Hjælp til valg af højttalere

Rosinen i pølseenden

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf larsne » tirs 20. jan 2015 23:29

spuncut skrev:Jooo men det har så i dette tilfælde medført en 4-vejskonstruktion, med de sammenhængsproblemer det kan medføre. JBL har dog klogeligt anvendt den tilsyneladende samme enhed til begge mellemtoneområder.
MVH spuncut


ti5000 er vist kun 3-vejs, begge mellemtoner spiller samme frekvens.
larsne
 
Indlæg: 1280
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf Fredmarantz » tirs 20. jan 2015 23:40

mcs_5 skrev:Kabler skal ikke bruges til at korrigere fejl andre steder. Hvis kablet ændrer så meget på lyden, at det kan få grim diskant til at blive pæn, er der altså noget galt med kablet...

Mikkel


Fedeste statement i lang tid :thumbsup: - hvor får du det fra? :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf spuncut » tirs 20. jan 2015 23:46

Bemærk 4 forskellige delefiltersektioner :
JBL001-ti5000filtretr9-3-.jpg

MVH spuncut
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf larsne » ons 21. jan 2015 00:14

Ja det har du helt ret i, hmmm lidt spøjst valg fra designerens side - læste lige hurtigt at det vist var fordi den anvendte mellemtone ikke var effektiv nok i den nederste af dens frekvens is systemet, so man forstærkede den del med en ekstra. Nå nu bliver det vist lidt OT og så endda ikke engang om vintage udstyr :RE:
larsne
 
Indlæg: 1280
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf Tophøj » ons 21. jan 2015 08:19

Jeg er rigtig glad for den entusiasme som i alle deltager med. Jeg har fået rigtig mange input som jeg kan bruge til noget. JEg drømte i nat jeg købte et par L112, kan det være et tegn? Nu skal jeg dog lige have Hasses L96 på besøg først :-)
Hvis jeg nu selv fandt på at bygge noget, og det må gerne være med en 15" bas, ala 2246 i bunden. Nogen erfaringer?
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf Gottschalck » ons 21. jan 2015 09:34

Hvad med yamaha NS-1000 M?
Her er masser af smæk på drengen på dynamiske plader og med gode skæringer kvitterer de med en meget fin mellemtone og top. Klasser fra JBL hvis jeg selv skal sige det. Jeg forstår godt JBL drengenes darlings for jeg er selv gammel JBL mand, de er bare lækkert lavet, men af en eller anden grund savner jeg altid sammenhæng i musikken. Jeg har faktisk haft alle Dekade modellerne, hele serien fra L-15 til L-112 sågar L-150 og L-220 samt flere af de mindre studie monitore og der er da perler imellem ,men de kræver omhyggelig match til det øvrige grej for at yde det bedste. Husker da L-150 ude i min kolonihave med to brokoblede nad trin, det kunne gøre folk virkelig bange, men bassen var speciel.
Du kan da også prøve med et ekstra sæt Penta, hvis du er glad for dem. Jeg har engang hentet min viv fra et havebryllup hvor man spillede på 4 Pentaer i haven og det har jeg aldrig glemt. Hanen var drejet 100 procent op i beruselse og kærlighed,Utroligt med smæk på drengen og hvad de kunne holde til. Husker ikke ellers på noget tidspunkt B&O har hanket op i min bevisthed omkring power to the people. I JBLsammenhæng håber jeg på et eller andet tidspunkt at høre Louis nyerhvervede L-100 Century med nye filtre for det er de JBL højtalere jeg har rodet mest med i de 6 år jeg havde dem. De er som jeg husker dem, ud af skabet meget impulsvillige, følsomme som de gamle CW højtalere, men med en mellemtone, som er svær at styre. Jeg fik dem aldrig helt op og synge, men på visse indspilninger var de virkelig gode.
Hilsen jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf Tophøj » ons 21. jan 2015 09:50

Hej Jesper.
Alt grej fra Yamaha står mit hjerte nær! Håber stadig på at løbe en P2200 op! Jeg har bare altid fået fortalt at lige netop Yamahas højttalere ligger til den "in your face" side, altså ikke noget med tilbagelænet gengivelse, som jeg søger. Men jeg har aldrig selv hørt dem..

Måske man kunne pille hele panelet, med diskant og mellemtoner af pentaerne, sætte to i en kasse, sammenbygget med en ordentlig basenhed, og så noget elektronisk delefilter på. Det er vist ikke set før...
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf Anderscastle » ons 21. jan 2015 10:05

Hvad med disse? for små? :p eller :RR:

https://www.youtube.com/watch?v=LOpz2p_uO2U
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf Tophøj » ons 21. jan 2015 10:56

De er superflotte! Men det er forkerte basenheder som sidder i. Hold da op en finish!
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf Tonni » ons 21. jan 2015 11:32

- Men seriøst. Den video er da bedst UDEN lyd! po::po
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4809
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf Anderscastle » ons 21. jan 2015 12:35

Tonni skrev:- Men seriøst. Den video er da bedst UDEN lyd! po::po


hvad mener du?
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf Tonni » ons 21. jan 2015 12:59

Der gik ikke ret lang tid før jeg fik lyttetræthed over den video! Lyden fra anlægget er sikkert fremragende. Men ikke gennem en fikromon i en camcorder... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4809
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf Anderscastle » ons 21. jan 2015 13:13

tjek! :thumbsup:
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf mcs_5 » ons 21. jan 2015 14:12

Tonni skrev:Lyden fra anlægget er sikkert fremragende. Men ikke gennem en fikromon i en camcorder... ;)

Der er hvert år på CES (er han også i München?) en gut med et videokamera, der filmer alle anlæggene. Han får sine test CD'er spillet, og så filmer han mens musikken spiller. Hvorfor? Så kan alle hans følgere på youtube vurdere/sammenligne lyden... Det værste er, at han selv tror på det :Skor:

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hjælp til valg af højttalere

Indlægaf Anderscastle » ons 21. jan 2015 15:00

mcs_5 skrev:
Tonni skrev:Lyden fra anlægget er sikkert fremragende. Men ikke gennem en fikromon i en camcorder... ;)

Der er hvert år på CES (er han også i München?) en gut med et videokamera, der filmer alle anlæggene. Han får sine test CD'er spillet, og så filmer han mens musikken spiller. Hvorfor? Så kan alle hans følgere på youtube vurdere/sammenligne lyden... Det værste er, at han selv tror på det :Skor:

Mikkel


er det ham her der går rundt og filmer? ( i Munchen)

https://www.youtube.com/watch?v=X7eSaETRyN8

Han er indehaver af Kenrick sound i Japan.

http://jbl43.com/

hm det er da lidt underligt, ja ja hvis han ikke har andet og lave :p
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster