Beovox 3000

Rosinen i pølseenden

Beovox 3000

Indlægaf Dan63 » man 19. maj 2014 17:09

Hej.

Jeg har set et sæt Beovox 3000 i en genbrugs, som er prissat til kr. 595, jeg synes det virker dyrt eller er det mig der er forkert på den?

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beovox 3000

Indlægaf larsne » man 19. maj 2014 18:26

Det bør ikke være noget problem at finde dem billigere på f.eks. dba.dk.
Om det er for dyrt vil vise sig, hvis de sælger så er det jo ikke for dyrt....

Jeg har selv rystet på hovedet over mine lokale genbrugsbutikkers prissætning på f.eks. b&o produkter, men ofte er de forsvundet fra hylderne ved næste besøg, så det er åbenbart mig som er forkert på den. Jeg tror der sker det at der kommer et publikum i de butikker på 60+ som kan huske de gamle produkter fra en tid hvor b&o virkelig var kendt for kvalitet og eksklusivitet, i det tilfælde virker 800 kr. for en pladespiller åbenbart ikke afskrækkende.
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Beovox 3000

Indlægaf Captain Phoenix » man 19. maj 2014 19:13

Jeg har købt et sæt Beovox 3000 en god del billigere af en anden bruger her på sitet, så de fås altså for mindre end 595,-

På den anden side, vil jeg sige, at der er god valuta for pengene, hvis de er i pæn stand:
Ingen skumkanter, der skal skiftes (mindst 200,- selv hvis man gør det selv og meget mere hvis nogle skal gøre det for penge) og flot palisander-finer af den gode kvalitet, der kan slibes/pudses op igen, så den står super flot (palisander er ikke til at købe for menneskepenge i dag). Det eneste man sikkert skal ofre er kondensatorer til delefilteret - det hjælper altid meget på lyden fra de gamle Beovox'er og koster ikke nogen formue.
Lyden er meget fornuftig - gode SEAS-enheder (idet jeg går ud fra at der er 2-vejs-udgaven med 2" dome-tweeter) - navnlig hvis man kan have sin lytte-position i den lidt smalle "sweet spot".
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beovox 3000

Indlægaf kbekke » man 19. maj 2014 22:56

Hvis man for et øjeblik parkerer ønsket om at gøre "en god handel" sammen med bekymringen over, hvad andre engang har købt noget måske tilsvarende for:

Og istedet ser på (undskyld Dan) hvad man reelt får af højtalere for pengene. Så synes jeg personligt at 600,- er et yderst rimeligt beløb for et sæt af de originale Beovox 3000 (type 6238) eller for den sags skyld den mindre efterfølger (type 6220).

Der er i begge tilfælde tale om et stykke udsøgt møbelhåndværk, som man i dag næppe kan erhverve for firecifrede beløb. Især type 6238 har en byggekvalitet, der ikke står tilbage for meget af det, jeg ellers kender fra perioden. Som en bonus kan de også spille musik! Ikke himmelhøjt, dybt eller efter moderne "audiofil" standard. Men jazz og anden "rigtig" musik dvs. ordentligt optaget og gengivet med det rigtige udstyr, lyder i mine ører endog rigtigt fint.

Dødsmetal- og decibel freaks kan dog med fordel springe disse modeller over.

Jeg har haft begge typer og bemærkede især to ting, rent lydmæssigt:

Begge modeller er trykkammer-højtalere og bassen gengives derfor anderledes end hvis man er vant til portede konstruktioner. I første omgang "manglede" jeg bas. Men over tid fik jeg derimod den oplevelse, at det der manglede måske ikke så meget var "bas", som alt det bulder, jeg var vant til at få tilført musikken. Som en kombination af at mine basrefleks-højtaler boostede bassen i bestemte områder OG et uheldigt samspil med akustikken i mit "lytterum". Jeg endte faktisk med at konkludere, at basgengivelsen fra begge Beovox 3000 var ganske tilfredsstillende og i virkeligheden nok også mere naturtro end så meget andet, jeg havde haft til at spille hos lige netop mig.

Den anden ting er som nævnt af Kaptajnen og andre steder det begrænsede lyttevindue. Diskantgengivelsen off-axis er ikke noget at skrive hjem om og man skal ikke bevæge sig ret meget udenfor sweetspot, førend lyden ændrer sig markant. Det er der taget højde for allerede ved konstruktionen, da begge modeller er beregnet til at blive anvendt sammen med de separate "cube"-diskanter Beovox 2500 (6211). Man har ikke "hørt" Beovox 3000, som de skal lyde, hvis man ikke har hørt dem som det samlede system, de er beregnet til at være. Det er så til gengæld på alle måder en HELT anden lyd, man så bliver præsenteret for. Kan jeg godt garantere.

Det sidste punkt er så netop svagheden og måske årsagen til at Beovox 3000 ikke er noget særligt værd i manges øjne (og ører): Nemlig det at man for at få det optimale ud af dem, skal have fat i et par af de sjældne og IKKE billige Beovox 2500.

Men jeg vil stadig mene, at 600,- er en god pris for et sæt Beovox 3000. Forudsat naturligvis at de er i god stand og at man ka' lide det, man hører. Under alle omstændigheder er det rigtigt trist, at Dan ikke kan nyde dem rent visuelt også. Jeg synes faktisk at et sæt nyolierede Beovox 3000 i perfekt finer og med intakte fronter er blandt de flotteste højtalere, der findes. Overhovedet.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Beovox 3000

Indlægaf B&O Vintage » man 19. maj 2014 23:14

larsne skrev:Det bør ikke være noget problem at finde dem billigere på f.eks. dba.dk.
Om det er for dyrt vil vise sig, hvis de sælger så er det jo ikke for dyrt....

Jeg har selv rystet på hovedet over mine lokale genbrugsbutikkers prissætning på f.eks. b&o produkter, men ofte er de forsvundet fra hylderne ved næste besøg, så det er åbenbart mig som er forkert på den. Jeg tror der sker det at der kommer et publikum i de butikker på 60+ som kan huske de gamle produkter fra en tid hvor b&o virkelig var kendt for kvalitet og eksklusivitet, i det tilfælde virker 800 kr. for en pladespiller åbenbart ikke afskrækkende.


ja det er hårrejsende een gang imellem, jeg fandt en meget bedaget og nikotin indsmurt Beomaster 1000 med elfenbens farvede tangenter. 800.-. Jeg foreslog 100.- og gik derfra for 100.-. Genbrugsbutik. Men ellers synes jeg , at de steder som jeg trafikerer er meget rimelige tilmed uforskammet billige.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Beovox 3000

Indlægaf spuncut » tirs 20. maj 2014 11:06

Hej Dan
Der er et sæt i Kalundborg til 400,- :
http://www.dba.dk/hoejttaler-bang-olufs ... 006769213/
..men der er mange der synes at de skal ha' 1500,- for dem.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Beovox 3000

Indlægaf Dan63 » ons 21. maj 2014 15:18

Hej igen.

Tak for svarene!:)
Jeg syntes jeg lige ville vende det med jer "gutter" herinde før jeg besluttede noget.:)
Jeg formoder i øvrigt at det er den store udgave, da jeg fik forklaret at der var regulering for både mellemtone og diskant bagpå.
Nu vil jeg lige gå og "tygge" lidt på det og så ser jeg om jeg kan skrabe lidt penge sammen et eller andet sted til dem.:)
Det kunne jo også ske at prisen faldt, det er sket før i den genbrugs.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beovox 3000

Indlægaf kbekke » ons 21. maj 2014 21:47

Dan63 skrev:Hej igen.

Tak for svarene!:)
Jeg syntes jeg lige ville vende det med jer "gutter" herinde før jeg besluttede noget.:)
Jeg formoder i øvrigt at det er den store udgave, da jeg fik forklaret at der var regulering for både mellemtone og diskant bagpå.
Nu vil jeg lige gå og "tygge" lidt på det og så ser jeg om jeg kan skrabe lidt penge sammen et eller andet sted til dem.:)
Det kunne jo også ske at prisen faldt, det er sket før i den genbrugs.:)

Mvh Dan


Jep. Hvis der er reguleringer bagpå, så er det den "store" model (type 6238). Som jo så i virkeligheden er den "lille" model i forhold til Beolab 5000-systemet, som den blev udviklet til. Beovox 5000 var den "rigtige" og 3000'eren var vist kun beregnet som "baghøjtaler" i den sammenhæng :shock: Eller hvis man var virkeligt ekstravagant, købte man tre og brugte den sidste som "centerhøjtaler". Det havde man nemlig også i 1967! Hvis man altså havde Bang & Olufsen.

Selvom man ikke kan se den, får man et fint indtryk af kvaliteten af Beovox 3000 ved bare at prøve at løfte på den.

Men pas på ryggen!

Som altid med højtalere, så skal man jo helst høre dem i den sammenhæng, hvor de skal spille for at afgøre om de "er noget" eller ej. Og det er jo selvfølgelig svært, når man handler "genbrugs".
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Beovox 3000

Indlægaf Dan63 » tors 22. maj 2014 13:33

Hej Kbekke.

Nu skrev du at du har haft et sådan sæt, så kom jeg til at tænke på hvilke enheder er der egentlig i dem?
Jeg har haft et sæt B&O for nogle år siden med en 8 " bas nederst og en vandret monteret oval mellemtone for oven og en 2 " diskant i midten, mener jeg det var. De havde også bøsning til et ekstra diskantmodul.
Jeg må blankt indrømme at jeg simpelthen ikke kan huske hvad det var for nogen.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beovox 3000

Indlægaf kbekke » tors 22. maj 2014 21:37

Dan63 skrev:Hej Kbekke.

Nu skrev du at du har haft et sådan sæt, så kom jeg til at tænke på hvilke enheder er der egentlig i dem?
Jeg har haft et sæt B&O for nogle år siden med en 8 " bas nederst og en vandret monteret oval mellemtone for oven og en 2 " diskant i midten, mener jeg det var. De havde også bøsning til et ekstra diskantmodul.
Jeg må blankt indrømme at jeg simpelthen ikke kan huske hvad det var for nogen.:)

Mvh Dan


Type 6220 er som Kaptajnen nævner bestykket med SEAS. 2" diskanten, som blev anvendt i mange andre konstruktioner og 10" bas. Jeg tror de kan holde næsten evigt, hvis der bliver passet på dem.

Jeg synes også, at jeg har set billeder af en "Beovox 3000" med oval mellemtone, som måske er den, du nævner. Men om det er "MK 1'eren" (type 6238) eller "MK 2'eren" (type 6220). -Det kan jeg altså ikke huske.

Den eneste type Type 6238, som jeg kender fra virkeligheden, er versionen med 10" bas, en (rund) mellemtone og to (Philips?) cone-diskanter og som er den, jeg tror er den mest "oprindelige".

Bassen kender jeg ikke fabrikatet på, men den har lærredsophæng og hesteskomagnet og på de to sæt, jeg har haft fingrene i, var ophængene intakte og viste ingen på ældning eller fejl overhovedet.

Det ene sæt endte iøvrigt hos een, der spændte dem foran noget Threshold eller Mark Levinson eller hvad det nu var og han meldte tilbage, at han da var "ret godt tilfreds" 8)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Beovox 3000

Indlægaf D.Duck » tors 22. maj 2014 23:21

Hej
Der synes at herske lidt forvirring om Beovox 3000 modeller
Her er mit bud til fovirrringen :p

Den oprindelige Beovox 3000 havde type nr. 6210 og blev fremstillet fra 1967-69
Den var bestykket med
Bas : 10" Isophon PSL 245 (med lærreds kant)
Mellem : Peerles G 50 MRC
2 stk disk: Seas 5-TV-HF

Type 6210 blev afløst af type 6220 --- 1969-71
Bas : Peerles (med gummi kant)
Disk : Seas H87

Type 6220 blev igen afløst af type 6238 ---- 1971
Den var med samme Peerles bas og Seas H87 disk. som i type 6220, men havde derud over en "super diskant" der kun var aktiv over 10.000 Hz.
Man mente at Seas H87 var lidt "mat" i toppen. Super diskanten var en Peerles MT 225 HFC

Det samme gjaldt også 1971 modellerne af Beovox 1200-1600-2600

Mig bekendt er det kun type 6210 der har tilslutning af udvendig diskant-ht.
Den gamle type 6210 er noget mere følsom end de to sidste modeller (2,6 Watt mod 4 Watt) og er efter min mening den mest spændende og den der spiller bedst

Den med "den ovale mellemtone" er nok lillebror'en Beovox 2400 der også i nogle udgaver havde tilslutning af udvendig disk-ht.


Billede
Mvh Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Beovox 3000

Indlægaf felsby » man 26. maj 2014 11:56

wow - dem købte min far to af i 1967, i enormt flotte palisanderkabinetter. Dem ville jeg godt have beholdt...
felsby
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Re: Beovox 3000

Indlægaf kbekke » tors 29. maj 2014 09:45

D.Duck skrev:Hej
Der synes at herske lidt forvirring om Beovox 3000 modeller
Her er mit bud til fovirrringen :p

Den oprindelige Beovox 3000 havde type nr. 6210 og blev fremstillet fra 1967-69
Den var bestykket med
Bas : 10" Isophon PSL 245 (med lærreds kant)
Mellem : Peerles G 50 MRC
2 stk disk: Seas 5-TV-HF

Type 6210 blev afløst af type 6220 --- 1969-71
Bas : Peerles (med gummi kant)
Disk : Seas H87

Type 6220 blev igen afløst af type 6238 ---- 1971
Den var med samme Peerles bas og Seas H87 disk. som i type 6220, men havde derud over en "super diskant" der kun var aktiv over 10.000 Hz.
Man mente at Seas H87 var lidt "mat" i toppen. Super diskanten var en Peerles MT 225 HFC

Det samme gjaldt også 1971 modellerne af Beovox 1200-1600-2600

Mig bekendt er det kun type 6210 der har tilslutning af udvendig diskant-ht.
Den gamle type 6210 er noget mere følsom end de to sidste modeller (2,6 Watt mod 4 Watt) og er efter min mening den mest spændende og den der spiller bedst

Den med "den ovale mellemtone" er nok lillebror'en Beovox 2400 der også i nogle udgaver havde tilslutning af udvendig disk-ht.


Billede
Mvh Per H


Duck har helt sikkert mere ret end mig og min hullede hukommelse. Det er nok type 6210, jeg mener når jeg skriver om 6238'eren. :oops:

Uanset hvad vi kalder den, så synes jeg stadig det er en rigtigt fed højtaler. Mon Dan nogensinde fik lyttet på dem?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Beovox 3000

Indlægaf Dan63 » tors 29. maj 2014 21:34

Hej igen Kbekke.

Jeg fik ikke mulighed til at lytte på dem, da de i genbrugsen ikke har muligheden for det.
Ønsker jeg at lytte til dem, bliver jeg nød til at købe dem. Men ind til videre vil jeg lige se om de ikke falder i pris.:)
Skulle de forsvinde før jeg beslutter mig, ved jeg jo ikke hvad jeg går glip af.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beovox 3000

Indlægaf acj1980 » søn 14. feb 2016 00:54

Jeg tillader mig lige at "friske" tråden op igen, jeg har for nylig hevet mine gamle 3000erfrem igen, bag på mine er der udtag til en ekstra tweeter, mine hedder 6220 i serien, udfra lydbilledet synes jeg nu ikke at H87 er så svag igen i diskant området, men den er pænt repræsenteret i mellemtone området faktisk så meget at jeg drejer diskant kontrollen mere ned på receiveren når disse er tilsluttet, de giver ellers en god solid og fyldig lyd.

Som jeg læser så har det nyere sæt en højtaler mere, så det igen er en 3 vejs ? er det korrekt forstået?
Mvh
Alex
acj1980
 

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 37 gæster