsfulde belastninger rimeligt godt. Det meste af tiden brugte jeg min Hiraga, som først var en 20W, men sidst i perioden blev modificeret til 30W. det var en kombination jeg var meget glad for, og den er efter min mening meget svær at slå i den prisklasse. Jeg brugte også i en periode en Lectron JH50 (EL34 i pp kobling) med rigtigt godt reslultat. En lånt kineser (Audioromy) med 805A sendetrioder fungerede også rigtigt udemærket, hvorimod en Sun Audio med R120 trioder var direkte ringe på dem. Af de nævnte forstærkere var Sun Audio forstærkeren helt klart også den som måtte forventes at have sværest ved at klare ondskabsfulde belastninger. Ifølge testen af Onken Focal i HiFi & Elektronik er Onken Focal en ualmindeligt ubehagelig belastning for forstærkeren. Eftersom OTL forstærkere ikke just er kendt for at være glade for lave impedanser (Og da slet ikke med grimme fasedrej), er jeg bange for at Luxman Mq36 er ualmindeligt dårligt egnet til lige netop den højttaler. Så jeg vil sige, at det er en rigtig god højttaler, men det er ikke lige det du har brug for til din nye forstærker. Hvis det skal være rør, så vil jeg sige at en rimeligt kraftig pp vil være det rigtige valg, eller hvis det skal være SET, så skal det være noget med sendetrioder. Jeg kørte også på et tidspunkt med 300B i pp, og det var heller ikke den store succes, så SET med 300B, eller mere effektsvage rør tror jeg ikke vil være et godt valg. OTL er efter min opfattelse sådan ca. det dårligste valg du kan træffe til den HT.
Hvis det er max vellyd pr. krone du går efter, så er en velbygget hjemmelavet Hiraga efter min mening det rigtige valg, og det er en kombination som er meget svær at slå i sin prisklasse, hvis det er dynamik og gennemsigtighed du gerne vil have. Denne kombination har mange af de kvaliteter et stort hornsystem har, men til en langt mere human pris (Og i en temmelig meget mere indretningsvenlig størrelse).
Du skal være opmærksom på at mellemtonen så vidt jeg husker har en lidt usædvanlig størrelse (6,5 tommer hvis jeg husker rigtigt), så det kan muligvis være svært at skaffe nye kantophæng til den. Og med en følsomhed som er så høj, så vil det blive svært at skifte til en anden enhed. Du skal også være opmærksom på at diskanten har et kantophæng i latex. Jeg vil derfor råde dig til at sikre dig, at kantophæng er sunde på både mellemtone og diskant, eller alternativt at du enten kan skaffe nye ophæng (Hvis du selv kan skifte dem), eller at du kan finde nogen som kan renovere enhederne (Hvlket jeg tror bliver svært). Bassen har kantophæng i gummi, så den burde der ikke være problemer med.
Lyden fra disse højttalere er IKKE gennemsnitlig, nogle afskyr dem, og andre (Jeg selv eksempelvis) kan rigtig godt lide den. Jeg vil derfor råde dig til at finde et fungerende sæt, som du kan lytte til, før du beslutter dig. Og hvis du insisterer på at bruge en Mq36 på dem, så synes jeg helt bestemt at du skal få lavet din forstærker færdig før du køber Onken Focal, for sådan en forstærker bør absolut prøves på højttalerne inden du beslutter dig.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Onken Focal

Indlægaf Dan63 » fre 4. okt 2013 22:33

Hej.

Jeg har også haft et sæt Onken Focal og de er udstyret med enten 5½ tommer eller lidt større mellemtone.
Jeg husker dem som meget upfront i deres lyd, gode til liveoptagelser.
Hvor vidt de egner sig til rør, skal jeg ikke kunne sige noget om, da jeg brugte bl.a. en Luxman l560 på dem.
Jeg gik af med dem, da de var upraktiske for mig, som blind, at have.
Så hvis du vælger at anskaffe dig et sæt bør du overveje en mere stabil "fod" til "ægget", end bare at lade det stå løst ovenpå baskabinettet. :)

Mvh. Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Onken Focal

Indlægaf Helikon » lør 21. dec 2013 14:43

Hej

Jeg havde et par for flere år siden, de blev købt i Kås (Nordjylland) kabinetterne var bygget af en snedker, meget fine i lys finer og også topkassen var i fineret træ. jeg synes de spillede rigtig godt.
Der var koblet en Audioanalyse B90 med en hjemmedyrket Cabre AS41 og senere en norsk Audio 60 på, hvor sidstnævnte spillede klart bedst
jeg solgte dem da skumkanten på den inverterede diskant dome viste tegn på ældning/smuldring, så det skal man være meget opmærksom hvis man finder et sæt i dag.

Mvh
Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Onken Focal

Indlægaf Dan63 » lør 21. dec 2013 18:41

Hej.

3ode anskaffede du dig så et sæt Onken Focal?:)
Noget andet,det undrer mig lidt at du Helikon skriver at der var skumkant på diskanten, jeg husker det som stof af en art.
En anden lille detalje med de diskanter, der var i mine, var at ledningerne til svingspolen var ført ud på fronten af enheden og gik i en bue der, så man skulle være forsigtig, at man ikke knækker dem. Der var faktisk en der hjalp mig med at samle dem, som kom til at knække en af dem. Det var noget bøvleri at de sad sådan, jeg har set at senere udgaver af enheden har skjulte ledninger.
Lidt pudsigt at der var et fineret træ topkabinet. Men selvfølgelig er man jo ikke tvangsindlagt til at benytte de "æg", som jeg fik med i byggesættet dengang.:)
Og som jeg kunne forstå på dit indlæg Helikon var det et færdigsamlet sæt du havde.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster